Escubi ha escrit: ↑Diumenge 27/07/2025 20:15
Hola, estem fent el nostre treball de recerca sobre l'ampliació de la L1 fins a Sant Boi de Llobregat, ara estem començant ha rematar la proposta, pero hi som oberts als vostres feedback, per ara tenim una web:
https://metrosantboi.wixsite.com/metro-a-sant-boi i un compte de instagram @metrosantboi.tr estem treballant molt dur, no nomes per el fet que es el nostre TR, sino que tambe volem fer una porposta que la ciutadania li agradi. Que os sembla?
Hola, aquí el meu anàlisi. M'he ficat a la web, i això diu:
L’arribada del metro a Sant Boi no és només una qüestió de mobilitat, sinó una oportunitat clau per transformar urbanísticament i socialment la ciutat. En el context actual d’emergència climàtica i creixement metropolità, Sant Boi necessita amb urgència una connexió directa amb la xarxa de metro, concretament amb una ampliació de la Línia 1.
No sé si heu escrit això o ho ha fet una IA, però és una bona col·lecció dels 'topicazos' del moment que són completament buits de significat. Ja sé que tothom ara ve amb aquelles cantineles, però a mi em fa passar vergonya aliena cada cop que les escolto. M'agradaria un discurs més de peus a terra, 'volem un transport públic perquè no contamina, perquè permet a tothom a moure's per tot arreu i és part d'un plantejament urbanístic integral'. En fi.
Deixant de banda aquest tema semàntic, ara sí: parleu de "transformar urbanísticament", d'acord el transport públic suposo que pot tenir aquesta finalitat, però poc després diu:
L’ampliació de la L1 fins a Sant Boi permetria:
Reduir els temps de desplaçament cap al centre de Barcelona.
Osigui la primordial finalitat es facilitar el desplaçament cap a Barcelona. Fem la suma d'això:
Transformar urbanísticament + facilitar accés a BCN = Suburbi. Es tracta llavors de transformar Sant Boi més en un poble dormitori que no en una vila pròpia? Aquesta és la transformació urbanística desitjada? Jo personalment preferiria que el meu poble sigués una mica més que un suburbi. Solo digo.
L’experiència d’altres ampliacions com la L9
...es principalment que va ser un obra faraònica que va acabar multiplicant el seu cost i eternitzant-se en la construcció durant un quart de segle, a més de que no ofereix un temps competitiu per anar a l'aeroport pel dolent disseny del traçat. De debò això és l'exemple que voleu treure?
Ara mirem el mapa de la proposta. Crec que s'hauria de deixar de parlar de "línies" de Metro i començar a parlar de "curves" de Metro, perquè sembla que qualsevol línia de Metro que es fa te unes constants giragonses. Irònicament, l'única raó de que el vostre projecte tindria sentit es perquè al passat NO es van plantejar les línies de Metro com un bus de barri. Si l'L1 fes tantes giragonses a l'Hospitalet i al Prat seria tan lenta que no tindria sentit perllongar-la fins a Sant Boi. I de la mateixa manera feu inviable continuar perllongant la línia més enllà, perquè tothom s'hauria de menjar la volta turística per Sant Boi. És una planificació estreta de mires que no té consideració metropolitana. Però evidentment només així es pot justificar portar el Metro a Sant Boi, doncs amb una planificació racional i rectilinia no captaria suficient demanda, com ara passa amb el Carrilet. És a dir,
esteu fent trampa. Per completar-ho, l'L1 és més lenta que el carrilet, triga uns 20 minuts des-de Hospital de Bellvitge a Pl. Espanya, llavors fins a Sant Boi no baixarà de 25-30 minuts. El carrilet fa 21 minuts fins a pl. Espanya. Quedarien dues opcions dolentes: o trigo 10 minuts més fins a l'estació i 20 fins a BCN, o agafo el Metro aquí mateix però igual trigo 30 minuts. Quin es el guany?
Aquesta proposta fa tots els mateixos errors que s'han anat fent els últims anys en la planificació del transport metropolità, que es pensar tot en terme de Metro Metro Metro, i
Metro vol dir que tot només queda subeditat a Barcelona, tot és només satèl·lit de la metròpoli. Mira Terrassa, amb l'extensió d'FGC ara és encara més suburbi de Barcelona. I Sant Boi queda més a prop i té menys activitat, o sigui que quedarà encara més relegat a poble dormitori. Ironic que a Catalunya es lamenti el centralisme de Madrid, però es vulgui planificar tan centralista per Barcelona.
Si realment es vol "transformar urbanísticament" les viles metropolitanes jo diria de pensar en donar-lis centralitat, i no de concebre'ls com a adjunt de Barcelona i poc més. Llavors enlloc de fer perllongaments de Metro, pensar en establir les estacions de tren (FGC i Renfe) de la regió com a intercanviadors potents d'on irradien els transports cap als voltants. Això penalitza en comparació amb fer el metro? Per als que van a BCN potser una mica, sí, però aquell negatiu es compensa perquè la centralitat que es crea a l'estació també vertebra la vila i crea economia (hi ha un centre de moviment i d'activitat interessant per empreses i serveis, enlloc d'estar enfocat tot a Barcelona i sense centralitat al poble); però a l'hora establir un transport públic potent local enfocat cap al tren a més
també facilita l'accés a Barcelona: imagina que tens un bus ràpid i freqüent que va coordinat amb el tren, llavors saps que només l'has d'agafar i tindràs un tren per continuar el viatge. O sigui el funcionament es doble: local però també metropolità. Una solució de compromís amb molts avantatges i petits desavantatges.
El Metro és exactament l'invers.
A més a més, aquest sistema crearia corredors principals de transport públic si es dóna una certa prioritat, llavors amb això també es crea una diferenciació urbanística: més activitat a prop del corredor de transport, més tranquil·litat (per zones residencials) si t'allunyes. Carrers principals i secundaris ben definits que serveixen per delimitar els barris i vertebrar-los, enlloc de fer una gran masa homogènia sense vida.
Això sí qie es transformació urbanística i no fotre un Metro per anar a Barcelona i no fer res més al poble.
Mireu com s'ho fan al Japó per exemple, és magnífic com en una gran ciutat com Tokio hi han "superilles" totalment orgàniques, carrers molt grans que delimiten els barris, però els barris son com petits pobles molt tranquils amb molta vida.
I mireu com ho fan a Suïssa amb la coordinació dels transports: Les estacions de tren als pobles metropolitans sovint tenen estació d'autobusos davant, per anar a algun lloc no hi han tres línies de metro o tramvia o bus que hi vagin, sinó que agafes el tren fins a l'estació més propera i canvies al bus que funciona coordinat amb l'horari del tren. Les estacions i l'entorn llavors tenen molta vida perquè son el punt d'encreuament.
(I si us plau no vingueu amb "esque no som Tokyo esque no som Suïssa" en queda clar, s'han de
prendre les lliçons i adaptar-les a cada situació.)
Jo vaig fer al passat propostes per un tramvia metropolitanes pel Baix Llobregat, entre Sant Boi i Castelldefels, amb alguns ramals. Una combinació de tramvia i potenciació dels busos, sempre centrat sobre les estacions de tren, seria una solució molt millor pel Baix Llobregat que ficar-li línies de Metro.
Establiria la regió com a més autònoma, com una regió pròpia connectada a Barcelona, però no subeditada. Amb una xarxa de transport que a l'hora de portar-te al tren també et permet moure't per la zona, i que estableix centralitat més enllà de Barcelona.
Realment m'entristeix veure propostes com la vostra. Son idees que s'han quedat aturades als anys 70 o 80, és el cosí jovenet de l'idea de ficar-hi autopistes per tot arreu, però igual completament fora del temps i equivocat en la visió, centralista i menyspreant de l'àrea metropolitana. Feu-lo millor, si us plau.