Aeroport Barcelona El Prat. Cal ampliar-lo?
Publicat: Dissabte 14/06/2025 0:31
Ja ha sortit la proposta del Govern per ampliar l'aeroport, retallant les zones naturals del voltant.
Immediatament ja s'han posicionat dos grups de gent oposats: els que volen desenvolupar la ciutat i que volen l'ampliació sigui com sigui, i a l'altra costat els del no a tot que s'hi oposen.
Arguments dels uns i dels altres? Bàsicament cap, més enllà de les respectives ideologies. Ja tenim un "Tramvia per la Diagonal" versió 2025.
En aquest desert de neurones, per sort, encara queda gent que intenta fer un debat raonat del per què i/o el per què no.
Entre diverses aportacions, m'ha agradat l'explicació que hi ha donat en un podcast un pilot d'aviació català. Resumeixo el que diu:
Actualment el Prat opera amb dues pistes paral·leles (n'hi ha una tercera diagonal però és com si no hi fos per motius tècnics).
Què passa quan un avió realment gran amb molt de pes ha d'enlairar-se de Barcelona? Doncs que ho ha de fer per la pista llarga. Però no havíem dit que la llarga només era per aterrar, oi? Sí... però no. Quan no hi ha més remei, es fa sevir perquè els avions grans s'enlairin. Però això vol dir que s'ha de posar cap per avall TOT el trànsit de l'aeroport (bàsicament parar-lo) mentre es realitza la maniobra.
D'acord, doncs que vinguin avions més petits, oi? No és tan fàcil. Per fer vols intercontinentals que surtin a compte, les companyies fan servir grans avions per connectar amb hubs. I si no tenen condicions adequades, com a Barcelona, se'n van a un altre lloc com Madrid o París. Això obliga a que per arribar a Barcelona s'hagi de fer escala a un altre lloc, perdre moltes hores (i diners)m als viatgers i, al final, perdre competitivitat a les empreses que vulguin instalar-se a Barcelona.
Ostres quin desastre! I si féssim que els avions s'enlairessin des de la pista llarga? Tot solucionat! Doncs ara ve la sorpresa: resulta que l'aeroport es va dissenyar per operar amb la pista interior (llarga) com a enlairament, i la pista curta per aterrar (els avions necessiten menys espai). Però... els veïns de Gavà i Castelldefels es van queixar del soroll. I com que políticament els alcaldes estaven ben connectats, van aconseguir que l'aeroport es fes servir AL REVÉS de com està dissenyat.
A Madrid, van tenir un problema semblant i el van solucionar fent un pla per pagar l'insonorització de totes les cases afectades. Per comparar...
En resum: si ara cal amplia la posta curta és perquè en el seu moment els veïns de Gavà i Castelldefels es van queixar del soroll. I es va donar preferència a aquestes reivindicacions per sobre de qualsevol altre bé comú.
A partir d'aquí, que cadascú tregui les seves conclusions. Però com a mínim a partir de fets raonables i no de la porqueria mediàtica que ens està inundant per tot arreu.
Aquí el vídeo amb l'explicació:
Immediatament ja s'han posicionat dos grups de gent oposats: els que volen desenvolupar la ciutat i que volen l'ampliació sigui com sigui, i a l'altra costat els del no a tot que s'hi oposen.
Arguments dels uns i dels altres? Bàsicament cap, més enllà de les respectives ideologies. Ja tenim un "Tramvia per la Diagonal" versió 2025.
En aquest desert de neurones, per sort, encara queda gent que intenta fer un debat raonat del per què i/o el per què no.
Entre diverses aportacions, m'ha agradat l'explicació que hi ha donat en un podcast un pilot d'aviació català. Resumeixo el que diu:
Actualment el Prat opera amb dues pistes paral·leles (n'hi ha una tercera diagonal però és com si no hi fos per motius tècnics).
- La pista més interior és la pista llarga, i és la que s'utilitza per aterrar. Permet rebre tot tipus d'avions, des de petits fins a avions grans intercontinentals com l'A380
- La pista més tocant al mar, la pista curta, és la que es fa servir per enlairar-se. És la que es vol allargar. Només permet que s'enlairin avions grans en certes condicions, restringint pes.
Què passa quan un avió realment gran amb molt de pes ha d'enlairar-se de Barcelona? Doncs que ho ha de fer per la pista llarga. Però no havíem dit que la llarga només era per aterrar, oi? Sí... però no. Quan no hi ha més remei, es fa sevir perquè els avions grans s'enlairin. Però això vol dir que s'ha de posar cap per avall TOT el trànsit de l'aeroport (bàsicament parar-lo) mentre es realitza la maniobra.
D'acord, doncs que vinguin avions més petits, oi? No és tan fàcil. Per fer vols intercontinentals que surtin a compte, les companyies fan servir grans avions per connectar amb hubs. I si no tenen condicions adequades, com a Barcelona, se'n van a un altre lloc com Madrid o París. Això obliga a que per arribar a Barcelona s'hagi de fer escala a un altre lloc, perdre moltes hores (i diners)m als viatgers i, al final, perdre competitivitat a les empreses que vulguin instalar-se a Barcelona.
Ostres quin desastre! I si féssim que els avions s'enlairessin des de la pista llarga? Tot solucionat! Doncs ara ve la sorpresa: resulta que l'aeroport es va dissenyar per operar amb la pista interior (llarga) com a enlairament, i la pista curta per aterrar (els avions necessiten menys espai). Però... els veïns de Gavà i Castelldefels es van queixar del soroll. I com que políticament els alcaldes estaven ben connectats, van aconseguir que l'aeroport es fes servir AL REVÉS de com està dissenyat.
A Madrid, van tenir un problema semblant i el van solucionar fent un pla per pagar l'insonorització de totes les cases afectades. Per comparar...
En resum: si ara cal amplia la posta curta és perquè en el seu moment els veïns de Gavà i Castelldefels es van queixar del soroll. I es va donar preferència a aquestes reivindicacions per sobre de qualsevol altre bé comú.
A partir d'aquí, que cadascú tregui les seves conclusions. Però com a mínim a partir de fets raonables i no de la porqueria mediàtica que ens està inundant per tot arreu.
Aquí el vídeo amb l'explicació: