Molt d'acord en la promoció del repartiment en vehicles més petits (que si els carrils bici fossin prou complets, podrien ser encara més eficients que un vehicle gran), i sobretot els centres de recollida, que si fem tanta entrega a domicili és en bona part perquè heretem el sistema dels Estats Units on el paradigma és diferent (igual que el tema dels cotxes sense conductors).wefer ha escrit: ↑Dilluns 05/08/2024 10:14 Es posa molt d'èmfasi en multar als que paren al carril bus (i està bé) però no s'ataca l'arrel del problema: la càrrega i descàrrega, que moltes vegades no té on realitzar-se.
Promocionar vehicles de repartiment més petits, fer més zones de descàrrega i incentivar els centres de recollida en comptes de l'entrega porta a porta, són eines que s'haurien d'implementar ja de manera valenta si realment es vol solucionar el problema.
En el tema dels espais de càrrega/descàrrega, no crec que es pugui acusar a l'Ajuntament de Barcelona de no intentar-ho. Quan es va fer la reforma del carrer de Sants, es va posar èmfasi en crear tota una xarxa de punts de càrrega i descàrrega en tots els carrers propers per a que no es fes al mateix Carrer de Sants, però si hi passes en un dia laborable (o te'l mires per Street View), pots veure que sempre hi ha infraccions. Al meu barri per un canvi de sentit d'un tram de carrer, al Consell de Barri es va obrir tot un debat sobre càrrega/descàrrega amb els veins repassant de memòria tots els comerços i contenidors d'escombraries. La premsa cotxista diu que moltes coses no es tenen en compte i és mentida.
Al final la línia pot ser una mica grisa. En quins casos algú es salta la regla perquè té molt de morro o perquè realment és un inconvenient injustament exagerat? No crec que sigui acceptable que una furgo d'Amazon pretengui aparcar a la porta de tothom un per un, però un del Ikea que ha de portar bultos grans i pesats a una casa? I si és el camió que porta els bultos a la mateixa tenda d'Ikea? I si la tenda té moll de càrrega però la maniobra d'entrar i sortir-ne és lenta i ocupa tot el carrer? És acceptable que un camió de supermercat ocupi un carril bus durant 30 minuts a les 6:30 del matí? Y que un taxi hi pari per descarregar uns turistes amb maletes davant del seu hotel? I si s'atura en una parada de bus? (en la majoria d'aquests casos em sembla "morro", però estic segur que els professionals implicats no hi estaran d'acord).
En molts casos, es tracta de càrrega/descàrrega de negocis establerts, en tal cas es pot considerar una externalitat de la seva activitat i com a tal el negoci se'n ha de fer càrrec. Alguna vegada vaig veure una proposta pel carrer de Sants de tenir alguns magatzems locals de distribució compartits entre moltes tendes i des dels quals fer el repartiment en vehicles més petits. La logística és tot un tema i crec que les administracions promocionarien millor l'activitat econòmica organitzant sinergies (com el transport en ferrocarril) enlloc de fer la vista grossa a les externalitats.