Una línia cap a Fraga, seria d´allò més lògic i com bé dius s´ha proposat diverses vegades des de l´aparició del tren.
Darrerament no se´n sent a parlar i és per un motiu evident: Fraga és a l´Aragó. I la Generalitat no farà un ferrocarril en terres aragoneses, quan a Catalunya hi ha greus mancances. No poso en dubte que si Fraga fos a Catalunya la connexió sortiria a les travesses.
Hauria de ser un projecte fet pel govern central. No faran un ferrocarril Lleida-Fraga quan no hi ha, sense sortir d´Aragó, Montsó-Barbastre, o La Puebla de Híjar-Alcanyís. La manera més ràpida per a que Fraga tingués tren seria ressuscitar l´antic projecte del Pla Guadalhorce de França a Baeza per Lleida, Terol, Utiel i Albacete adaptant-lo a les exigències del segle XXI. I aquesta gran obra no es pot demanar per demanar. Hi ha d´haver al darrere una necessitat. I a mi només se´m acut que un cop obert del corredor mediterrani, on hi conviuran passatgers i mercaderies, no hi hagi capacitat. Llavors es podria plantejar aquesta obra, enllaçant-la no amb el ferrocarril pel Pallars, sinó amb el projecte de la travessa central pirinenca pel Sobrarbe. D´aquesta manera no et poses en contra l´Aragó, i tindries el suport d´Andalusia, Castella-la Manxa, Comunitat Valenciana i Múrcia. Clar que també es podria plantejar només la construcció almenys en una primera fase del tram Casp-Mequinensa-Fraga-Lleida. Obriria una nova connexió entre Saragossa i Lleida, potser més recta i tot que per Sarinyena. Tampoc sembla urgent pel nombre d´habitants de la zona, més aviat escàs.
A l´Espanya interior, buida o buidada, la clau de volta per a fer renèixer el ferrocarril són les mercaderies. En el cas de Fraga, un cop construït el desdoblament de la línia existent de Tarragona a Saragossa per Lleida, ja en estudi, i connectada Lleida amb Martorell, si hi hagués problemes de capacitat, sempre es podria construir el Casp-Fraga-Lleida com a desdoblament de l´itinerari Aragó-Catalunya, desdoblament que entre Lleida i Barcelona correspondria al ramal de l´ETF entre Cervera i Martorell. Tot això sabent que deu ser més fàcil construir una via nova entre Casp i Lleida que desdoblar entre Reus i Casp, que té un fotimer de túnels.
Una altra opció, que no entra en el calendari de moment, seria un ramal de la via Lleida - Tortosa. En el segment nord de la mateixa, s´han vist diversos traçats en les propostes fetes al llarg del temps. El més normal és que donés servei a tots els pobles del Baix Segre, i per tant, sortís de la via de Tarragona més enllà del barri de la Bordeta i la futura estació Lleida-Est. Hi hauria les estacions d´Albatàrrec, Montoliu, Sudanell, Alcarràs, Torres de Segre(a la riba oposada, amb una passarel·la per connectar-la amb el poble), Soses, Aitona, Seròs, Massalcoreig i la Granja d´Escarp. El ramal hauria de ser Massalcoreig-Torrent de Cinca-Fraga, amb un pont sobre el Cinca. Però som a les mateixes. Qui ho paga, això? No veig al govern aragonès, gens destacat per la promoció del ferrocarril, posant-s´hi. Només cal veure com tenim els serveis cap a Montsó!
En definitiva, si Fraga fos Catalunya sortiria a les travesses. Essent l´Aragó haurem d´esperar a dècades futures, sempre i quan el ferrocarril progressi.
👍0👎0