Ohhhh....... els sorolls dels trens... avui mateix estaba gravant com arrancaba un 4000(de cop i volta al sortir de rocafort s'habia anat l'aire condicionat

)
Sorolls?
Depenen de molts factors, per exemple, el sistema de tracció del tren.
Per exemple, podem distingir entre dos grans grups: resistencies, i electrónica de potència. Els primers serien els mitics 1000 i 1100. Molt soroll, aixó si. Un soroll força agradable:
grrrrrrrrooooooooo.............. mako mako

.
Desprès, les 3600 de FGV(Babckok Wilkox). Com unes 440 d'aspecte pero en via estreta, amb soroll de mil epro encara mes greu:
grrroooooooooooooooooooooooo........................ :O Increïble.
Desprès tenim un altre grup, bastant nombrós aquest grup: l'electrónica de potència, ès a dir, el chopper. Mitjançant la tècnica d'aanr variant el voltatge i l'intensitat que varía als motors mitjançant pulsacions a diferents frequències(curiosament, el primer equip en camp ferroviari on foren experimentats(a part dels tranvies), va ser en un 1000(sembla ser que la cosa no va rutllar). Concretament, els 3000/4000 fan la seqüència 200, 400, 800 Hz(
nniiiiiii..-200Hz- nooo..-400Hz- niiiiiiiiiiiiiiii................. uuuuuuooooooooooooooooo......................................-800 Hz- )
Els primers, en camp ferrolític metropolitá, foren les 111 i 211. Molt maco:
nyyyyiiiiiiiieeeeeee ffffffuuuuueeeeeeeeeee....... . el "fueee" vindria a ser el segon pas. Disposaben equips a base de tiristors.
Desprès tindríem els 2000 de Madrid.
ffñññññeeeeeeeeeeee. Estan força bé. M'agrada el soroll. Algo així com els 5000 de Madrid
També podem mencionar les 3700 de FGV, tambè anomenades UTAs(no confondre amb cert ofici-amb la que també son apodades-). Serien algo així com un un 2000 de madrid pero amb mès resó:
fnfnfnnfuuuuuu..... fffffff........ . Curioses.
Acte seguit, els meus estimadíssims 3000 i 4000:
nniiiiiii.. nooo.. niiiiiiiiiiiiiiii................. uuuuuuooooooooooooooooo...................................... M'encanten aquestes untats i el seu soroll.
Els 2000 de BCN serien algo semblant, aixó sí, les frenades no son com les dels 3/4000(
ffffuuuuuuuuuuuuuu......), sinó que sería algo semblant, peró, amb l'alicient d'un sutrac del fre pneumátic :S.
Llavors arribaría una nova etapa: els IGBs i els GTO(no em pregunteu perque no se que volen dir).
En aquest grup tindriem, per a començar, les 112 i 213 de FGC. es algo així com
hooooo...... fffffffiiiiiii........ foooooooo............ acte seguit salta l'avís d'estacions

.
Desprès, les 3900 de FGV. Aquestes son dificils d'imitar, son multiorgásmiques:
ffnyyyyyyiiiieeeeeee........... uuooooo... uooOOOOOOO.... ooooooooeeee...... oeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.......... molt interesants.
I desprès, com no, els 2100 i 500. Equipen equips Onix d'Alstom
nyyyyyiiiiiieeeeeeee.......... oooooooooo....... Els temibles 7000 de Madrid(els coneguts Spaghettis) fan prácticament el mateix soroll. Aixó si, els 2100 i 500 no tenen ni una desena part de les avaries que tenen els 7000(la llista d'errors i anomalies que apareixen en el monitor de cabina es infinita).
I per últim, els novedosos 5000. Fan un sorollet semblant a un 2100, pero diferent. Aurem d'afinar l'oída

.
Altres factors? La línia i el seu traçat.
Tenim la vía tradicional, travessa de fusta, vía sobre balast, on el catroc catroc de les traveses es lúnic que apreciem.
Desprès, la vía en placa Stedef dels senyors de Sufetra, verdadera orquestra de fira. La podem trobar, per exemple, entre Lesseps i Montbau. El soroll que fan els trens es tremendo. I aixó que porten elements sonoreductors(goma entre blocs i carril/torafons/elements fixadors)
I per últim, la vía de subjecció elástica. Nou sistema integrat a les útimes perllongacions i reformes de vía. Un soroll discret es el resultat d'un tren al passar par aiqests trams.
Cal destacar que els desviaments sempre exergeixen grans dosis de decibels al ser transitats. Nosé qui es porta el gat a l'aigua, si l'Stedef o la vía sobre balast.
Espero que us hagi agradat aquesta "Filarmónica Suburbana de Barcelona"
Coordialment,