Els Civies van amb Windows i es pengen.
- viscaelcat
- N6

- Entrades: 258
- Membre des de: 25 ago. 2005, 12:30
- UbicaciĂł: MatarĂł
Els Civies van amb Windows i es pengen.
Doncs això, que el sistema digital dels civies corre sobre windows, i per tant, es pengen. L'altre dia viatjava cap a Maçanet en un d'ells i entre Canet i Sant Pol, crec recordar, se li va penjar el sistema. El tren es va parar i vam haver de continuar amb la inèrcia fins a la segĂĽent estaciĂł. Els frens funcionaven perquè van amb bateries però no hi havia ni els llums d'emergència. A l'estaciĂł el maquinista va reiniciar els sistemes i ho va posar en marxa altre cop, menys el sistema de pantalles dels vagons i megafonia. Al cap d'una estona vaig anar a la cabina (estranyament era un maquinista dels bons podrĂem dir, tenia la porta oberta i vaig poder estar amb ell). Em va comentar que el sistema s'havia penjat aixĂ com aixĂ i que per reiniciar-lo va haver de desconnectar els diferencials i torna-los a activar. Creia que el pantògraf es deuria haver baixat. El sistema d'avisos d'estacions no el podia tornar a carregar fins que no arribĂ©s a Maçanet, i la rĂ dio tambĂ© es desconnectar.
En fi, el maquinista molt amablement em va explicar coses, com que el canvi de passar d'un tren semi automà tic com la 447 a un completament informatitzat com els Civies és massa gran. Hauria estat millor fer un tren intermig que fos automà tic. Comprenc doncs que els Civies són més que automà tics.
En fi, el maquinista molt amablement em va explicar coses, com que el canvi de passar d'un tren semi automà tic com la 447 a un completament informatitzat com els Civies és massa gran. Hauria estat millor fer un tren intermig que fos automà tic. Comprenc doncs que els Civies són més que automà tics.
-
victorcasta
- N10

- Entrades: 4277
- Membre des de: 14 maig 2005, 11:32
- UbicaciĂł: Horta
Re: Els Civies van amb Windows i es pengen.
Aviam... els trens Civia, com els nous trens del metro, es controlen informĂ ticament a travĂ©s d'una xarxa wi-fi pròpia i targetes bus que fan funcionar el que faci falta: portes, avisos sonors, frens, etc. Tot això funciona sota un sistema, que genèricament se'n diu TCN, i que, per exemple, CAF li diu Cosmos, al seu sistema. Aquest pot funcionar amb Windows, com passa amb els trens d'Alstom, o amb Linux, com funciona amb els trens de CAF. Sembla ser que es tarda molt mĂ©s reiniciar-lo amb Windows, que amb Linux. Tot i aixĂ, no sĂ© fins a quin punt es controla el tren informĂ ticament, i no es pot tirar de tèrmics per fer-lo funcionar mecĂ nicament...
- viscaelcat
- N6

- Entrades: 258
- Membre des de: 25 ago. 2005, 12:30
- UbicaciĂł: MatarĂł
Re: Els Civies van amb Windows i es pengen.
El que em deia el maquinista és que quan en una 447 s'espatla qualsevol cosa hi ha mil maneres alternatives de solucionar-ho. Si en un civia per exemple s'espatlla el mateix, vol dir, no s'espatlla, sinó que falla, es penja el programa que ho controla, doncs tots els altres programes, igual que ens passa al nostre ordinador, deixaran de funcionar quan es reiniciï el sistema. Exemple: estem mirant un video en el VLC, en el DivX, o en el Nero Player, al mateix temps tenim obert el word i una descà rrega activa en el Firefox. Resulta que per qualsevol cosa se'ns penja el video i la única manera de solucionar-ho és reiniciant, perquè ctlr+alt+supr tampoc va. En el word perdrem la feina si no hem salvat, i haurem de tornar a començar la descà rrega.
Quan dius tèrmics, què són? Els magnetotèrmics? No entenc el que vols dir de fer-lo funcionar mecà nicament.
Quan dius tèrmics, què són? Els magnetotèrmics? No entenc el que vols dir de fer-lo funcionar mecà nicament.
Re: Els Civies van amb Windows i es pengen.
Certament Ubuntu -per posar un cas- s'inicia -i es reinicia- molt més rà pid que qualsevol Windows (escassos segons) i prà cticament no es penja mai, a banda que no té cap cost de llicència, és lliure... i podria continuar amb un seguit d'arguments que les empreses encara no tenen interioritzats, però aquest no és pas un fòrum d'informà tica.
En tot cas, el simple fet que reiniciant-se les distribucions Linux siguin més rà pides que qualsevol Windows, crec que és un bon argument per decidir quin sistema operatiu utilitzar als en els trens, ja que en aquest cas prima la fiabilitat (que no es pengi -per bé que si es queda sense corrent, aquà sà que no es poden fer miracles a banda de tenir un sistema d'alimentació alternatiu-) i la rapidesa per tornar a la normalitat.
En tot cas, el simple fet que reiniciant-se les distribucions Linux siguin més rà pides que qualsevol Windows, crec que és un bon argument per decidir quin sistema operatiu utilitzar als en els trens, ja que en aquest cas prima la fiabilitat (que no es pengi -per bé que si es queda sense corrent, aquà sà que no es poden fer miracles a banda de tenir un sistema d'alimentació alternatiu-) i la rapidesa per tornar a la normalitat.
- Proastiakos
- N5

- Entrades: 147
- Membre des de: 31 gen. 2007, 04:10
- UbicaciĂł: Badalona
Re: Els Civies van amb Windows i es pengen.
victorcasta ha escrit:Aviam... els trens Civia, com els nous trens del metro, es controlen informĂ ticament a travĂ©s d'una xarxa wi-fi pròpia i targetes bus que fan funcionar el que faci falta: portes, avisos sonors, frens, etc. Tot això funciona sota un sistema, que genèricament se'n diu TCN, i que, per exemple, CAF li diu Cosmos, al seu sistema. Aquest pot funcionar amb Windows, com passa amb els trens d'Alstom, o amb Linux, com funciona amb els trens de CAF. Sembla ser que es tarda molt mĂ©s reiniciar-lo amb Windows, que amb Linux. Tot i aixĂ, no sĂ© fins a quin punt es controla el tren informĂ ticament, i no es pot tirar de tèrmics per fer-lo funcionar mecĂ nicament...
VĂctor, de moment els trens moderns funcionen a base de busos de comunicaciĂł interna per tal d'afavorir i fiabilitzar les comunicacions, a mĂ©s estĂ n redundats en cas de fallida. El "wi-fi" nomĂ©s l'utilitzen per comunicar-se amb elements exteriors, ja que no consideren fiable la comunicaciĂł d'elements interna via wi-fi per la gran probabilitat d'influència de pertorbacions electromagnètiques dels elements interiors del tren. El sistema es comunica segons un estĂ ndar de comunicacions TCN prefixat per la uniĂł europea en base al ferrocarril, diguem que aixĂ els elements que penjen del bus siguin fabricats per qui sigui entendrĂ n lo que la xarxa del tren els hi digui. Les xarxes bus van conectades a un controlador central (que funciona amb el sistema operatiu que el fabricant esculli) i que depenen del diseny del tren pot estar repartit en sub-controladors en els quals les comunicacions del controlador al bus passen per unes targetes intermitjes, com Ă©s el cas del Cosmos, o de la xarxa bus als elements mitjançant uns mĂłduls de comunicaciĂł, com a altres sèries de trens de RENFE, FGC o TMB. DepĂ©n quins sistemes, en el cas de fallida informĂ tica recauen en l'estat mĂ©s restrictiu possible, Ă©s a dir, la seguretat va davant de qualsevol fallida. Tot aixĂł Ă©s un tema extens, complicat i bastant delicat, que preferirĂa tractar en una conversa friki-ferroviĂ ria, però considero que no Ă©s un tema del qual sigui molt recomanable fer-lo pĂşblic a un fòrum que tothom pot veure, com podreu comprendre.
Salut,
Re: Els Civies van amb Windows i es pengen.
A mi, es un tema que, personal i professionalment, m'interessa moltĂssim. AixĂ que, si escrea un fil nou o sabeu de links de referència, estarĂa encantat de consultar.Proastiakos ha escrit:victorcasta ha escrit:Aviam... els trens Civia, com els nous trens del metro, es controlen informĂ ticament a travĂ©s d'una xarxa wi-fi pròpia i targetes bus que fan funcionar el que faci falta: portes, avisos sonors, frens, etc. Tot això funciona sota un sistema, que genèricament se'n diu TCN, i que, per exemple, CAF li diu Cosmos, al seu sistema. Aquest pot funcionar amb Windows, com passa amb els trens d'Alstom, o amb Linux, com funciona amb els trens de CAF. Sembla ser que es tarda molt mĂ©s reiniciar-lo amb Windows, que amb Linux. Tot i aixĂ, no sĂ© fins a quin punt es controla el tren informĂ ticament, i no es pot tirar de tèrmics per fer-lo funcionar mecĂ nicament...
VĂctor, de moment els trens moderns funcionen a base de busos de comunicaciĂł interna per tal d'afavorir i fiabilitzar les comunicacions, a mĂ©s estĂ n redundats en cas de fallida. El "wi-fi" nomĂ©s l'utilitzen per comunicar-se amb elements exteriors, ja que no consideren fiable la comunicaciĂł d'elements interna via wi-fi per la gran probabilitat d'influència de pertorbacions electromagnètiques dels elements interiors del tren. El sistema es comunica segons un estĂ ndar de comunicacions TCN prefixat per la uniĂł europea en base al ferrocarril, diguem que aixĂ els elements que penjen del bus siguin fabricats per qui sigui entendrĂ n lo que la xarxa del tren els hi digui. Les xarxes bus van conectades a un controlador central (que funciona amb el sistema operatiu que el fabricant esculli) i que depenen del diseny del tren pot estar repartit en sub-controladors en els quals les comunicacions del controlador al bus passen per unes targetes intermitjes, com Ă©s el cas del Cosmos, o de la xarxa bus als elements mitjançant uns mĂłduls de comunicaciĂł, com a altres sèries de trens de RENFE, FGC o TMB. DepĂ©n quins sistemes, en el cas de fallida informĂ tica recauen en l'estat mĂ©s restrictiu possible, Ă©s a dir, la seguretat va davant de qualsevol fallida. Tot aixĂł Ă©s un tema extens, complicat i bastant delicat, que preferirĂa tractar en una conversa friki-ferroviĂ ria, però considero que no Ă©s un tema del qual sigui molt recomanable fer-lo pĂşblic a un fòrum que tothom pot veure, com podreu comprendre.
Salut,
El licor Calisay no se bebe, se saborea
- Lluita1714
- N9

- Entrades: 1963
- Membre des de: 31 des. 2008, 13:52
- UbicaciĂł: AigĂĽestoses
Re: Els Civies van amb Windows i es pengen.
Bueno! Per tant, si són windows, és ben facil que un professionar, faci un virus capaç de controlar el tren... o no? perquè jo en faria un per controlar una cà mera del Civia i controlar-lo amb el train simulator
Parides fora, és pèssim que facin servir windows!
Parides fora, és pèssim que facin servir windows!
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
Re: Els Civies van amb Windows i es pengen.
Pots fer tots els virus que vulguis, però si no pots accedir al bus de dades per introduir-lo no et servirà de res...
Ne pas utiliser les strapontins aux heures d'affluence.
- BB9200
- N8

- Entrades: 748
- Membre des de: 13 maig 2009, 14:58
- UbicaciĂł: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport pĂşblic (per alguna cosa estic al FTC home...).
- Contacta:
Re: Els Civies van amb Windows i es pengen.
El que sĂ que va amb Windows sĂłn els vĂdeos que anuncien la pròxima estaciĂł. Aquests moltes vegades es pengen (què extrany!) o mostra coses rares, com propera parada Vic.
En quant al tema aquest de amb què funcionen els Civia, estan capacitats per funcionar amb rĂ dio GSM-r, i per tant per senyalitzaciĂł ERTMS europea. Fins que no arribi aquest tan fiable sistema, que poquĂssimes vegades ha portat problemes, veurem sovint problemes d'aquest estil.
En quant al tema aquest de amb què funcionen els Civia, estan capacitats per funcionar amb rĂ dio GSM-r, i per tant per senyalitzaciĂł ERTMS europea. Fins que no arribi aquest tan fiable sistema, que poquĂssimes vegades ha portat problemes, veurem sovint problemes d'aquest estil.
Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, Ă©s una sensaciĂł Ăşnica, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la lĂnia. Z100! SĂ
Sà a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROrà pid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
Sà a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROrà pid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
- wefer
- Administrador
- Entrades: 7423
- Membre des de: 19 abr. 2005, 23:55
- UbicaciĂł: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contacta:
Re: Els Civies van amb Windows i es pengen.
No us preocupeu perquè sigui un tema "delicat", que no entenc per què ho ha de ser. Les pròpies empreses constructores i entitats ferroviĂ ries ofereixen per internet fins i tot esquemes detallats del funcionament d'altres equips del Civia, sense cap mena de problema:Proastiakos ha escrit:Tot aixĂł Ă©s un tema extens, complicat i bastant delicat, que preferirĂa tractar en una conversa friki-ferroviĂ ria, però considero que no Ă©s un tema del qual sigui molt recomanable fer-lo pĂşblic a un fòrum que tothom pot veure, com podreu comprendre.
https://www.swe.siemens.com/spain/inter ... 166803.pdf
http://www.caf.net/download.php?file=im ... _Civia.pdf
http://www.sindicatoferroviario.com/DOC ... _3_4_5.pdf
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif, Afició ferrovià ria - Web ferrovià ria - Història de la SEAT - Museu del Transport de Barcelona
Re: Els Civies van amb Windows i es pengen.
Ot·ti, i no poden haver hackers que facin de les seves? 
- wefer
- Administrador
- Entrades: 7423
- Membre des de: 19 abr. 2005, 23:55
- UbicaciĂł: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contacta:
Re: Els Civies van amb Windows i es pengen.
Com ja han dit, per molt hacker que siguis, si el Civia no està connectat directament a una xarxa, no hi opoden entrar virus. Ara, quan li carreguen actualitzacions o nous programes, sà que hi poden entrar aplicacions indesitjables. Però sincerament, dubto que ningú es deiqui a fer una cosa semblant: massa feina i molt poques possibilitats d'èxit.metring ha escrit:Ot·ti, i no poden haver hackers que facin de les seves?
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif, Afició ferrovià ria - Web ferrovià ria - Història de la SEAT - Museu del Transport de Barcelona

