Propostes ferroviàries per a l'àrea de Barcelona

Propostes dels usuaris per a fer millores a les xarxes ferroviàries existents o per crear-ne de noves / Propuestas de los usuarios para hacer mejoras en las redes ferroviarias existentes o para crear nuevas
Respon
jgomezs
N7
N7
Entrades: 355

Re: Propostes ferroviàries per a l'àrea de Barcelona

Entrada Autor: jgomezs » 05 set. 2025, 09:38

Nen de Gràcia ha escrit: 04 set. 2025, 11:25 Vimc amb una proposta de gestió per l'R4 de rodalies. Crec que és prou senzilla per començar-la a aplicar d'un dia per l'altre, ja que només es tracta de redistribuir serveis.
Parlant clar, ningú amb dos dits de front farà servir aquesta línia en la seva totalitat, ja que fa una volta llarguíssima per Barcelona.
Realment, aquesta línia resulta de fusionar els corredors St. Vicenç de Calders - Vilafranca - Barcelona i Manresa - Terrassa - Barcelona per a evitar saturar el tram bif. Marina - Hospitalet, que amb 18 tph en hora punta està al límit de la seva capacitat.
Per això, trobo que no té cap mena de sentit que els usuaris d'un dels extrems de la línia només disposin dels serveis que la recorren completa, ja que es veuen afectats per incidències a punts molt allunyats del seu recorregut que no haurien d'afectar-los.
La situació es pot veure clarament amb el tram Manresa-St. Miquel de Gonteres, servit exclusivament pels trens amb origen St. Vicenç de Calders (exepte Manresa i St. Vicenç de Castellet quan hi ha semidirectes), trens que cada dia van amb retard per les obres que hi ha al sud de Martorell i no tenen res a veure amb aquest tram.
La meva proposta seria que els trens que sortissin de St. Vicenç de Calders i Vilafranca acabessin tots a Terrassa, i que només arribessin a Manresa els que comencen a Martorell (o Hospitalet en festius). Això reduiria la longitud dels serveis i n'augmentaria la fiabilitat, sense haver de reduir la freqüència total a cap estació ni augmentar-la al túnel de Catalunya i eliminant només relacions que fan una volta absurda i oer les quals és fàcil trobar una alternativa millor.
Estic d'acord amb el concepte de la idea, i té l'avantatge de no requerir grans canvis d'inversions monetàries.
Una idea mig relacionada seria fer acabar els trens de Manresa a l'Hospitalet, i que vagin a Martorell dos trens per hora de la R1, que en general sembla que va millor. Tinguem en compte que la fiabilitat dels trajectes també impacta la capacitat del túnel i les maniobres a l'Hospitalet (que té un esquema de vies complicat).
Tot i que el tram Martorell - Vilafranca - Sant Vicenç de Calders és tal despropòsit durant aquestes obres, que jo simplement faria acabar tota la R4 a Martorell i cobrir el tram de Vilafranca amb un tren llençadora.

Carlos González
N9
N9
Entrades: 1925
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » 05 set. 2025, 11:35

jgomezs ha escrit: 05 set. 2025, 09:38 Estic d'acord amb el concepte de la idea, i té l'avantatge de no requerir grans canvis d'inversions monetàries.
Una idea mig relacionada seria fer acabar els trens de Manresa a l'Hospitalet, i que vagin a Martorell dos trens per hora de la R1, que en general sembla que va millor. Tinguem en compte que la fiabilitat dels trajectes també impacta la capacitat del túnel i les maniobres a l'Hospitalet (que té un esquema de vies complicat).
Tot i que el tram Martorell - Vilafranca - Sant Vicenç de Calders és tal despropòsit durant aquestes obres, que jo simplement faria acabar tota la R4 a Martorell i cobrir el tram de Vilafranca amb un tren llençadora.
Si fos viable, jo faria que els R4 acabessin per Martorell i alguns trens per L'Hospitalet, i deixar el recorregut de Vilafranca - Sant Vicenç de Calders per una nova circulació, com la R7 que així tindria aquesta línia sentit.

marcmarti
N2
N2
Entrades: 11

Entrada Autor: marcmarti » 20 oct. 2025, 22:40

Hola a tothom,

Quan acabin les obres de Montcada i la Bifurcació Aigües, hi ha algun pla per salvar l'Estació de França? En una primera fase, es podria crear un petit ramal per connectar les vies de Mataró (R1) a les de Sant Celoni (R2) i així fer que segueixin circulant regionals del nord en comptes d'ocupar solcs del túnel de PdG. Després, quan els regionals del sud acabin a Montcada-Bifurcació, aprofitar per fer un salt de moltó a la Bif. Aragó. L'Estació de França llavors es convertiria en la terminal de tots els regionals de Catalunya, com fan moltes altres regions europees. En conec de molt poques que facin passar regionals pel mig de la ciutat. Què en penseu?
proposta.png

Elefant
N7
N7
Entrades: 395

Entrada Autor: Elefant » 21 oct. 2025, 20:00

marcmarti ha escrit: 20 oct. 2025, 22:40 Hola a tothom,

Quan acabin les obres de Montcada i la Bifurcació Aigües, hi ha algun pla per salvar l'Estació de França? En una primera fase, es podria crear un petit ramal per connectar les vies de Mataró (R1) a les de Sant Celoni (R2) i així fer que segueixin circulant regionals del nord en comptes d'ocupar solcs del túnel de PdG. Després, quan els regionals del sud acabin a Montcada-Bifurcació, aprofitar per fer un salt de moltó a la Bif. Aragó. L'Estació de França llavors es convertiria en la terminal de tots els regionals de Catalunya, com fan moltes altres regions europees. En conec de molt poques que facin passar regionals pel mig de la ciutat. Què en penseu?proposta.png
Quina gràcia, exactament aquesta proposta fa anys que ja la vaig proposar jo. Ho prenc com a prova de que és una proposta purament lògica.

Carlos González
N9
N9

Entrada Autor: Carlos González » 21 oct. 2025, 22:52

Home, seria estupid fer perdre una utilitat tant gran com la que té l'Estació de França.

jgomezs
N7
N7

Entrada Autor: jgomezs » 21 oct. 2025, 23:01

Jo li veig sentit al concepte, i dins la definició de "regionals" inclouria els R11, RG1 i R3. Però veig molts cissallaments.
Entre Clot, Sagrera i Sant Andreu potser es pot aprofitar que estan a prop les unes de les altres? Algú més expert que sàpiga si això ajuda o no?

genissimon
N10
N10
Entrades: 3418
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » 22 oct. 2025, 09:35

Allò de La Llagosta no era, precisament, per treure els regionals de EDF?

Salut !!
Carlos González ha escrit: 21 oct. 2025, 22:52 Home, seria estupid fer perdre una utilitat tant gran com la que té l'Estació de França.

Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Elefant
N7
N7
Entrades: 395

Entrada Autor: Elefant » 22 oct. 2025, 11:18

jgomezs ha escrit: 21 oct. 2025, 23:01 Jo li veig sentit al concepte, i dins la definició de "regionals" inclouria els R11, RG1 i R3. Però veig molts cissallaments.
Entre Clot, Sagrera i Sant Andreu potser es pot aprofitar que estan a prop les unes de les altres? Algú més expert que sàpiga si això ajuda o no?
A la bifurcació Clot (a on se separan els accessos d'EdF) no caldria, doncs amb el ramal amb tres vies segurament es podria resoldre operativament sense grans problemes.
A la bifurcació Glòries (on s'ajunten el ramal EdF amb l'R1) segurament caldria menjar-se'l, no crec que sigui realista un salt de moltò aqui, ja que queda molt a prop de la bif. Clot i a més molt encaixonat al túnel.
A la bifurcació Aragó tot i ser complex jo crec es podria fer un salt de moltó. Aquesta és ja ara la bifurcació més problemàtica.
Al triangle ferroviari teòricament hi ha bastant espai per fer un salt de moltó a on se separarien els regionals de l'R1. Jo el que faria es evitar aquella bifurcació Sagrera indicada al esquema i tenir a Sagrera regionals i R1 concèntrics, osigui vies separades pèro sense creuar el sentit contrari (per exemple quatre vies, dues al centre per R1 i dues als extrems per regionals). I ja després al nord de l'estació fer el salt de moltó, en el cas exemplar que he donat seria la via més a la dreta (venint d'EdF en direcció nord) que creuaria les dues vies de l'R1.
Finalment el cizallament amb l'R2 abans de Sant Andreu Comtal, aquí en teoria es podria haver fet també un salt de moltó sense massa complicació si s'hagués fet abans de totes les reformes. Ara doncs potser es podria, pèro de nou amb certa complexitat.

Resumint, si aquesta idea s'hagués pres fa temps es podria haver fet tot el projecte de Sagrera i SAC incloent les actuacions necesàries. Ara tal com està encara que jo dic que seria possible, seria molt complex i molt car, per lo qual no hi hauria pas interès de fer-ho "només" per als regionals, que son el patito feo de rodalies.

Carlos González
N9
N9

Entrada Autor: Carlos González » 22 oct. 2025, 22:05

genissimon ha escrit: 22 oct. 2025, 09:35 Allò de La Llagosta no era, precisament, per treure els regionals de EDF?

Salut !!
De fet ha quedat en un calaix o sense calendari per concretar en el cas de La Llagosta. Ara de moment se sap que per Montcada Bifurcació serà la que farà treure els regionals a l'EDF.

genissimon
N10
N10
Entrades: 3418
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » 23 oct. 2025, 09:03

Carlos González ha escrit: 22 oct. 2025, 22:05
genissimon ha escrit: 22 oct. 2025, 09:35 Allò de La Llagosta no era, precisament, per treure els regionals de EDF?

Salut !!
De fet ha quedat en un calaix o sense calendari per concretar en el cas de La Llagosta. Ara de moment se sap que per Montcada Bifurcació serà la que farà treure els regionals a l'EDF.
Gràcies per l'aclariment. Ara, a Montcada Bifurcació.

Salut !!

Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

unÀnec
N3
N3
Entrades: 28

Entrada Autor: unÀnec » 23 oct. 2025, 11:26

I de passada es pot aprofitar per fer una estació a Glòries, potser fins i tot substituint la d'Arc de Triomf (o no, això no ho he pensat gaire) que enllaçi L1 i Tram.
Sincerament, tot i que s'estigui abandonant el servei de l'Estació de França, em penso que no morirà mai del tot. A l'Estació de França és molt fàcil de tornar-li la vida, sobretot perque hi han un munt de propostes evidents per fer-ho i perque tard o aviat serà una necessitat desviar trens, i el túnel de la diagonal és una opció cada vegada menys viable. L'estació de França té molt d'espai per a trens, porta al centre de la ciutat i es troba a un carrer on fer un tramvia és molt fàcil (li sobren dos carrils) i una segona estació a glòries ajudaria a solventar problemes d'accessibilitat (només s'hi arriba a peu i amb trasbord per carrer des de la L4, captació mínima)
A tot plegat li tinc força esperança, és una estació que es fa estimar i que només pot millorar, tot i que no ho sembli

marcmarti
N2
N2

Entrada Autor: marcmarti » 23 oct. 2025, 19:33

jgomezs ha escrit: 21 oct. 2025, 23:01 Jo li veig sentit al concepte, i dins la definició de "regionals" inclouria els R11, RG1 i R3. Però veig molts cissallaments.
La proposta l'he feta pensant en la menor quantitat de noves vies, com que només hi haurien R11, regionals R3 i potser també alguns semidirectes R4/RL4 (RG1 aniria per la Bif. Clot ja construida). Si es volgués fer sense cisallaments, es podria: fer un nou túnel desde la Bif. Glòries-Clot, passant per la plaça de les Glòries i el Carrer del Clot, enllaçant amb La Sagrera. L'estació de La Sagrera TAV quedaria així:
via 1, via 4 - R2
via 2, via 3 - R11, R12, R18
via 5-8 - R1, RG1

Però clar, això comportaria obres sense acabar :)

marcmarti
N2
N2

Entrada Autor: marcmarti » 23 oct. 2025, 19:52

unÀnec ha escrit: 23 oct. 2025, 11:26 I de passada es pot aprofitar per fer una estació a Glòries, potser fins i tot substituint la d'Arc de Triomf (o no, això no ho he pensat gaire) que enllaçi L1 i Tram.
Sincerament, tot i que s'estigui abandonant el servei de l'Estació de França, em penso que no morirà mai del tot. A l'Estació de França és molt fàcil de tornar-li la vida, sobretot perque hi han un munt de propostes evidents per fer-ho i perque tard o aviat serà una necessitat desviar trens, i el túnel de la diagonal és una opció cada vegada menys viable. L'estació de França té molt d'espai per a trens, porta al centre de la ciutat i es troba a un carrer on fer un tramvia és molt fàcil (li sobren dos carrils) i una segona estació a glòries ajudaria a solventar problemes d'accessibilitat (només s'hi arriba a peu i amb trasbord per carrer des de la L4, captació mínima)
A tot plegat li tinc força esperança, és una estació que es fa estimar i que només pot millorar, tot i que no ho sembli
Arc de Triomf serveix bàsicament per l'estació d'autobusos, si no ja se l'haurien carregat fa temps. El que potser tindria més sentit seria fer una estació a Clot, on actualment R3 i R4 no hi paren.

jgomezs
N7
N7

Entrada Autor: jgomezs » 24 oct. 2025, 00:17

marcmarti ha escrit: 23 oct. 2025, 19:33
La proposta l'he feta pensant en la menor quantitat de noves vies, com que només hi haurien R11, regionals R3 i potser també alguns semidirectes R4/RL4 (RG1 aniria per la Bif. Clot ja construida). Si es volgués fer sense cisallaments, es podria: fer un nou túnel desde la Bif. Glòries-Clot, passant per la plaça de les Glòries i el Carrer del Clot, enllaçant amb La Sagrera. L'estació de La Sagrera TAV quedaria així:
via 1, via 4 - R2
via 5-8 - R1, RG1

Oh, però el carrer del Clot és estret, i potser té restes arqueològiques. Et caldria un carrer més ample, que connectés Glòries en direcció Sant Andreu Comtal...
(Em trobo una foto de 1970)
https://www.amb.cat/es/web/area-metropo ... 8260/11692
proxy.png
proxy.png (772.34 KiB) Visualitzat 352 cops
Ei, al 1970 hi ha una línia recta que fa exactament això amb dues vies de tren! És el que ara és el carrer Escultors Claperós!

unÀnec
N3
N3
Entrades: 28

Entrada Autor: unÀnec » 24 oct. 2025, 12:22

marcmarti ha escrit: 23 oct. 2025, 19:52

Arc de Triomf serveix bàsicament per l'estació d'autobusos, si no ja se l'haurien carregat fa temps. El que potser tindria més sentit seria fer una estació a Clot, on actualment R3 i R4 no hi paren.
Cert, no ho havia pensat.
Si no m'equivoco, esta previst que amb l'acabament de l'estació de la Sagrera i la renovació de Sants (ves a saber quan), l'estació de Sants es transformi també en estació d'autobusos. Si que se la poderien carregar i fer estació a Glòries. A més, per poder es podria moure al terrenys entre Tànger, Àlaba i Meridiana, on es trobaria l'estació de Glòries. Però bé, Barcelona Sandbox

marcmarti
N2
N2

Entrada Autor: marcmarti » 24 oct. 2025, 16:04

jgomezs ha escrit: 24 oct. 2025, 00:17
marcmarti ha escrit: 23 oct. 2025, 19:33
via 1, via 4 - R2
via 5-8 - R1, RG1

Oh, però el carrer del Clot és estret, i potser té restes arqueològiques. Et caldria un carrer més ample, que connectés Glòries en direcció Sant Andreu Comtal...
(Em trobo una foto de 1970)
https://www.amb.cat/es/web/area-metropo ... 8260/11692
proxy.png
Ei, al 1970 hi ha una línia recta que fa exactament això amb dues vies de tren! És el que ara és el carrer Escultors Claperós!
Per allà hi passen les quatre vies de la R1 i R2, no sé si seria més econòmic fer-lo passar per la dreta de les vies de la R1, utilitzant les dues vies del costat mar i fent un salt de moltó al traingle ferroviari. També es podria trobar alguna manera de fer-lo passar pel carrer estret del clot (estil L9?)

Respon

Torna a “Propostes ferroviàries”