Regió-7, 1 d'abril de 2025 ha escrit:
Carreteres estendrà el model 2+1 amb barrera central a 30 km més de la C-55
Per primer cop, el sistema s’implantarà també de Manresa cap al nord, fins a Súria, dividit en tres trams que s’aniran desenvolupant fins al 2030
David Bricollé
Manresa 01 D’ABR. 2025 12:49
Actualitzada 01 D’ABR. 2025 13:13
El departament de Territori, llavors amb un conseller de Junts (Josep Rull), va promoure per primer cop el 2017 la implantació del model 2+1 a la xarxa viària catalana, en aquest cas a la C-55. La mateixa conselleria, durant el passat mandat amb Esquerra, va propugnar aquest com un sistema vàlid per reforçar la seguretat a les vies de la seva titularitat i en va començar a planificar l’expansió.
Ara, el nou executiu socialista els agafa el testimoni, dona per bona la filosofia dels seus predecessors i posa nomenclatures i calendari a l’extensió d’aquest model que es pot dir que, a Catalunya, va ‘néixer’ al Bages. I en clau local el que es pot concretar és que, en els pròxims cinc anys, el 2+1 s’implantarà a 30 quilòmetres més de la C-55 en el seu pas per aquesta comarca, i que per primer cop ho farà també de Manresa cap al nord. Fins ara, només s’havia aplicat en el tram sud, que igualment també en guanyarà en aquesta operació.
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha presentat aquest dimarts el Programa carreteres 2+1 de la xarxa viària de la Generalitat de Catalunya. Un pla aprovat prèviament pel consell de Govern i que al llarg del que queda d’aquesta dècada vol transformar amb aquesta estructura un total de 390 quilòmetres de carreteres arreu del país, que s’afegiran als 35 que ja hi ha fets o en execució en aquests moments, fins a sumar-ne un total de 425 repartits entre 24 vies de tot el país. Com es deia, en el cas de la Catalunya Central afecta el Bages, i en concret la C-55, i més indirectament el Moianès, ja que també es preveu implantar a la C-59, però en el tram del Vallès (a Caldes de Montbui).
Tram nord i tram sud
A la C-55, el pla aprovat pel Govern suposarà estendre aquest 2+1 des de Manresa (amb inici com a punt de referència a la rotonda de la Petrocat, a la confluència amb l’eix Transversal) fins a Súria. Són un total de 14 km continus, però que com a projectes i temps de materialització es divideixen en tres trams, que és el que l’aprovació de l’executiu ha permès concretar. Des de Manresa fins a Sant Joan de Vilatorrada s’ha programat per al 2026. Seran un total de 3 km amb una inversió prevista de 2,6 milions d’euros. Però dins d’aquest mateix any (el vinent) es preveu iniciar també el tram que li donarà continuïtat, des de Sant Joan fins a Callús: 2,3 km més i una inversió prevista de 6,4 milions.
Un cop completat aquest recorregut, per arribar fins a Súria, tal com preveu el pla, caldrà esperar fins al període 2028-2030. Serà la intervenció de més longitud en aquest tram nord, de 8,6 km, tot i que en aquest cas no hi ha encara estimació pressupostària. Són projectes (els majoritaris d’aquest pla), la redacció dels quals s’aniran fent entre aquest any i el 2027, per executar-los al final d’aquesta dècada.
Dins d’aquest mateix període s’inclou també un nou tram al sud. D’una manera molt més genèrica, ja que es parla del traçat entre Castellbell i el Vilar i Abrera, en un total de 16 km, tot i que hi ha punts d’aquest recorregut que ja tenen estructura de 2+1. Per exemple, amb l’obra que s’està fent ara just abans i després del túnel de Bogunyà, o amb la que ja es va completar fa uns tres anys entre l’estació de l’aeri de Montserrat i el túnel que hi ha abans del viaducte de la Puda.
Com a obra ja materialitzada amb aquest sistema la Generalitat hi inclou el traçat de 21 quilòmetres de la C-15 (eix Diagonal), entre Cabrera d’Anoia i Vilafranca del Penedès. I dins d’aquest pla ara aprovat no hi consta el ‘famós’ 2+1 continu en sentit nord que s’ha de fer des de Sant Vicenç de Castellet fins a Manresa. Però, precisament, perquè d’aquest ja se n’està redactant l’estudi i es considera més avançat.
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha destacat en l'anunci del pla després de la reunió de Govern que «teníem dos reptes al davant: modernització de la mateixa xarxa viària, ja que tenim molts quilòmetres d’1+1, però sobretot el que persegueix aquest programa és millorar la seguretat i disminuir a mortalitat vinculada als xocs frontals».
En aquest sentit, incidia en el fet que «fins al 2010 s’havia aconseguit reduir el nombre de persones que perdien la vida en xocs frontals, però ara ens havíem estancat en una vuitantena de sinistres mortals anuals que volem reduir. Això es tradueix en una inversió de 660 milions d’euros. Aquesta és, doncs, una mesura essencial i fonamental per reduir la sinistralitat i la mortalitat. I també millorar la fluïdesa de trànsit».
També subratllava que «el govern anterior n’havia iniciat estudis i en aquests primers mesos hem començat a redactar projectes concrets».