Dues línies del metro de Barcelona, al límit de la seva capacitat en hora punta
Publicat: Dimecres 19/03/2025 10:14
https://www.rac1.cat/economia/20250318/ ... 1742361140
Les línies 1 i 5 són les més saturades i les que ara mateix tenen més freqüència de pas de combois
Montse Martí
18/03/2025 22:32Actualitzat:18/03/2025 22:42
La línia 1 —la vermella— i la 5 —la blava— del metro de Barcelona circulen al límit de la seva capacitat en hora punta. Transports Metropolitans de Barcelona admet que, en determinades franges horàries, al matí i al vespre, aquestes línies no poden assumir molts més passatgers i que per fer-ho s'han de comprar trens nous i afegir-los a la xarxa. Tot i això, TMB assegura que en els últims dos anys el passatge en hora punta no ha crescut especialment i, en canvi, sí que ho ha fet en hores vall.
L'ocupació ha crescut sobretot entre les quatre i les sis de la tarda i abans de les vuit del vespre. Si es compara el 2024 amb el 2023 i el 2019, l'any abans de la pandèmia, el passatge d'abans de les 20 h ha crescut entre un 25 i un 34% dependent de l'any i entre les 16 h i les 18 h ha pujat entre un 7 i un 18%. També depenent de l'any.
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, diu que s'ha demanat a l'ATM afegir una desena de trens nous a la xarxa de metro, sobretot a la línia 1 i 5, més saturades, per poder respondre a la demanda.
"Encara tenim un cert marge, però considerem que necessitem una ampliació del material mòbil per continuar prestant el servei en condicions. La nostra aspiració és que totes les línies estiguin per sota o als voltants dels tres minuts, i algunes, com la 1 i la 5, tinguin una capacitat per arribar als 2 minuts i 20 segons", explica.
Hi ha línies, com la blava, que els metros en hora punta actualment passen cada 2 minuts i 29 segons. TMB apunta que afegint més trens —passar dels 37 actuals als 41—, i reduint uns 20 segons la freqüència de pas —és a dir, enlloc que els combois passessin cada 2 minuts 15 segons—, es podria traslladar uns 4.000 passatgers més.
La línia ara mateix amb més freqüència de pas de combois és l'L5, amb aquests 2 minuts 29 segons en hora punta, i després l'L1, que els trens passen cada 2 minuts 47 segons en hora punta.
La línia on cal esperar més a l'andana perquè passi el metro és l'L4 perquè és l'única que encara no està automatitzada. A la resta de línies, la conducció del tren és automàtica i el conductor només ha d'obrir i tancar les portes i supervisar que tot vagi bé.
Les línies 1 i 5 són les més saturades i les que ara mateix tenen més freqüència de pas de combois
Montse Martí
18/03/2025 22:32Actualitzat:18/03/2025 22:42
La línia 1 —la vermella— i la 5 —la blava— del metro de Barcelona circulen al límit de la seva capacitat en hora punta. Transports Metropolitans de Barcelona admet que, en determinades franges horàries, al matí i al vespre, aquestes línies no poden assumir molts més passatgers i que per fer-ho s'han de comprar trens nous i afegir-los a la xarxa. Tot i això, TMB assegura que en els últims dos anys el passatge en hora punta no ha crescut especialment i, en canvi, sí que ho ha fet en hores vall.
L'ocupació ha crescut sobretot entre les quatre i les sis de la tarda i abans de les vuit del vespre. Si es compara el 2024 amb el 2023 i el 2019, l'any abans de la pandèmia, el passatge d'abans de les 20 h ha crescut entre un 25 i un 34% dependent de l'any i entre les 16 h i les 18 h ha pujat entre un 7 i un 18%. També depenent de l'any.
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, diu que s'ha demanat a l'ATM afegir una desena de trens nous a la xarxa de metro, sobretot a la línia 1 i 5, més saturades, per poder respondre a la demanda.
"Encara tenim un cert marge, però considerem que necessitem una ampliació del material mòbil per continuar prestant el servei en condicions. La nostra aspiració és que totes les línies estiguin per sota o als voltants dels tres minuts, i algunes, com la 1 i la 5, tinguin una capacitat per arribar als 2 minuts i 20 segons", explica.
Hi ha línies, com la blava, que els metros en hora punta actualment passen cada 2 minuts i 29 segons. TMB apunta que afegint més trens —passar dels 37 actuals als 41—, i reduint uns 20 segons la freqüència de pas —és a dir, enlloc que els combois passessin cada 2 minuts 15 segons—, es podria traslladar uns 4.000 passatgers més.
La línia ara mateix amb més freqüència de pas de combois és l'L5, amb aquests 2 minuts 29 segons en hora punta, i després l'L1, que els trens passen cada 2 minuts 47 segons en hora punta.
La línia on cal esperar més a l'andana perquè passi el metro és l'L4 perquè és l'única que encara no està automatitzada. A la resta de línies, la conducció del tren és automàtica i el conductor només ha d'obrir i tancar les portes i supervisar que tot vagi bé.