Les vegades que he fet servir el Cercanías a Madrid tampoc ha estat per tirar coets. No és tant un tema de proximitat geogràfica com institucional.
Potser no és una tonteria que l'ajuntament de Gelida se'n faci càrrec... Però llavors a veure d'on surten els diners?
Notícies Funicular Gelida
La gestió no és lo mateix que la propietat i el finançament. És tractaria d'una mena de concessió del funicular, propietat d'FGC, a l'Ajuntament, junt amb una dotació econòmica per l'operació. Similar a qualsevol altre servei de transport públic concessionat. Llavors l'Ajuntament hauria de mirar sempre d'hora si fan falta reparacions majors, perquè aquestes es puguin incloure aviat en el pressupost d'FGC, o sino l'Ajuntament mateix demanar el crèdit que després el compensi en part o sencer FGC.jgomezs ha escrit: ↑Dimarts 20/08/2024 0:40 Les vegades que he fet servir el Cercanías a Madrid tampoc ha estat per tirar coets. No és tant un tema de proximitat geogràfica com institucional.
Potser no és una tonteria que l'ajuntament de Gelida se'n faci càrrec... Però llavors a veure d'on surten els diners?
Realment es força surrealista que FGC gestioni aquest funicular que, tot i idealment donar un servei regular i integrat, és més un transport històric i singular.
https://lafurapenedes.cat/ferrocarrils- ... de-gelida/
Ferrocarrils es compromet a recuperar l’activitat del Funicular de Gelida
Ferrocarrils de la Generalitat ha assegurat a La Fura que aquesta darrera setmana ha mantingut una conversa informal amb l’Ajuntament de Gelida on s’han compromès a dur a terme les actuacions necessàries per recuperar l’activitat del Funicular. Les declaracions arriben després que tant el consistori com un grup de veïns organitzats mitjançant una plataforma ciutadana, denunciessin que fa més d’un any que la circulació dels combois resta aturada per un problema amb la politja i que les intencions de Ferrocarrils eren contràries a les actuals perquè “no es disposaven dels recursos suficients”.
Aquest compromís podria permetre celebrar el centenari del Funicular amb els combois en marxa, tot i que el consistori gelidenc continua estant a l’aguait de què Ferrocarrils els faci arribar l’informe tècnic que clarifiqui la situació. “Ara mateix estan explorant quina solució pot tenir, esperem que es comprometin formalment amb les accions per tenir el Funicular en funcionament”, ha manifestat Lluís Valls, alcalde de Gelida.
Ferrocarrils es compromet a recuperar l’activitat del Funicular de Gelida
Ferrocarrils de la Generalitat ha assegurat a La Fura que aquesta darrera setmana ha mantingut una conversa informal amb l’Ajuntament de Gelida on s’han compromès a dur a terme les actuacions necessàries per recuperar l’activitat del Funicular. Les declaracions arriben després que tant el consistori com un grup de veïns organitzats mitjançant una plataforma ciutadana, denunciessin que fa més d’un any que la circulació dels combois resta aturada per un problema amb la politja i que les intencions de Ferrocarrils eren contràries a les actuals perquè “no es disposaven dels recursos suficients”.
Aquest compromís podria permetre celebrar el centenari del Funicular amb els combois en marxa, tot i que el consistori gelidenc continua estant a l’aguait de què Ferrocarrils els faci arribar l’informe tècnic que clarifiqui la situació. “Ara mateix estan explorant quina solució pot tenir, esperem que es comprometin formalment amb les accions per tenir el Funicular en funcionament”, ha manifestat Lluís Valls, alcalde de Gelida.
El proper 1/11 el Funi fa 100 anys
Espero que no sigui per abandonar-lo una setmana després.
https://govern.cat/salapremsa/notes-pre ... lar-gelida
Ferrocarrils inicia les actuacions per tornar a posar en servei el Funicular de Gelida
La companyia licita la renovació del sistema motriu i de control del Funicular i en els propers mesos licitarà també la renovació del traçat de la via
La represa del servei està prevista per a l’estiu del 2027

El Funicular de Gelida, després de la seva renovació el 2017.
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha licitat aquest dijous la renovació del sistema de control i d’accionament del Funicular de Gelida. Aquests treballs formen part del conjunt d’actuacions que són necessàries per poder reprendre el servei del Funicular, previst per a l’estiu del 2027, complint així amb el compromís del Govern de la Generalitat amb aquesta infraestructura centenària.
En aquest sentit, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, destaca que “amb l’inici d’aquestes actuacions donem resposta al compromís del Govern amb la ciutadania de Gelida, un compromís que és doble: amb la mobilitat sostenible i, a la vegada, amb la història i el patrimoni. Recuperant el Funicular ajudem les persones i tenim cura de les coses importants de casa nostra”.
Per la seva banda, el president d’FGC, Carles Ruiz Novella, posa en valor “la importància de recuperar i tornar a posar en funcionament un vehicle amb més de 100 anys d’història que ha format part de la vida dels ciutadans i ciutadanes de Gelida durant generacions” i manifesta el compromís de Ferrocarrils “amb el patrimoni històric i amb la represa del servei del Funicular de Gelida que té un present i un futur per escriure”.
L’actuació que avui es licita, amb un import de 2.350.000 euros (abans d’IVA) i un termini d’execució de 18 mesos, consisteix en la substitució del sistema de control, de l’accionament i de les politges de la línia. L’accionament actual se substituirà per un de més eficient i potent. La renovació del sistema de control i de l’accionament garantirà una millor seguretat del Funicular de Gelida en compliment amb la normativa vigent.
La represa del servei del Funicular inclou també les actuacions de renovació de la via i les instal·lacions, que es licitaran en els propers mesos. En aquest sentit, Ferrocarrils ja ha licitat aquest mes de març el subministrament del nou carril per al Funicular. La licitació, amb un import de 131.000 euros (abans d’IVA), preveu el subministrament de 172 barres de 12 metres, que permetran substituir l’actual carril en haver finalitzat la seva vida útil.
Des del tancament provisional de la línia i la interrupció de les circulacions, el maig de 2023, i mentre durin aquestes actuacions, cal recordar que el servei de mobilitat està garantit, per part de Ferrocarrils, amb la prestació d’un servei de bus urbà que cobreix de dilluns a diumenge el mateix trajecte, amb un recorregut més ampli i diverses parades almunicipi de Gelida. El 9 de novembre de l’any passat es va celebrar el centenari del Funicular de Gelida, un mitjà de transport emblemàtic per als veïns i veïnes de Gelida, que es va inaugurar l’1 de novembre de l’any 1924.
Un funicular emblemàtic
El Funicular de Gelida, el quart que es construïa a Catalunya, va ser de gran rellevància per als veïns i veïnes de Gelida i, especialment, per als treballadors de les indústries que, en finalitzar la jornada, ja no havien de fer a peu el trajecte de pujada. El funicular va suposar una nova connexió, moderna i més estable, entre l’estació del ferrocarril i el nucli urbà. Des de ben aviat, va suposar un èxit de viatgers i circulacions que va continuar durant la dècada dels cinquanta, amb la celebració del 25è aniversari de la línia, en paral·lel al creixement de la població i el nombre de visitants estacionals que decidien passar els mesos d’estiu a Gelida.
L’arribada dels anys seixanta, però, va posar fi a l’època daurada del Funicular de Gelida, que va experimentar una notable pèrdua de viatgers i va començar a acumular grans pèrdues, a causa de la popularització de l’automòbil. Durant aquella època, els veïns i veïnes es van mobilitzar per assegurar la continuïtat del servei i evitar així el tancament d’un transport tan emblemàtic per a la via.
A principis del 1980, la Generalitat va encarregar la gestió del Funicular de Gelida a Ferrocarrils i, durant la tardor de l’any 1981, l’antic Funicular de Gelida va realitzar el seu últim viatge i el servei va ser interromput temporalment per iniciar els treballs de reforma. Els cotxes es van traslladar als tallers d’FGC a Martorell on es van revisar els xassís i es van construir unes noves carrosseries de fusta, seguint l’estil de les originals. A la línia es van renovar elements de la maquinària així com també es va substituir el sistema de politges i el cable de tracció, i es van renovar completament la via i les estacions. La línia va ser reinaugurada el 3 d’abril de 1982.
L’any 2012 el servei públic regular va ser substituït per un nou tipus de servei turístic, amb circulacions els dies festius i els caps de setmana; el 2016 el funicular es va aturar per defectes als eixos del funicular i el 2017 FGC va decidir posar en marxa un pla de renovació que contemplava la substitució dels elements degradats, la renovació dels vehicles i la modernització de les instal·lacions. Els treballs es van iniciar el mes de juny del 2017 i el funicular va tornar a funcionar el 6 d’abril de 2019 després de l’adquisició de bastidors de nova construcció i de revisar la maquinària i els mecanismes de seguretat i substituir el cable de tracció. Va estar en funcionament fins al maig de 2023.
Ferrocarrils inicia les actuacions per tornar a posar en servei el Funicular de Gelida
La companyia licita la renovació del sistema motriu i de control del Funicular i en els propers mesos licitarà també la renovació del traçat de la via
La represa del servei està prevista per a l’estiu del 2027

El Funicular de Gelida, després de la seva renovació el 2017.
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha licitat aquest dijous la renovació del sistema de control i d’accionament del Funicular de Gelida. Aquests treballs formen part del conjunt d’actuacions que són necessàries per poder reprendre el servei del Funicular, previst per a l’estiu del 2027, complint així amb el compromís del Govern de la Generalitat amb aquesta infraestructura centenària.
En aquest sentit, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, destaca que “amb l’inici d’aquestes actuacions donem resposta al compromís del Govern amb la ciutadania de Gelida, un compromís que és doble: amb la mobilitat sostenible i, a la vegada, amb la història i el patrimoni. Recuperant el Funicular ajudem les persones i tenim cura de les coses importants de casa nostra”.
Per la seva banda, el president d’FGC, Carles Ruiz Novella, posa en valor “la importància de recuperar i tornar a posar en funcionament un vehicle amb més de 100 anys d’història que ha format part de la vida dels ciutadans i ciutadanes de Gelida durant generacions” i manifesta el compromís de Ferrocarrils “amb el patrimoni històric i amb la represa del servei del Funicular de Gelida que té un present i un futur per escriure”.
L’actuació que avui es licita, amb un import de 2.350.000 euros (abans d’IVA) i un termini d’execució de 18 mesos, consisteix en la substitució del sistema de control, de l’accionament i de les politges de la línia. L’accionament actual se substituirà per un de més eficient i potent. La renovació del sistema de control i de l’accionament garantirà una millor seguretat del Funicular de Gelida en compliment amb la normativa vigent.
La represa del servei del Funicular inclou també les actuacions de renovació de la via i les instal·lacions, que es licitaran en els propers mesos. En aquest sentit, Ferrocarrils ja ha licitat aquest mes de març el subministrament del nou carril per al Funicular. La licitació, amb un import de 131.000 euros (abans d’IVA), preveu el subministrament de 172 barres de 12 metres, que permetran substituir l’actual carril en haver finalitzat la seva vida útil.
Des del tancament provisional de la línia i la interrupció de les circulacions, el maig de 2023, i mentre durin aquestes actuacions, cal recordar que el servei de mobilitat està garantit, per part de Ferrocarrils, amb la prestació d’un servei de bus urbà que cobreix de dilluns a diumenge el mateix trajecte, amb un recorregut més ampli i diverses parades almunicipi de Gelida. El 9 de novembre de l’any passat es va celebrar el centenari del Funicular de Gelida, un mitjà de transport emblemàtic per als veïns i veïnes de Gelida, que es va inaugurar l’1 de novembre de l’any 1924.
Un funicular emblemàtic
El Funicular de Gelida, el quart que es construïa a Catalunya, va ser de gran rellevància per als veïns i veïnes de Gelida i, especialment, per als treballadors de les indústries que, en finalitzar la jornada, ja no havien de fer a peu el trajecte de pujada. El funicular va suposar una nova connexió, moderna i més estable, entre l’estació del ferrocarril i el nucli urbà. Des de ben aviat, va suposar un èxit de viatgers i circulacions que va continuar durant la dècada dels cinquanta, amb la celebració del 25è aniversari de la línia, en paral·lel al creixement de la població i el nombre de visitants estacionals que decidien passar els mesos d’estiu a Gelida.
L’arribada dels anys seixanta, però, va posar fi a l’època daurada del Funicular de Gelida, que va experimentar una notable pèrdua de viatgers i va començar a acumular grans pèrdues, a causa de la popularització de l’automòbil. Durant aquella època, els veïns i veïnes es van mobilitzar per assegurar la continuïtat del servei i evitar així el tancament d’un transport tan emblemàtic per a la via.
A principis del 1980, la Generalitat va encarregar la gestió del Funicular de Gelida a Ferrocarrils i, durant la tardor de l’any 1981, l’antic Funicular de Gelida va realitzar el seu últim viatge i el servei va ser interromput temporalment per iniciar els treballs de reforma. Els cotxes es van traslladar als tallers d’FGC a Martorell on es van revisar els xassís i es van construir unes noves carrosseries de fusta, seguint l’estil de les originals. A la línia es van renovar elements de la maquinària així com també es va substituir el sistema de politges i el cable de tracció, i es van renovar completament la via i les estacions. La línia va ser reinaugurada el 3 d’abril de 1982.
L’any 2012 el servei públic regular va ser substituït per un nou tipus de servei turístic, amb circulacions els dies festius i els caps de setmana; el 2016 el funicular es va aturar per defectes als eixos del funicular i el 2017 FGC va decidir posar en marxa un pla de renovació que contemplava la substitució dels elements degradats, la renovació dels vehicles i la modernització de les instal·lacions. Els treballs es van iniciar el mes de juny del 2017 i el funicular va tornar a funcionar el 6 d’abril de 2019 després de l’adquisició de bastidors de nova construcció i de revisar la maquinària i els mecanismes de seguretat i substituir el cable de tracció. Va estar en funcionament fins al maig de 2023.