PizzaiPinya24 ha escrit: ↑06 nov. 2025, 09:28
El primer que vull que quedi clar és que la solució per a Barcelona, i Catalunya en general, (almenys al meu parer) passa per la descentralització a tots els nivells; inclòs el tansport, evidentment. Però això no vol dir que, igualment, el transport a l'AMB s'hagi de millorar, perquè està clarament sobrepassat.
De moment tinc fet un esbós, no estan tots els detalls, i volia compartir-lo per recollir opinions i poder millorar-lo. Així que si us plau, critiqueu-ho tant com vulgueu!
https://www.google.com/maps/d/u/3/edit? ... sp=sharing
La premisa de la qual he partit és simple: segregació de serveis. Allà on la demanda implica una freqüència massa elevada per a que els regionals puguin fer avançaments,
s'ha de quadruplicar. Com que la majoria de corredors són massa estrets per fer-ho a les zones urbanes, he passat a buscar recorreguts alternatius, fent noves vies per a Regionals-Rodalies i deixant les actuals per a serveis més suburbans (estil FGC o R1-Mataró).
La meva proposta recull diverses que s'han fet aquí al llarg dels últims anys, i intento fusionar-les de tal manera que pugui ser modular. És a dir, no cal fer tot un macroprojecte com la L9, la idea seria fer petites parts que tinguin sentit per elles mateixes, i enllaçar-les després amb les altres. Aquests són els mòduls que he ideat, endreçats de més útil-menys costós a menys útil-més costós (
TOT ESTÀ ETIQUETAT AL MAPA IGUAL, perquè es pugui seguir millor l'explicació):
- Llobregat Xpress: Fer passar les línies R elevades per la B-23. En una primera fase ja seria molt útil encara que acabés a Francesc Macià, i fins aquell punt el túnel es pot fer fins i tot en cut-and-cover (més barat). Es podria deixar preparat per a un futur (hi ha espai de sobres) dues vies més de les necessàries sota Diagonal.
- Vallès Xpress: Empatada amb l'anterior, vorejant Santiga ens podem saltar totes les parades entre Sabadell Nord i Montcada. Gairebé no hi hauria túnel (més barat) i es podria començar a utilitzar immediatament es construís per accelerar els R4 a Manresa. Jo hi posaria una parada a Ripollet, però potser una Torre-romeu |Cementiri que permeti avançaments es podria posar també.
- Maresme Xpress: Igual que amb la del Vallès, necessitaria descongestionar primer els túnels de BCN actuals per poder jugar amb les freqüències., però millorarira molt els temps de viatge per si mateixa. Aniria elevada per la C-32 i jo només hi posaria una estació a Badalona (com a molt una altra a Vilassar-Cabrils). Es podria enllaçar amb l'estació actual arribant a la Riera d'Argentona.
- 3r túnel enllaçat: Aquest pas consisteix en diversos enllaços, que junts generarien un3r túnel. Primer, enllaçar a Gràcia la LL-A actual (acabat el tram Pl. Espanya-Gràcia) i quedar-se les vies de l'actual L4 a Joanic. A partir d'aquí, enllaçar amb la L11 (reconvertida com toca, evidentment) i amb la via que hem deixat sense Regionals-Rodalies (Cerdanyola-Sabadell). Així podem començar a ampliar freqüència tant en Regionals-Rodalies com en Suburbans.
- 4t túnel: Per seguir descongestionant túnels, vindria una de les dues propostes més grans en inversió i mida. Túnel entre F.M. i 5 d'Oros, ziga-zaga fins Sagrada Família i Clot ( així evitem L5, AVE i el cacau de Glòries); llavors agafem Gran Via (no cal que sigui en túnel en aquell tros, hii ha altres solucions aprofitant que ja és semisoterrat). Finalment, enllacem amb l'actual R1, i treiem tots el trens que finalitzin a Mataró dels túnels actuals.
- Túnel del Delta: Aquesta és l'altra proposta cara. Rescatar el túnel fins Castelldefels entrant per Esplugues i la Diagonal (aprofitant el túnel que podríem haver deixat preparat amb el Llobregat Xpress). Un d'aquests dos podria enllaçar amb El túnel cap a Mataró i l'altre amb el túnel cap al Vallès. Personalment crec que el que té més sentit (perquè sinó seria fer Us absurdes) seria Delta-Vallès i Llobregat-Maresme, però què en penseu vosaltres???
- Tren a Caldes de Montbui: Aprofitant que el 3r túnel que hem creat no aniria excesivament atapeït, podem fer un ramal que surti de Montcada, passi per Ripollet (l'ideal per tant seria fer el túnel a 4 vies, a l'estil L9 per exemple), Polinyà, Plegamans i arribi a Caldes. El recorregut exacte i sobretot les estacions són el que tinc menys clar d'aquest punt. Com a flipada final que em permeto: si fos possible (cosa que dubto per les aigües termals) tunelar sota Caldes, podríem fer estació al bell mig del poble i seguir fins Sentmenat si es veu que hi hauria demanda. (Això últim es podria fer igualment, però allunyant l'estació de Caldes del poble i situant-la més cap al poliesportiu municipal)
- Túnels de Mataró-Argentona: Tot i que no són estrictament necessaris, crec que pot captar molta demanda el apropar l'estació al centre, sota el parc nou. L'enllaç amb Argentona el considero interessant perquè amb la LOF no es podria fer tant proper al centre, i la pèrdua de demanda seria important.
- L4: Ja que ens hem menjat mitja L4, podem aprofitar per allargar-la per l'altre costat. Crec que no cal ni dir per què seria el menys prioritari.
Fins aquí la proposta. Qualsevol dubte, opinió, proposta, suggerència, crítica... tot és benvingut!
Molt d'acord amb el concepte de separar tràfic de proximitat i tràfic R, jo també fa temps que li vinc donant voltes. També d'acord amb crear rutes alternatives en els casos en que no hi cap una quadruplicació. El que jo crec que hauríem d'aprofitar el túnel d'alta velocitat, que està mig buit.
1- Llobregat Xpress: Jo les ficaria pel túnel d'alta velocitat, amb la línia de Vilafranca fent la connexió al Papiol (on hi ha tercer fil), i la de Vilanova connectant al Prat (amb ample internacional a la quadruplicació Castelldefels - El Prat, i després totes les dues vies de Castelldefels a Sant Vicenç de Calders).
2- Vallès Xpress: Aquí hi ha un tema de veure on trobes espai que puguis expropiar. No se'm havia acudit aquesta ruta, té els punts positius de poder donar servei a Ripollet i Riera de Caldes, jo pensava que es podria fer en viaducte al centre de la C58, entre Terrassa i Sabadell. La teva proposta té l'avantatge que ja que construeixes molta via, l'aprofites amb més trens.
3- Maresme Xpress: Aquí li veig el problema que és un recorregut molt revirat i amb pujades i baixades molt fortes, no tinc clar que sigui òptim per un tren. Des de fa temps hi ha el projecte de fer una nova via que passi més pel centre de les poblacions del Maresme, en aquest cas la via exprés seria la actual de la costa (que és molt recta i en teoria està dissenyada per a velocitats màximes de 140 km/h).
4- 3r túnel enllaçat. No tinc clara la part de començar a desmuntar línies de metro, amb l'impacte que té, i túnels més o menys complexos a dins d'un casc urbà dens. Jo crec que un tercer túnel (o quart, donat que ja tenim un tercer desaprofitat) s'ha de planificar que comenci o acabi en un lloc amb espai de sobres per les obres. Per exemple, a la desembocadura del Besós, a l'entrada entre Montcada i Sagrera, o al ramal de l'Estació de França quan els regionals vagin a Montcada.
5- Quart túnel: Em sembla un recorregut molt revirat, i els trens de Rodalies necessiten corbes més generoses en espai que el metro. Una connexió similar es podria fer entre Diagonal i la línia de la R2 que ve del Clot, de manera que totes les línies que venen de El Prat i Passeig de Gràcia vagin a l'estació de França, i les que venen de Sant Andreu i Clot vagin Diagonal amunt.
6- Túnel del delta: Li veig sentit com a manera de fer un túnel de servei més local, i deixar la línia actual com a línia exprés. I ni tan sols cal construir-ho tot de cop, es pot començar connectant-la amb salt de moltó amb la línia de Molins, de manera que els trens que ara acaben a l'Hospitalet passin a acabar a Castelldefels.
7- Amén
8- Amén
9- A la llarga no em sembla cap bogeria intentar allargar la L4 més enllà de Torre Baró, la veritat, i és una cosa que es pot anar planificant, preparant, i fer-la quan estigui madura.
👍70👍0👎0