Font: http://www.canal-h.net
Es compleixen 75 anys de l’arribada del Metro a L’Hospitalet
Exposició commemorativa a la plaça Francesc Macià
El president de la Generalitat, Francesc Macià, va presidir l’1 de juliol de 1932 la inauguració oficial de l’estació de metro de Santa Eulàlia. La data marca l’inici de l’expansió d’aquest mitjà de transport a l’àrea metropolitana i era el tret de sortida d’un període, que encara no està tancat, de transformacions urbanístiques, socials, culturals i humanes de la ciutat de L’Hospitalet de Llobregat.
En commemoració d’aquest 75è aniversari, i durant la celebració a Catalunya de la Setmana de la Mobilitat, l’Ajuntament de L’Hospitalet i Transports Metropolitans de Barcelona organitzen els dies 28 i 29 de setembre una exposició commemorativa situada a la plaça Francesc Macià del barri de Santa Eulàlia de L’Hospitalet. En aquesta carpa, oberta tots dos dies de 10 a 20 h., s’hi podrà fer un passeig visual pel passat, present i futur d’aquest popular transport públic.
L’arribada del metro a L’Hospitalet va ser un fet històric. D’una banda significava millorar les connexions amb Barcelona. D’altra banda, la construcció del Metro va comportar la necessitat de molta mà d’obra que va motivar la primera onada migratòria de gran envergadura que va arribar a L’Hospitalet. Es el moment en que arriben multitud de murcians i andalusos a la ciutat i s’instal•len a Collblanc i la Torrassa, donant-li nova fesomia i gestant moviments socials de gran importància. Cal recordar el nucli anarquista que es va desenvolupar en aquests barris.
Un fet curiós de l’època és que el pont de la Torrassa que uneix l’estació de Santa Eulàlia del Metro amb la ronda de la Torrassa per sobre de les vies de la Renfe es deia que era el pont més llarg d’Espanya perquè unia Catalunya amb Múrcia (fent referència a la gran colònia de murcians que vivia a la Torrassa).
La història del Metro
Els primers projectes per dotar Barcelona d’un ferrocarril metropolità daten de l’any 1907, però no va ser fins a principis dels anys vint que es va crear la companyia del Gran Metro de Barcelona, que va obrir el seu primer tram el 1924. El segon projecte, que data del 1912 i que influiria tant en la història de L’Hospitalet, consistia en una línia subterrània que enllaçaria totes les línies de via ampla de les diferents companyies ferroviàries que servien Barcelona.
El 1926 es va inaugurar el primer tram (Bordeta - Catalunya) del que seria denominat Ferrocarril Metropolità Transversal de Barcelona. Després aquesta companyia va ampliar la seva xarxa per tots dos extrems, fins a Arc de Triomf i Santa Eulàlia, estacions inaugurades el mateix 1 de juliol de 1932 per Macià.
Una altra data molt important per a L’Hospitalet va ser el 7 d’abril del 1935 quan s’inaugura el pont de la Torrassa cosa que representaria un fort augment del trànsit i convertiria aquella estació en la més utilitzada de tota la línia.
A principis dels anys seixanta el Gran Metro i el Transversal es van fusionar en la nova societat Ferrocarril Metropolità de Barcelona i, en convertir-se en una empresa municipalitzada, van passar a dependre directament de l’Ajuntament de Barcelona. A partir de llavors es va obrir un procés de modernització, tant per la progressiva ampliació de la xarxa, amb noves inauguracions d’estacions, com per la millora del material i de les estacions i instal•lacions. Precisament arran de la prolongació de la línia per L’Hospitalet es va construir de nou l’estació de Santa Eulàlia, semisoterrada i coberta.
En l’actualitat L’Hospitalet compta amb dotze estacions dins el terme municipal: vuit de la L1 (Hospital de Bellvitge, Bellvitge, Avinguda Carrilet, Rambla Just Oliveras, Can Serra, Florida, Torrassa i Santa Eulàlia) i tres la L5 (Can Boixeres, Pubilla Cases i Collblanc, també es pot comptar Can Vidalet). L’antic Transversal, actual línia 1, s’ha convertit en la línia més important del metro de Barcelona.
Canal-h.net. 28/09/07