https://ajuntament.barcelona.cat/premsa ... nt-lestiu/
Les obres de la urbanització de la Gran Via i desdoblament de les vies del tramvia provocaran talls parcials a les línies T4, T5 i T6 durant l’estiu
Entre el 3 de juliol i el 13 de setembre es produirà una interrupció temporal del servei de les línies T4, T5 i T6 de Trambesòs
L’actuació permetrà millorar la capacitat operativa del tramvia gràcies al desdoblament i una millor integració urbana amb el nou traçat de les vies entre els carrers de Badajoz i Bilbao
Per garantir la mobilitat, s’habilitaran serveis especials d’autobús i es reforçarà la informació sobre les alternatives de transport a les persones usuàries
L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i l’Ajuntament de Barcelona continuen avançant en les obres d’urbanització de la cobertura i desdoblament de les vies del tramvia a la Gran Via, entre els carrers de Badajoz i Bilbao. Els treballs, iniciats l’octubre de 2025, entren ara en una fase determinant que requerirà afectacions temporals al servei tramviari durant els mesos d’estiu. A partir del setembre, es mantindran alguns talls parcials fins a finalització de les obres, prevista per a la primavera de 2027.
L’actuació tramviària inclou l’eliminació de la via única a la Gran Via que es reemplaçarà per una nova plataforma de via doble emmarcada dins el projecte de connexió tramviària per la Diagonal. A més, aquesta plataforma serà compartida amb el bus. També inclou el canvi de traçat del tramvia pel carrer de Ciutat de Granada i la rectificació del recorregut a l’avinguda Diagonal pel costat mar.
Aquestes actuacions són necessàries per completar la configuració definitiva de la xarxa tramviària a l’entorn de Glòries i avançar en la connexió definitiva de les dues xarxes de tramvia. El projecte permetrà augmentar la capacitat operativa del tramvia i integrar la infraestructura de forma compatible amb el planejament urbanístic, millorant així la mobilitat en aquest àmbit, en especial l’accés a la Canòpia des de la Diagonal del districte de Sant Martí.
Aquests treballs formen part de les obres d’urbanització del costat mar de la Gran Via de les Corts Catalanes, entre la plaça de les Glòries i la rambla del Poblenou, projecte que inclou també part del carrer de Badajoz i la Diagonal. En concret, a la Gran Via, es tracta de tot l’àmbit que queda a sobre del túnel viari i del qual l’estiu passat van finalitzar els treballs al costat muntanya, amb la creació d’un nou passeig ciutadà a l’espai que abans ocupaven vuit carrils de circulació. Un cop es completi la transformació, aquest tram de la Gran Via, de 50 metres d’amplada i 70.000 metres quadrats de superfície, resultarà un espai que afavorirà els usos ciutadans, el passeig, el joc, l’estada i també el transport públic, donant compliment a una reivindicació històrica del veïnat.
Els treballs ara en marxa corresponen a la segona fase de la transformació de l’àmbit, que particularment busca endreçar i optimitzar els diferents modes de transport a la banda Besòs de les Glòries, on conflueixen el tramvia, els vianants, els autobusos, els carrils bici i el vehicle privat. Davant d’un entorn complex com és el de la cruïlla de la Gran Via, la Diagonal i el carrer de Badajoz, el projecte prioritza especialment la circulació de vianants. La connexió a peu entre les Glòries i la Diagonal millorarà substancialment amb nous passos de vianants al carrer de Badajoz que donaran accés directe a l’àmbit central de la plaça des la Gran Via i des de la rambla central de la Diagonal. La ubicació de totes les vies de tramvia a la calçada de la banda mar de Diagonal (entre Badajoz i Ciutat de Granada) també suposarà en general una millora substancial per a tots els moviments en la intersecció Diagonal – Badajoz: especialment pels vianants, tramvies, i els vehicles de la Diagonal que giren cap a Independència, que ja no es creuaran amb el tramvia en aquest punt.
Afectacions al servei del tramvia entre el 3 de juliol i el 13 de setembre
Per executar els treballs previstos serà necessari interrompre temporalment la circulació de les línies T4, T5 i T6 entre el 3 de juliol i el 13 de setembre de 2026.
Durant aquest període, la línia T4 quedarà interrompuda entre Verdaguer i El Maresme.
Les línies T5 i T6 quedaran sense servei entre Ciutadella | Vila Olímpica i Sant Martí de Provençals.
Segons les dades de validació del mateix període de 2025, les afectacions impactaran sobre entre 2,6 i 2,8 milions de desplaçaments.
Serveis alternatius per garantir la mobilitat durant les obres
Per minimitzar l’impacte de les afectacions i garantir la continuïtat dels desplaçaments habituals, l’ATM i l’Ajuntament han dissenyat un dispositiu especial de mobilitat que oferirà alternatives de transport públic durant tot el període de les obres.
L’eix principal d’aquest dispositiu serà la posada en servei de dues línies especials d’autobús que reproduiran els principals recorreguts afectats pel tall del tramvia i que funcionaran amb el mateix horari que el servei tramviari.
Per substituir la T4, s’habilitarà un servei especial de bus entre Verdaguer i El Maresme. La L4 al Maresme serà una alternativa per als desplaçaments entre aquesta parada i Selva de Mar, Ciutadella|Vila Olímpica i Girona, propera a Verdaguer. Es recorda que la L4 no s’aturarà a l’estació de Verdaguer del 6 de juliol al 30 d’agost per les obres de millora de l’accessibilitat del vestíbul d’aquesta estació .
Per cobrir les línies T5 i T6, es posarà en funcionament un altre bus especial entre Marina i Besòs. La L4 de metro serà la principal alternativa per als desplaçaments entre Besòs i Ciutadella|Vila Olímpica i el seu entorn. Per als desplaçaments entre Marina i Ciutadella | Vila Olímpica, les persones usuàries disposaran com a alternativa la línia V21 de TMB.
Aquest dispositiu es complementarà amb la resta de la xarxa de transport públic, que ofereix múltiples opcions de desplaçament: a través de les línies de metro L1, L2 i les línies H12 i 7 de la xarxa d’autobusos de TMB, així com la línia R1 de Rodalies entre l’estació de Sant Adrià i El Clot.
Recuperació de la T4 a partir del setembre i talls de la T5 i T6 fins a la primavera de 2027
A partir del 14 de setembre es recuperarà la circulació de la T4 entre Verdaguer i l’Estació de Sant Adrià i de les línies T5 i T6 entre Ciutadella | Vila Olímpica i Glòries. No obstant, les obres en l’àmbit de la Gran Via continuaran i romandrà l’afectació parcial de les línies T5 i T6 entre Glòries i Sant Martí de Provençals. A finals de setembre i fins a la finalització de les obres, prevista per a la primavera de 2027, l’afectació quedarà reduïda al tram Glòries – Can Jaumandreu.
Durant aquesta darrera fase d’obres, les millors alternatives seran l’L4 de metro per a cobrir zones confluents amb Verdaguer, Ciutadella | Vila Olímpica, Selva de Mar i El Maresme i Besòs, i l’H12 per al recorregut Glòries – Sant Martí de Provençals / Can Jaumandreu).
Aquesta fase afectarà aproximadament 240.000 viatgers.
Afectacions generals a la mobilitat
Les obres també afectaran durant els mesos d’estiu els itineraris de vianants, busos, bicicletes i vehicle privat, a més del servei del tramvia. En aquest sentit el sentit Llobregat de la Diagonal quedarà desviat a la cruïlla amb el carrer de Tànger, i només es permetrà el pas fins al carrer de la Llacuna a veïnat, serveis i accés al centre comercial. Els itineraris recomanats per circular cap al centre de la ciutat seran a través del carrer de Tànger fins als carrers de Padilla i de la Marina. D’altra banda, tant els autobusos del servei de bus alternatiu com de la línia 7, faran el recorregut en sentit Llobregat per Tànger i Badajoz. També variaran el seu recorregut les línies H12 i V25 de TMB i les línies nocturnes N2 i N7.
Pel que fa a les bicicletes, el carril bici de la Diagonal entre Ciutat de Granada i les Glòries quedarà tallat, de manera que les connexions ciclistes entre els barris de Sant Martí i els de l’Eixample en sentit Llobregat s’haurà de fer o bé per la via ciclable de la Gran Via de les Corts Catalanes o bé pels carrils bici de Tànger i Sancho de Ávila; i en sentit Besòs pel carril bici del carrer de Bolívia.
Informació i atenció a la ciutadania
L’ATM, l’Ajuntament i TRAM desplegaran una campanya específica d’informació per facilitar els desplaçaments de les persones usuàries abans, durant i després de les afectacions.
La campanya inclourà personal d’atenció a les principals parades afectades, distribució de fulletons informatius, senyalització específica, informació als tramvies i estacions, així com comunicacions a través del web i les xarxes socials.
Abans de l’inici de les afectacions s’habilitaran punts informatius presencials per explicar els canvis de servei i les alternatives disponibles. Durant els primers dies del tall i en les diferents fases de recuperació del servei es reforçarà l’atenció a les persones usuàries per garantir una transició àgil i segura.
Obres impulsades per l’Ajuntament de Barcelona i l’ATM
Aquestes obres estan impulsades per l’Ajuntament de Barcelona, responsable de les obres d’urbanització, i l’ATM, com a responsable del servei i la infraestructura tramviària.
Del cost total de l’obra de 32,54 milions d’euros, l’Ajuntament finançarà 23,30 milions corresponents tant a la urbanització com a la part d’infraestructura tramviària relativa al canvi de traçat, i per la seva banda, la Generalitat de Catalunya, a través de l’ATM, finançarà la part restant, 9,24 milions, corresponents a la infraestructura tramviària relativa al desdoblament de la Gran Via. Aquests imports s’afegeixen al pressupost de la primera fase de les obres, al costat muntanya, d’11,41 milions d’euros assumits per l’Ajuntament.
https://prod.premsa.dtibcn.cat/premsa/w ... T_GVIA.pdf👍65👍0👎0