http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/ ... 3641.shtml
L'estiu allarga encara més l'espera d'autobusos en totes les línies
Els viatgers de caps de setmana solen esperar més de mitja hora l'arribada de les unitats
La freqüència de pas es dilata un 30% i supera els 15 minuts en la meitat dels recorreguts
Diumenge, 25 de juliol del 2010
DAVID PLACER
Esperar un autobús més de 15 minuts en les hores punta i fins a 30 minuts els caps de setmana serà l'habitual durant aquest estiu, fins al 7 de setembre vinent. El nou horari estival dels autobusos fa que el temps d'espera s'allargui en totes les línies operades per l'empresa municipal Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que gestiona el metro i els autobusos. El servei del Nitbus –operat per l'Entitat Metropolitana del Transport (EMT)– serà l'únic que mantindrà el seu temps d'espera de 20 minuts cada dia, tal com passa durant l'hivern.
L'empresa pública TMB justifica la retallada en la circulació dels autobusos per la caiguda de viatgers després del final de l'activitat escolar. Cada mes de juliol, el nombre de passatgers en autobús s'acostuma a reduir un 10%, però a l'agost la caiguda arriba fins a un 45%, segons les xifres de l'empresa. La notable disminució de la demanda justifica, sempre segons l'empresa, una retallada de servei que suposarà als viatgers una espera un terç més llarga.
Encara que l'ús de la majoria de les línies, com les que serveixen centres de treball, col·legis i universitats, cau en picat, els passatgers en les rutes de platja augmenten de manera notable. Molts usuaris tenen problemes per entrar en el primer autobús que passa durant les hores punta. Altres línies, en canvi, com la 102, que comunica Horta amb el cementiri de Collserola, fan que els seus usuaris s'hagin d'esperar fins a una hora i quart.
MENYS DEMANDA / A més de la reducció de passatge habitual, l'empresa gestora del metro i el bus espera aquest juliol una disminució de passatge que pot ser encara més gran a la d'altres estius. El nombre de viatgers que fan servir el bus està caient des de principis d'any. Entre el gener i el maig, les línies d'autobús de Barcelona han perdut quasi un 3% dels seus usuaris, xifra que representa uns 2,4 milions de passatgers menys.
A Barcelona operen un total de 108 línies gestionades per TMB, a més de les que controla l'EMT, que comuniquen els municipis metropolitans amb Barcelona. Durant el calendari escolar, del setembre al juny, 41 ja tenen un temps d'espera superior als 15 minuts. Però en els mesos d'estiu, s'hi afegeixen 16 rutes més: 11, 31, 40, 42, 43, 44, 60, 62, 63, 66, 67, 68, 70, 75, 78 i 91. D'aquesta manera, més de la meitat de les línies fan esperar els seus usuaris, almenys, un quart d'hora.
Per a totes aquestes rutes, TMB ha anunciat una modificació en els horaris a les parades. Els cartells mostraran les hores de pas dels autobusos en diversos punts del recorregut per ajudar els viatgers a planificar millor el seu temps, malgrat que moltes parades encara no disposen d'aquesta informació detallada, tal com ha pogut comprovar aquest diari aquesta mateixa setmana.
«He usat el 66 des de Sarrià fins a la plaça de la Universitat. Normalment no espero més de 10 minuts, però avui crec que n'ha trigat 15 o 20», va dir Ana Jackubovitch, una usuària habitual dels autobusos. «Jo tinc la sort que em serveixen el 43 i el 44, de manera que les meves esperes no solen ser massa llargues, perquè pujo al primer que passa. Però sí que sento queixes a les parades, sobretot de la gent gran», va intervenir una altra viatgera.
Els conductors d'autobús també reconeixen un augment de les queixes d'usuaris en els mesos d'estiu perquè creuen que les esperes són exagerades o perquè alguns autobusos van massa plens. «És un problema de falta de personal. L'empresa no vol contractar més conductors a l'estiu perquè considera que aquestes freqüències són suficients per als viatgers. Pot ser que sigui així en algunes línies, però altres són molt problemàtiques», va dir Francesc, un conductor d'autobús.
LA MENYS AFECTADA / La reducció d'autobusos no es notarà en totes les línies de la mateixa manera. La 24, que serveix el barri del Carmel, fins ara sense metro i molt dependent de la línia, i el parc Güell, que no té cap estació de metro pròxima i on molts turistes arriben amb aquest autobús, manté la mateixa freqüència durant el mes de juliol i baixarà lleugerament a l'agost: un 14%, la meitat de la mitjana.
La línia 24 concentra una gran quantitat de queixes dels usuaris perquè els autobusos no solen complir els seus horaris de pas. Els carrers estrets al tram final de la línia compliquen la maniobra dels conductors i ocasionen forts embussos, cosa que, al seu torn, ocasiona constants distorsions en el pas dels autobusos. Aquestes raons i el seu ús intensiu malgrat el fet d'haver perdut un 5% dels passatgers han fet que TMB decidís una reducció modesta per a la línia.
Amb l'objectiu d'atenuar les esperes, els gestors dels autobusos recomanen als usuaris l'ús de les pantalles informatives en algunes de les parades, la pàgina web i els sistemes d'informació per telèfon mòbil per conèixer amb detall el temps de pas dels autobusos i evitar les angúnies a les parades.
[/b]
http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/ ... 3580.shtml
Tres busos de demora
Les unitats que porten a les platges no poden recollir tots els passatgers que esperen a les hores punta
Abans d'aconseguir pujar poden passar diversos autobusos
Diumenge, 25 de juliol del 2010
Pujar en el primer intent a un 57 per anar des de Sants o Paral·lel fins a la Barceloneta el dissabte al migdia és una missió gairebé impossible. Un conductor intenta posar ordre amb l'única frase que pot: «vagin cap enrere, per favor». La unitat articulada, la de més capacitat, no és suficient per rebre tots els passatgers de Cornellà, l'Hospitalet, Sants, plaça d'Espanya i Paral·lel que van a passar el dia a la platja. «En general es comença a omplir a plaça d'Espanya, però avui ja anava ple des de l'Hospitalet. A moltes parades només deixo sortir però no puc deixar entrar. Alguns es colen per darrere. Intentem posar ordre, però no sempre es pot», explica un conductor. La situació és àmpliament coneguda pels conductors de les línies de platja: «Sempre deixem passatgers a terra».
A aquesta situació sol enfrontar-s'hi una desena de passatgers en horari d'anada a la platja entre les 11 i les 13 hores. Però una cosa pitjor es viu en el retorn massiu: entre les 18 i les 19 hores, quan les parades estan abarrotades i fins i tot es produeixen baralles per entrar com sigui a l'autobús. «He vingut amb els nens una estona, però no tornaré més en autobús. Anem tan estrets que si algú mou un braç, et treu l'aire», explica Nancy Colmenares, veïna de Collblanc. «El problema és que en metro he de fer molts transbords i caminar bastant amb els nens. L'avantatge del bus és que et deixa al costat de la platja», afegeix.
Unitats més grans
Tot i que les línies de platja augmenten la seva activitat durant l'estiu, també estan afectades per la reducció del servei. Les més buscades i també les més col·lapsades són la 64 (que utilitzen els turistes per anar de la Rambla a la Barceloneta), i les 57 i 157, que comuniquen Cornellà i l'Hospitalet amb la Barceloneta.
Per intentar que els efectes negatius siguin menors, l'empresa que gestiona el servei, TMB, reserva els autobusos articulats, de molta més capacitat, per a aquestes línies. L'empresa explica que els dies laborables les línies 36, 41, 57, 59, 64, 71 i 157 circulen amb aquest tipus d'unitats. I durant els caps de setmana i festius, els grans autobusos estan disponibles en les línies 10, 17, 45, 57, 64 i 157.
La mateixa situació es repeteix amb els autobusos de l'EMT que comuniquen Barcelona i Castelldefels. Els L-94 i els L-95 que arriben fins a les platges de Castelldefels són el mitjà de transport favorit de desenes de veïns de l'Hospitalet que volen estalviar-se el trajecte a peu des de l'estació de tren fins a la platja.
Esperes a Castelldefels
Algunes de les parades de Castelldefels arriben a acumular fins a 50 persones que volen tornar a Barcelona en autobús, en especial els dissabtes i diumenges. Aquestes línies són de les poques que a l'estiu redueixen la seva freqüència de pas. «Haurien de col·locar més autobusos, però és un problema difícil de resoldre. Encara que posin 20 unitats més, tota la gent surt de la platja a la mateixa hora els caps de setmana i no donem l'abast», opina un conductor de la línia L-94.
«Ja sabem que per tornar de la platja de Castelldefels no pots pujar la primera vegada a l'autobús. N'has d'esperar dos o tres i pujar amb empentes», explica Federico Guzmán, veí de la Bordeta, a Sants.
Per evitar les empentes i els contactes, molts usuaris d'aquestes línies ja apliquen algunes estratègies: tornar més tard de la platja o caminar fins a les parades d'inici. «És l'única manera de poder tornar assegut», remata Guzmán, viatger expert.