Però de les altres línies no en sé la història. Sé que pel carrer Aragó anava "en trinxera" la via, m'imagino que a l'Avinguda de Roma debia passar algo semblant (perquè no encaixa gaire bé en l'esquema cerdà...)
A veure si algú m'ho sap explicar!

Hora i data actual: Dimecres 30/04/2025 20:42
Entrada Autor: Albert » Diumenge 29/05/2005 19:56
Entrada Autor: 437.001 » Diumenge 29/05/2005 21:10
Entrada Autor: wefer » Diumenge 29/05/2005 21:25
Entrada Autor: Albert » Diumenge 29/05/2005 21:54
Entrada Autor: Santfeliuenc » Diumenge 29/05/2005 23:29
Entrada Autor: UT596001 » Dilluns 30/05/2005 15:31
Efectivament, era el Calderí i era un ferrocarril d'ample normal, a tracció vapor. Es va clausurar cap al 1930, tot i que va funcionar durant la guerra civil. A la biblioteca de Sant Andreu hi ha un llibre del Salmerón dedicat a aquest tren on podràs trobar molts més detalls.Albert ha escrit:Allò que va de Mollet a Caldes, és allò que algú en diu "el Calderí"? Era un tramvia o tren de via estreta?
D'on treus que es bifurcaven a Rubí? Que jo sàpiga sempre s'han bifurcat a Sant Cugat.I els FGC no es bifurcaben a Sant Cugat sinó a Rubí.
Entrada Autor: Albert » Dilluns 30/05/2005 18:09
Si mires el mapa que ha penjat el Wefer, està escrit Sant Cugat més avall de la bifuraciació. I just al punt on es separen hi ha un punt i al costat hi diu Rubí. Potser és que el mapa el van fer malament...D'on treus que es bifurcaven a Rubí? Que jo sàpiga sempre s'han bifurcat a Sant Cugat
Entrada Autor: UT596001 » Dilluns 30/05/2005 20:30
Sí, ja ho he mirat i és que la van ******* al fer el mapa. És que amb la super-tecnologia que hi havia llavors...Albert ha escrit:Si mires el mapa que ha penjat el Wefer, està escrit Sant Cugat més avall de la bifuraciació. I just al punt on es separen hi ha un punt i al costat hi diu Rubí. Potser és que el mapa el van fer malament...D'on treus que es bifurcaven a Rubí? Que jo sàpiga sempre s'han bifurcat a Sant Cugat
Entrada Autor: santmarti » Dijous 19/07/2012 0:28
Molt complet Wefer pero hi ha una cosa que no és correcte l'antiga estació de França (Barcelona Término) estava situada exactament on hi ha avui l'actual estació de França just estava perque ens entenguem on actualmet hi han les vies 8,7,6,5, 4 i 3 i part d'espai on més endavant estaria l'antiga estació annexa de Rodalies que es faria més endavant anys 60 perque hi han fotos on es veu la construcció de l'estació de França els anys 20 on es veu com poc a poc es va menjant l'antiga Estació fins que l'any 1929 es va acabar sent més gran i moderna.wefer ha escrit:A veure, el tema és massa ampli per tractar-lo en un post. Et recomano que et compris algun llibre, com "Barcelona i el Ferrocarril", que podràs trobar a la llibreria del Museu del Ferrocarril de Vilanova.
No obstant, un petit resum:
28 d'octubre de 1848: s'inaugura el primer ferrocarril de la Península Ibèrica. Molts, no el consideren el primer ferrocarril espanyol perquè uns anys abans, el 19 de novembre de 1837, es va inaugurar el ferrocarril La Havana – Bejucal a Cuba, que emn aquells temps encara formava part d'Espanya, encara que com a colònia. En el disseny d'aquest ferrocarril, hi participa Miquel Biada, que després seria l'artífex de la línia BCN-Mataró.
La línia de Mataró passava pel litoral, no perquè hi hagués alguna plataforma veïnal que ho reclamés![]()
sinó perquè els terrenys eren més barats i fàcils d'expropiar. A BCN, acabava no al que avui dia coneixem com a Estació de França, sinó a una estació situada al davant, a l'altra costat de l'Av. Icària, és a dir, a la part de la Barceloneta. Avui dia hi ha pisos al seu lloc, si no m'equivoco.
El 1853, s'inaugura el ferrocarril BCN-Molins de Rei, prolongat fins a Castellbisbal el 1856. Acabava a la Pl. Catalunya, quan allò no era encara cap plaça i tot el voltant eren camps. Existia una altra estació a prop de la Plaça de Sants.
El 1854 s'inaugura el BCN-Granollers. Aquesta línia entrava pel que avui és el corredor de la Sagrera, fins a Glòries, i després feia una doble corba fins arribar a la seva terminal, l'Estació de França (no amb l'edifici actual, que és molt més modern). Com podem veure, el traçat es conserva avui dia íntegre i només soterrat en algun petit tram.
El 1875, la línia de Castellbisbal s'integrava en la gran empresa TBF (Tarragona-Barcelona-Francia), que també concentrava les línies de Granollers i Mataró, ambdues amb terminal a Est. de França i l'antiga del BCN-Mataró, davant per davant i unides per les vies.
Calia, doncs, unir les dues xarxes. Això, unit al fet que la plaça de Catalunya s'havia anat urbanitzant i calia fer fora el tren per fer-hi pisos (això no és un invent d'avui dia), va fer que es prengués la decisió que la línia de Castellbisbal (que ja arribava a Tarragona) anés a parar a l'Estació de França. Per fer-ho, es va construir el traçat de Av. Roma i c/ Aragó, qua a l'alçada del c/Marina girava per connectar amb les vies procedents de l'estació de França. Evidentment, tot era en superfície, excepte el tram de Av. Roma que era en trinxera, ja que tot allò eren camps.
Des de Montcada, partia una altra línia, la de Sabadell i Terrassa, que arribà a Saragossa el 1861. L'entrada a BCN la feia al principi per les vies de la línia de Granollers, però el 1862 va inaugurar el seu propi traçat, pel que avui dia és l'Av. Meridiana, construint una nova estació a la Rambla de Sant Andreu i la seva nova terminal al que avui dia coneixem com a Estació del Nord (que, per cert, no es diu "del Nord" per estar al nord, sinó per haver estat terminal anys després de la companyia "Norte"... una traducció al català una mica incorrecte, vaja).
I amb això, més o menys ja tenim les principals línies esbossades.
Altres dates interessants:
- 1863: tren de Sarrià. El traçat era el mateix que avui dia, però tot en superfície.
- 1882: estació de "les Hortes de Sant Bertran", final de la línia del Garraf. Estava més o menys al final del Paral·lel, a prop d'on després hi hagué l'estació de mercaderies del Morrot (del 1917)
- 1912: estació de Magòria (prolongació fins a Pl- Espanya el 1924).
El Pla Cerdà d'Eixample de BCN, data dels anys 60 del s. XIX... així que ja podeu tenir una idea de que la major part és pre-Cerdà.
Un altra detall: si agafem la xarxa ferroviària de finals del s. XIX, veiem que els canvis produïts fins avui dia són ben pocs. Continuem tenint la mateixa estructura ferroviària catalana que el 1890![]()
de pas, us adjunto un plànol ferroviari de la província de BCN l'any 1930
A10!!
P.D: s'accepten esmenes dels entesos en història ferroviària.
Entrada Autor: França451 » Dijous 19/07/2012 13:52
Entrada Autor: Oriolix » Dijous 19/07/2012 23:38
Entrada Autor: França451 » Divendres 28/06/2013 15:21
Entrada Autor: Guigui » Divendres 28/06/2013 15:37
Entrada Autor: Euromed » Divendres 28/06/2013 15:52
Hola a todos:França451 ha escrit:Tengo una duda, Wefer. Cuando hablas de la creación de la línea de Granollers, te refieres a Centre o Canovelles? Quiero decir, yo tengo la teoría de que en un inicio, el ramal Meridinana no existía, y por tanto la primera línea de Vic iba por Clot y lo que hoy sería Sant Andreu Comtal hasta Granollers Centre (por vía La Llagosta) y cogía el ramal ese que iba de Granollers Centre a Les Franquses R3. Correcto? Igualmente, entiendo que en su inicio, la primitiva línea de Terrassa-Manresa y Zaragoza hacía exactamente el recorrido de los Obispos TER en los 80: Término-Clot-SAC-Ramal de las Aguas-Montcada Manresa. ¿Es correcto?
Entrada Autor: Euromed » Divendres 28/06/2013 15:57
Hola a todos:Albert ha escrit:És molt conegut que la primera línia de tren a Espanya va ser la BCN-Mataró. Sé que aquestes vies debien acabar a l'estació de França, i que passaven pel poblenou.
Però de les altres línies no en sé la història. Sé que pel carrer Aragó anava "en trinxera" la via, m'imagino que a l'Avinguda de Roma debia passar algo semblant (perquè no encaixa gaire bé en l'esquema cerdà...)
A veure si algú m'ho sap explicar!
Entrada Autor: WMD626 » Divendres 28/06/2013 19:24
Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dilluns 06/06/2016 15:00
Torna a “Història del transport”