Aquest túnel des de fa molt de temps que s'ha volgut fer, però mai s'ha concretitzat per una sèrie de raons:
-Manca d'urgència (≠importància) comparat amb altres projectes de Rodalies a la AMB.
-Manca d'un traçat ben clar i definit.
De fet, la PTP va fer un estudi casi fa 10 anys on elabora una sèrie de propostes sense avenir-se a dir si cap d'aquestes mereix la pena.
https://transportpublic.org/es/necessit ... regionals/
Se sap que aquest tercer túnel amb tota probabilitat consistiria en l'allargament de la linia futura de Castelldefels - Zona Universitària, baixant per la Diagonal i arribant d'alguna forma al Maresme.
Vaig poder parlar amb en Pere Macias l'altre dia (he de fer un resum) i em va dir que la seva proposta/la que corre per les conversacions per allà dalt és que baixi per PdG a Pl Cat, acabi arribant a França (rodejant ciutat vella), tingui una estació a algun lloc del Poblenou/22@ (traçat lliure i en profunditat) perquè segons ell aquella zona està orfe de Rodalies, i connexió amb la R1.
La meva proposta és diferent. El principal inconvenient comparada amb la seva és que no passa pel centre i per tant no té les connexions que tindria la meva. Però la meva té uns avantatges per a mi superiors.
La meva proposta tracta de complir uns requisits.
-Ha de ser un túnel el més transversal possible, que connecti Barcelona d'una punta a l'altra.
-Ha de poder fer el que la L9 no ha pogut fer, per ser una línia massa local i de metro normal. Ha de ser com un Crossrail Barceloní, amb la diferència de que no justament no passi pel centre.
-Ha de poder connectar la zona d'Horta/Nou Barris (el patio trasero de la ciutat) amb la resta de la xarxa.
-Ha de poder connectar Sant Coloma de Gramenet amb la resta de la xarxa, l'únic gran municipi català sense Rodalies.
-Ha de ser una linia independent de la resta de la xarxa de Rodalies. No pot utilitzar infraestructura ferroviària d'altres línies a ser possible, per poder simplificar i personalitzar molt la senyalització, la llargària de les estacions (100 metres, no 200), etc. i perquè la resta de la xarxa principal ja és prou complicada tal com és com per posar una nova línia.
-Ha de enllaçar amb el hipotètic projecte de segon túnel de Rodalies del Maresme, més cap amunt, fins a Mataró.
-Ha de permetre la continuitat de la disposició existent de la xarxa de Rodalies. Amb aquest trajecte, el públic del Maresme tindria la opció de viatjar en un costa-costa a través d'aquesta línia nova, o en la R1 tal i com existeix avui (acabi a Molins o on sigui).
-Ha de estar en UIC, i FGC hauria de tenir la possibilitat de operar la línia.
Aquest és el resultat:
https://drive.google.com/open?id=1AiFr- ... sp=sharing
Per cert, moltes gràcies a Carlos Gonzalez pel seu treball al mapa base de les línies existents.

El projecte es construiria en 4 fases.
La 1a consistiria en el ja esmentat ramal Castelldefels - Zona Universitària.
Aquesta és la meva versió de com tindria que ser, sense els revolts absurds per Sant Boi que sumen molt de temps de trajecte:

La segona fase es podría subdividir en 3 fases més:
a) de Zona Universitària a Lesseps
b) de Lesseps a SAC
c) de SAC a Badalona (sense compartir via amb la R1)

La 3a fase seria el nou ramal del Maresme + el mini metro de Mataró (inspirat en la línia orbital), que dona un revolt i acaba a l'estació de Mataró tradicional des de l'altre costat.

La 4a fase, potser més opcional, seria un ramal mirall fins a Vilanova de casi igual manera que el ramal de Maresme/Mataró.