Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espanya
Publicat: Divendres 05/10/2018 10:10
Autor: m.h.t.
Tal dia com avui, un 5 d'octubre del 1848, fa 170 anys, una locomotora a vapor sobre rails realitzava el primer trajecte en proves de Barcelona a Mataró. Fou el primer trajecte en tren de la història a Catalunya (i a la Península Ibèrica) (*)
Tres dies més tard, el 8 d'octubre, circulà la primera composició portant 400 passatgers. Les proves foren un èxit. El 28 d'octubre s'inaugura oficialment el servei regular de ferrocarril de Barcelona a Mataró.
Una empresa que el seu promotor, Miquel Biada, no va poder veure acabada, doncs morí mesos abans el mateix any 1848. Però, va saber preveure amb encert la seva viabilitat; doncs continua sent de les línies més exitoses i amb més passatge de tot l'Estat Espanyol.
(*) Fou el segón d'Espanya, ja que la primera línia de l'Estat fou La Habana-Bejucal-Güimes, anys abans. Llavors Cuba encara era territori espanyol.
Tota la història, ben acurada, la teniu al magnífic i complet documental d'en José Luis García, titulat "170 años del primer tren en España: Barcelona-Mataró 1848-2018" [47 min]. Un dels millors reculls de la història de la línia en format vídeo que podreu veure:
Falten 3 setmanes per l'aniversari oficial i encara no se sap de cap acte commemoratiu. En fi, coses d'aquest país i la seva (in)cultura ferroviària.
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
Publicat: Divendres 05/10/2018 11:51
Autor: robertotlh
Fa 170 anys el recorregut (sense parades) es feia en 38 min. Ara es fa en 42. Sens dubte hem avançat molt
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
Publicat: Dimecres 24/10/2018 11:15
Autor: m.h.t.
Col·locació d’una placa commemorativa a les estacions de 1848, dissabte 27 d’octubre
El dia 27 d’octubre de 2018 esteu convidats a participar en aquest senzill acte, i acompanyar les autoritats municipals de les dues ciutats que inauguraran les plaques commemoratives.
A les 10:30h està previst inaugurar la placa commemorativa de l’estació de Barcelona, al carrer Doctor Aiguader al costat de l’Estació de França. L’acte inclou els parlaments de les autoritats, actuació musical i l’exposició mòbil “El tren de Mataró, 1848”
A les 11:30h sortirà un tren de l’Estació de França per fer viatge fins a Mataró
A les 12:30h s’inaugurarà la placa de l’estació de Mataró, a l’Avinguda Maresme cantonada amb el carrer de Sant Agustí.
A més, recordeu que durant tot el dia (de 10h a 21h) teniu la fira "Mataró Tren" al TecnoCampus de Mataró
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
Publicat: Dimecres 24/10/2018 14:40
Autor: Renfe445
m.h.t. ha escrit:A les 11:30h sortirà un tren de l’Estació de França per fer viatge fins a Mataró
El tren saldría por la via 3, que sería la más cercana a la Estació de les Rodalies?
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
Publicat: Dijous 25/10/2018 23:02
Autor: m.h.t.
170 anys del FC Barcelona-Mataró. Encesa de la locomotora Mataró
El diumenge 28 d'octubre celebrarem el 170 Aniversari de la Circulació del primer tren Barcelona-Mataró (1848-2018) amb un munt d'activitats que agradaran a petits i grans. Ens fa molta il·lusió convidar-vos a la festa!
A més de ser una jornada de Portes obertes, podreu disfrutar de música en viu, l'encesa especial de la locomotora Mataró i l'oportunitat d'esmorzar o fer un vermut a l'exterior.
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
Publicat: Dijous 25/10/2018 23:55
Autor: oriolp13
Tant malament està la Mataró com per a què el viatge commemoratiu entre EdF i Mataró sigui fet per la composició històrica?
O és falta de voluntat, com sempre?
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
Publicat: Divendres 26/10/2018 12:35
Autor: m.h.t.
Ja el tenim aquí!! Serà directe entre BCN Est. de França i Mataró, tot i què trigarà el mateix que fent totes les parades (41 min.)
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
Publicat: Divendres 26/10/2018 15:10
Autor: Platanito
m.h.t. ha escrit:Ja el tenim aquí!! Serà directe entre BCN Est. de França i Mataró, tot i què trigarà el mateix que fent totes les parades (41 min.)
I el material? La composició del centenari? El 400 i el 100 de Metro remolcats per una Alsthom o una ye-ye? Algun cotxe preservat remolcat per una locomotora de maniobres normal? Una 440? Alguna cosa que no sigui una 447 o un Civia...?
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
Publicat: Divendres 26/10/2018 22:13
Autor: Miquel
Platanito ha escrit:
m.h.t. ha escrit:Ja el tenim aquí!! Serà directe entre BCN Est. de França i Mataró, tot i què trigarà el mateix que fent totes les parades (41 min.)
I el material? La composició del centenari? El 400 i el 100 de Metro remolcats per una Alsthom o una ye-ye? Algun cotxe preservat remolcat per una locomotora de maniobres normal? Una 440? Alguna cosa que no sigui una 447 o un Civia...?
Ui on vas Platanito? Si som per sota dels Pirineus, serà un Civia i dona gràcies que l'hagin rentat de pintures rupestres abans de sortir.
Doncs la veritat pensava que el tren pararia a totes les estacions, volia usar-lo per anar fins a Sant Adrià com a molt ja que no tinc molt de temps
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
Publicat: Dissabte 27/10/2018 13:52
Autor: Fran-Ikarus
Si hi fiquen el 400, estic segur que amb una estrebada una mica "forta" en posar-se en marxa la surrealista composició se'ls quedaria enrere tota la meitat superior...
I, tal i com ha sortit el dia, ves que encara no se'ls apagués la caldera amb la pluja.
Re: Línia Barcelona-Mataró: 170 anys de ferrocarril a Espany
Publicat: Dissabte 27/10/2018 21:17
Autor: m.h.t.
Inaugurades les plaques, en ambdós actes discrets, no publicitats i deslluïts per la pluja. Poca assistència:
No ha acudit cap alta autoritat barcelonina. A Mataró, en canvi, la placa l'ha descobert l'alcalde i ha tingut certa promoció i cobertura.
La úniques "autoritats" destacades, en Pere Macias, la 1a tinenta d'alcalde de Mataró i la directora de Rodalies Renfe Catalunya. I personalitats del món ferroviari com la directora del Museu del Ferrocarril, el president d'Amics del Ferrocarril BCN, o en Ferran Armengol (aquest últim, rebesnet d'en Biada, per cert). I els organitzadors, del Cercle Miquel Biada, és clar.
Renfe445 ha escrit:El tren saldría por la via 3, que sería la más cercana a la Estació de les Rodalies?
Així és. Un Civia 465 (la 253M) a la via 3 ha sortit amb els assistents que han marxat a descobrir la placa de Mataró.
Por de contagi
Publicat: Dimecres 31/10/2018 11:48
Autor: Guigui
m.h.t. ha escrit:No ha acudit cap alta autoritat barcelonina.
Clar. No fos cas que se'ls encomanés la gonorrea en posar els peus a l'Estació de França.