Diari de Girona, 27 d'octubre de 2024 ha escrit:
Junts vol reactivar la perllongació de la C-32 fins a Lloret
Consideren que és «una necessitat urgent per al territori, la població i la indústria» de la zona
Laura Fanals
27 D’OCT. 2024 6:30
Junts per Catalunya ha presentat una pregunta al Govern per saber «quan es farà efectiu» el perllongament de la C-32 entre Blanes i Lloret, tot recordant que hi ha «múltiples mandats parlamentaris que insten a fer-ho». El projecte, que havia generat oposició al territori articulada en la plataforma Aturem la C-32, ha restat aturat durant els darrers anys, especialment després que una resolució judicial el tombés. Des de Junts, tanmateix, se’n mostren partidaris i consideren que és «una necessitat urgent pel territori, la població i la indústria de la Selva Marítima i l’Alt Maresme». Ara, la pilota en mans del PSC i especialment de la consellera de Territori, la gironina Sílvia Paneque.
En la seva pregunta, presentada per escrit, Junts recorda que en els últims anys s’han aprovat diveres mocions i resolucions instant el Govern català a tirar endavant una infraestructura que consideren imprescindible. Per això, han demanat a l’executiu socialista que posi data per a fer efectiu aquest perllongament. Des del seu punt de vista, es tractaria d’una via ràpida necessària per «proporcionar una mobilitat eficient, que redueixi la contaminació i que garanteixi la seguretat viària». Concretament, apunten que el seu traçat permetria «allunyar les emissions de diòxid de nitrogen i de Co2 dels nuclis de població», així com treure un gran volumt de trànsit rodat fora de les zones urbanes, fet que permetria reduir la sinistralitat.
Segons recorda la formació, les poblacions de Lloret, Blanes i Tordera sumen una població d’aproximadament 101.000 habitants en una zona «que no només connecta les comarques del Maresme i la Selva amb la resta del territori gironí», sinó que també «és un eix econòmic com a porta d’entrada a la Costa Brava». Per això, considern que la perllongació d’aquesta infraestructura és una obra imprescindible, perquè, segons subratlla, els treballs que ha fet el Govern estatal per millorar la mobilitat a aquesta zona són «insuficients».
En paral·lel, Junts també ha presentat una sol·licitud de documentació de les conclusions de l’estudi sobre la millora de la mobilitat del corredor Maresme - la Selva Marítima, encarregat a FGC, i les de l’estudi informatiu Millora de la connectivitat i nous enllaços de la C-32 al Maresme del PK 84.250 al PK 134,750 entre Montgat i Tordera.
La perllongació de la C-32 fins a Lloret, tanmateix, no genera consens al territori. Al contrari. L’any 2016, una consulta no vinculant entre la població de Blanes i Lloret va donar com a resultat un 76% de contraris a la infraestructura, tot i que el percentatge de participació va ser molt baix.
A més, la plataforma Aturem la C-32 es va mobilitzar per aturar-la i fins i tot va recórrer als tribunals, que li van acabar donant la raó. L’entitat va presentar més de 80 al·legacions contra el pla perquè l’estudi d’impacte ambiental no tenia en compte la Llei del Canvi Climàtic. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya els va fer cas i va anul·lar el projecte l’any 2022, tot i que les obres s’havien aturat de forma cautelar el 2019. Aquest, però, era ja el segon projecte que es presentava, ja que el juliol de 2017 també el Tribunal Superior de Justícia havia aturat la primera proposta.