http://www.elperiodico.cat/default.asp? ... io_PK=1021
L'AVE es va quedar a un pas de superar l'avió a l'octubre
1. • L'enllaç aeri entre Madrid i BCN va resistir amb una quota de mercat del 54%
2. • Renfe confiava que el tren ja tingués més passatgers que els seus competidors
MANUEL VILASERÓ
MADRID
Renfe esperava que l'octubre fos el mes del sorpasso, el moment a partir del qual el tren transportaria més passatgers que l'avió entre Madrid i Barcelona, però els responsables de la companyia s'hauran d'esperar. Malgrat l'augment de viatgers de l'AVE, l'avió va aguantar l'octubre passat i fins i tot va recuperar un punt de quota de mercat. El repartiment del pastís va quedar així: el 46% dels viatgers van optar pel tren i el 54% van preferir encara l'avió.
La diferència que va separar els dos mitjans de transport va ser tan sols de 42.753 passatgers. L'avió va disfrutar de 290.653 davant dels 247.900 de l'AVE. Mentre que per a l'avió la seva xifra va representar, no obstant, una caiguda del 36% respecte al mateix mes de l'any anterior, per al tren el creixement experimentat va ser d'un 293% respecte a l'octubre del 2007 i 37.000 passatgers més que al setembre del 2008.
EL TEST D'OCTUBRE
Octubre era per als responsables de Renfe un test. Era el primer mes complet en què es podia comprovar la resposta a l'ampliació del nombre de trens portada a terme a mitjans de setembre. En ple esclat de la crisi econòmica, la companyia ferroviària va decidir passar de 40 a 52 trens diaris. Una inclusió de 12 nous serveis que significa unes 5.000 places diàries més. Amb aquesta ampliació, Renfe va aconseguir arribar al nombre de freqüències diàries que des del començament es va considerar l'òptima per poder competir amb l'avió i els resultats han acompanyat, almenys de moment.
L'avió pateix des del març passat l'embat de l'AVE, al qual s'ha sumat després de l'estiu la crisi econòmica amb tota la seva cruesa. El repartiment de les pèrdues de passatgers per companyia és més difícil de descriure. Arran de les dades obtingudes del pont aeri d'Iberia en mesos anteriors es pot deduir que la caiguda de l'emblemàtic servei d'Iberia segueix entorn del 40%, diversos punts per sobre de la soferta per la resta d'aerolínies (Spanair, Air Europa i Vueling), que aposten per tarifes més econòmiques.
AUGMENT PROGRESSIU
¿Aconseguirà el sorpasso el tren en els pròxims mesos? Tot sembla indicar que és inevitable. La majoria d'experts consideren que l'AVE, quan es consolidi, en un termini de dos o tres anys, pot acabar arribant al 75% de la quota de mercat. Això és el que ha passat en rutes europees de característiques similars a la de Madrid-Barcelona. I per les línies que dibuixen el gràfic de la quota de mercat no n'hi ha cap dubte.
El tren partia d'una situació tan desavantatjosa respecte de l'avió que el mes de gener passat, l'últim mes complet sense AVE, només va transportar l'11,8% de les persones que van viatjar entre Madrid i Barcelona en transport ferroviari i aeri. Van ser els 51.261 que van utilitzar els Alvia per desplaçar-se entre les dues capitals. Des d'aquest moment, la porció del pastís que correspon a l'AVE ha crescut gairebé sense parar. Al febrer va pujar a un modest 15% (la nova línia es va obrir el 20 de febrer), al març va fer el salt al 31,8%, a l'abril al 34,3% i al maig al 38,1%. Durant l'estiu la xifra es va situar entre el 41% i el 42%, però al setembre ja va saltar al 47%. Semblava just a punt per al sorpasso.
L'AVE ARRASA A MÀLAGA
La comparació amb la línia Madrid-Màlaga, oberta dos mesos abans que la de Barcelona, és il.lustrativa. El tren partia d'una situació més avantatjosa i el seu triomf ja és incontestable. Partia d'un 26% de la quota de mercat i gairebé un any després ja ha arribat al 62%. Mentrestant, l'avió ha caigut al 38%.
Gràfic en PDF:
http://www.elperiodico.com/EDICION/ED08 ... 26mR02.PDF👍65👍0👎0