Pàgina 15 de 15

Re: Metro comarcal del Bages i de l'Anoia

Publicat: Dijous 30/01/2025 9:00
Autor: genissimon
Regió-7 - Diari d'Igualada, 30 de gener de 2025 ha escrit: El tren d’Igualada està a punt d’iniciar el soterrament i la nova estació
Les obres, de 31 milions d’euros, es liciten ara i és previst que comencin entre el 2025 i el 2026

Ariadna Gombau
Igualada 30 GEN 2025 6:25

El soterrament de les vies del tren a Igualada estan més a prop que mai de ser realitat. Tal com han indicat fonts de l’Ajuntament d’Igualada, la licitació de les obres, valorades en 31 milions d’euros, s’ha de fer en els pròxims tres mesos i l’adjudicació, abans d’acabar el 2025. A partir d’aquí, es calcula començar les actuacions a finals d’any o a principis de 2026, tenint en compte que els terminis poden variar. Es tracta d’unes obres complexes i que tindran una durada estimada de 3 anys. El cost anirà a càrrec de la Generalitat.

L’octubre del 2023 es feia pública l’adjudicació a l’empresa Ayesa de la redacció dels dos projectes constructius del soterrament per un import de 438.000 euros. Amb aquesta part enllestida, comença a materialitzar-se la feina. Aquest 2025 serà un any clau i, potser, ja es pot veure l’inici de les obres.

La principal actuació serà el soterrament de les vies del tren des del pont de la Riera d’Òdena fins a l’estació del d’Igualada i la supressió del pas a nivell que hi ha a l’avinguda Montserrat. Un cop iniciades aquestes modificacions, s’efectuarà la resta. Més exactament, es pretén construir un espai intermodal on coincidiran les línies dels FGC, el servei d’autobús, taxis i altres serveis de mobilitat. A més, a petició del consistori, es farà un aparcament soterrat amb una capacitat de 325 vehicles. També es recuperarà l’espai urbà, donant continuïtat al passeig de Mossèn Jacint Verdaguer i integrant la urbanització de l’avinguda Montserrat i de la zona del pont de la Riera d’Òdena. Per acabar, s’ampliarà una passarel·la de vianants a Vilanova del Camí i es recuperarà l’espai de l’antiga traça al costat de l’escola Guillem Castellà i Raich.

Una història de fa 50 anys
L’any 1975, segons va informar aquest mateix diari en un article publicat el 2 de febrer de 2001, hi havia un projecte per construir una estació soterrada a Igualada. Tal com va descriure Pep Elias, es preveia situar l’edifici al Passeig Verdaguer, entre les avingudes Pau Casals i Montserrat. A partir de l’encreuament del tren amb la Riera d’Òdena començaria el soterrament. El projecte tenia un pressupost de 100 milions de pessetes i incloïa el soterrament, però també l’ordenació del Passeig, la urbanització de les dues avingudes afectades i la construcció d’un aparcament en superfície per 160 vehicles. Tot i que hi ha força similituds amb l’actual projecte, sembla que Ramon Claramunt, el reposable dels FGC aleshores, no va fer-hi massa cas. A més, el 1977, l’Estat es va fer càrrec de la companyia i es pretenia suprimir la línia de Martorell a Igualada. Això va desencadenar un moviment de protesta que va culminar el 7 de maig amb la manifestació al crit de «Volem el tren». Un any més tard, es van suprimir els set passos a nivell que hi havia al Passeig i es va traslladar l’estació. El 1983 es va inaugurar la nova estació, que unia en un mateix espai el tren i els autobusos.

Després d’uns anys, el 1998, l’Ajuntament d’Igualada va mostrar una recreació virtual de l’estació soterrada durant la Fira de setembre. L’any següent, l’alcalde Jordi Aymamí ja reclamava el soterrament de l’estació. Paral·lelament, Joan Vich, alcalde de Vilanova del Camí, també demandava aquestes actuacions en el seu municipi.

L’any 2001, el ple municipal va aprovar la sol·licitud de soterrament i la va fer arribar al departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat per tal que es fessin els estudis necessaris i s’inclogués una partida per aquesta acció en els pressupostos de 2002. Un any més tard, CiU va incloure una esmena als pressupostos que contemplava la redacció del projecte constructiu, que va sortir a licitació el 2005.

Aymamí, el 2007, es va mostrar disposat a renunciar al soterrament si es canviava la ubicació de l’estació. Uns anys més tard es van lliurar 8.600 signatures al Parlament per suprimir el pas a nivell. El 2009 es va fer un estudi d’alternatives i, ja l’any 2010, es va fer marxa enrere i es va tornar a valorar el soterrament.

L’any 2015, l’Ajuntament va acordar un nou projecte amb la Generalitat valorat en 21 milions d’euros. De nou, les obres van tornar a quedar encallades. L’any 2019 es va recuperar la iniciativa i s’ha anat desenvolupant en els darrers anys. Finalment, les obres han quedat incloses dins del Contracte Programa de Ferrocarrils 2022-2026.

El transport ferroviari a l’Anoia incrementa els usuaris en un 21,8% durant el 2024
El 2024 va ser un any de rècord per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) amb més de 97 milions de passatgers. En el cas de l’Anoia, també s’ha vist un augment destacat en el nombre de viatgers.

La línia R6, que connecta Igualada amb Barcelona, té 9 estacions a la comarca. Les dades totals sumen 1.009.973 usuaris al llarg de l’any passat, cosa que suposa un increment del 21,8% o, el que és el mateix, de 180.665 persones respecte al 2023, quan se’n van registrar 829.308.

Més concretament, a Masquefa, on hi ha tres estacions, es van comptabilitzar 206.788 viatgers, la qual cosa suposa una pujada del 35,2%. Pel que fa a Piera, amb un augment del 19,3%, es van sumar 271.288 passatgers enfront dels 227.484 del 2023. En el cas de Vallbona d’Anoia, es van registrar 36.576 usuaris i un 24,4% d’increment. Capellades va tenir 107.248 viatgers, un 21,8% més que l’exercici anterior. A l’estació de La Pobla de Claramunt van passar-hi 44.910 persones, un 25,7% més que el 2023. En referència a Vilanova del Camí, es van comptabilitzar 52.748 usuaris, cosa que suposa un increment del 32,1%. Per acabar, a l’estació d’Igualada van passar 290.415 passatgers, augmentant en un 13,5% les dades de l’any anterior.

Amb tot, queda evidenciat que el transport ferroviari pren força a la comarca de l’Anoia. De fet, les dades d’usuaris del 2024 superen amb escreix les del 2019, quan van comptabilitzar-se 706.055 usuaris. Per tant, les dades del 2024 mostren un augment del 43%.
Regió-7 - Diari d'Igualada, 30 de gener de 2025 ha escrit: ENTREVISTA | Marc Castells Alcalde d'Igualada, sobre el soterrament de les vies de tren
«Serà una obra complexa, però és tan necessària que valdrà la pena»
L’alcalde d’Igualada ha passat de l’excepticisme de fa uns anys a l’optimisme per un inici proper d’obres

Ariadna Gombau
Igualada 30 GEN 2025 6:25

Alcalde d’Igualada (Junts per Igualada) des de l’any 2011. Fa temps que lluita amb el seu equip de govern per tirar endavant les obres de soterrament de les vies del tren a la ciutat. Ara, després de molts anys de reclamacions, sembla que estan més a prop que mai d’aconseguir-ho.

Quines expectatives té?

Fa temps que es treballa en aquest projecte. Anys enrere era escèptic, però ara veig que amb aquest nou govern les coses es tiren endavant de forma seriosa i, per tant, la sensació és que els objectius que teníem pel que fa al soterrament es compliran tal com demanàvem des de l’Ajuntament.

És una reclamació històrica del municipi. Per què s’ha anat ajornant?

No ho sé. Jo he lluitat cada any des que soc alcalde per fer-ho possible. En alguns moments hi havia excuses pressupostàries i en altres no sé si és que no era una prioritat. El que hem fet és ser persistents i insistir que s’havia de fer. També ens va costar més de 10 anys fer l’enllaç de la Ronda Sud.

Per què diria que és tan important el soterrament i la supressió del pas a nivell?

A ningú li agrada tenir un pas a nivell al costat d’una escola i un institut, com està en aquests moments. Hi ha gran circulació de persones a peu i de vehicles i ja hem tingut algun ensurt. No és lògic que una capital de comarca de la demarcació de Barcelona tingui encara un pas a nivell a la via pública. Exercint de capital, amb els serveis que s’ofereixen i amb el gran impacte comercial que tenim, volem que s’arribi a les millors condicions.

Quin objectiu té l’aparcament soterrat?

Tenim gent de la zona de ponent de la comarca que han d’utilitzar el transport ferroviari. El més fàcil és poder aparcar el cotxe a l’estació i agafar el tren des d’Igualada.

Un missatge per a la població...

Les obres tenen una durada de 3 anys. Vull demanar als ciutadans paciència, totes les coses bones tenen dificultats. Serà una obra complexa, però és tan necessària que valdrà la pena.
Regió-7 - Diari d'Igualada, 30 de gener de 2025 ha escrit: ENTREVISTA | Noemí Trucharte Cervera Alcaldessa de Vilanova del Camí, sobre les obres dels FGC a Igualada:
«Som conscients que els recursos són limitats, però no desistim de soterrar el tren»
Vilanova aspira a tenir el tren amagat sota terra, com Igualada, però l’alcaldessa entén que ara no és el moment

Ariadna Gombau
Igualada 30 GEN 2025 6:25

Al capdavant del consistori de Vilanova del Camí des de l’any 2017. Trucharte (PSC) reclama un soterrament de les vies en el seu pas pel poble. Ara sembla que Igualada, municipi veí, ho ha aconseguit i, tot i que Vilanova encara no, amb les obres a la capital es farà una passarel·la de vianant que connectarà ambdós municipis.

Faran el soterrament a Igualada, sembla que Vilanova haurà d’esperar...

Aquí també hem reivindicat durant molts anys el soterrament de la via a l’altura del municipi. El barri de la Pau i el nucli central queda dividit pel pas del tren. És cert, però, que no tenim cap pas a nivell i entenem les prioritats de la Generalitat en aquest cas per fer abans les obres a Igualada. Som conscients que els recursos són limitats, però no desistim.

Tot i això, sembla que es farà una passarel·la per vianants que us connectarà amb la capital...

Es tracta d’una gran millora mentre no arriba el soterrament i que ens va bé als dos municipis. El barri Sant Crist d’Igualada quedarà comunicat amb el barri Camp del Rei de Vilanova.

Faltaria millorar la connexió viària?

Sí, però tenim altres connexions al municipi. Aquesta seria una bona alternativa per descongestionar el trànsit i esperem que es faci quan fem les obres aquí.

Fa 8 anys que reclama el soterrament, també ho van fer els seus predecessors. Ara en quin punt es troben?

Des que soc alcaldessa hem anat diverses vegades a la Generalitat. Ara, amb el canvi de govern, tenim una reunió programada. Continuarem treballant de costat per, quan hi hagi recursos, Vilanova estigui al llistat de candidats per fer el soterrament.

Alguna vegada us han donat raons per no fer les obres al vostre municipi?

No. Suposo que es van prioritzar altres soterraments. Els alcaldes, la llista de demandes que fem als organismes superiors per nosaltres són les més importants, però també hem de comprendre que hi ha municipis en situacions més prioritàries. Hi ha molts factors i entenc que hi ha uns barems per prendre les decisions.