Inundacions catastròfiques a València
Publicat: Dissabte 02/11/2024 23:34
La LAV Madrid-València presumptament està menys afectada que altres línies.
Tot i així, no crec que baixin d'un mes d'obres, els danys són nombrosos.
El tram Cuenca-Requena-València està tallat, però la LAV des de Cuenca cap a Albacete, Alacant i Múrcia funciona, en teoria normalment. Igualment el tram Cuenca-Madrid, comú als dos ramals.
De la LAV València-Xàtiva (i el ramal convencional de mercaderies València-Almussafes, que va paral.lel), que porten anys quasi acabades però no han entrat en servei per raons desconegudes, no he vist dades, així que no puc opinar. Tot i que no seria gens estrany que tinguéssin algun tipus de desperfecte.
Tot i això, totes tres passen en plena zona zero (curs de la Rambla/Barranc del Poio/de Xiva/de Torrent/de Catarroja, d'ara en endavant "Rambla del Poio" per fer curt), i la LAV de Xàtiva a més travessa el riu Magre i el riu Xúquer, zones on també hi ha hagut bastants desperfectes.
La línia convencional València-Buñol-Utiel... diguem que s'haurà de veure què en queda al tram entre Aldaia i Utiel.
Entre Aldaia i València-Sant Isidre està bastant malmesa, però sembla ser que els danys no son tant terribles.
També s'haurà de veure si han sobreviscut els ponts sobre la Rambla del Poio (entre Loriguilla i Chiva) i sobre el riu Buñol (entre Siete Aguas i Buñol), així com els talussos, o fins i tot trinxeres i túnels.
La línia travessa la zona zero, i és la més afectada de totes.
No crec que es tardin menys de 12 mesos en poder-la reconstruïr.
No se n'han vist masses imatges, fins ara, però és el què es comenta...
La línia convencional València-Silla està feta un absolut desastre entre el pont del Túria i Silla.
Probablement ja n'haureu vist imatges, a hores d'ara. Cotxes, fang, canyes, balast emportat, senyals arrencades, etc.
Es trigarà bastant en poder-la restaurar.
Les estacions d'Alfafar-Benetússer, Massanassa, Catarroja, Albal (encara no inaugurada tot i portar força temps pràcticament acabada!), i Silla, probablement tindran danys més o menys severs.
Desconec l'estat del pont sobre la Rambla del Poio que hi ha entre Massanassa i Catarroja, no sé si se l'haurà emportat o no la riuada.
També desconec l'estat del pont sobre el Barranc de Picassent, que està entre Catarroja i Silla.
Entre d'altres coses, això vol dir que no serà possible anar en tren de Barcelona ni València cap a Gandia, Xàtiva, Alcoi, Albacete, Alcázar, Madrid, Jaén, Alacant, Múrcia... fins que la línia no sigui reparada.
La cosa va per mesos... si els ponts han aguantat.
Desconec l'estat de la línia Silla-Xàtiva.
La zona d'Algemesí, Alginet i La Pobla Llarga també ha quedat bastant malmesa, pel què sembla, però desconec fins a quin punt haurà afectat les vies.
Igualment desconec l'estat de la línia Silla-Gandia al tram Silla-Cullera, tot i que la zona ha quedat menys malmesa.
La xarxa convencional al nord de València no ha patit danys, tret d'un camió que va caure a les vies entre les estacions de Nules i Borriana-Les Alqueries.
Es reprèn el servei Euromed fins a València, però en mode reduït, només dos trens per dia i sentit... sempre que a Castelló i a Tarragona la tempesta no empitjori.
Desconec com es podran explotar les línies C5 (València-Sagunt-Caudiel) i C6 (València-Sagunt-Castelló), però a priori no hi hauria d'haver massa problemes, ídem amb els regionals/MD de Tortosa i Teruel... sempre i quan el temps no empitjori, està clar.
La xarxa de FGV de MetroValència ha sofert un cop molt més dur perquè el CTC de l'estació de València Sud ha quedat afectat greument, així com tot el complex ferroviari de València Sud.
Es podrà restablir el servei a les línies del nord del Túria (línies de Marítim, de Rafelbunyol, de Bétera, de Llíria, de Riba-roja, i de l'Aeroport), que no han patit danys o han estat d'importància relativament menor, però encara no se sap quan, i suposo que en mode bastant restringit degut als problemes de blocatge i senyalització que hi haurà fins que no es pugui reparar el CTC.
Pel què sembla, la xarxa de tramvies es podrà restablir més aviat, per sort.
Altra cosa són les línies del sud del Túria (les de Torrent, de Torrent Avinguda i de "[Vilanova de] Castelló [de la Ribera]"), on els danys són molt nombrosos, en especial tot el tram entre el riu Túria i Torrent, on la Rambla del Poio s'ha emportat mig pont de Paiporta i ha deixat l'estació de Paiporta i tot el tram entre València Sud i Torrent fets un absolut desastre, però també hi ha danys més avall, entre Picassent i el final de la línia.
Dubto que en menys d'un any estigui arreglat del tot el tram València Sud-Torrent, però el pont del riu Tordera entre Blanes i Malgrat es va reconstruïr ràpid...
També desconec quants trens haurien pogut quedar malmesos, el tram Sant Isidre-Torrent té força circulacions, i és el més utilitzat de tota la xarxa.
Les inundacions no han sigut pitjors que les del desbordament del Túria de 1957 pel què fa a quantitat d'aigua transportada pels rius desbordats (altra cosa és el nombre de víctimes, i que el 1957 hi havia una cosa anomenada censura franquista, per tant només podem especular, i millor no fer-ho que la cosa ja és prou desastrosa).
Però sí que han sigut pitjors que les del riu Xúquer durant la "pantanà" de Tous al 1982, convé recordar-ho.
Tot i que la quantitat d'aigua que va ploure llavors va ser similar.
Per altra banda, comentari per a la reflexió:
Es reclamava el soterrament de l'estació de Rodalies d'Alfafar-Benetússer.
No vull ni imaginar-me el resultat de tal obra si el desastre hagués passat amb el soterrament ja fet i i en servei, i dos trens en doble composició estacionats a l'estació... la riuada ha passat en plena hora punta de la tarda.
Espero no ser massa desagradable ni insensible amb el comentari, perquè la cosa és recent i qui més qui menys, coneixem algú o tenim família a València, i els efectes duraran, però convé tenir en compte les inundabilitats quan es planeja un soterrament.
Per altra banda, aquest desastre, en altres circumstàncies, potser també hauria pogut produïr-se a d'altres llocs, com per exemple les estacions del Prat de Llobregat, Rubí, Torrent-Avinguda (que no sé si s'ha inundat, podria ser), Gandia, Elx-Parc, Elx-Carrús, Orihuela, Montcada i Reixac-R2, Cornellà-Riera, o altres.
Els efectes haurien pogut ser encara més esborronadors.
També a les andanes d'alta velocitat de l'estació de Girona, on de fet les inundacions ja es van donar més d'un cop fa uns anys, tot i que de manera moltíssim menys destructora, i a que era degut a una part inacabada de túnel que sembla haver-se corregit, almenys fins a cert punt.
Tot i així, no crec que baixin d'un mes d'obres, els danys són nombrosos.
El tram Cuenca-Requena-València està tallat, però la LAV des de Cuenca cap a Albacete, Alacant i Múrcia funciona, en teoria normalment. Igualment el tram Cuenca-Madrid, comú als dos ramals.
De la LAV València-Xàtiva (i el ramal convencional de mercaderies València-Almussafes, que va paral.lel), que porten anys quasi acabades però no han entrat en servei per raons desconegudes, no he vist dades, així que no puc opinar. Tot i que no seria gens estrany que tinguéssin algun tipus de desperfecte.
Tot i això, totes tres passen en plena zona zero (curs de la Rambla/Barranc del Poio/de Xiva/de Torrent/de Catarroja, d'ara en endavant "Rambla del Poio" per fer curt), i la LAV de Xàtiva a més travessa el riu Magre i el riu Xúquer, zones on també hi ha hagut bastants desperfectes.
La línia convencional València-Buñol-Utiel... diguem que s'haurà de veure què en queda al tram entre Aldaia i Utiel.
Entre Aldaia i València-Sant Isidre està bastant malmesa, però sembla ser que els danys no son tant terribles.
També s'haurà de veure si han sobreviscut els ponts sobre la Rambla del Poio (entre Loriguilla i Chiva) i sobre el riu Buñol (entre Siete Aguas i Buñol), així com els talussos, o fins i tot trinxeres i túnels.
La línia travessa la zona zero, i és la més afectada de totes.
No crec que es tardin menys de 12 mesos en poder-la reconstruïr.
No se n'han vist masses imatges, fins ara, però és el què es comenta...

La línia convencional València-Silla està feta un absolut desastre entre el pont del Túria i Silla.
Probablement ja n'haureu vist imatges, a hores d'ara. Cotxes, fang, canyes, balast emportat, senyals arrencades, etc.
Es trigarà bastant en poder-la restaurar.
Les estacions d'Alfafar-Benetússer, Massanassa, Catarroja, Albal (encara no inaugurada tot i portar força temps pràcticament acabada!), i Silla, probablement tindran danys més o menys severs.
Desconec l'estat del pont sobre la Rambla del Poio que hi ha entre Massanassa i Catarroja, no sé si se l'haurà emportat o no la riuada.
També desconec l'estat del pont sobre el Barranc de Picassent, que està entre Catarroja i Silla.
Entre d'altres coses, això vol dir que no serà possible anar en tren de Barcelona ni València cap a Gandia, Xàtiva, Alcoi, Albacete, Alcázar, Madrid, Jaén, Alacant, Múrcia... fins que la línia no sigui reparada.
La cosa va per mesos... si els ponts han aguantat.
Desconec l'estat de la línia Silla-Xàtiva.
La zona d'Algemesí, Alginet i La Pobla Llarga també ha quedat bastant malmesa, pel què sembla, però desconec fins a quin punt haurà afectat les vies.
Igualment desconec l'estat de la línia Silla-Gandia al tram Silla-Cullera, tot i que la zona ha quedat menys malmesa.
La xarxa convencional al nord de València no ha patit danys, tret d'un camió que va caure a les vies entre les estacions de Nules i Borriana-Les Alqueries.
Es reprèn el servei Euromed fins a València, però en mode reduït, només dos trens per dia i sentit... sempre que a Castelló i a Tarragona la tempesta no empitjori.
Desconec com es podran explotar les línies C5 (València-Sagunt-Caudiel) i C6 (València-Sagunt-Castelló), però a priori no hi hauria d'haver massa problemes, ídem amb els regionals/MD de Tortosa i Teruel... sempre i quan el temps no empitjori, està clar.
La xarxa de FGV de MetroValència ha sofert un cop molt més dur perquè el CTC de l'estació de València Sud ha quedat afectat greument, així com tot el complex ferroviari de València Sud.
Es podrà restablir el servei a les línies del nord del Túria (línies de Marítim, de Rafelbunyol, de Bétera, de Llíria, de Riba-roja, i de l'Aeroport), que no han patit danys o han estat d'importància relativament menor, però encara no se sap quan, i suposo que en mode bastant restringit degut als problemes de blocatge i senyalització que hi haurà fins que no es pugui reparar el CTC.
Pel què sembla, la xarxa de tramvies es podrà restablir més aviat, per sort.
Altra cosa són les línies del sud del Túria (les de Torrent, de Torrent Avinguda i de "[Vilanova de] Castelló [de la Ribera]"), on els danys són molt nombrosos, en especial tot el tram entre el riu Túria i Torrent, on la Rambla del Poio s'ha emportat mig pont de Paiporta i ha deixat l'estació de Paiporta i tot el tram entre València Sud i Torrent fets un absolut desastre, però també hi ha danys més avall, entre Picassent i el final de la línia.
Dubto que en menys d'un any estigui arreglat del tot el tram València Sud-Torrent, però el pont del riu Tordera entre Blanes i Malgrat es va reconstruïr ràpid...

També desconec quants trens haurien pogut quedar malmesos, el tram Sant Isidre-Torrent té força circulacions, i és el més utilitzat de tota la xarxa.
Les inundacions no han sigut pitjors que les del desbordament del Túria de 1957 pel què fa a quantitat d'aigua transportada pels rius desbordats (altra cosa és el nombre de víctimes, i que el 1957 hi havia una cosa anomenada censura franquista, per tant només podem especular, i millor no fer-ho que la cosa ja és prou desastrosa).
Però sí que han sigut pitjors que les del riu Xúquer durant la "pantanà" de Tous al 1982, convé recordar-ho.

Tot i que la quantitat d'aigua que va ploure llavors va ser similar.
Per altra banda, comentari per a la reflexió:
Es reclamava el soterrament de l'estació de Rodalies d'Alfafar-Benetússer.
No vull ni imaginar-me el resultat de tal obra si el desastre hagués passat amb el soterrament ja fet i i en servei, i dos trens en doble composició estacionats a l'estació... la riuada ha passat en plena hora punta de la tarda.
Espero no ser massa desagradable ni insensible amb el comentari, perquè la cosa és recent i qui més qui menys, coneixem algú o tenim família a València, i els efectes duraran, però convé tenir en compte les inundabilitats quan es planeja un soterrament.
Per altra banda, aquest desastre, en altres circumstàncies, potser també hauria pogut produïr-se a d'altres llocs, com per exemple les estacions del Prat de Llobregat, Rubí, Torrent-Avinguda (que no sé si s'ha inundat, podria ser), Gandia, Elx-Parc, Elx-Carrús, Orihuela, Montcada i Reixac-R2, Cornellà-Riera, o altres.
Els efectes haurien pogut ser encara més esborronadors.
També a les andanes d'alta velocitat de l'estació de Girona, on de fet les inundacions ja es van donar més d'un cop fa uns anys, tot i que de manera moltíssim menys destructora, i a que era degut a una part inacabada de túnel que sembla haver-se corregit, almenys fins a cert punt.