Pàgina 2 de 2

Re: Invasió del carril bus

Publicat: Dilluns 05/08/2024 12:19
Autor: jgomezs
wefer ha escrit: Dilluns 05/08/2024 10:14 Es posa molt d'èmfasi en multar als que paren al carril bus (i està bé) però no s'ataca l'arrel del problema: la càrrega i descàrrega, que moltes vegades no té on realitzar-se.
Promocionar vehicles de repartiment més petits, fer més zones de descàrrega i incentivar els centres de recollida en comptes de l'entrega porta a porta, són eines que s'haurien d'implementar ja de manera valenta si realment es vol solucionar el problema.
Molt d'acord en la promoció del repartiment en vehicles més petits (que si els carrils bici fossin prou complets, podrien ser encara més eficients que un vehicle gran), i sobretot els centres de recollida, que si fem tanta entrega a domicili és en bona part perquè heretem el sistema dels Estats Units on el paradigma és diferent (igual que el tema dels cotxes sense conductors).

En el tema dels espais de càrrega/descàrrega, no crec que es pugui acusar a l'Ajuntament de Barcelona de no intentar-ho. Quan es va fer la reforma del carrer de Sants, es va posar èmfasi en crear tota una xarxa de punts de càrrega i descàrrega en tots els carrers propers per a que no es fes al mateix Carrer de Sants, però si hi passes en un dia laborable (o te'l mires per Street View), pots veure que sempre hi ha infraccions. Al meu barri per un canvi de sentit d'un tram de carrer, al Consell de Barri es va obrir tot un debat sobre càrrega/descàrrega amb els veins repassant de memòria tots els comerços i contenidors d'escombraries. La premsa cotxista diu que moltes coses no es tenen en compte i és mentida.

Al final la línia pot ser una mica grisa. En quins casos algú es salta la regla perquè té molt de morro o perquè realment és un inconvenient injustament exagerat? No crec que sigui acceptable que una furgo d'Amazon pretengui aparcar a la porta de tothom un per un, però un del Ikea que ha de portar bultos grans i pesats a una casa? I si és el camió que porta els bultos a la mateixa tenda d'Ikea? I si la tenda té moll de càrrega però la maniobra d'entrar i sortir-ne és lenta i ocupa tot el carrer? És acceptable que un camió de supermercat ocupi un carril bus durant 30 minuts a les 6:30 del matí? Y que un taxi hi pari per descarregar uns turistes amb maletes davant del seu hotel? I si s'atura en una parada de bus? (en la majoria d'aquests casos em sembla "morro", però estic segur que els professionals implicats no hi estaran d'acord).

En molts casos, es tracta de càrrega/descàrrega de negocis establerts, en tal cas es pot considerar una externalitat de la seva activitat i com a tal el negoci se'n ha de fer càrrec. Alguna vegada vaig veure una proposta pel carrer de Sants de tenir alguns magatzems locals de distribució compartits entre moltes tendes i des dels quals fer el repartiment en vehicles més petits. La logística és tot un tema i crec que les administracions promocionarien millor l'activitat econòmica organitzant sinergies (com el transport en ferrocarril) enlloc de fer la vista grossa a les externalitats.

Re: Invasió del carril bus

Publicat: Dimarts 06/08/2024 8:38
Autor: França451
Permitidme un pequeño off-topic relacionado con el tema de la carga y descarga y los puntos de recogida. Imagino que muchos pedidos de empresas/bares que entregan en la puerta del establecimiento usan sistemas de pedidos similares por ejemplo a Amazon, o incluso al mismo Amazon. Bien, Amazon, como cualquiera otra plataforma de pedidos, tiene disponible un sistema de puntos de entrega donde puedes ir tú a recoger el pedido. El problema es que como muchos de vosotros sabréis, estos puntos de recogida no están disponibles para determinados productos que se hacen a través de Amazon a vendedores externos.
Es decir, la propia plataforma te está negando el acceso a puntos de recogida, por política interna, ya que como estos productos ni siquiera te los trae personal de Amazon, se tienen que entregar en la puerta de tu casa/establecimiento sí o sí ya que la plataforma tampoco se responsabiliza de gestionar que el personal que te va a entregar dichos productos tenga la opción de entregarlos en un punto de recogida.

Os pongo un ejemplo práctico, para que lo entendáis. Supongamos que un bar por ejemplo hace un pedido de bebidas estándard, bebidas que normalmente se encuentran en los bares y tiendas, este pedido puede ir a recogerlo a un punto de entrega. Pero por la misma plataforma ese bar hace un pedido de bebidas de exportación y que aquí son más raras que un pingüino en el Palau Robert a las 3 de la tarde un día de agosto. Ese segundo pedido, que el bar hace porque tiene una clientela específica fija que consume esas bebidas, la plataforma te dice que no se pueden entregar en los puntos de recogida, y los entrega personal de otra empresa, que seguramente tiene puntos de recogida, pero como es una empresa externa a la plataforma, ésta no se responsabiliza de ofrecerte puntos de recogida, y tú no puedes hacer nada porque no puedes gestionar eso con la otra empresa como no sea por tu cuenta y pagando. Evidentemente no hay Dios que quiera hacer eso por lo que solamente tienes la opción entrega en tu puerta. Me he explicado o pongo otro ejemplo?

Re: Invasió del carril bus

Publicat: Dimarts 06/08/2024 10:58
Autor: jgomezs
No sólo te has explicado bien, sino que también he observado que hay un límite en el valor de los paquetes que se pueden dejar para recoger, supongo que por miedo a los robos.

Son limitaciones que vienen por no haber dedicado más de dos segundos a mejorar la recogida. Mi sensación desde afuera es que esto viene por la diferencia de paradigma. En casi todos los EEUU pasar a recoger es un viaje hecho expresamente a un lugar al que hay que ir en coche y que requiere espacio, parking, etc... En ese contexto la entrega a domicilio es el mejor servicio y el que cualquiera desea excepto en casos especiales. Aquí en cambio la recogida la haces de paso volviendo del súper o del trabajo y es más práctico que tener que estar en casa pendiente de que llegue el paquete (que no lo pueden dejar en la puerta de casa abandonado como hacen ahí).