Llegiu la programació relacionada amb els 50 anys del tancament de la línia Manresa-Olvan:
https://amicscoloniesllobregat.cat/xi-j ... ials-2023/
Diumenge, 8 d’octubre
50 ANYS DEL DARRER TREN MANRESA – OLVAN
Lloc: Antiga Estació de tren Cal Vidal (Puig-reig) / De les 11 h del matí fins a la 19 h tarda
Amb motiu de commemorar-se els 50 anys de la circulació de darrer tren de la línia Manresa – Olvan, impulsada pels industrials de les colònies de l’Alt Llobregat, es presenta un programa d’activitats vinculades al món del ferrocarril, amb xerrades, projeccions exposicions, i maquetes al voltant del tren.
De les 11 del matí a 19 h tarda:
Edifici Estació: Maqueta de trens de la línia Manresa-Olvan-Guardiola Escala G 1:22.5 Circuit en funcionament amb maquinària i vagons de diferents èpoques realitzats per Ignasi Camps
Edifici Moll de mercaderies: Projecció continua de filmacions sobre el carrilet de l’Alt Berguedà. Arxiu Família Costa – Amills
Exterior: Exposició i venda de llibres de Carles Salmeron, col·lecció Els Trens de Catalunya amb 21 volums: Els trens del Berguedà, història dels FF.CC. industrials del Berguedà; Els ferrocarrils catalans, cent anys d’història; Tren de la Pobla de Lillet, història del ferrocarril Guardiola-Castellar; Els ferrocarrils catalans, arquitectura i arqueologia industrial, o Els ferrocarrils catalans, del vapor a l’electricitat.
Carles Salmeron i Bosch, va ser autor i editor de gairebé d’una quaranta llibres d’acurada qualitat científica i tècnica sobre la història del ferrocarril a Catalunya i Europa, entre els quals destaquen La Enciclopèdia dels Transports d´Europa i la col·lecció Els Trens de Catalunya, amb 21 volums.
12.00 h
Històries del tren del Berguedà: Xerrada a càrrec de Joan Carles Salmeron, historiador, director de Términus – Centre d’Estudis del Transport, autor de diversos llibre sobre ferrocarril, ens endinsarà en la història del carrilet de l’Alt Llobregat, des dels seus inicis fins al tancament de la línia, l’any 1973.
Joan Carles Salmeron és autor, entre d’altres publicacions: Cent anys del tren del tren a Olesa, Abrera i Monistrol, La formació dels Ferrocarrils Catalans; Els trens de la sal
Un segle de ferrocarril i mineria al Bages; El nou telecabina Cadí-Moixeró de La Molina, Una estació de muntanya capdavantera, o El Cremallera de Núria Noranta anys d’història, entre d’altres.
17.00 h
Les filmacions del tren de l’Alt Llobregat d’Ignasi Costa Carrió, de Guardiola de Berguedà. Xerrada a càrrec de Ignasi Costa Amills sobre les pel·lícules del seu pare i vivències familiars i personals amb el tren
17.30 h
Un tren ple de vida, audiovisual sobre el carrilet a càrrec de Ramon Soler
L’estació de Cal Vidal
Situada al quilòmetre 33,500 va sorgir a partir de l’entesa de l’empresa ferroviària amb els amos de la colònia que els van oferir l’espai i el subministrament d’aigua, indispensable per al bon funcionament de les màquines de vapor que, superat no sense esforç la pujada de La Granota, es recuperaven en aquets punt. L’estació disposava de tres edificis: el de viatgers i que incloïa, sota teulada, el petit habitatges del cap d’estació, el dels serveis (WC) i el moll de mercaderies cobert que tenia un petit magatzem.
Completaven les instal·lacions de l’apartador de Cal Vidal –aquest era el nom oficial tot i que tothom el qualificava d’estació–, una aiguada per a les locomotores de vapor (entre les vies 1 i 2); un dipòsit elevat d’aigua de construcció metàl·lica i 16.000 litres de capacitat alimentat per una bomba elèctrica d’un altre dipòsit d’obra de 10.000 litres de capacitat situat darrera de l’apartador; també hi havia una bàscula per a carros, situada a tocar del camí de la colònia, i una segona bàscula, aquesta al moll, de 500 kg de càrrega màxima.
El tren al seu pas pel poble i les colònies de Puig-reig. Manel Iglesias Rovira, Josep Artero Traserra i Rosa Serra Rotés. L’EROL 156-157 El tren a l’Alt Llobregat. 2023
Organització: Museu de la Colònia Vidal, Àmbit de Recerques del Berguedà, AV de Veïns de Cal Pons, Associació Amics de les Colònies de l’Alt Llobregat i Ajuntament de Puig-reig
Divendres, 13 i dissabte, 14 d’octubre
CINEMA: HISTÒRIES AMB TRENS
Projecció en pantalla gegant LED de pel·lícules clàssiques i recents en les que el tren és protagonista
Hora i data actual: Dimecres 30/04/2025 12:38
Venda de llibres de Carles Salmerón a les XI Jornades de les colònies industrials 2023
Propostes d'organització de "Trobades", viatges, conferències, cursos, actes inaugurals, etc.
Propuestas de organización de "Encuentros", viajes, conferencias, cursos, actos inaugurales, etc.
Propuestas de organización de "Encuentros", viajes, conferencias, cursos, actos inaugurales, etc.
Venda de llibres de Carles Salmerón a les XI Jornades de les colònies industrials 2023
Entrada Autor: metring » Dijous 28/09/2023 12:24
- 122-042-132
- N9
- Entrades: 1767
- Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Entrada Autor: 122-042-132 » Dijous 28/09/2023 14:23
Moltes gràcies per difondre aquesta informació.
Un bon dia per recordar i reivindicar el carrilet del Llobregat. Salut!
Un bon dia per recordar i reivindicar el carrilet del Llobregat. Salut!
Torna a “Trobades i esdeveniments”
Salta a
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari
- ↳ Propostes ferroviàries
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta transport públic
- ↳ Vehicles privats
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres
- ↳ Transport en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments
- ↳ Oci i divertiments
- ↳ Comunicats del Fòrum
- ↳ Suggeriments, proves i Off-topic
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ ARMF
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFES)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ CAFC Club d'Amics del Ferrocarril de Cornellà (Nou)
- ↳ Tren de l'Oreneta (Nou)
- ↳ Tren de Palau
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró
- ↳ Albert Guillaumes (Nou)
- ↳ Associació d'Amics del ferrocarril de Sant Cugat del Vallès (Nou)
- ↳ ATM de Barcelona (Nou)
- ↳ ATM Àrea de Girona (Nou)
- ↳ ATM Camp de Tarragona (Nou)
- ↳ ATM Lleida (Nou)
- ↳ Ferroviaria.cat (Nou)
- ↳ Crònica del Transport al Barcelonès Nord (Nou)
- Índex del fòrum
- Totes les hores són UTC+02:00
- Elimina les galetes
- Privadesa
- Condicions
- Contacta amb nosaltres
Funciona amb phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Traducció del phpBB: Isaac Garcia Abrodos
Traducció del phpBB: Isaac Garcia Abrodos