Pàgina 1 de 1

L'estació de Correus del metro de Barcelona

Publicat: 21 oct. 2025, 16:04
Autor: wefer
Aprofitant que en motiu dels 100 anys del metro s'estan fent visites a l'estació de Correus del Metro de Barcelona, obrim nou fil per concentrar tot el que fa referència a aquesta antiga estació.
Altres fils on es parla d'aquesta estació són els següents:

viewtopic.php?t=15298&hilit=correus
viewtopic.php?t=15129&hilit=correus
viewtopic.php?t=14771&hilit=correus
viewtopic.php?t=1000&hilit=correus
viewtopic.php?t=8336&hilit=correus

Correus (nom oficial en castellà, Correos) es va inaugurar el 20 de febrer de 1934 i va tancar el 20 de març de 1972, quan l’L4 es va allargar fins a la Barceloneta. Durant 38 anys va formar part del ramal Aragó-Correus del Gran Metro de Barcelona. Construïda sota la Via Laietana, agafava el nom de l’edifici de Correus situat just al davant. La seva proximitat al mar va causar constants filtracions d’aigua durant la construcció.
La seva estructura era singular: una sola via, dues naus paral·leles i una andana. L’accés als trens es feia per deu arcs que comunicaven les dues galeries.

Cronologia:
  • L'any 1934 s'inaugura l'estació aprofitant la cua de maniobres del ramal del Gran Metro de la Via Laietana.
  • El 1946 va ser la primera instal·lació pública amb llum fluorescent a tot l’Estat.
  • L'any 1949 va ser reformada el 1949 i es van allargar les andanes
  • L'any 1956 rebé una nova decoració.
  • El 1972, amb la nova línia 4, l’estació va ser clausurada i substituïda per Barceloneta, més propera a l’estació de França.
  • El 2023 TMB la va restaurar: neteja, protecció amb metacrilat i conservació dels elements originals.
  • El 2025 les restes de l'estació es netegen i es permeten les primers visites amb públic per admirar el patrimoni antic conservat
Avui, Correus sobreviu com a pou de ventilació. Els trens de l’L4 encara hi passen, i a les parets s’hi conserven rètols antics, rajoles i anuncis de l’època.

Re: L'estació de Correus del metro de Barcelona

Publicat: 21 oct. 2025, 16:07
Autor: wefer
Com a segona part, posem un recull de les millors imatges realitzades durant una de les primeres visites a l'estació "fantasma" de Correus, la nit del 20 al 21 d'octubre de 2025:

Re: L'estació de Correus del metro de Barcelona

Publicat: 21 oct. 2025, 16:12
Autor: wefer
I unes quantes fotos més en format vertical :D

Re: L'estació de Correus del metro de Barcelona

Publicat: 21 oct. 2025, 16:21
Autor: metring
El detall "fantasmagòric" de la tercera foto és molt apropiada per a Halloween 👻

Alçada/gàlib del túnel de la L4 de Via Laietana

Publicat: 23 oct. 2025, 00:40
Autor: wefer
Unes curiositats sobre el túnel de la L4 sota la Via Laietana de Barcelona:

20251021_034349.jpg
20251021_034349.jpg (203.21 KiB) Visualitzat 293 cops
En aquesta foto, podem veure el 𝐭𝐮́𝐧𝐞𝐥 𝐞𝐧𝐭𝐫𝐞 𝐉𝐚𝐮𝐦𝐞 𝐈 𝐢 𝐂𝐨𝐫𝐫𝐞𝐮𝐬 de la L4 en la visita que es va fer aquest dilluns.
Podeu comprovar una curiositat: 𝐞𝐥𝐬 𝐫𝐞𝐟𝐮𝐠𝐢𝐬 𝐝𝐞𝐥 𝐭𝐮́𝐧𝐞𝐥 𝐧𝐨 𝐞𝐬𝐭𝐚𝐧 𝐚𝐥 𝐧𝐢𝐯𝐞𝐥𝐥 𝐝𝐞 𝐥𝐚 𝐯𝐢𝐚, que seria el més lògic, sinó mig metre més amunt. Per què?

Aquest túnel NO es va construir quan es va fer el Gran Metro, sinó molt abans de que s'inaugurés cap metro a Barcelona.
Concretament 𝗲𝘀 𝘃𝗮 𝗰𝗼𝗻𝘀𝘁𝗿𝘂𝗶𝗿 𝗾𝘂𝗮𝗻 𝗲𝘀 𝘃𝗮 𝗼𝗯𝗿𝗶𝗿 𝗹𝗮 𝗩𝗶𝗮 𝗟𝗮𝗶𝗲𝘁𝗮𝗻𝗮, 𝗹❜𝗮𝗻𝘆 𝟭𝟵𝟭𝟯, pensant en un futur tren subterrani. Sí, abans eren més previsors que ara.


tunel-reforma-aigua.jpg
tunel-reforma-aigua.jpg (101.44 KiB) Visualitzat 293 cops

En aquesta segona foto veiem com era el túnel original (i els problemes de filtracions que tenia).
Però segons sembla, 𝐞𝐥 𝐭𝐮́𝐧𝐞𝐥 𝐞𝐬 𝐯𝐚 𝐟𝐞𝐫 𝐚𝐦𝐛 𝐚𝐥𝐜̧𝐚𝐝𝐚 𝐢𝐧𝐬𝐮𝐟𝐢𝐜𝐢𝐞𝐧𝐭.
Quan el Gran Metro va voler aprofitar aquests túnels per fer el seu ramal de Jaume I, es va trobar que no li cabien els trens. I els va haver de rebaixar.
Aquesta diferència d'alçada entre el nivell de la via i el refugi de via, és la diferència entre el túnel original del 1913 i el que es va inaugurar amb el Metro ja el 1926.


tunels-reforma-laietana.jpg
tunels-reforma-laietana.jpg (164.76 KiB) Visualitzat 293 cops

Ara que ja sabeu tot això... a veure qui ens pot explicar la tercera foto. En aquesta imatge veiem els túnels en construcció. I a l'entrada hi veiem 𝐮𝐧 𝐢𝐧𝐝𝐢𝐜𝐚𝐝𝐨𝐫 𝐝𝐞 𝐠𝐚̀𝐥𝐢𝐛... i sembla que 𝐩𝐨𝐬𝐚 𝐍𝐎𝐑𝐓𝐄❗
  • Es va fer servir el gàlib de la companyia de ferrocarril de via ample NORTE per comprovar el túnel?
  • Aleshores... com és que no cabien després els trens si els de NORTE eren més grans?
  • O no té res a veure amb NORTE?
Algú sap la resposta?

Re: L'estació de Correus del metro de Barcelona

Publicat: 23 oct. 2025, 15:45
Autor: 122-042-132
La catenària. Hi havia dos túnels, un amb la inscripció Norte i un altre amb la inscripció MZA.
La previsió inicial contemplava tercer carril, finalment va ser amb catenària. Salut!

Re: L'estació de Correus del metro de Barcelona

Publicat: 23 oct. 2025, 16:13
Autor: jgomezs
Aquesta pregunta se la van fer un parell de coneguts bloggers als comentaris d'un post, amb un d'ells comentant que tenia una foto amb cartells amb les dues empreses de tren, tant Norte com MZA:
https://redferroviariabcn.blogspot.com/ ... ona-1.html
I de fet, pel gràfic aquí jo entenc que el túnel es fa massa petit per culpa d'haver d'empènyer el tren a un lateral per fer l'estació, si anés pel centre no hagués calgut la rebaixa?
https://redferroviariabcn.blogspot.com/ ... ona-y.html

Tot plegat, jo tinc una hipòtesi (que no he pogut comprovar documentalment), que és al trobar-se que ni MZA ni Norte compraven el túnel, i que l'Ajuntament anava curt de diners, devien decidir fer-hi circular tramvies com a última opció. Això explicaria vàries coses, com la llargada curta de l'estació de Beatas, amb una andana baixa, i en diagonal: https://redferroviariabcn.blogspot.com/ ... -1-la.html

Tinguem en compte també el context històric. Londres al 1906 va inaugurar la seva pròpia Via Laietana, només que es diu Kingsway, i pel túnel hi passaven tramvies. En aquella època Londres i París eren les ciutats en les que tothom s'emmirallava.