El motor de combustió és la dilapidació més gran d'energia de la història

Tot el que no es pugui englobar als apartats anteriors.
Todo lo que no se pueda englobar en los apartados anteriores.
Respon
Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 2205
Ubicació: (Barcelona CAT, Galveston TX, Washington DC)

El motor de combustió és la dilapidació més gran d'energia de la història

Entrada Autor: 122-042-132 » 25 juny 2026, 18:04

Per què cada cop que poses 100 litres al teu vehicle de benzina, dièsel o híbrid en llences 70?
El motor de combustió és la dilapidació més gran d'energia de la història

Eficiència: aquest és el concepte que explica aquest titular, i la paraula que hauria de transformar el planeta en tots els sentits. Una paraula que es fa servir poc quan es parla d'electrificació i, en canvi, és fonamental per entendre la virtut més gran de l'electricitat en comparació amb la crema de petroli, gas o carbó als motors de combustió.

Per què omplo el dipòsit amb 100 litres i la majoria es llencen, literalment?
Al segle XVII, Jerónimo de Ayanz va ser, probablement, el precursor de la màquina de vapor que James Watt va patentar el 1759. Llavors va començar la Revolució Industrial, és a dir, grans canvis industrials en poc temps.

Al segle XIX, Nicolaus Otto va inventar el motor de quatre temps. Una evolució molt més eficient de la màquina de vapor.

El motor d'un vehicle modern és veritablement una joia de l'enginyeria industrial. Obrir un capó: als que som dels anys 60 ens va enamorar i distreure moltes hores, remenant i ajustant el que podíem. Ara bé, és una meravella de l'enginyeria però un desastre perquè malbarata combustible. És, per definició, enormement ineficient.

El motor de combustió llença directament la majoria d'energia que fa servir en aspectes que no necessitem per moure el vehicle, i ho fa majoritàriament en forma d'escalfor i de transmissió (bieles, caixa de canvis, palier, etc.).

Els vehicles amb motor de combustió poden ser dièsel, benzina, gas, híbrids o híbrids endollables (en mode combustió).

De cada 100 litres que posem al dipòsit, se'n llencen:

Benzina: 80 litres
Dièsel i gas: 70 litres
Híbrid: 60 litres
Híbrid endollable (segons si és benzina o dièsel) entre 70 i 80 en mode combustió
Hidrogen: 70 "litres" (tecnologia actualment anecdòtica, molt ineficient)

La xifra de pèrdua energètica és immensa en tots els casos, i suposa la dilapidació més gran d'energia en la història de la humanitat.

r què cada cop que poses 100 litres al teu vehicle de benzina...




Eficiència: aquest és el concepte que explica aquest titular, i la paraula que hauria de transformar el planeta en tots els sentits. Una paraula que es fa servir poc quan es parla d'electrificació i, en canvi, és fonamental per entendre la virtut més gran de l'electricitat en comparació amb la crema de petroli, gas o carbó als motors de combustió.

Per què omplo el dipòsit amb 100 litres i la majoria es llencen, literalment?
Al segle XVII, Jerónimo de Ayanz va ser, probablement, el precursor de la màquina de vapor que James Watt va patentar el 1759. Llavors va començar la Revolució Industrial, és a dir, grans canvis industrials en poc temps.

Al segle XIX, Nicolaus Otto va inventar el motor de quatre temps. Una evolució molt més eficient de la màquina de vapor.

El motor d'un vehicle modern és veritablement una joia de l'enginyeria industrial. Obrir un capó: als que som dels anys 60 ens va enamorar i distreure moltes hores, remenant i ajustant el que podíem. Ara bé, és una meravella de l'enginyeria però un desastre perquè malbarata combustible. És, per definició, enormement ineficient.

El motor de combustió llença directament la majoria d'energia que fa servir en aspectes que no necessitem per moure el vehicle, i ho fa majoritàriament en forma d'escalfor i de transmissió (bieles, caixa de canvis, palier, etc.).

Els vehicles amb motor de combustió poden ser dièsel, benzina, gas, híbrids o híbrids endollables (en mode combustió).

De cada 100 litres que posem al dipòsit, se'n llencen:

Benzina: 80 litres
Dièsel i gas: 70 litres
Híbrid: 60 litres
Híbrid endollable (segons si és benzina o dièsel) entre 70 i 80 en mode combustió
Hidrogen: 70 "litres" (tecnologia actualment anecdòtica, molt ineficient)
La xifra de pèrdua energètica és immensa en tots els casos, i suposa la dilapidació més gran d'energia en la història de la humanitat.


Eficiència dels vehicles segons motor i combustió (3CatInfo)
Les bombetes són l'exemple més semblant i entenedor
Poques bombetes de filament queden als portalàmpades catalans. Posem per cas una bombeta "de tota la vida", de 100W (podria ser qualsevol potència). Quan l'enceníem, uns 20W servien per il·luminar, i uns 80W es llençaven en forma d'escalfor per la combustió no eficient del filament. Eren bombetes que, literalment, cremaven.

Una làmpada electrònica, sense filament que s'escalfi, gairebé no llença energia. Posem una làmpada (podria ser de qualsevol potència, esclar) de 5W. Uns 4W serviran per il·luminar, i només 1W es perdrà per ineficiència, ja que el 100% no existeix.

El vehicle elèctric, proper a l'eficiència total
L'electricitat dilapida molt poca energia. Un vehicle elèctric té unes 10.000 peces en total, i un vehicle de combustió en té 20.000 més! Unes 30.000 en total. Si ens fixem només en motor i la transmissió, el cotxe de combustió té unes 2.500 peces mòbils com ara bieles, pistons, vàlvules, cigonyals, a més d'escapament.

En el cas de l'elèctric, no són 2.500, són unes 25, només! Com que no genera calor i la transmissió és absolutament directa, s'acosta a l'aprofitament total.

L'eficiència total, del 100%, no és possible. En el cas de l'elèctric, volta el 90%. Això vol dir que llença només un 10% dels watts i quilowatts injectats.

Per què és fonamental electrificar el transport

Els tràilers elèctrics ja guanyen els de dièsel
A escala planetària, el transport suposa el 14% d'emissions de CO2 procedents de cremar petroli, gas i carbó. D'aquest 14%, el transport marítim frega el 15%, l'aeri un 11%, i el terrestre un 74%. És veritat que un avió contamina moltíssim, però "només" volen uns 220.000 avions al dia. En canvi, de terrestre, hi ha uns 3.000 milions de camions, cotxes, motos, furgonetes, tractors, etc. voltant diàriament.

En el cas del transport marítim, del 15% citat, un 42% es dedica exclusivament al transport de gas, carbó o petroli.

A més a més, el 17% de les emissions planetàries de CO2 venen de "disposar i remenar" els combustibles fòssils. Això vol dir prospeccions, perforacions, explotacions, transport, refinat, etc.

Enllaç a l'@rticle:

https://share.google/uMBvHIJtI3o3LTTm9
10



Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 469

Entrada Autor: Elefant » 25 juny 2026, 20:30

Veo una falacia que es considerar únicamente el consumo en el funcionamiento. Hay que considerar la fabricación también. Un coche eléctrico por ejemplo requiere más energía en su fabricación (por las materias primas y tal), una consulta muy perezosa al chatgpt dice solo a partir de entre 20.000 y 60.000 km el coche eléctrico habrá usado menos energía. Sí es más eficiente, pero menos que si solo consideramos el consumo en el funcionamiento. Aparte luego estaría la cuestión de la producción de la gasolina frente a la producción de electricidad, pero ya llega el punto que no hay comparativa razonable posible.

Por eso estas frases tajantes y lapidarias tipo "El motor de combustió és la dilapidació més gran d'energia de la història" son polémicas, sectarias e intelectualmente deshonestas, y solamente sirven para crear más conflicto en el discurso público en lugar de avanzar el entendimiento sobre temáticas complejas.
01



Avatar de l’usuari
gracienc
N5
N5
Entrades: 135
Ubicació: Vila de Gràcia

Entrada Autor: gracienc » 26 juny 2026, 05:08

Un motor de combustió interna és una màquina tèrmica amb limitacions imposades pel seu propi cicle termodinàmic, amb irreversibilitats inherents.
La conversió d’energia química en treball mecànic està condicionada per pèrdues inevitables associades a la generació i dissipació de calor, tant per refrigeració com per escapament, així com per friccions internes i elements auxiliars del sistema.
Per això, en condicions reals d’ús (especialment urbà), una part significativa de l’energia del combustible no es converteix en treball útil a les rodes, sinó que es dissipa en forma de calor.
Això no és una opinió ni una exageració retòrica, sinó una conseqüència directa de la física del sistema.
Per tant, descriure’l com un sistema amb baixa eficiència energètica global és una descripció funcional del seu comportament físic, no un judici moral ni estilístic.

Criticar una frase per “sectària” mentre es defensa una conclusió basada en una comparació parcial és contradictori. Si el tall és interessat, el problema no és el to: és el mètode.
10



Respon

Torna a “Transport en general”