Carrilet Reus - Salou

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7211
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Carrilet Reus - Salou

Entrada Autor: wefer » Divendres 01/01/2021 18:46

Estic cercant si existeixen restes visibles del carrilet que unia Reus i Salou.
A part de l'estació de Salou i un tren en una rotonda de Reus, no he vist res més. Però investigant una mica, he trobat aquest camí sospitós amb un pont molt antic, estrany en un camí rural, i que crec pot ser una obra de fàbrica del Reus-Salou:

https://www.google.com/maps/@41.1200448 ... !1e1?hl=es

Què me'n dieu? Sabeu d'algun altre element que quedi dempeus?



Granolleri

Entrada Autor: Granolleri » Divendres 01/01/2021 19:38

No ho és. El carrilet era paral·lel a la carretera Reus-Salou, i quan el carrilet va tancar l'espai el va ocupar la carretera, que és l'actual C-14.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7211
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Diumenge 03/01/2021 15:20

És realment estrany. No em quadra gens un traçat d'aquest tipus en una carretera en trinxera i un pont com aquest en un camí antic. Però bé, suposo que no ho deu ser.
Gràcies!



437.001
N10
N10
Entrades: 5044
Ubicació: Tarragona

Entrada Autor: 437.001 » Dimarts 09/03/2021 23:16

wefer ha escrit: Divendres 01/01/2021 18:46 Estic cercant si existeixen restes visibles del carrilet que unia Reus i Salou.
A part de l'estació de Salou i un tren en una rotonda de Reus, no he vist res més.

Què me'n dieu? Sabeu d'algun altre element que quedi dempeus?
Dempeus, dempeus... no. No queda res més que l'estació de Salou.

Les darreres restes del traçat (intersecció N-340 -actual A-7- amb C-14) van desaparèixer amb la transformació en autovia de la N-340 (era el pas inferior sota l'antiga N-340, curiosament ja adaptat per als quatre carrils de la C-14 quan la línia encara funcionava, i que es va demolir per tal d'eixamplar la N-340 i transformar-la en autovia).

Aquí és on hi havia l'estació de Reus-Palo Santo.

Jo he arribat a veure les vies, però no el vaig arribar a veure funcionar.

I també vaig arribar a veure les locomotores abandonades al dipòsit, que es trobava on ara hi ha el mercat del Carrilet i l'estació d'autobusos de Reus (just al costat oest d'on hi havia hagut la primitiva estació de Reus de la línia Tarragona-Reus, que es va suprimir, creant la famosa volta per tot l'est de la ciutat, quan la línia Tarragona-Reus es va unificar amb la Reus-Picamoixons-Lleida, passant a utilitzar l'estació de Reus-Avenida, situada on ara hi ha el Parc Sant Jordi, al costat est de la Plaça de la Llibertat).

Crec que a Vilafortuny, dins del recinte d'una comunitat d'apartaments, hi ha, o hi havia, una locomotora de vapor amb com a mínim un cotxe. No sé si encara hi és.

OFF-TOPIC: i al jardí d'un bloc d'apartaments o apart-hotel de La Pineda, hi havia un cotxe sèrie 600 de FGC, però ja fa anys que va desaparèixer (es devia rovellar, tant a prop del mar). Recordo que estava habilitat com a bar.
437.001 l’ha editat per darrera vegada el dia: Dimarts 09/03/2021 23:29, en total s’ha editat 4 vegades.



437.001
N10
N10
Entrades: 5044
Ubicació: Tarragona

Entrada Autor: 437.001 » Dimarts 09/03/2021 23:22

wefer ha escrit: Diumenge 03/01/2021 15:20 És realment estrany. No em quadra gens un traçat d'aquest tipus en una carretera en trinxera i un pont com aquest en un camí antic. Però bé, suposo que no ho deu ser.
Gràcies!
Confirmo que no té res a veure.

Recordo perfectament les vies, i seguien tot el traçat de la C-14 des de l'estació de busos de Reus, fins a l'actual rotonda del C/Ciutat de Reus (a Salou), on abans hi havia un pas inferior on també es distingia la plataforma de la via, però en fer la rotonda actual, s'ho van carregar (anys 2000, més o menys).

El traçat té sentit, perquè en origen, el material era més com de tramvia a vapor.
De fet, al principi, la línia tenia una penetració tramviària pel Tomb de Ravals, no sé si va arribar mai a l'estació de Renfe (l'actual del Passeig Mata), però com a mínim, hi havia la intenció.
Però al cap de no massa temps, van suprimir el traçat urbà pels carrers de Reus, i la línia va quedar limitada a l'estació del Palo Santo, i amb el temps el material que es va anar adquirint seria més "ferroviari".



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7211
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dilluns 28/04/2025 23:51

Es commemoren 50 anys de l’últim viatge del Carrilet entre Reus i Salou

Aquest tramvia va néixer per transportar mercaderies a un port alternatiu al de Tarragona i va acabar revolucionant la vida social de la població, fins que va desaparèixer el novembre del 1975

- L'associació d'Amics del Ferrocarril de Reus convoca un any més els aficionats ferroviaris al Parc del Trenet
- Un mural gegant al Mercat del Carrilet homenatja la història del ferrocarril que unia Reus i Salou


Els orígens del ferrocarril ens situen al Regne Unit, amb la màquina de vapor que va revolucionar i donar resposta a la necessitat de transportar el carbó de les mines per, més endavant, donar lloc al primer tren -de luxe- per a viatgers. Fa més de 175 anys, aquest gran “invent” arribava a Catalunya amb la línia Barcelona-Mataró i, a mitjan segle XIX, també la demarcació de Tarragona incorporava el servei ferroviari.

“El ferrocarril sempre ha sigut sinònim de progrés, va néixer per impulsar la situació econòmica i després el vam aprofitar les persones, per generar indústria i fer comerç, però també perquè ens agrada viatjar”, descriu el president de l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Reus (AAFR), Josep Coll. I afegeix que el tren va “apropar la gent d’un lloc a l’altre, la cultura, el coneixement, la política, l’economia… i, així, el canvi intel·lectual”.

A petita escala, el tramvia que circulava entre Reus i Salou, des del 1887, també va contribuir a revolucionar la vida social de la població. Amb tot, la seva desaparició, fa 50 anys, encara es lamenta entre els aficionats ferroviaris: “si hagués continuat, el Carrilet seria ara un dels actius turístics més importants d’Europa”, afirma Coll.

reus-salou.jpg
reus-salou.jpg (123.11 KiB) Visualitzat 318 cops
Seguir llegint: https://tarragonadigital.com/societat/c ... salou.html



Respon

Torna a “Història del transport”