Notícies linies FGC Manresa-Suria i Manresa-Sallent

Rodalies RENFE, FGC Vallès i Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Cercanías RENFE, FGC Vallés y Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Respon
Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3369
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Re: Notícies linies FGC Manresa-Suria i Manresa-Sallent

Entrada Autor: genissimon » Divendres 23/02/2024 11:27

Regió-7, 23 de febrer de 2024 ha escrit: La Generalitat tindrà a la primavera l'estudi que ha de dir si el tramvia del Bages és viable
El document parteix de la base de la proposta que es va fer el 2009 i farà una estimació de costos i de potencials usuaris a través de les línies de la potassa
[...]


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 25/07/2024 20:37

https://govern.cat/salapremsa/notes-pre ... -santpedor

El Govern impulsa el projecte de perllongament de la línia R5 de Ferrocarrils entre Manresa i Santpedor

El nou traçat connectarà la capital del Bages, des de la nova estació Parc Tecnològic, a tocar del parc de l’Agulla, amb el municipi de Santpedor
Forma part de les conclusions de l’estudi de factibilitat del tren-tramvia del Bages i respon a la voluntat de potenciar el transport públic, especialment aprofitant infraestructures ferroviàries existents com és el ramal de mercaderies
Avui també s’ha anunciat l’inici del període d’exposició pública de l’estudi informatiu del perllongament de la línia Llobregat-Anoia entre Manresa Alta i Parc Tecnològic

La notícia completa, a l'enllaç.



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1915
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Dissabte 27/07/2024 10:55

Per una part, estic content de que es pensi en donar més cobertura a Manresa, però per l'altre, encara no entenc perquè s'ha apartat el fet de pensar en donar cobertura ferroviària també a Súria i Sallent.

Perquè no he vist en el document específic, un resum de que tipus que en una següent actuació farien arribar-la fins a Súria, o fins a Sallent com a servei de passatgers. Segons un vídeo, el tram que es té en ment més endavant és el de Sallent, però no entenc perquè no s'inclou Súria, també està feta la via.



Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1766
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Entrada Autor: 122-042-132 » Dissabte 27/07/2024 13:30

Deixem que ara arribi a Santpedor, desprès a Sallent, i finalment, segurament, a Súria.
Súria te un problema i que cal resoldre'l amb l'explotador de les mines. L'estació actual queda bastant distant del nucli urbà i caldria apropar el tren fins el centre de Súria. Jo crec que finalment també hi arribarà, però caldrà una inversió més important, i hi haurà un termini més llarg per encarar-ho de la millor manera possible. El tren és el futur. Salut!



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1915
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Diumenge 28/07/2024 8:38

122-042-132 ha escrit: Dissabte 27/07/2024 13:30 Deixem que ara arribi a Santpedor, desprès a Sallent, i finalment, segurament, a Súria.
Súria te un problema i que cal resoldre'l amb l'explotador de les mines. L'estació actual queda bastant distant del nucli urbà i caldria apropar el tren fins el centre de Súria. Jo crec que finalment també hi arribarà, però caldrà una inversió més important, i hi haurà un termini més llarg per encarar-ho de la millor manera possible. El tren és el futur. Salut!
Estic d'acord amb el recorregut del Parc Tecnològic i que facin arribar el tren a Súria i Sallent, però el perllongament de Pere III veig realment molt absurd.



Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 337

Entrada Autor: Elefant » Diumenge 28/07/2024 12:12

Qualsevol cosa que es faci es millor que res, però vaja que hi ha nul·la ambició aquí, a més sent tot el tema del carrilet a Manresa una qüestió amb molt potencial, conjuntament amb la línia de Renfe, per establir un veritable nucli de mobilitat enfocat a la regió i a la connexió amb Barcelona.
Aquí s'hauria de fer des-de JA com a projecte sencer que després es pot dividir en fases que no cal ni que tinguin data, però que al menys ja hi hagi un pla mestre.

Per exemple

1ª fase: Servei de tren fins a Sant Pedor amb els Baixadors pertinents
2ª fase: traçat de tramvia des-de Manresa-Alta fins a l'estació de Renfe i conversió del servei a Santpedor a tram-tren.
2ª fase bis: millorar el servei de Renfe cap a Barcelona al menys amb un tren semidirecte per hora coordinat amb el tram-tren.
3ª fase: ampliació del servei tram-tren fins a Sallent amb apropament de l'estació.
4ª fase: ampliacions del servei tram-tren fins a Súria amb apropament de l'estació.
5ª fase: projectar perllongaments des-de Sallent amb direcció a Berga (bàsicament l'inici d'un nou projecte)

Així, cada fase ja té sentit per si mateixa i a més encaixa amb el projecte complet d'una xarxa de tram-tren enllaçada amb el carrilet i amb l'estació de Renfe.
No és pas ciència nuclear això, i com dic, no s'ha de fer tot de cop sino segons sigui realista anar avançant.
Em sembla més que no es vol fer res d'això per no entrar en conflictes polítics. Al final la proposta del tram-tren de Manresa està viciat similar al tramvia de diagonal. I a sobre l'interès especulatiu del soterrament del carrilet (que per cert s'ha sabut alguna cosa d'això?).



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1915
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Diumenge 28/07/2024 12:35

https://manresafutura.medium.com/proper ... 48ff4e94ad

En aquest enllaç, vaig veure una idea molt interessant per vertebrar el servei del tren tramvia amb el Carrilet de Manresa, i la proposta em sembla de 10.

Aquí en comptes de fer-ho per Pere III, pensen en l'altre alternativa de fer-ho per la Plaça de les Oques, i fer un traçat tramviari per on antigament passava la via mètrica fins arribar a l'estació de RENFE.



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3369
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dijous 24/10/2024 10:07

Regió-7, 23 d'octubre de 2024 ha escrit: Els Comuns exigeixen un debat profund sobre el tren-tram perquè no es quedi a Santpedor
El partit denuncia que no ha pogut obtenir l’estudi en què es basa la proposta presentada el juliol pel govern en funcions d’ERC «perquè no existeix»

Jordi Escudé
Manresa 23 D’OCT. 2024 19:32 Actualitzada 23 D’OCT. 2024 19:34

Representants dels Comuns al Bages i el seu diputat al Parlament David Cid, han reclamat aquest dimecres des de Manresa obrir un debat «transparent i amb tots els municipis implicats» sobre el futur projecte del tren-tram que es planteja desenvolupar al territori. D’entrada, el partit s’oposa a limitar el seu recorregut fins a Santpedor, com va proposar l’anterior govern d’ERC, i també aposta per un ramal tramviari fins a Sant Joan en comptes d'un reforç de la línia de bus.

Els Comuns faran valer aquestes reivindicacions en les negociacions dels propers pressupostos de la Generalitat, i demanaran que «d’una vegada per totes es faci un estudi de manera completa» sobre la nova infraestructura. I és que, segons que ha denunciat Cid, fins al dia d'avui el partit encara no ha obtingut el document detallat que va servir de fonament a l’anterior govern d’ERC per defensar la proposta d’un tren-tram amb prioritat només fins a Santpedor i que també exclou el trajecte fins a Sant Joan, que es faria en bus. Una proposta que el departament de Territori de l’anterior govern en funcions va presentar a Manresa el juliol passat, d'acord amb un informe «que el departament ara ens diu que no ens pot entregar perquè no existeix», lamenta Cid. En aquest sentit, el partit denuncia que aquella presentació «es va fer sense la base de cap informe tècnic i d’efectivitat», sinó que respon «a una decisió purament política».

De tot plegat, afegeix Cid, en va sorgir una proposta «arbitrària» i que defensa «unes retallades que no compartim». El diputat, que ha exposat els seus arguments acompanyat de Laura Massana, de Manresa en Comú, i del conseller comarcal del partit Josep Joan Roda, sosté que «les grans infraestructures de país no només s’han de fer a l’àrea metropolitana». Per això defensa que «el Bages també mereix una infraestructura com aquesta» que vagi més enllà de Santpedor, i hi veu més possibilitats després que s’ha tirat endavant la construcció d’una línia de tramvia a l’àrea de Tarragona. I és que, «els criteris no tan sols han de ser econòmics» sinó també de millora de la mobilitat, «però necessitem dades que ens permetin obrir un debat» en l'àmbit de la comarca.

En aquesta línia, Massana també valorava els beneficis que tindria un tren-tram ampli a l’hora de reduir la contaminació, i l’interès que suposaria per a les comunicacions amb Manresa quan s’apliquin les zones de baixes emissions. Pel que fa a la connexió amb Sant Joan, el partit també aposta pel tramvia com a sistema de transport més viable per reduir el trànsit per carretera.


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3369
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dijous 21/11/2024 12:41

Regió-7, 20 de novembre de 2024 ha escrit: El secretari de Mobilitat afirma que l'usuari d'FGC de Manresa i Igualada no farà transbordament a Martorell

Manel Nadal diu que el nou govern estudiarà portar el perllongament del servei de viatgers d'FGC més enllà de Santpedor

David Bricollé
Barcelona 20 NOV 2024 13:00

Manel Nadal (Girona, 1953) va ser un dels primers nomenaments de pes del Govern de Salvador Illa a la Generalitat. A final d'agost es convertia en nou secretari de Mobilitat i Infraestructures del departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica. Càrrec que el converteix en un dels homes (per no dir l'home) amb més carpetes pendents de la Catalunya Central i, en especial del Bages. El present i el futur d'infraestructures tan debatudes com la C-55, l'autopista C-16, el servei de Rodalies Renfe o el de Ferrocarrils és, de manera més o menys directa, a les seves mans. Nadal ja va ostentar aquest càrrec amb el govern tripartit, a la primera dècada d'aquest segle. I del seu despatx van sortir llavors estudis com el del desdoblament de la C-55 o la xarxa de tramvies del Bages.

Parlem de trens. Entenc que, pel que fa a la xarxa de Rodalies Renfe, estem en una situació d’impàs, per les negociacions pel traspàs. Però l'R4, la línia de Manresa, és una línia prioritària perquè entri els paquets immediats d’aquest traspàs?

Val a dir que en l'acord de traspàs no hi figurava la totalitat de l'R4, però en reunions posteriors és una de les vies que s'ha incorporat a l'esquema de línies susceptibles de ser traspassades. Van començar amb l'anterior govern i ho hem continuat nosaltres, i el que puc dir és que figura l'esquema de les vies traspassables.

Però no està en l’acord base...

No està en l'acord, per tant, és un tema que s'està treballant.

I parlem d’un traspàs íntegre, és a dir, de la línia tal com és ara sencera, de Manresa fins a Sant Vicenç de Calders?

Hem de veure quin tram acaba sent.

Amb traspàs o sense, quines millores es poden fer en aquesta R4 per guanyar el que fa tant temps que es reclama, com és la reducció del temps de viatge?

De millores, en els últims anys, se n’han fet. De seguretat i de senyalització. S’ha actuat en la fixació de talussos, s’ha instal·lat a la línia l'ERMTS [sistema automàtic de gestió i de control del trànsit ferroviari], s’han fet tot un seguit d’intervencions molt importants en matèria de seguretat. És cert que hem de millorar en temps de viatge, de la manera que sigui possible. Crec que el fet que l'R4 ara arrencarà i acabarà directament a Manresa, de manera independent de la línia que continua cap a Lleida, també ajudarà a millorar la resiliència, que hi hagi menys incidències i hi hagi més fiabilitat. I llavors, hem de veure si l'entrada a Barcelona amb aquest salt del Moltó que s'ha de fer a Montcada Bifurcació [un encreuament a doble nivell de les diferents línies que hi conflueixen, entre les quals l’R4] ajuda a millorar la fluïdesa i, amb ella, la velocitat. Crec que quan es faci serà una gran millora. I cal valorar la possibilitat de veure si, per exemple, Ferrocarrils pogués operar un tram d'aquest R4, com farà amb la línia de Lleida. Renfe per un cantó i Ferrocarrils per un altre.

Aquest salt de moltó és una de les grans infraestructures de les quals es parla fa anys, com també del túnel de Montcada, que permetrien retallar trajecte. Però en quin estadi els tenim?

El túnel de Montcada i el salt de moltó jo crec que van lligats l'un amb l'altre i formen part del Pla de Rodalies, de la primera fase. I, per tant, crec que és un tema que hem de desencallar el 2025. En aquests moments s'ha millorat molt la interlocució amb l’Adif, tenim un responsable d’Adif a Catalunya, estem fent un seguiment permanent i estem plantejant aquest tema.

Encara referent a l’R4, el 2014 es van posar en marxa uns trens semidirectes que, sortint de Manresa, feien parada a tres estacions [Sant Vicenç, Terrassa i Sabadell] abans d’entrar a Barcelona, en les hores punta d’anada i de tornada. Es van eliminar l’abril del 2022. Són recuperables?

Es pot estudiar. Nosaltres estem fent un pla de serveis ferroviaris i hem de veure si hi ha un nou esquema de serveis regionals en el qual es podria haver-hi, per exemple, uns serveis semidirectes en diferents punts, entre els quals aquests de Manresa. Formarà part del pla de serveis ferroviaris que estem estudiant.

I aquest pla va lligat al traspàs de Rodalies o és independent de com avanci el traspàs?

Són dues qüestions diferents. És a dir, el pla de serveis ferroviaris ha de contemplar tots aquells serveis que l'Estat està fent en aquests moments, tots aquells que l'Estat o Renfe està fent perquè la Generalitat li ha encomanat, tots els de Ferrocarrils de la Generalitat i tot allò que creiem que s'ha de fer de nou. És un tema de plantejar increments de serveis, aquells que creguem que són raonables.

Passo a Ferrocarrils. El 2009 es va presentar, també el tripartit, una proposta de xarxa de tramvies molt ambiciosa, el tren-tram, que pretenia arribar a diverses poblacions com Sallent, Sant Joan o Súria, aprofitant majoritàriament les línies de mercaderies de la potassa, més alguns trams urbans nous. Just a l’inici de l’estiu i a les acaballes del seu govern, ERC va presentar una revisió i actualització d’aquell estudi i el que es plantejava, de moment, era arribar al parc de l’Agulla i Santpedor. Ens hem de quedar aquí?

Com a xarxa, diguem, ja impulsada i amb compromís de fer-se, sí. Com l'anterior govern estudiarem la continuïtat més enllà. El compromís en aquests moments a la xarxa ferroviària més de Manresa ciutat és el soterrament i aquestes dues estacions fins a Santpedor. Aquesta és de les més factibles perquè ja hi ha una línia. Dels estudis que s'han fet de xarxa tramviària a Catalunya, que en general donen resultats molt desfavorables des del punt de vista econòmic, aquest és dels que és més factible perquè la xarxa està feta.

Però quedant-se a Santpedor...

Crec que podem continuar una mica més enllà. Ara, diguem el que està fet i programat és fins a Santpedor. T’ho diré d’una altra manera. El Govern seguirà amb els compromisos contrets per l’executiu d’Esquerra Republicana de Catalunya, i els nous els estirarem.

I de la línia de Ferrocarrils de Manresa cap a Barcelona, que ja sabem que no és l’opció amb un temps de trajecte més comercial, se’n pot millorar alguna cosa?

Aquí hi ha un element nou per part del nou Govern que em sembla rellevant. Que és que l'opció que ha estat sobre la taula que els trens que fan servei cap a Manresa i cap a Igualada haguessin de tallar a Martorell i fer transbordament, això s'ha descartat.

Totalment?

Totalment. Els trens de Ferrocarrils de la Generalitat de Manresa i Igualada cap a Barcelona seguiran sent directes. Vam fer l’encàrrec a la companyia, es va estudiar i considera que és la manera com podem fer funcionar millor. Per què? Perquè com que hi ha el futur tram nou de Passeig de Gràcia, perllongació des de la plaça Espanya de Barcelona, pensem que aquesta línia és l'aposta de Ferrocarrils des d’ara. El metro del Baix Llobregat i l’accés al Bages i l’Anoia. Serà la prioritat, la nineta dels ulls de Ferrocarrils i d'aquest govern per millorar aquest tren. També comprar nous trens, millorar senyalitzacions, i millorar el que sigui possible per reduir el temps de viatge, com per exemple habilitar més punts on es puguin creuar dos trens. Aquesta serà la prioritat ferroviària d'aquest govern.


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 337

Entrada Autor: Elefant » Dijous 21/11/2024 15:51

El compromís en aquests moments a la xarxa ferroviària més de Manresa ciutat és el soterrament i aquestes dues estacions fins a Santpedor. Aquesta és de les més factibles perquè ja hi ha una línia. Dels estudis que s'han fet de xarxa tramviària a Catalunya, que en general donen resultats molt desfavorables des del punt de vista econòmic, aquest és dels que és més factible perquè la xarxa està feta.
Em sobta la falta d'ambició però a l'hora que hi ha voluntat de fer una gran inversió en un soterrament absurd. A més, parla dels "resultats molt desfavorables" dels estudis de xarxes tramviaries, però quin resultat dona l'estudi del soterrament? Se n'ha fet un estudi?

Amb el soterrament a la pràctica quedaria enterrada la possibilitat del tren-tram i això serà un error transcendental pero al Bages.
En canvi amb quasi la mateixa inversió es podria fer una línia tramviaria des-de Manresa-Alta fins a l'estació de Renfe, augmentant significativament la cobertura a Manresa i deixant ja preparat tot per al tren-tram. Llavors també es podria retallar el trajecte dels trens pesats fins a Manresa-Alta a on enllaçarien amb el tramvia i millorar l'integració urbana amb la tramviarització del tram entre M-Alta i M-Baixador.

Enfí, tot idees que requereixen AMBICIÓ, que és el que aquesta gent no sembla tenir. No son capaços de sortir d'aquest estret marc de pensament de "soterrament" i "Metro". És justament aquest pensament ranci i sense ambició que per poc hauria causat el tancament als anys setanta de molts més trams del carrilet. En l'època temprana d'FGC va haver-hi ambició per rescatar el carrilet i modernitzar-lo, però des-de llavors conceptualment ja no s'ha avançat mai més.



Respon

Torna a “Ferrocarril àrea Barcelona”