Museu del Transport a Montjuïc

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Re: Museu del Transport a Montjuïc, què us sembla?

Entrada Autor: metring » Dijous 03/02/2022 13:06

https://beteve.cat/cultura/museu-transp ... ign=beteve


Els impulsors del Museu del Transport critiquen que l’Ajuntament no el faci al recinte firal de Montjuïc


La proposta de transformació del recinte firal de Montjuïc no inclou la creació del Museu del Transport per una qüestió d'espai, segons el consistori

Dani Clavera | dimecres, 2 de febrer del 2022, a les 21.08


Una de les propostes del procés participatiu per a la transformació del recinte firal de Montjuïc era emplaçar-hi el Museu del Transport. L’Ajuntament, però, ha decidit no incloure’l, assegura, per una qüestió d’espai. Els impulsors del museu, però, alerten que, per les dimensions que necessita el projecte, aquesta podria ser l’última oportunitat per tenir un equipament d’aquestes característiques a la ciutat.

La tinenta d’alcaldia d’Urbansime i Infraestructures, Janet Sanz, assegura que no es preveu fer cap museu del transport per una qüestió d’espai. Argumenta que s’han prioritzat “l’ampliació del MNAC, un pavelló poliesportiu i el CAP”. Sanz insta els impulsors del museu a “buscar altres ubicacions on no hi hagi tantes altres demandes lligades a les necessitats veïnals”.

Un dels impulsors del projecte de Museu del Transport, el publicista Xavier Ragull, assegura però que, “tal com està la ciutat, aquest era dels últims espais que ens quedaven“. Segons Ragull, per fer un museu com aquest caldrien entre 15.000 i 20.000 metres quadrats. L’equip multidisciplinari que hi ha al darrere del projecte veuria amb bons ulls que el museu es fes en una altra zona de la ciutat, però no veuen alternatives de grans dimensions.

El recinte firal de Montjuïc es transformarà per acollir també habitatge públic i equipaments

L’Ajuntament de Barcelona presenta una proposta amb l’horitzó del 2029 per reordenar l’espai i millorar la connexió a peu entre el Poble-sec i la Font de la Guatlla
Preservar el patrimoni del transport

Ragull lamenta que el govern municipal no tingui prou sensibilitat per cuidar el patrimoni de transports de la ciutat. Lamenta que s’hagi tancat el Tramvia Blau, i també el mal estat de conservació dels trens històrics que hi ha a les cotxeres del Triangle de TMB.
El Palau de Comunicacions i Transports durant l’Exposició Universal de Barcelona del 1929 (Arxiu de Catalunya)

La creació del Museu del Transport és una vella aspiració de diversos col·lectius, entre els quals aficionats o col·leccionistes. Per ells l’ideal seria que es fes al Palau de Comunicació i Transports de la Fira, on a l’Exposició Universal del 1929 es van exposar diversos mitjans de transport de l’època. En en el cas del futur museu hi hauria, entre d’altres, vehicles històrics de TMB i d’altres serveis públics, i també col·leccions privades.



Avatar de l’usuari
Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5809
Ubicació: La Gran Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dijous 03/02/2022 14:54

metring ha escrit: Dijous 03/02/2022 13:06Sanz insta els impulsors del museu a “buscar altres ubicacions on no hi hagi tantes altres demandes lligades a les necessitats veïnals”.
Vaja, al desert dels Monegros :) (és riure per no plorar)


Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 03/02/2022 15:22

A mí que em perdonin, però hi ha "demandes veïnals" que no em colen. Els veïns del Poble Sec, per exemple, ja han dit per activa i per passiva que no volen que es traslladi la Biblioteca Francesc Boix a la Casa de la Premsa, que els queda massa apartada, i a l'ajuntament erre que erre... I pisos? Us creieu de debò que seran per a veïns? Com els què volen fer a l'antiga Mercedes? I el petit museu dels Bombers del carrer Lleida, també se'l volen carregar, no fos cas que massa cultura, i on aniran a parar els vehicles dels bombers, si no faran Museu del Transport? També al Triangle, a podrir-se? La fira de Montjuïc, amb la seva història, ha d'acabar sent tot equipaments de barri, seriosament? El proper que serà, convertir la Sagrada Família en un CAP? Cada cosa en el seu lloc, no creieu?



Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 337

Entrada Autor: Elefant » Dijous 03/02/2022 17:02

Bé, al seu públic es lo que li agrada escoltar, "equipaments pel barri", "pisos socials", etc., res que no sigui pan y agua. Que no es d'estar a favor o en contra, que al final això també cal, pèro una gran ciutat pot també tenir algunes aspiracions més enllà que només pisos socials i el poliesportiu del barri, dic jo. Veig molta ideologia en tot això, aqui xoquen idees de que i com ha de ser una ciutat i el seu ajuntament.



xevi
N7
N7
Entrades: 626

Entrada Autor: xevi » Divendres 04/02/2022 11:10

Això que un pavelló de la Fira hagi de ser un CAP, no cola... que hi facin un Hospital directament, l'espai és enorme... :|



Avatar de l’usuari
victor273
N4
N4
Entrades: 70
Ubicació: Mollet del Vallès

Entrada Autor: victor273 » Divendres 04/02/2022 12:29

metring ha escrit: Dijous 03/02/2022 15:22 A mí que em perdonin, però hi ha "demandes veïnals" que no em colen. Els veïns del Poble Sec, per exemple, ja han dit per activa i per passiva que no volen que es traslladi la Biblioteca Francesc Boix a la Casa de la Premsa, que els queda massa apartada, i a l'ajuntament erre que erre... I pisos? Us creieu de debò que seran per a veïns? Com els què volen fer a l'antiga Mercedes? I el petit museu dels Bombers del carrer Lleida, també se'l volen carregar, no fos cas que massa cultura, i on aniran a parar els vehicles dels bombers, si no faran Museu del Transport? També al Triangle, a podrir-se? La fira de Montjuïc, amb la seva història, ha d'acabar sent tot equipaments de barri, seriosament? El proper que serà, convertir la Sagrada Família en un CAP? Cada cosa en el seu lloc, no creieu?
Totalment d'acord. La plaça Espanya i la Fira són espais històrics centrals que poden aspirar a molt més que un grapat d'habitatges. Fer d'aquests espais d'activitat cultural i econòmica tan turístics espais residencials no crec que sigui massa bona idea per la ciutat en general.

Un museu també és un equipament, de barri, de ciutat... fins i tot d'estat. Encara tenim molts vehicles històrics guardats (que no conservats). Aquesta és una ocasió única per poder assegurar la seva conservació i exposició pública en un espai important que pugui atreure un gran públic, tant local, com internacional.

I, sobretot, per la memòria històrica, el passat de la ciutat, totes les persones que hi han dedicat la seva vida.

Crec que ara toca deixar de banda opinions personals i defensar aquesta proposta en aquest espai principal de Barcelona, l'espai que mereix el transport.


Víctor Molina, responsable de mobilitat a la plataforma MolletOpina; promovent la mobilitat sostenible i el transport públic a Mollet del Vallès.

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3369
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dilluns 12/02/2024 14:59

3/24, 11 de febrer de 2024 ha escrit: Un Museu del Transport de Barcelona: somni, polèmica o projecte viable?
En una nau de TMB s'emmagatzemen vagons, autobusos i tramvies històrics que en el millor dels casos amunteguen pols, però també n'hi ha que han patit vandalisme
[...]


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 15/02/2024 11:22

https://www.elnacional.cat/ca/barcelona ... 2_102.html

Neix la Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona: “Farem el millor museu d’Europa”

Els defensors del Museu del Transport mantenen la demanda d’ubicar-lo a l’espai firal de Montjuïc



França451
N9
N9
Entrades: 2426
Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
Ubicació: Tota TUS excepte: 11,80,23
Contacta:

Entrada Autor: França451 » Dijous 15/02/2024 12:06

Ya sé que esto es echar un poco balones fuera, pero os habéis dejado lo más gordo. Me encuentro con este hilo, que ya leí en su momento en el que el ayuntamiento por activa y por pasiva rechazó el museo de transporte en la zona de Montjuic, y en esa misma zona pusieron el nuevo campo del Barça, que ya tenía un campo bien grande en Collblanc, y para eso sí se han gastado una millonada, y me da igual que hayan reaprovechado o dejado de reaprovechar antiguas pistas de las olimpiadas del 92, para eso sí había dinero y el ayuntamiento consiente eso, pero eh!!! El museo de transporte no. Venga hombre, que se vayan a cag**!!!!! Fijaros cómo en el mismo barrio y en el mismo distrito, unas cosas se pueden hacer y otras no, según le sople la veleta a la alcaldesa. Y lo de que "hay demasiada cultura y no vamos a hacer más" también se puede discutir, pues para las instituciones, el fútbol también es cultura. Y claro, como ya hay suficiente cultura con el Barça, no pongamos más que no queremos intelectuales en la ciudad.

Ho sentu pero algú ho havía de dir.


Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...

Avatar de l’usuari
Guigui
Administrador
Entrades: 23811
Ubicació: Penitents L3 (Barcelona)

Entrada Autor: Guigui » Dijous 15/02/2024 12:59

I quan el Barça deixi Montjuïc al novembre, què proposes? Que posin el museu de transport dins l'Estadi Olímpic? A més, l'acondicionament de les instal·lacions perquè hi jugui se l'ha pagat el club tot solet.

Es pot criticar (i, de fet, s'ha de criticar) la nul·la sensibilitat de totes les institucions públiques catalanes envers la història del transport, però agafar això perquè es dona la casualitat que a Montjuïc hi ha un recinte esportiu és pixar fora de test.


a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.

Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 337

Entrada Autor: Elefant » Dijous 15/02/2024 19:28

Un altre lloc que seria adequat per al museu de transports serien les cotxeres de Santa Eulàlia. Em sobta que aquestes encara s'utilitzen, no semblen oferir massa espai per guardar els trens. Seria un lloc força emblemàtic, ja que a Barcelona des-de temps enrera s'ha valorat el metro molt més que busos o ja ni es digui tramvies. També tindria connexió amb l'L1 per circulacions amb el tren de la sèrie 100 si és que mai hi hagués interès. Em sembla que es l'última cotxera històrica que es conserva, apart de les cotxeres de Sants que ja estan en ús com a equipament de barri.
metring ha escrit: Dijous 15/02/2024 11:22 https://www.elnacional.cat/ca/barcelona ... 2_102.html

Neix la Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona: “Farem el millor museu d’Europa”

Els defensors del Museu del Transport mantenen la demanda d’ubicar-lo a l’espai firal de Montjuïc
La veritat és que es tot i la poca feina de conservació s'ha salvat bastant patrimoni. Veiem, de tramvies hi ha el 58, el 867, el 525, un de la sèrie 1200, el remolc jardinera, el Mataró-Argentona 1 i el PCC, a més tot el que hi ha al tramvia blau (ambdues sèries de "blaus" i la jardinera) ; busos hi ha el Tilling-Stevens, el Dodge, l'ACLO, el Chausson i el Pegaso; i de Metro hi ha el sèrie 100, el 300 i lo que queda del 1000. 7 tramvies, busos i 3 metros. Deu n'hi do sobre tot els tramvies, havent tancat la xarxa fa més de mig segle. Notablement hi ha un tramvia elèctric de la primera sèrie i trens de metro de ambdues primeres sèries. Llàstima que no es conserva cap tanc.
De fet, si es ajuntés el patrimoni de TMB amb el d'FGC resultaria un museu força impressionant.

En canvi el que non hi ha son masses possibilitats de fer circulacions històriques, excepte de bus. Al Metro només es possible al mig de la nit, i els tramvies tenen difícil encaix a la xarxa moderna. Seria bonic fer possible circulacions històriques de tramvies quan estigui feta la línia per Diagonal, però per alguns farien falta bucles, a més de que hauria que canviar el trolei per pantògraf.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dijous 17/10/2024 19:21

https://ajuntament.barcelona.cat/biblio ... na-1442461

El futur Museu del Transport de Barcelona

Més de cinquanta anys estan darrere de la lluita històrica per aconseguir tenir un museu del transport a la ciutat de Barcelona. I per què cal un museu? Com apareix a la web de l’Associació Coordinadora Pro Museu Transport de Barcelona, “Un museu del transport recull la història, l’evolució i l’impacte del transport públic a la societat. També el seu record formant part del patrimoni de la ciutat. Un patrimoni que cal preservar. Barcelona fa més de 50 anys que espera la creació d’aquest museu. Aquesta ciutat és un cas singular en els diferents tipus de transports públics: metros, tramvies, busos, troleibusos, funiculars, taxis, telefèrics, aeris, etc.”

Volem recordar també que Joan Termes i Roig, veí d’Horta i activista veïnal, va impulsar la creació d’aquest Museu del Transport i a més, també presidia la Coordinadora abans de la seva mort, aquest any amb vuitanta-dos anys. A la col·lecció local de la Biblioteca Horta-Can Mariner, trobaràs alguns dels seus llibres dedicats als transports o al propi barri d’Horta. Et convidem a donar-li un cop d’ull en aquest enllaç https://aladi.diba.cat/search~S171*cat? ... ndexsort=-

Per aquest motiu, et convidem a una xerrada on t’informarem de les gestions i reunions fetes per la Coordinadora amb partits polítics, entitats i institucions amb la finalitat d’aconseguir el Museu del Transport de Barcelona.

A càrrec de Coordinadora Pro Museu Transport.

Dijous, 24 d’octubre, a les 18.00 h. A la sala d’actes de la Biblioteca Horta-Can Mariner.

Entrada lliure. Aforament limitat per ordre d’arribada i sense inscripció prèvia.



Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 19/02/2025 12:48




Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 18/03/2025 11:10




Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimarts 18/03/2025 11:11




Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dissabte 29/03/2025 12:11




Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dimecres 02/04/2025 10:24




Avatar de l’usuari
M1171-M1172-M1169...
N7
N7
Entrades: 350
Ubicació: Esperant al M1171-M1172--M1169-R1418-M1170

Entrada Autor: M1171-M1172-M1169... » Dimecres 02/04/2025 14:26

I dèien que farien "restauracions"!
Sandy


Atenció! Atención! Attention!
És perillós abocar-se.
Es peligroso asomarse
Do not lean out of the windows

Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Entrada Autor: metring » Dilluns 07/04/2025 14:11

https://www.sindicaturabarcelona.cat/ca ... la-ciutat/

La Sindicatura de Greuges de Barcelona insta l’Ajuntament a impulsar la creació del Museu del Transport Públic de la ciutat

07/04/2025
La defensoria recomana en la seva resolució que les administracions implicades en la iniciativa es coordinin per crear un nou equipament cultural que permeti preservar i divulgar el patrimoni històric del transport a la ciutat. També es considera que caldria estudiar la viabilitat d’instal·lar aquest espai al Palau de Telecomunicacions i Transports, un gran recinte ubicat a Montjuïc.

Aquesta iniciativa la impulsa l’Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona, a partir d’una proposta similar de fa més de mig segle. L’objectiu és exhibir-hi vehicles (metros, tramvies, troleibusos, funiculars, telefèrics, taxis…), a més d’equips i eines del transport públic de la ciutat. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Bombers i altres ens disposen de col·leccions i d’un patrimoni desat en més d’una desena d’espais, i que ara per ara no es pot visitar. Arreu d’Europa hi ha més de 60 museus del transport que reflecteixen el patrimoni i la memòria de les respectives ciutats, entre les quals n’hi de tan importants com Londres.

De fet, Barcelona és un cas singular per la varietat de transports públics de què disposa i ha disposat al llarg de la història. Però és que, a més, ha estat una ciutat pionera en l’àmbit del transport: va ser el primer lloc del món on es va fer una prova d’un vaixell propulsat amb hèlix (1543) i d’un viatge en submarí (1884), i el primer a la península a disposar d’una línia ferroviària (1848) i on va tenir lloc un vol en avió (1910).

A més, el projecte va en la línia del que estableix la Carta Municipal, que emfasitza la promoció d’iniciatives culturals als districtes i als barris, i de la Carta de drets i deures de Barcelona, segons la qual l’Ajuntament ha d’acollir les iniciatives ciutadanes de particulars i entitats que enriqueixin l’oferta cultural de la ciutat. Actualment hi ha gairebé una vuitantena de museus a la ciutat, entre públics i privats.

Un gran espai a Montjuïc sense ús permanent a l’actualitat
L’associació coordinadora defensa que el nou equipament s’ubiqui al Palau de Comunicacions i Transports de Montjuïc, un espai d’uns 16.000 metres quadrats, construïts per a l’Exposició Internacional de l’any 1929, que ja va acollir llavors una exposició de mitjans de transport de l’època. Per tant, l’espai, que a més ara no té cap ús permanent, recuperaria la funció per a la qual es va construir. L’Ajuntament ha impulsat diverses iniciatives de cara al centenari d’aquell esdeveniment, entre els quals el Pla d’Actuació del Parc de Montjuïc 2019-2029 i un nou plantejament urbanístic amb 500 habitatges públics i equipaments, però que en cap s’hi ha inclòs el Palau de Comunicacions i Transports.

El consistori s’ha mostrat favorable a impulsar aquest nou museu, però considera que excedeix l’àmbit municipal, i que cal treballar la iniciativa amb la Generalitat de Catalunya i amb TMB. També opinen que és cabdal trobar un espai de grans dimensions on ubicar tot aquest patrimoni. En aquest sentit, Transports Metropolitans està treballant en la cerca de la ubicació, però no amb la idea de fer-ne un museu com a tal, sinó un espai de visita en dies determinats i a demanda de col·lectius concrets, com investigadors, escoles, etc.

Cal preservar la memòria i el patrimoni vinculat al transport públic
La garantia del dret a la cultura, que forma part dels drets humans, es basa a permetre que tota la ciutadania pugui gaudir-ne i participar-hi en condicions d’igualtat i no-discriminació. La constitució d’aquest projecte com a museu ha de permetre que tothom tingui la possibilitat d’entendre millor el món que l’envolta, ja que l’àmbit tractat, el transport, és d’ús quotidià per a la gran majoria de persones.

És per tot això que des de la Sindicatura de Greuges de Barcelona s’insta l’Àrea de Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge a vetllar per preservar la memòria i el patrimoni vinculat al transport públic de la ciutat. En conseqüència, s’ha de coordinar amb les altres administracions implicades i ha d’esmerçar tots els esforços que calguin per crear el grup de treball que permeti que Barcelona disposi, per fi, d’un Museu del Transport. Pel que fa a la ubicació, la Sindicatura valora que cal estudiar acuradament la proposta del Palau de Comunicacions i Transports de Montjuïc, tal com defensa l’associació coordinadora.



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7211
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dimarts 08/04/2025 0:18

Recordeu fer-vos socis i donar suport a la causa!

https://museutransport.cat/



Respon

Torna a “Història del transport”