Pàgina 1 de 1

Turistren dedicat a història tren de Sarrià

Publicat: Dijous 15/10/2015 13:35
Autor: metring
La notícia sencera, a http://www.fgc.cat/downloads/notes_prem ... ltRuta.pdf

FGC amplia l’oferta de Turistren amb un itinerari dedicat a la història del Tren de Sarrià

FGC i CultRuta oferiran visites guiades per descobrir la història del que va ser el primer metro del continent europeu
.

La ruta es farà els dissabtes i diumenges al matí, a partir del 18 d’octubre, en català i castellà

Metro, el 1863?

Publicat: Dijous 15/10/2015 17:01
Autor: Guigui
FGC i CultRuta oferiran visites guiades per descobrir la història del que va ser el primer metro del continent europeu
Malament anem, si ho expliquen així.

Re: Turistren dedicat a història tren de Sarrià

Publicat: Diumenge 08/11/2015 19:02
Autor: metring
Avui hem fet la ruta, i l'experiència ha estat molt bona! Hem anat a l'Espai de la Llum, agafat el tren fent el recorregut de la línia de Sarrià, baixant a les estacions i amb explicacions i anècdotes molt interessants. Hem acabat al Centre de Documentació Albert Vilalta, amb les peces d'una 111, us el recomanem!

Re: Metro, el 1863?

Publicat: Diumenge 08/11/2015 20:06
Autor: Intercanviador
Guigui ha escrit:
FGC i CultRuta oferiran visites guiades per descobrir la història del que va ser el primer metro del continent europeu
Malament anem, si ho expliquen així.
El primer metro d'Europa, no fou el de Londres? I el primer d'Europa continental, el de Budapest? (Almenys així m'ho van explicar tant a Londres com a Budapest!)

Re: Turistren dedicat a història tren de Sarrià

Publicat: Diumenge 08/11/2015 20:19
Autor: Don Ramón
Es que el tren de Sarrià jamás fue nada ni siquiera parecido a un Metro, al menos hasta que se soterró el tramo de Balmes a Pl. Molina en 1929.

Re: Turistren dedicat a història tren de Sarrià

Publicat: Diumenge 08/11/2015 22:19
Autor: metring
No podríem anar més enllà del que és un titular poc afortunat i tractar del tema, que és el de les visites, que és el fonamental? Jo l'he fet i val molt la pena, al marge de si es pot considerar el primer metro o el número 58.937 . Iniciatives així haurien de fer-se més sovint, i potser des d'aquí, incentivar a que és facin més rutes d'aquest tipus.

Re: Turistren dedicat a història tren de Sarrià

Publicat: Diumenge 08/11/2015 23:06
Autor: WMD626
Efectivament, el primer Metro fou el de Londres i el primer d'Europa continental, el de Budapest. El Tren de Sarrià no va començar a ser "metro" fins al 1929. Fins llavors havia estat un ferrocarril convencional. Però es veu que a FGC els fa il·lusió ser "els primers", què hi farem...

Re: Turistren dedicat a història tren de Sarrià

Publicat: Diumenge 08/11/2015 23:34
Autor: Ganz
Em sembla una iniciativa molt intereses, desitjo que, amb la xarxa del Vallès, FGC continuï amb aquesta tendència tan positiva.

No obstant... Trobo a faltar més protagonisme del "Carrilet" i la seva història, començant pel seu patrimoni històric (trobo un error no haber preservat cap 211...).

Gràcies per les informacions!

Re: Turistren dedicat a història tren de Sarrià

Publicat: Dilluns 09/11/2015 11:26
Autor: Miquel
WMD626 ha escrit:Efectivament, el primer Metro fou el de Londres i el primer d'Europa continental, el de Budapest. El Tren de Sarrià no va començar a ser "metro" fins al 1929. Fins llavors havia estat un ferrocarril convencional. Però es veu que a FGC els fa il·lusió ser "els primers", què hi farem...
Tot ve donat per el que entén cadascú com a metro. No pots negar que la línia de Sarrià, vagi en superfície o soterrada era una línia de ferrocarril metropolità que unia les viles de Barcelona, Gràcia, Sant Gervasi i Sarrià.

De metropolità, gens ni mica (el 1863)

Publicat: Dilluns 09/11/2015 11:45
Autor: Guigui
El 1863, el concepte actual de "metropolità" en cap cas podia aplicar-se a una ciutat que cobria l'actual districte de Ciutat Vella i amb l'Eixample tot just acabat de dibuixar. El tren travessava més conreus que no carrers.

Re: De metropolità, gens ni mica (el 1863)

Publicat: Dilluns 09/11/2015 11:56
Autor: Miquel
Guigui ha escrit:El 1863, el concepte actual de "metropolità" en cap cas podia aplicar-se a una ciutat que cobria l'actual districte de Ciutat Vella i amb l'Eixample tot just acabat de dibuixar. El tren travessava més conreus que no carrers.
Hi hagi horts, cases, masies o gratacels, la distància no ha variat pas. No he dit pas que fos un "metro" tampoc, ja que de fet ni va construir-se amb aquest sentit en ment. La ciutat ha crescut al costat de la línia al llarg dels anys.

El servei per ferrocarril de la l'actual L6 va iniciar-se el 1863, sigui amb la denominació que sigui (metropolità, suburbà o de Rodalies). De totes maneres, oficialment la primera línia metropolitana és la actual L3.

Re: Turistren dedicat a història tren de Sarrià

Publicat: Dimarts 10/11/2015 16:32
Autor: WMD626
Miquel ha escrit:
WMD626 ha escrit:Efectivament, el primer Metro fou el de Londres i el primer d'Europa continental, el de Budapest. El Tren de Sarrià no va començar a ser "metro" fins al 1929. Fins llavors havia estat un ferrocarril convencional. Però es veu que a FGC els fa il·lusió ser "els primers", què hi farem...
Tot ve donat per el que entén cadascú com a metro. No pots negar que la línia de Sarrià, vagi en superfície o soterrada era una línia de ferrocarril metropolità que unia les viles de Barcelona, Gràcia, Sant Gervasi i Sarrià.
Doncs sí, ho nego. Per diverses raons: La primera, que el Metro de Londres es caracteritzava per la seva construcció. Es va construir ja dins del nucli urbà, amb una infraestructura específicament pensada per anar per sota dels carrers, amb túnels i estacions soterrades. I així es van fer els de Nova York, Budapest, Paris, etc., que convencionalment es consideren com a "metros" o "metros pesats", que és del que es tracta. En canvi, el Tren de Sarrià va ser des del principi un tren convencional. Berlin va posar en marxa la seva xarxa de S-Bahn el segle XIX, però tothom té clar que el primer Metro va ser l'U-Bahn obert el 1900.

Per això mateix, no considero el Tren de Sarrià com un metro (almenys fins a 1929) sinó com un tren interurbà, com l'esmentat S-Bahn de Berlín i com eren, en realitat, molts dels primers ferrocarrils europeus: el Londres-Greenwich, el Paris-Versalles, el Nàpols-Portici, el Nüremberg-Furth (aquests dos últims, primers ferrocarrils d'Itàlia i Alemanya tenien una llargada de 6 kilòmetres, un mes que el Barcelona-Sarrià), i també els primers ferrocarrils barcelonins, com el Barcelona-Mataró, el Barcelona-Martorell i el Barcelona-Granollers . Per cert, aquest últim feia serveis limitats de Barcelona a Sant Andreu de Palomar, amb parades al Clot i Horta, ja el 1855, vuit anys abans que s'obrís el ferrocarril de Sarrià. O sigui, que fins i tot acceptant el teu punt de vista, no "cola" el Tren de Sarrià com a primer metropolità.

I per últim, no podem aplicar conceptes com "metropolità", en el sentit dels segles XX-XXI, a fets que van tenir lloc el segle XIX. Ara bé, quan la història del ferrocarril la fan des dels gabinets de comunicació de les empreses, passen aquestes coses...