Ja he sopat, i fins i tot he dormit, i ja m´he llevat...
Bé, doncs el Costa Brava va seguir la seva (lenta) marxa des de Girona (on només he estat dos cops

), enfilant el congost de Celrà i seguim fins a Flaçà, on fem parada, per continuar pel pont sobre el Ter (encara el més llarg de Catalunya?), Sant Jordi Desvalls i etc. fins a Figueres, on hi baixa gent , però també en puja, i poc a poc anem baixant fins a Llançà.
Mentrestant, m´he menjat un pastís de poma, però el Josep no sembla tenir gana, encara que el convidi...M´he adonat que només compta les hores de pas per estacions obertes al públic perquè no compta Tonyà ni Peralada: ja no funcionen...
I arribem a Llançà i veiem el mar. Fa bon dia. És estrany, jo sempre que he vingut per aquí o feia vent, o plovia, o feia boira...
Passem els túnels i arribem a Portbou, túnel de Balitres i hop! França.
Baixem del tren, i arribem al control duaner, on ens trobem l´Eloi (alias entfe001), que porta barba. A ell tampoc el conec, però ja l´havia vist a les fotos del fòrum. Diferent de com me l´imaginava, molt més parlador.
Sé que és estúpid de dir-ho, però tendeixo a imaginar-me a la gent de la província de Girona com introspectius i callats...potser he llegit massa Josep Pla.
Fem els bitllets, i sortim a fora a prendre l´aire i a fumar-me una cigarreta (arf! arf! tenia mono!

), passem sota les vies de maniobres i creuem el pas a nivell de l´estació (després me n´adonaré que a França hi ha molts més passos a nivell que no a Espanya),i arribem a l´épicerie (=queviures/colmado) de l´altre costat de les vies. Em compro més menjar.
Veig algunes locomotores Sybic (una amb l´escut de la ciutat de Châteaudun, al departament de l´Eure-et-Loir) i d´altres més antigues però no en conec els números de sèrie. També hi ha Corails (i que còmodes que eren i que tous i que malament que els tornéssin a França, els 9000 eren pitjors).
Tornem a l´estació i m´adono que les màquines de compostar (=cancel.ladores) són noves i de color groc. Personalment m´agraden més que les antigues color taronja, ara et posa el nom de l´estació on has compostat el bitllet...
Baixem al pas subterrani, on ens espera una cafetera d´unitat de tren remolcada amb una -crec- 7200. No aire acondicinat, parcialment grafitejada. Si fos de RENFE aixecaria queixes. Però...corre més que els regionals, i els seients són més tous.
A partir d´aquest moment és quan m´adono que jo sóc un aficionat als trens, diguem "de lletres", mentre que entfe001 i josep_serre són més "de ciències". És un espectacle de veure´ls analitzar el tren: compten els viatgers que pugen, els que baixen, l´hora de pas per les estacions, observen els cartells i les palanques...tot!!
Jo m´estimo més de viatjar en tren com qui mira un quadre que es mou: miro per la finestra i observo el paisatge i a la gent, i a vegades m´agrada de parlar amb els passatgers, si en tinc l´oportunitat.
De fet, sóc força més introspectiu i també és la primera vegada que viatjo acompanyat...i amb gent a qui acabo de conèixer

...encara estic una mica tallat. No sé què dir...així que opto per deixar passar l´estona, ells ja es coneixen i fan petar la xerrada.
Per cert, el tren comença força buit i a mesura que anem parant es va omplint: Banyuls, Potvendres, Cotlliure, Argelers, Palau del Vidre (sense servei, però amb un pont sobre el riu Tec molt peculiar!), Elna, on se m´asseu al costat una senyora molt simpàtica, i arribem a Perpinyà amb el tren ben ple...i sense aire acondicionat.
M´agrada el Rosselló, em recorda una mica al delta de l´Ebre, amb els camps bordejats de xiprers per contrarrestar els efectes del vent.
Curiosament, com més al nord anem, més sec és el paisatge.
A Perpinyà observo un TGV de dos pisos, sembla que els TGV París- Perpinyà han estat un èxit rotund...
Sortim de "Perpignan, ici, Perpignan" cap al nord. Parem a Ribesaltes (el poble-moscatell), on veig la línia que duia a...Quillan, però que és tancada de fa molts anys.
Passem Salses sense parar i veig el castell i sortim de Catalunya i entrem al Llenguadoc, apareixen els estanys del Llenguadoc (mig secs, aquí també hi ha sequera, i de les bones!

), i a l´esquerra hi ha la serra de les Corberes, totes pelades, que em recorden tant al sud del Baix Camp. Passem l´antiga estació de Fitou , de la que no queda quasibé res, i passem sense parar per Leucate (l´estació de Leucate s´assembla a les de Llançà i Sant Jordi Desvalls) i travessem un dels meus paisatges favorits: els estanys del Llenguadoc, però hi ha poca aigua i pocs ocells.
Parem a Port-la-Nouvelle, on el tren s´acaba d´omplir, passem de llarg Gruissan-Tournabelle (tancada), un tram per on anem paral.lels al canal de la Robine (=aixeta), que és un ramal del canal du Midi (que va de Bordeus a Montpeller). Tots dos són navegables, i estan plens de vaixells turístics.
I arribem a Narbona, parada i fonda. Canvi de sentit de la marxa i parada llarga per fer encreuaments. Molta gent aprofita per baixar a buscar mejar o beure (entre ells la meva veïna de seient), gent que baixa, gent que puja, i jo que em poso al seient del davant per seguir el viatge en el sentit de la marxa... 8)
L´Eloi i el Josep se´n van a la part davantera (o sigui, el que era la part posterior del tren fins ara

) del tren i jo em quedo on sóc perquè he encetat una conversa agradble amb la senyora.