Aquest text seria l'explicació de l'estudi a realitzar, s'adjunta un model de fitxa tècnica per les estacions.
Seguint la experiència adquirida en l’estudi sobre la venda i validació de bitllets a les estacions de Rodalies de Catalunya s’inicia ara un procés per fer un estudi sobre les estacions d’autobusos a Catalunya.
Aquest procés tindrà les següents fases:
Anunci del procés de l’estudi, s’anunciarà al Fòrum del Transport Català que es pensa realitzar aquest estudi.
Recollida de dades, es visitaran les estacions d’autobusos per tal d’obtenir les informacions que s’estan buscant.
Redacció, es redactarà en un informe l’estudi realitzat.
Publicació, es publicarà al Fòrum del Transport Català l’estudi realitzat.
L’estructura de l’estudi serà la següent:
Introducció, aquà es faran constar els motius pels quals s’ha fet l’estudi, la metodologia, les definicions que s’han donat als diferents aspectes que s’han valorat.
Atès que aquest treball tĂ© una gran dispersiĂł geogrĂ fica podria tenir un perĂode de realitzaciĂł força prolongat, per aquest motiu estĂ obert a que les persones puguin aportar les dades d’estacions que els resultin properes o quotidianes, malgrat tot es preveu un termini orientatiu de 6 mesos a partir de la data de publicaciĂł al Fòrum del Transport CatalĂ .
L’estudi es basarĂ en les estacions d’autobĂşs relacionades en els anuaris estadĂstics de la Generalitat de Catalunya, aixĂ mateix es podrĂ considerar una llista a part d’instal•lacions anĂ logues, la llista d’estacions estĂ relacionada al final d’aquest text.
Per estudiar les estacions d’autobusos prendrem les següents dades:
Recinte, es farà constar una descripció del recinte de l’estació, els aspectes importants són, la delimitació del recinte, si és a l’aire lliure o no aixà com la seva configuració, accés i sortida dels vehicles pel mateix lloc o diferent lloc, separació de la via pública
Destinacions disponibles, es podrĂ segons el cas ser mĂ©s o menys exhaustiu però en tots els casos s’inclouran capitals de comarca, capitals de provĂncia espanyoles, capitals d’Estat i en cas de no poder-se relacionar totes les destinacions per referir-se a les destinacions que no s’esmentin s’afegirà “altres destinacions de la comarca/provĂncia/estat”, es relacionaran expressament aquelles destinacions com ara polĂgons industrials universitats o aeroports. Es farĂ una llista a part per les destinacions que no tinguin un mĂnim d’una expediciĂł diĂ ria.
Condicions d’espera, es farà constar en quines condicions s’han d’esperar els autobusos, si hi ha sala d’espera, marquesina o instal•lacions similars per protegir els viatgers dels efectes del sol, vent, pluja, neu, fred o qualsevol altra incidència meteorològica, en cas de recintes tancats es farà constar si hi ha aire condicionat o calefacció.
Estacionament dels vehicles, es farĂ constar si es tracta d’estacionament en bateria, semibateria o en lĂnia.
Nombre d’andanes, es farà constar el nombre d’andanes disponibles a l’estacionament de vehicles.
Concessionari, es farĂ constar el nom del concessionari, estadĂsticament es diferenciarĂ si es tracta d’una empresa, d’un ajuntament, d’una empresa municipal, d’una empresa d’autobusos, per aquestes dades es farĂ servir les dades aparegudes a l’Anuari EstadĂstic de la Generalitat.
Serveis de l’estaciĂł, es farĂ constar aquells serveis que es presten a l’estaciĂł que no siguin el transport de viatgers i el seu equipatges com ara, la venda de bitllets, especificant quins sĂłn els que estan a la venda, consigna, paqueteria, la informaciĂł de l’estaciĂł, informaciĂł turĂstica.
Establiments de l’estaciĂł, es farĂ constar aquells establiments que existeixen a les estacions tals com bars, botigues, lloguer de vehicles, tambĂ© s’especificarĂ quan els establiments ocupin part del vestĂbul.
Informació, es farà constar els elements d’informació que hi hagi disponibles diferenciant la informació està tica i la dinà mica, sent objecte principal aquesta última i caldrà saber si es disposa de monitors, teleindicadors, megafonia, aixà com la informació a temps real, retards, quan a la informació està tica es farà constar en quines condicions està disponible i la mancança d’alguna informació, també es farà constar els elements d’informació dinà mica fora de servei, també s’inclourà si l’estació té algun servei d’informació com ara pà gina web o telefònic.
Horari es farĂ constar l’horari de l’estaciĂł d’autobusos que normalment serĂ l’horari del seu vestĂbul, de tota manera caldrĂ fer constar si alguna part de les instal•lacions sĂłn accessibles en l’horari de tancament.
Intermodalitat, es farĂ constar els mitjans de transport que conflueixen a l’estaciĂł d’autobusos tals com lĂnies d’autobĂşs urbĂ , tramvia, metro, serveis ferroviaris, en aquest Ăşltim cas s’especificarĂ el servei ferroviari quan es tracti de la Xarxa d’Adif diferenciant si Ă©s de rodalies, de mitjana distĂ ncia o de llarga distĂ ncia, en el cas de FGC es distingirĂ lĂnies metropolitanes i lĂnia Lleida-La Pobla de Segur, es farĂ esment especĂfic quan sense confluir a l’estaciĂł d’autobusos existeixin altres serveis de transport al mateix municipi, es relacionarĂ expressament l’existència d’un servei regular cap a una altra mitjĂ de transport.
Observacions es farà constar aquells detalls no previstos i alhora rellevants de l’estació, s’hi inclouran situacions transitòries de les estacions com ara obres que facin canviar a curt termini les dades obtingudes aixà com emplaçaments provisionals.
En funció del desenvolupament de la recollida de dades es podran fusionar afegir i eliminar apartats sent per tant aquesta estructura és únicament orientativa.
Relació d’estacions d’autobús per analitzar:
Amposta, Balaguer, Barcelona-Nord, Barcelona-Sant Andreu, Barcelona-Sants, Blanes, Les Borges Blanques, Caldes de Montbui, Cambrils, Camprodon, Cervera, l’Escala, Figueres, Gandesa, Girona, Granollers, Igualada, Lleida, Lloret de Mar, Manresa, Mollerussa, Montblanc, MĂłra d'Ebre, NavĂ s, Olot, Palafrugell, Platja d'Aro La Pobla de Segur, El Pont de Suert, Reus, Ripoll, Roses, Sabadell, Sant Carles de la RĂ pita, Sant Feliu de GuĂxols, Santa Coloma de Farners, La Seu d'Urgell, Solsona, Sort, SĂşria, Tarragona, TĂ rrega, Terrassa, Tortosa, Tossa de Mar, Tremp, Valls, El Vendrell, Vic, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la GeltrĂş







