Nou sistema de control de velocitat sense radar
Publicat: 26 maig 2005, 12:09
De El Periódico de Catalunya
-----------------------
Trànsit prova un nou sistema de control de velocitat sense radar
• El mètode consisteix a calcular la mitjana emprada en trams d'uns 10 quilòmetres
• La implantació està pendent de l'estudi sobre la viabilitat jurídica
Amb el pla de 500 nous radars no n'hi ha prou. La Direcció General de Trànsit (DGT) està desenvolupant un nou sistema de control de velocitat per trams basat en una cosa tan simple com calcular el temps mitjà de recorregut entre dos punts. Actualment es troba en fase de proves, pendent de l'estudi sobre la seva viabilitat jurídica, però el director general, Pere Navarro, està convençut que es tracta d'un sistema "més just, més barat i a la vegada més eficaç" que els radars.
El mecanisme és molt elemental. Sobre cada un dels carrils d'una autovia o autopista es col.loquen càmeres fotogràfiques equipades amb un sistema de reconeixement de matrícula i un rellotge. El dispositiu està connectat a un programa informàtic situat al centre de gestió de trànsit que calcula el temps de reI
corregut de cada vehicle i la velocitat mitjana emprada.
"Si la mitjana supera el límit permès, sabem que el vehicle en qüestió ha infringit la llei com a mínim en algun punt d'aquest tram i ha de ser sancionat", va explicar Jesús Díez d'Ulzurrun, subdirector general de gestió de trànsit i alma mater del projecte.
MÉS JUST
Trànsit considera més just el nou mètode perquè al mesurar la mitjana no sanciona el conductor que en un moment de descuit o problema trepitja l'accelerador, sinó el que supera el límit durant bastants quilòmetres. Els trams oscil.larien entre els 8 i els 12 quilòmetres de longitud. Més llargs serien poc eficaços. "El tram no ha de tenir entrades o sortides, pendents o revolts pronunciats, ni canvis en els límits de velocitat, perquè es desvirtuaria el càlcul", argumenta Díez.
També es considera més eficaç perquè obliga els conductors a aixecar el peu de l'accelerador durant més quilòmetres que amb els radars i això és, al cap i a la fi, el que es pretén. Els trams se senyalitzarien i el conductor sabria que si arriba al seu destí abans del que la llei li permet no tindrà escapatòria.
El desenvolupament tècnic no presenta cap problema. El sistema està en proves des de fa quatre mesos en un tram de 12,110 quilòmetres a l'entrada de Madrid per l'A-1 (autovia de Burgos) i "està perfectament ajustat". Les càmeres reconeixen al voltant del 85% de les matrícules dels cotxes i quan aquests passen sota el segon pòrtic calcula la mitjana en segons.
Les dades que oferia ahir l'ordinador són reveladores d'un altíssim nivell d'incompliment. Entre les dues i les tres de la tarda, el 67,1% dels cotxes superaven el límit de 120 km/h que regeix en el tram escollit. Uns quants passaven fins i tot dels 180 km/h. Els operadors ja no s'espanten si veuen que la xifra que apareix en la seva pantalla supera els 200 km/h de mitjana. "No és gens infreqüent", comenta un d'ells.
COSTA UNA QUARTA PART
El sistema no és la panacea. A les carreteres convencionals no es pot aplicar, però per a les vies desdoblades resulta molt més barat. "Si instal.lar un radar costa uns 100.000 euros (16 milions de pessetes), el nou sistema en costa uns 25.000 per tram. És a dir, el 25%", explica Díez.
Els primers estudis sobre la viabilitat jurídica han advertit d'un possible taló d'Aquil.les: la llei exigeix que a l'imposar una sanció per excés de velocitat s'indiqui el punt quilomètric. Els responsables de la DGT creuen que aquests problemes no seran insalvables. Al cap i a la fi, a Àustria fa dos anys que funciona un sistema idèntic sense problemes.
-----------------------
Trànsit prova un nou sistema de control de velocitat sense radar
• El mètode consisteix a calcular la mitjana emprada en trams d'uns 10 quilòmetres
• La implantació està pendent de l'estudi sobre la viabilitat jurídica
Amb el pla de 500 nous radars no n'hi ha prou. La Direcció General de Trànsit (DGT) està desenvolupant un nou sistema de control de velocitat per trams basat en una cosa tan simple com calcular el temps mitjà de recorregut entre dos punts. Actualment es troba en fase de proves, pendent de l'estudi sobre la seva viabilitat jurídica, però el director general, Pere Navarro, està convençut que es tracta d'un sistema "més just, més barat i a la vegada més eficaç" que els radars.
El mecanisme és molt elemental. Sobre cada un dels carrils d'una autovia o autopista es col.loquen càmeres fotogràfiques equipades amb un sistema de reconeixement de matrícula i un rellotge. El dispositiu està connectat a un programa informàtic situat al centre de gestió de trànsit que calcula el temps de reI
corregut de cada vehicle i la velocitat mitjana emprada.
"Si la mitjana supera el límit permès, sabem que el vehicle en qüestió ha infringit la llei com a mínim en algun punt d'aquest tram i ha de ser sancionat", va explicar Jesús Díez d'Ulzurrun, subdirector general de gestió de trànsit i alma mater del projecte.
MÉS JUST
Trànsit considera més just el nou mètode perquè al mesurar la mitjana no sanciona el conductor que en un moment de descuit o problema trepitja l'accelerador, sinó el que supera el límit durant bastants quilòmetres. Els trams oscil.larien entre els 8 i els 12 quilòmetres de longitud. Més llargs serien poc eficaços. "El tram no ha de tenir entrades o sortides, pendents o revolts pronunciats, ni canvis en els límits de velocitat, perquè es desvirtuaria el càlcul", argumenta Díez.
També es considera més eficaç perquè obliga els conductors a aixecar el peu de l'accelerador durant més quilòmetres que amb els radars i això és, al cap i a la fi, el que es pretén. Els trams se senyalitzarien i el conductor sabria que si arriba al seu destí abans del que la llei li permet no tindrà escapatòria.
El desenvolupament tècnic no presenta cap problema. El sistema està en proves des de fa quatre mesos en un tram de 12,110 quilòmetres a l'entrada de Madrid per l'A-1 (autovia de Burgos) i "està perfectament ajustat". Les càmeres reconeixen al voltant del 85% de les matrícules dels cotxes i quan aquests passen sota el segon pòrtic calcula la mitjana en segons.
Les dades que oferia ahir l'ordinador són reveladores d'un altíssim nivell d'incompliment. Entre les dues i les tres de la tarda, el 67,1% dels cotxes superaven el límit de 120 km/h que regeix en el tram escollit. Uns quants passaven fins i tot dels 180 km/h. Els operadors ja no s'espanten si veuen que la xifra que apareix en la seva pantalla supera els 200 km/h de mitjana. "No és gens infreqüent", comenta un d'ells.
COSTA UNA QUARTA PART
El sistema no és la panacea. A les carreteres convencionals no es pot aplicar, però per a les vies desdoblades resulta molt més barat. "Si instal.lar un radar costa uns 100.000 euros (16 milions de pessetes), el nou sistema en costa uns 25.000 per tram. És a dir, el 25%", explica Díez.
Els primers estudis sobre la viabilitat jurídica han advertit d'un possible taló d'Aquil.les: la llei exigeix que a l'imposar una sanció per excés de velocitat s'indiqui el punt quilomètric. Els responsables de la DGT creuen que aquests problemes no seran insalvables. Al cap i a la fi, a Àustria fa dos anys que funciona un sistema idèntic sense problemes.