Propostes ferroviàries per a l'àrea de Barcelona

Propostes dels usuaris per a fer millores a les xarxes ferroviàries existents o per crear-ne de noves / Propuestas de los usuarios para hacer mejoras en las redes ferroviarias existentes o para crear nuevas
Respon
unÀnec
N3
N3
Entrades: 32

Re: Propostes ferroviàries per a l'àrea de Barcelona

Entrada Autor: unÀnec » 27 oct. 2025, 08:17

jgomezs ha escrit: 26 oct. 2025, 20:11
LeoMetropol ha escrit: 26 oct. 2025, 12:41 Jo nonestic dient això. Si es fa Glòries, la idea seria tancar ADT i Clot, si ja estan Pl. Cat i Sagrera. El que estic plantejant no és fer de Rodalies una L1 de metro, sino en termes d'eficiència, situar les parades allà on tenen més connectivitat i tancar les que no calen.

ADT quan marxi Estació del Nord chimpún, i L1 ja la tenim a Pl. cat o a Glories/Clot.

I amb Clot (tot i que sigui la meva parada) la L1 ja es a AdT/Cat i a Sagrera, la R2nord/sud a Sagrera i només perds la L2 del metro.

A Glòries, el dia que s'amplii FGC hi hauria les línies del túnel Catalunya, la R2sud o el que sigui que vulguin fer arribar a EdF, la L8 i linia LLA i el Tram cap a totes direccions quasi.

I Glòries, situada en aquest enclavament concret, dic que seria molt més barato que fer una estació obrint el terra d'X carrer de l'Eixample en pou o el que sigui.
Potser el pla serà, quan els regionals vagin a Montcada Bifurcació, aprofitar el ramal aquest com a punt d'entrada per un tercer túnel i així no cal afectar el servei per fer les obres.

Opinió: El problema és que això deixa molt difícil l'encaix de l'estació de França (que hagués estat perfecta com a terminal pels trens d'alta velocitat, i hem fet una gran inversió per poder desaprofitar-la) i a més del nou salt de moltó de Montcada.
No veig perquè deixa difícil l'encaix d'EdF, faria el paper d'estació terminal, icona de la ciutat i connectar la zona baixa de la ciutat; l'encaix de Glòries es de fet enllaçar l'EdF amb tota la resta de serveis Renfe i L1.
Jo ho trobo molt bon full de ruta, tot i que no hi dubto que als espais que hi han ara a Glòries es farà habitatge i de nou, oportunitat perduda

Elefant
N7
N7
Entrades: 397

Entrada Autor: Elefant » 27 oct. 2025, 21:03

unÀnec ha escrit: 27 oct. 2025, 08:17 No veig perquè deixa difícil l'encaix d'EdF, faria el paper d'estació terminal, icona de la ciutat i connectar la zona baixa de la ciutat; l'encaix de Glòries es de fet enllaçar l'EdF amb tota la resta de serveis Renfe i L1.
Jo ho trobo molt bon full de ruta, tot i que no hi dubto que als espais que hi han ara a Glòries es farà habitatge i de nou, oportunitat perduda
L'encaix d'EdF a nivell esquemàtic es ideal com a gran estació terminal al centre de BCN sobre tot per serveis regionals, però a nivell tècnic és molt difícil pels molts cizallaments.
A nivell tècnic es considera més fàcil fer lo mateix fora de Barcelona, sigui a Montcada-Bif., la Llagosta, Bellvitge o on sigui.

Adaptar els accessos per "re-incorporar" EdF al planejament finalment seria una inversió fins a cert punt ideològica, sent probablement major a adaptar terminals a les afores de Barcelona. Tot i això jo crec que seria lo correcte de fer, no sempre el criteri tècnic ha de ser absolut, sobre tot si es tracta de preservar la última estació monumental de Barcelona com a infraestructura ferroviària activa.

També és intel·ligent de cara al futur, perquè evitant fer instal·lacions terminals a l'extraradi s'evita hipotecar aquelles estacions per futures ampliacions d'infraestructures (quadruplicacions, finals de línia per rodalies, espai per maniobres, etc).

A més d'això, quedant EdF com a estació activa ajudaria a mantenir oferta de mobilitat regional a la zona baixa de Barcelona (on cal evitar fins a on encara fos realistic el monocultiu del turisme), i manté també EdF com a possible punt de sortida per trens especials (històrics, turístics,...) o possibles futurs serveis de llarga distància, nocturns, o lo que sigui.

Per estalviar alguns diners en refer els accessos d'EdF es perd potencial de futur, és un pensament molt de curt termini, resultat d'un excés de mirament tècnic enlloc d'una concepció més global i integral del paper del ferrocarril a Barcelona i Catalunya. Una llàstima.

Arribarà el dia que hi haurà grans remordiments per haver perdut aquella estació. No s'ha après pas la lliçó o millor dit les dues lliçons del passat quan aquella estació justament es va conservar en contra del criteri que la consideraba obsoleta. Pere Macias ha vingut com a llop en la pell del xai per acabar destruint aquella infraestructura fonamental.

PizzaiPinya24
N4
N4
Entrades: 47

Entrada Autor: PizzaiPinya24 » 06 nov. 2025, 09:28

El primer que vull que quedi clar és que la solució per a Barcelona, i Catalunya en general, (almenys al meu parer) passa per la descentralització a tots els nivells; inclòs el tansport, evidentment. Però això no vol dir que, igualment, el transport a l'AMB s'hagi de millorar, perquè està clarament sobrepassat.

De moment tinc fet un esbós, no estan tots els detalls, i volia compartir-lo per recollir opinions i poder millorar-lo. Així que si us plau, critiqueu-ho tant com vulgueu!

https://www.google.com/maps/d/u/3/edit? ... sp=sharing

La premisa de la qual he partit és simple: segregació de serveis. Allà on la demanda implica una freqüència massa elevada per a que els regionals puguin fer avançaments, s'ha de quadruplicar. Com que la majoria de corredors són massa estrets per fer-ho a les zones urbanes, he passat a buscar recorreguts alternatius, fent noves vies per a Regionals-Rodalies i deixant les actuals per a serveis més suburbans (estil FGC o R1-Mataró).

La meva proposta recull diverses que s'han fet aquí al llarg dels últims anys, i intento fusionar-les de tal manera que pugui ser modular. És a dir, no cal fer tot un macroprojecte com la L9, la idea seria fer petites parts que tinguin sentit per elles mateixes, i enllaçar-les després amb les altres. Aquests són els mòduls que he ideat, endreçats de més útil-menys costós a menys útil-més costós (TOT ESTÀ ETIQUETAT AL MAPA IGUAL, perquè es pugui seguir millor l'explicació):
  1. Llobregat Xpress: Fer passar les línies R elevades per la B-23. En una primera fase ja seria molt útil encara que acabés a Francesc Macià, i fins aquell punt el túnel es pot fer fins i tot en cut-and-cover (més barat). Es podria deixar preparat per a un futur (hi ha espai de sobres) dues vies més de les necessàries sota Diagonal.
  2. Vallès Xpress: Empatada amb l'anterior, vorejant Santiga ens podem saltar totes les parades entre Sabadell Nord i Montcada. Gairebé no hi hauria túnel (més barat) i es podria començar a utilitzar immediatament es construís per accelerar els R4 a Manresa. Jo hi posaria una parada a Ripollet, però potser una Torre-romeu |Cementiri que permeti avançaments es podria posar també.
  3. Maresme Xpress: Igual que amb la del Vallès, necessitaria descongestionar primer els túnels de BCN actuals per poder jugar amb les freqüències., però millorarira molt els temps de viatge per si mateixa. Aniria elevada per la C-32 i jo només hi posaria una estació a Badalona (com a molt una altra a Vilassar-Cabrils). Es podria enllaçar amb l'estació actual arribant a la Riera d'Argentona.
  4. 3r túnel enllaçat: Aquest pas consisteix en diversos enllaços, que junts generarien un3r túnel. Primer, enllaçar a Gràcia la LL-A actual (acabat el tram Pl. Espanya-Gràcia) i quedar-se les vies de l'actual L4 a Joanic. A partir d'aquí, enllaçar amb la L11 (reconvertida com toca, evidentment) i amb la via que hem deixat sense Regionals-Rodalies (Cerdanyola-Sabadell). Així podem començar a ampliar freqüència tant en Regionals-Rodalies com en Suburbans.
  5. 4t túnel: Per seguir descongestionant túnels, vindria una de les dues propostes més grans en inversió i mida. Túnel entre F.M. i 5 d'Oros, ziga-zaga fins Sagrada Família i Clot ( així evitem L5, AVE i el cacau de Glòries); llavors agafem Gran Via (no cal que sigui en túnel en aquell tros, hii ha altres solucions aprofitant que ja és semisoterrat). Finalment, enllacem amb l'actual R1, i treiem tots el trens que finalitzin a Mataró dels túnels actuals.
  6. Túnel del Delta: Aquesta és l'altra proposta cara. Rescatar el túnel fins Castelldefels entrant per Esplugues i la Diagonal (aprofitant el túnel que podríem haver deixat preparat amb el Llobregat Xpress). Un d'aquests dos podria enllaçar amb El túnel cap a Mataró i l'altre amb el túnel cap al Vallès. Personalment crec que el que té més sentit (perquè sinó seria fer Us absurdes) seria Delta-Vallès i Llobregat-Maresme, però què en penseu vosaltres???
  7. Tren a Caldes de Montbui: Aprofitant que el 3r túnel que hem creat no aniria excesivament atapeït, podem fer un ramal que surti de Montcada, passi per Ripollet (l'ideal per tant seria fer el túnel a 4 vies, a l'estil L9 per exemple), Polinyà, Plegamans i arribi a Caldes. El recorregut exacte i sobretot les estacions són el que tinc menys clar d'aquest punt. Com a flipada final que em permeto: si fos possible (cosa que dubto per les aigües termals) tunelar sota Caldes, podríem fer estació al bell mig del poble i seguir fins Sentmenat si es veu que hi hauria demanda. (Això últim es podria fer igualment, però allunyant l'estació de Caldes del poble i situant-la més cap al poliesportiu municipal)
  8. Túnels de Mataró-Argentona: Tot i que no són estrictament necessaris, crec que pot captar molta demanda el apropar l'estació al centre, sota el parc nou. L'enllaç amb Argentona el considero interessant perquè amb la LOF no es podria fer tant proper al centre, i la pèrdua de demanda seria important.
  9. L4: Ja que ens hem menjat mitja L4, podem aprofitar per allargar-la per l'altre costat. Crec que no cal ni dir per què seria el menys prioritari.
Fins aquí la proposta. Qualsevol dubte, opinió, proposta, suggerència, crítica... tot és benvingut!

"American cities weren't build for cars, they were BULLDOZED for cars!"

jgomezs
N7
N7
Entrades: 361

Entrada Autor: jgomezs » 06 nov. 2025, 12:21

PizzaiPinya24 ha escrit: 06 nov. 2025, 09:28 El primer que vull que quedi clar és que la solució per a Barcelona, i Catalunya en general, (almenys al meu parer) passa per la descentralització a tots els nivells; inclòs el tansport, evidentment. Però això no vol dir que, igualment, el transport a l'AMB s'hagi de millorar, perquè està clarament sobrepassat.

De moment tinc fet un esbós, no estan tots els detalls, i volia compartir-lo per recollir opinions i poder millorar-lo. Així que si us plau, critiqueu-ho tant com vulgueu!

La premisa de la qual he partit és simple: segregació de serveis. Allà on la demanda implica una freqüència massa elevada per a que els regionals puguin fer avançaments, s'ha de quadruplicar. Com que la majoria de corredors són massa estrets per fer-ho a les zones urbanes, he passat a buscar recorreguts alternatius, fent noves vies per a Regionals-Rodalies i deixant les actuals per a serveis més suburbans (estil FGC o R1-Mataró).

La meva proposta recull diverses que s'han fet aquí al llarg dels últims anys, i intento fusionar-les de tal manera que pugui ser modular. És a dir, no cal fer tot un macroprojecte com la L9, la idea seria fer petites parts que tinguin sentit per elles mateixes, i enllaçar-les després amb les altres. Aquests són els mòduls que he ideat, endreçats de més útil-menys costós a menys útil-més costós (TOT ESTÀ ETIQUETAT AL MAPA IGUAL, perquè es pugui seguir millor l'explicació):
  1. Llobregat Xpress: Fer passar les línies R elevades per la B-23. En una primera fase ja seria molt útil encara que acabés a Francesc Macià, i fins aquell punt el túnel es pot fer fins i tot en cut-and-cover (més barat). Es podria deixar preparat per a un futur (hi ha espai de sobres) dues vies més de les necessàries sota Diagonal.
  2. Vallès Xpress: Empatada amb l'anterior, vorejant Santiga ens podem saltar totes les parades entre Sabadell Nord i Montcada. Gairebé no hi hauria túnel (més barat) i es podria començar a utilitzar immediatament es construís per accelerar els R4 a Manresa. Jo hi posaria una parada a Ripollet, però potser una Torre-romeu |Cementiri que permeti avançaments es podria posar també.
  3. Maresme Xpress: Igual que amb la del Vallès, necessitaria descongestionar primer els túnels de BCN actuals per poder jugar amb les freqüències., però millorarira molt els temps de viatge per si mateixa. Aniria elevada per la C-32 i jo només hi posaria una estació a Badalona (com a molt una altra a Vilassar-Cabrils). Es podria enllaçar amb l'estació actual arribant a la Riera d'Argentona.
  4. 3r túnel enllaçat: Aquest pas consisteix en diversos enllaços, que junts generarien un3r túnel. Primer, enllaçar a Gràcia la LL-A actual (acabat el tram Pl. Espanya-Gràcia) i quedar-se les vies de l'actual L4 a Joanic. A partir d'aquí, enllaçar amb la L11 (reconvertida com toca, evidentment) i amb la via que hem deixat sense Regionals-Rodalies (Cerdanyola-Sabadell). Així podem començar a ampliar freqüència tant en Regionals-Rodalies com en Suburbans.
  5. 4t túnel: Per seguir descongestionant túnels, vindria una de les dues propostes més grans en inversió i mida. Túnel entre F.M. i 5 d'Oros, ziga-zaga fins Sagrada Família i Clot ( així evitem L5, AVE i el cacau de Glòries); llavors agafem Gran Via (no cal que sigui en túnel en aquell tros, hii ha altres solucions aprofitant que ja és semisoterrat). Finalment, enllacem amb l'actual R1, i treiem tots el trens que finalitzin a Mataró dels túnels actuals.
  6. Túnel del Delta: Aquesta és l'altra proposta cara. Rescatar el túnel fins Castelldefels entrant per Esplugues i la Diagonal (aprofitant el túnel que podríem haver deixat preparat amb el Llobregat Xpress). Un d'aquests dos podria enllaçar amb El túnel cap a Mataró i l'altre amb el túnel cap al Vallès. Personalment crec que el que té més sentit (perquè sinó seria fer Us absurdes) seria Delta-Vallès i Llobregat-Maresme, però què en penseu vosaltres???
  7. Tren a Caldes de Montbui: Aprofitant que el 3r túnel que hem creat no aniria excesivament atapeït, podem fer un ramal que surti de Montcada, passi per Ripollet (l'ideal per tant seria fer el túnel a 4 vies, a l'estil L9 per exemple), Polinyà, Plegamans i arribi a Caldes. El recorregut exacte i sobretot les estacions són el que tinc menys clar d'aquest punt. Com a flipada final que em permeto: si fos possible (cosa que dubto per les aigües termals) tunelar sota Caldes, podríem fer estació al bell mig del poble i seguir fins Sentmenat si es veu que hi hauria demanda. (Això últim es podria fer igualment, però allunyant l'estació de Caldes del poble i situant-la més cap al poliesportiu municipal)
  8. Túnels de Mataró-Argentona: Tot i que no són estrictament necessaris, crec que pot captar molta demanda el apropar l'estació al centre, sota el parc nou. L'enllaç amb Argentona el considero interessant perquè amb la LOF no es podria fer tant proper al centre, i la pèrdua de demanda seria important.
  9. L4: Ja que ens hem menjat mitja L4, podem aprofitar per allargar-la per l'altre costat. Crec que no cal ni dir per què seria el menys prioritari.
Fins aquí la proposta. Qualsevol dubte, opinió, proposta, suggerència, crítica... tot és benvingut!
Molt d'acord amb el concepte de separar tràfic de proximitat i tràfic R, jo també fa temps que li vinc donant voltes. També d'acord amb crear rutes alternatives en els casos en que no hi cap una quadruplicació. El que jo crec que hauríem d'aprofitar el túnel d'alta velocitat, que està mig buit.

1- Llobregat Xpress: Jo les ficaria pel túnel d'alta velocitat, amb la línia de Vilafranca fent la connexió al Papiol (on hi ha tercer fil), i la de Vilanova connectant al Prat (amb ample internacional a la quadruplicació Castelldefels - El Prat, i després totes les dues vies de Castelldefels a Sant Vicenç de Calders).
2- Vallès Xpress: Aquí hi ha un tema de veure on trobes espai que puguis expropiar. No se'm havia acudit aquesta ruta, té els punts positius de poder donar servei a Ripollet i Riera de Caldes, jo pensava que es podria fer en viaducte al centre de la C58, entre Terrassa i Sabadell. La teva proposta té l'avantatge que ja que construeixes molta via, l'aprofites amb més trens.
3- Maresme Xpress: Aquí li veig el problema que és un recorregut molt revirat i amb pujades i baixades molt fortes, no tinc clar que sigui òptim per un tren. Des de fa temps hi ha el projecte de fer una nova via que passi més pel centre de les poblacions del Maresme, en aquest cas la via exprés seria la actual de la costa (que és molt recta i en teoria està dissenyada per a velocitats màximes de 140 km/h).
4- 3r túnel enllaçat. No tinc clara la part de començar a desmuntar línies de metro, amb l'impacte que té, i túnels més o menys complexos a dins d'un casc urbà dens. Jo crec que un tercer túnel (o quart, donat que ja tenim un tercer desaprofitat) s'ha de planificar que comenci o acabi en un lloc amb espai de sobres per les obres. Per exemple, a la desembocadura del Besós, a l'entrada entre Montcada i Sagrera, o al ramal de l'Estació de França quan els regionals vagin a Montcada.
5- Quart túnel: Em sembla un recorregut molt revirat, i els trens de Rodalies necessiten corbes més generoses en espai que el metro. Una connexió similar es podria fer entre Diagonal i la línia de la R2 que ve del Clot, de manera que totes les línies que venen de El Prat i Passeig de Gràcia vagin a l'estació de França, i les que venen de Sant Andreu i Clot vagin Diagonal amunt.
6- Túnel del delta: Li veig sentit com a manera de fer un túnel de servei més local, i deixar la línia actual com a línia exprés. I ni tan sols cal construir-ho tot de cop, es pot començar connectant-la amb salt de moltó amb la línia de Molins, de manera que els trens que ara acaben a l'Hospitalet passin a acabar a Castelldefels.
7- Amén
8- Amén
9- A la llarga no em sembla cap bogeria intentar allargar la L4 més enllà de Torre Baró, la veritat, i és una cosa que es pot anar planificant, preparant, i fer-la quan estigui madura.

unÀnec
N3
N3
Entrades: 32

Entrada Autor: unÀnec » 06 nov. 2025, 12:52

PizzaiPinya24 ha escrit: 06 nov. 2025, 09:28 El primer que vull que quedi clar és que la solució per a Barcelona, i Catalunya en general, (almenys al meu parer) passa per la descentralització a tots els nivells; inclòs el tansport, evidentment. Però això no vol dir que, igualment, el transport a l'AMB s'hagi de millorar, perquè està clarament sobrepassat.

és un bon sumari. Trobo positiu que es vagin proposant aquestes coses
Jo parlo pel que més m'he mirat.
El túnel del delta el trobo desproporcionat, un intent de metro, per a tres ciutats dues de les quals ja esta connectades. recordem que ja hi ha un projecte de quadruplicació Viladecans-Castelldefels. Tot i així, un túnel per la diagonal que connectés Sant Boi i el delta és el millor projecte d'extensió que es pot fer a Rodalies, seria trobar-hi una alternativa viable. Clarament (al meu parer) la millor manera de fer-ho és desviar entre el Prat i Viladecans aprofitant la quadruplicació, fer estació al solar de la carretera Fonda de Sant Boi, passar per sota de Cornellà Centre (enllaç) i continuar per avinguda línia elèctrica i la B-23 fins a la Diagonal. A més es pot fer una Variant de Cornellà centre per sota la b-23 enllaçant amb el túnel de la Diagonal.
Si es fes d'aquesta manera reduïm molt els kilometres de túnel (sobretot en una zona on només hi han 200.000 habitants) sense deixar de passar per Sant Boi, capital real del Baix Llobregat i ciutat més gran sense servei de rodalies i 6a de l'estat.
Quant al túnel en si mateix, proposes *evitar* el cacau ferroviari a partir de la L5, però jo penso que al segle que vivim no hauria de ser tant problema tècnic enllaçar un túnel per la diagonal i les vies del carrer aragó i fins i tot amb estació de França. Personalment penso que seria de molt interès fer-ho així amb unes quantes intervencions pot ser una gran millora a un preu "assumible". tot i així un tunel de +6km per la diagonal serà inevitablement un Macroprojecte

Per altra banda el tema de la L8... els Ll-A son de via mètrica (carrilet), transformar els seus 140km en rodalies... Ho veig difícil. El que si s'hauria de fer és a curt termini un enllaç decent a Bellvitge/Gornal, en linia amb la proposta anterior també a Sant Boi, que ajudaria a connectar les dues bandes del Llobregat amb l'enllaç a Cornellà Centre, ja que la L8 no té cap connexió amb les vies de la R4. A on si es podria fer és a glòries ja molt més enllà. Al fil de propostes ferroviaries per a Barcelona se n'ha parlat fa poc (vegeu les respostes anteriors). Aprofito per dir (offtopic) que unir Fontana i Gràcia amb les vies de l'L8 hauria d'haver-se fet, tal i com es va fer a Diagonal, que estaven molt més separades. Ara ens hem quedat sense enllaç L8-L3.

De la resta en podria opinar però no tinc tant de criteri, s'ho deixo als altres taurons :D

Respon

Torna a “Propostes ferroviàries”