Pàgina 1 de 1

Via verda del Llobregat

Publicat: Dimecres 01/02/2023 9:51
Autor: genissimon
Regió-7, 1 de febrer de 2023 ha escrit: Gironella licitarà aquest febrer les primeres obres per convertir l'antic carrilet en una via verda
El projecte es divideix en quatre fases i la primera va de la colònia de Cal Bassacs a la de Viladomiu Vell
[...]

Re: Via verda del Llobregat

Publicat: Divendres 18/10/2024 10:07
Autor: genissimon
Regió-7, 17 d'octubre de 2024 ha escrit: Les colònies del Berguedà reivindiquen l'adequació de l'antic traçat del carrilet per a bicicletes i vianants
Les Jornades de les Colònies Industrials arrenquen aquest dissabte i posaran sobre taula la mobilitat sostenible

Anna Costa
Cal Pons (Puig-reig) 17 D’OCT. 2024 20:11 Actualitzada 17 D’OCT. 2024 21:33

El projecte d'adequació de l'antic traçat del carrilet com a Via Verda del Llobregat per a vianants i bicicletes és una llarga reivindicació de col·lectius del Berguedà. Ara, ho tornen a reclamar les associacions de veïns i les entitats que organitzen les dotzenes Jornades de les Colònies Industrials, un cicle d’activitats per donar visibilitat a les antigues colònies tèxtils i reivindicar-ne el futur.

De l'Ametlla de Merola a Cal Rosal o, fent-la més extensiva, de Sallent a Pedret. Aquesta seria la ruta de la via verda sencera. De fet, el tram de Cal Rosal a Pedret ja existeix com a via verda. A Gironella també s'ha rehabilitat algun tram, hi ha el de Puig-reig a Cal Marçal, es treballa en altres i l'Ajuntament de Casserres té un projecte per executar aquest any la part que enllaça el Guixaró amb Viladomiu Nou, ha explicat Ramon Viladomat, membre dels Amics de les Colònies Industrials Alt Llobregat.

La proposta seria disposar de tota la via verda com un itinerari de mobilitat sostenible per fer a peu o en bicicleta. Segons l'alcaldessa de Puig-reig, Eva Serra, "permetria una interconnexió entre colònies i amb els municipis. A més, seria un atractiu turístic". Xavier Campillo, membre del Grup de Defensa de la Natura del Berguedà, ha afegit que "és una aposta de futur amb un alt valor estratègic per a les colònies, per a la comarca i per al conjunt de la Catalunya central".

Programa d'actes
L'aposta per una mobilitat sostenible és un dels aspectes que es debatrà en les Jornades d'enguany, que arrenquen aquest dissabte, 19 d'octubre, amb una jornada amb diferents xerrades sobre la Via Verda del Llobregat i la millor connexió de les colònies i els nuclis urbans seguin l'antic traçat del tren. Es farà de 2/4 de 10 del matí a 2 del migdia a l'antiga estació de Cal Vidal (Puig-reig).

Una altra proposta és la representació teatral d'Assange. El poder de la informació, a 2/4 de 8 de la tarda de dissabte al Museu de la Colònia Vidal. L'obra recull part del pensament cívic-polític de Julian Assange, efundador i redactor en cap de WikiLeaks que va estar uns anys empresonat, tal com ha recordat Alba López, coordinadora del Museu de Cal Vidal.

Diumenge, 20 d'octubre, es farà una bicicletada popular amb sortida a les 11 del matí del passeig de la Via de Puig-reig. Passant per l'antiga via del tren, es farà parada a l'edifici que era estació de Cal Vidal i, després, tornada a Puig-reig. "Serà una acció popular sobre la importància d'utilitzar la bicicleta en els desplaçaments interns dins del poble i les colònies del voltant", han apuntat els organitzadors.

Re: Via verda del Llobregat

Publicat: Dijous 12/12/2024 11:33
Autor: genissimon
Regió-7, 11 de desembre de 2024 ha escrit: El Berguedà presenta un Eix Ciclista per a la mobilitat sostenible, el lleure i el cicloturisme
La proposta del Grup de Defensa és un vial que uneixi la comarca de nord a sud, aprovat pel Consell d’Alcaldies i que la Generalitat es compromet a impulsar

Anna Costa
Berga 11 DES 2024 20:07 Actualitzada 12 DES 2024 8:39

La Generalitat es compromet a impulsar un Eix Ciclista del Berguedà en paral·lel al projecte d’ampliació de la C-16 de Berga a Bagà. Es tracta d’una proposta del Grup de Defensa de la Natura, que s'ha presentat aquest dimecres, per connectar la comarca a través d’una via ciclista que fomenti la mobilitat quotidiana sostenible, el lleure i el cicloturisme d’una forma segura.

El Grup de Defensa de Natura considera que els trams de via ciclista que existeixen actualment al Berguedà «són insuficients» i reclamen «un recorregut apte per a bicicletes que uneixi la comarca de nord a sud, de Bagà a l’Ametlla de Merola, i que es faci dins d’un termini raonable amb actuacions progressives coordinades entre ajuntaments, Consell Comarcal, Diputació i Generalitat», ha explicat a Regió7 Xavier Campillo, membre de l’entitat ecologista.

Segons Campillo, la proposta del Grup de Defensa de la Natura fomenta i garanteix la circulació no motoritzada entre els nuclis de població (passant també per totes les colònies), evita l’efecte barrera de la carretera C-16, recupera i preserva el patrimoni viari de la comarca i millora la qualitat paisatgística i ambiental de la vall del Llobregat.

L’aposta és fer un recorregut partint d’infraestructures existents com són el Tramvia de Sang de Berga a les mines de Fígols, la carretera C-1411z, el tercer carril en desús que té aquesta carretera, també el tercer carril en desús de la C-16z, el camí ral i ramader de Bagà, l’antiga via del tren al baix Berguedà i camins rurals d’enllaç. I relligant-ho amb les vies verdes actuals, com la de Pedret o la del Nicolau. «Es tracta de disposar d’un eix ciclista que respongui a les necessitats del territori i no pensat només com a itinerari turístic, com passa amb el projecte de Via Blava. I, d’altra banda, recuperar i preservar patrimoni», ha dit Campillo.

Via verda Gironella - Cercs
L’element central de la proposta és el condicionament del tercer carril en desús de la carretera C-16z entre Gironella i Berga (6,5 km) com a itinerari ciclista-pedestre segregat de la carretera. L’actuació requereix la instal·lació d’una tanca separadora de protecció per mitjà de biondes i una actuació de millora ambiental dels vorals de la via amb la recuperació de l’antiga arbreda (àlbers, til·lers, plàtans) com a refugi climàtic per als vianants. Paral·lelament, cal condicionar la carretera C-1411z entre Berga i Cercs (8 km), amb la reducció de la calçada i el condicionament com a via ciclista compartida amb el trànsit de vehicles i la segregació d’una via destinada exclusivament al trànsit pedestre. Els terrenys on s’ha d’actuar són públics.

Tramvia de Sang
Segons la proposta, l’actuació requereix la restauració integral de la via del ferrocarril miner com a via pedestre i ciclista, declarada bé d’interès local, amb trams de camí rural, entre Berga i Sant Jordi de Cercs (4,5 km). Cal restituir la connectivitat interrompuda amb la construcció de l’eix del Llobregat l’any 1984, per mitjà de trinxeres o túnels i de passos elevats o soterrats a l’actual carretera C-16. Entre Sant Jordi de Cercs i la Rodonella es pot continuar l’itinerari pels camins rurals pavimentats existents (2,5 km). Són terrenys públics o privats, depenent dels trams.

Itinerari ciclista segregat
Entre la Rodonella i Bagà (10 km), la via verda-itinerari ciclista ha de transcórrer per l’antiga C-1411z (congost del Far), aprofitant el túnel del ferrocarril existent sobre la riba dreta del riu Llobregat. Des del túnel de la Nou i fins al pont vell de Guardiola cal un carril bici segregat bidireccional de 2,5 metres d’amplada. El trànsit pedestre i ramader ha de transcórrer pel camí ral de Bagà, que cal condicionar i restaurar parcialment a causa de les afectacions causades amb la construcció de l’eix del Llobregat l’any 1984. Entre el pont vell i Guardiola la via verda pot transcórrer pel camí del riu ja existent. Entre Guardiola i Bagà, la via verda ha d’aprofitar la plataforma no condicionada de la via del Nicolau, completant l’actuació que es va fer el 2010. Els terrenys necessaris per a aquesta actuació són públics.

Via verda del Carrilet
I, d’altra banda, el condicionament de la via verda del Carrilet de Berga entre Gironella i Sallent (25 km) sobre la base d’un avantprojecte elaborat el 2010. Són terreny privats i públics (ajuntaments, Generalitat).