https://govern.cat/salapremsa/notes-pre ... l-mallorca
Ferrocarrils cedeix material ferroviari per ser exposat en el Museu del Ferrocarril de Mallorca
Els vehicles cedits són un antic cotxe de viatgers del Cremallera de Núria i sis vagons fora de servei de la línia Llobregat-Anoia d’FGC
El traspàs amb la Fundació FERROCAIB permet donar sortida a aquest material i donar-li valor ferroviari, en el marc del museu ferroviari mallorquí
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) cedirà material ferroviari de la companyia, que actualment es troba fora de servei, a la Fundació FERROCAIB per a la Preservació, Estudi i Recuperació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de les Illes Balears, que el destinarà al Museu del Ferrocarril de Mallorca, per fer-hi un ús exclusivament ferroviari. Així ho estableix l’acord de cessió gratuïta que han signat el president d’FGC, Carles Ruiz Novella, i el president de la Fundació FERROCAIB, Guillem Febrer Fons.
El material cedit consisteix en un antic cotxe de viatgers del Cremallera de Núria i en sis vagons en desús de la línia Llobregat-Anoia. Es tracta de vehicles que Ferrocarrils ja havia donat de baixa com a material ferroviari i que no estaven inclosos en el catàleg de patrimoni històric a la companyia, que ja inclou vehicles similars en un millor estat de conservació. L’acord de cessió permet donar sortida a aquest material i donar-li valor ferroviari, en el marc del museu ferroviari mallorquí.
Amb aquest acord, la Fundació FERROCAIB, com a nova propietària dels vehicles, es compromet fer-ne un ús exclusivament ferroviari, dins del projecte de creació del museu, mantenint el material en condicions adequades i tenint present el seu valor simbòlic. En aquest sentit, la fundació assumeix tots els costos de les actuacions de conservació i manteniment del material cedit, alhora que en garantirà les condicions de seguretat.
Un dels vehicles cedits es tracta del cotxe de viatgers 21 del Cremallera de Núria, que ha iniciat l’operació de trasllat des del dipòsit de Ribes de Freser d’FGC, on es trobava actualment. El vehicle va ser construït a Alemanya l’any 1929 i va funcionar al Cremallera de Núria des de la seva inauguració l’any 1931. L’any 1984 va ser modernitzat.
Els altres vehicles cedits són dos vagons-plataforma de la línia Llobregat-Anoia d’FGC; tres vagons porta-carrils de la mateixa línia i un vagó de vores baixes que antigament s’havia utilitzat al Cremallera de Núria i que des del 2003 havia donat servei al Cremallera de Montserrat, un cop reconstruït als tallers de Martorell Enllaç de Ferrocarrils. Tots aquests vagons es trobaven actualment fora de servei en haver superat el període d’obsolescència.
Ferrocarrils ha catalogat una vuitantena de vehicles històrics
Els vehicles cedits ara a la Fundació FERROCAIB quedaven fora de la col·lecció del patrimoni històric d’FGC, que es compon de béns immobles (material mòbil, maquinària i objectes diversos), immobles (infraestructures i edificis) i diferent documentació (escrits, plànols i fotografies). Es tracta d’un valuós patrimoni, testimoni de l’evolució del transport ferroviari de Catalunya amb material del segle XIX, XX i XXI, però també de l’evolució del país, on consten, entre d’altres, una vuitantena de vehicles històrics catalogats.
L’Estratègia de Patrimoni Històric d’FGC té els objectius de millorar la preservació del patrimoni històric de la companyia, potenciar la seva divulgació i fer valdre el patrimoni ferroviari del país. L’estratègia permet a Ferrocarrils identificar i ordenar el nombrós i divers material històric i apropar-lo a la ciutadania, sigui amb la millora o creació de nous espais de preservació, la circulació de trens històrics, la digitalització de la nombrosa documentació històrica o la digitalització en 3D d’unitats de tren històriques.
La Fundació FERROCAIB ha treballat des de la seva creació en la preservació del patrimoni ferroviari de Mallorca. Actualment compta amb una important col·lecció de vehicles històrics, no només de l'illa, sinó també d'altres indrets d'Europa amb un gran valor històric i patrimonial.