Pàgina 1 de 1
Maquinistes a Catalunya
Publicat: Dilluns 31/03/2025 1:25
Autor: wefer
L'enigma dels maquinistes de Rodalies que (també) falten a Catalunya
Estudiants catalans copen el curs de maquinistes de l'escola de Renfe a l'Hospitalet després d'anys d'absència d'aspirants
La primera vegada que la Patrícia va viatjar a la cabina de maquinista del tren va ser el passat mes d'octubre. "Vaig pensar, què faig aquí? Només es veia carril, carril, carril..." La Patrícia té 34 anys, és de Cunit i va estudiar nutrició i dietètica. Treballava com a nutricionista en l'hostaleria, però les condicions de la feina la van decidir a fer un canvi de vida. Seguint el consell d'uns cosins de Madrid que són ferroviaris es va presentar als exàmens per accedir al curs de maquinista de tren. Des del mes de setembre, després de demanar un crèdit i un préstec per aconseguir els 21.200 euros que costa el curs, estudia a l'Escola Tècnica Professional d'Operacions i Conducció (ETPOC) de Renfe.
L'Escola té 12 centres repartits per tota Espanya, un dels quals a l'Hospitalet de Llobregat. I això no obstant, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, admetia aquesta setmana al Parlament que, a banda de trens, inversions i manteniment en estació i infraestructura, a Catalunya també falten maquinistes. L'arrel del problema apareix en una persistent escassetat de tradició ferroviària catalana, la qual cosa no deixa de resultar curiós tenint en compte que la primera línia ferroviària de la península va ser la de Barcelona-Mataró.
https://www.elnacional.cat/ca/societat/ ... 3_102.html
Mataró formarà conductors de tren
Publicat: Dilluns 21/04/2025 12:37
Autor: wefer
Mataró formarà conductors de tren
La capital del Maresme és una ciutat ferroviària per excel·lència pel simple fet de ser la primera a inaugurar el primer tram de la Península que la va connectar amb Barcelona, gràcies a la gesta del mataroní Miquel Biada. En el marc de l’acord de traspàs de Rodalies a la Generalitat, s’han de portar a terme una sèrie de revisions, remodelacions i canvis per dotar el país d’un servei ferroviari eficient i de qualitat. Una de les prioritats, com van anunciar les conselleries de Territori i Educació, serà impulsar els ensenyaments ferroviaris davant la necessitat de formar un miler de tècnics abans del 2028. Mataró s’ha presentat com una de les seus per complementar estudis ferroviaris que actualment, en l’àmbit públic, només es cursen a Vilanova i la Geltrú, que esdevindrà el centre integrat sectorial de referència a Catalunya. Altres municipis com ara Móra d’Ebre, Móra la Nova, Viladecans, Martorell, Barcelona, Lleida i l’Hospitalet, també han mostrat el seu interès per ampliar l’oferta d’estudis ferroviaris.
La regidora d’Educació de Mataró, Bea Delgado, assegura que no es podia desaprofitar l’oportunitat perquè a llarg termini implicarà generar ocupació i nous llocs de feina. “No parlem d’un únic perfil per formar conductors, també hi ha tècnics de manteniment i de circulació”, explica la regidora, aprofitant la coincidència que la ciutat ja disposa, a prop de l’estació, dels terrenys on hi ha els hangars on es fan les reparacions i el manteniment dels combois, i on es podrien fer les pràctiques de l’FP dual.

Seguir llegint:
https://www.elpuntavui.cat/societat/art ... -tren.html