Bona tarda,
He passat uns dies a Saragossa i he aprofitat per conèixer el seu flamant tramvia i, a un nivell menor, la resta de sistemes de transport públic massiu de la ciutat. He aprofitat també per conèixer-la més a fons ja que, per raons familiars (el meu pare és natural d´un poblet de la província), Saragossa ha estat sempre present de manera verbal en les nostres converses que no pas de manera física, però, ja que des de petit que no hi he tornat. Passar, hi he passat infinitat de vegades, amb tren, bus... És, per a mi, d´aquelles ciutats de pas que no acaben de cridar-me l´atenció en l´àmbit transportil...
Des que tinc ús de raó que sóc aficionat al transport públic i una de les meves publicacions preferides era la guia de Pàmies. Amb elles, m´"estudiava" l´urbanisme de ciutats com Barcelona, Saragossa, Madrid...Per a mi, el transport públic era, -i és-, íntimament lligat a l´urbanisme. M´agradava aprendre´m el recorregut dels autobusos i per què passaven per uns carrers i per altres no. També inventava sistemes de metro. Tot això sobre la superfície absolutament sense relleu d´aquestes guies.
D´entrada, faré una afirmació una mica agosarada: He trobat en el tramvia de Saragossa la millor integració (a tots els nivells) d´un sistema de transport en una ciutat.
No pretenc fer pedagogia del tramvia ni fer una exposició rigorosa de dades, vull, solament, compartir amb vosaltres aquestes modestes impressions transportils saragossanes.
Molts de vosaltres sabreu (sobretot aquells que, com jo, pentineu canes) que Saragossa gaudia d´una xarxa de tramvies més o menys important, la qual va desaparèixer a mitjants de la dècada dels 70. Igual que a altres ciutats espanyoles (i algunes d´europees també), Saragossa ha seguit el guió estàndard quant al tramvia: supressió, oblit i, un cop comprovades les bondats dels sistemes moderns de tram, recuperació.
Després d´uns anys d´indecisió en els que també era present la possible construcció del metro, la ciutat es decideix per projectar una xarxa de tramvia.
La línia 1 és la primera de les tres que es pretenen fer. Es tracta d´una línia de gairebé 13 quilòmetres, d´orientació nord-sud, unint ambdues ribes del riu Ebre. És dotada de via doble en la seva totalitat. Al polígon ACTUR i a Valdespartera, però, els dos sentits tenen recorreguts paral-lels però separats per una cinquantena de metres i amb les seves pròpies estacions en cada sentit. L´ampre de via és l´estàndard europeu. Compta amb 25 estacions, el temps de recorregut és de 40 minuts (una mica menys en el descendent) i és alimentada majoritàriament per línia aèria tret del tram central en el que uns acumuladors d´energia carreguen les bateries dels vehicles durant els 20 segons que dura la parada en cadascuna d´aquestes estacions.
El que és a la vista són una mena de làmines metàliques d´uns 10cm d´amplada per, potser, 1m de llarg, presents al mig de la via entre els dos carrils. Dos per sentit, separades per alguns metres, els suficients per fer-les coincidir amb les bateries dels tramvies.
Les estacions són del tipus marquesina, d´andana lateral en la majoria. Les restants són d´andana central.
No és la meva intenció fer una exposició de la totalitat de les característiques del tramvia de Saragossa per això, un cop esmentades, les que considero d´interès en aquest missatge, us emplaço (si en voleu saber més) a la infinitat de webs on s´hi parla.
Un cop resoltes les queixes veïnals i dels comerciants, omnipresents a tota implantació tramviària moderna al centre de les ciutats (protestes que no van ser especialment contundents i que van desaparèixer a mesura que avançaven les obres del tramvia), l´urbanisme resultant és, per a mi, molt ben aconseguit. El tram central, el més problemàtic normalment, ha "obert" espais. El record que tenia de llocs com el carrer del Coso, l´avinguda César Augusto i la zona de les muralles era de llocs foscos on la història de la ciutat era, amb prou feines, visible. Ara, es veuen les muralles, el Mercat Central té molta més personalitat i els accessos als aparcaments de la zona segueixen encaminaments paral-lels a les vies però amb mínimes interrupcions.
El tram gaudeix de prioritat semafòrica i crec que bastant ben aconseguida també, ja que els vehicles s´aturen molt poc durant el seu recorregut salvant eficaçment les cruïlles d´elevada densitat de trànsit.
El que més m´ha cridat l´atenció és la seva alta ocupació. Coincideixo plenament amb els foraires que han fet comentaris similars. Aquesta alta ocupació és, al meu parer, clau en l´encert que han tingut els responsables triant l´opció tramviària. No es tracta d´una ocupació puntual degut a hores punta. Durant tot el temps de servei del tramvia, l´ocupació és més que elevada. Una idea d´aquest gran ús del tram per part dels viatgers la pot donar els extrems de la línia. Com bé sabeu, els extrems de les línies de metro, tramvia, bus...acostumen a desocupar-se a mesura que s´apropen al final del trajecte. En el cas del tramvia de Saragossa l´ocupació és bona, fins i tot, en els extrems. Les parades es veuen plenes de viatgers que esperen el seu tramvia. La freqüència és, lògicament, elevada. Passa un tram cada 5 minuts durant bona part del servei.
Hi ha en projecte altres dues línies. La línia 2 sembla que va començant a veure la llum en forma d´avantprojectes. Aquesta línia seguirà l´eix oest-est de la ciutat, des de l´àrea de l´estació de Delicias al barri de Las Fuentes. La línia 3 és previst que rutlli de nord-est a sud, des del barri de La Jota al de Torrero.
Tornant al que us deia al principi del missatge, es dóna la circumstància de que aquesta xarxa és, en part, coincident amb els sistemes que jo inventava de petit usant la guia Pàmies com a referència. La meva xarxa saragossana era, però, de metro. I és que l´aspiració saragossana per tenir un metro més o menys clàssic no s´acaba amb la implantació del tramvia. En algun lloc he llegit recentment quelcom així: "...la financiació del tramvia hipotecarà per dos o tres dècades la construcció del metro..."!!!??? Vol dir això que pensen fer-ne un?
Em fa l´efecte que si, en comptes del tram, s´hagués optat per fer un metro l´èxit estaria, igualment, garantit. Potser la solució metro estava bé per la ja existent línia 1 i la resta de línies fer-les amb solució tramviària. En cap cas hauria de ser un metro clàssic o "pesat". La solució metro passaria per un VAL o un sistema subterrani amb vehicles de tipus tramviari com a Sevilla.
Tolosa de Llenguadoc, amb unes dimensions similars a Saragossa i menor població, disposa de dues línies de metro automàtic lleuger, subterrani en la seva pràctica totalitat.
Bé, en conjunt, crec que l´espera un futur apassionant al tramvia de Saragossa.
La xarxa d´autobusos de la ciutat és també molt eficient i gaudeix, igualment, d´una alta ocupació. Es veuen nombrosos viatgers esperant a les parades l´arribada del seu bus. Vaig tenir l´oportunitat de fer un parell de trajectes que són, en part, coincidents amb les futures línies de tramvia i diria que l´èxit és més que assegurat.
La xarxa va patir algunes modificacions arran de l´entrada en funcionament del tramvia però, en conjunt, crec que no ha suposat un gran trasbals per als usuaris.
La situació de Saragossa (una ciutat important al bell mig d´una gran àrea pràcticament despoblada) fa que concentri la majoria d´activitats econòmiques i comercials de l´Aragó. La ciutat no té "suburbis". Utebo, Casetas...són, més aviat pobles que han tingut un cert creixement darrerament, potser no suficient encara per justificar l´existència de l´única línia de rodalies la ciutat. Aquesta línia uneix Casetas amb Miraflores travessant subterràniament Saragossa però ni les seves freqüències ni la seva ocupació la poden equiparar a una veritable xarxa de rodalies...
Saragossa disposava fins fa pocs mesos d´un telecabina que unia les proximitats de l´estació de Delicias amb els terrenys de l´Expo de l´Aigua, construïda al 2008 al meandre de Ranillas. Preguntant als saragossans si encra funcionava (les instal-lacions es veian en relatiu bon estat) em deien que va deixar de fer-lo enguany perquè no servia per res. No uneix llocs residencials i el que més em va sorprendre és que romangués tant de temps en funcionament fins el seu tancament...
Bé, és una mica llarg el text...Disculpeu!
Salutacions,
MANEL
👍0👎0