Centenari del Metro de Barcelona #100anysmetroBCN

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Respon
metring
Administrador
Entrades: 23525
Ubicació: Fabra i Puig

Conferència: 100 anys del “Gran Metropolitano de Barcelona” #100anysmetroBCN

Entrada Autor: metring » Dissabte 08/02/2025 21:19

https://www.fcaf.cat/portal/conferencia ... barcelona/

Conferència: 100 anys del “Gran Metropolitano de Barcelona”

El proper dimecres 26 de febrer de 2025 a les 18:30 hores es durà a terme una conferència amb el títol “100 anys del “Gran Metropolitano de Barcelona””, a càrrec de Ramon Lascorz i Joan Alberich, organitzada per l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Sant Cugat del Vallès conjuntament amb la FCAF.

L’acte es realitzarà a la Casa de Cultura de Sant Cugat, carrer Castellví, 28, de Sant Cugat del Vallès.

Imatge

LeoMetropol
N4
N4
Entrades: 64
Ubicació: Santa Coloma (L1 L9) / Cardedeu (R2)
Contacta:

Entrada Autor: LeoMetropol » Dimecres 26/02/2025 13:02

Imatge

I Bordeta? Imatge

Renfe445
N10
N10
Entrades: 4510
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Dimecres 26/02/2025 15:13

Algun heroi ja ho ha corregit, Edding a mà. :)

Fran-Ikarus
N11
N11
Entrades: 5809
Ubicació: La Gran Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: Fran-Ikarus » Dissabte 01/03/2025 13:49

Renfe445 ha escrit: Dimecres 26/02/2025 15:13 Algun heroi ja ho ha corregit, Edding a mà. :)
Sí, però només en una estació/andana... A Espanya (andana sentit Fondo) no, per exemple.

Qui sap, potser hagin d'obrir una licitació per l'esmena/substitució dels erronis... :x

Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan

wefer
Administrador
Entrades: 7211
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Dilluns 10/03/2025 22:29

Visita històrica del Metro

Descripció: Activitat organitzada per l'AMCTAIC i acompanyats de Manuel Marina, guia oficial de Barcelona i impulsor de la plataforma Pro Museu del Transport, ens explicarà la història de la construcció del Gran Metro per la Rambla, plaça Catalunya i Passeig de Gràcia amb fotos històriques i també coneixerem la història i evolució general del metro en 100 anys.

Punt i hora de trobada:
10:00h Font de Canaletes, Rambla.
Passejada per Pl. Catalunya, Passeig de Gràcia fins a la Diagonal. Entrada als vestíbuls de Pl. Catalunya (L3-L1), Passeig de Gràcia (L2-l3) i Diagonal (L3).
12:00h Finalització de l'activitat.

Es recomana portar calçat còmode.
Preu Soci: 10 euros / Preu No Soci : 15 euros

Per inscripcions i més informació cal trucar als telèfons de l'AMCTAIC 93 780 37 87 - 638 320 070, o bé enviar un correu electrònic a secretaria@amctaic.org
Dates: 21/03/2025
https://www.eic.cat/actes/99794

metring
Administrador

Entrada Autor: metring » Dilluns 10/03/2025 22:49

Del canal de Youtube de la FCAF:

Presentació del llibre 100 Anys del Gran Metropilitano de Barcelona a carrec de Ramón Lascorz i Joan Alberich a Sant Cugat

metring
Administrador

Entrada Autor: metring » Diumenge 23/03/2025 11:55

https://www.elperiodico.cat/ca/barcelon ... -115590705

Rosario Ibáñez, professora: "A l’escola del metro no hi havia educació diferent per a nois i noies"

L’alumna i després professora de les Escoles Comercials Montserrat, per a fills d’empleats del suburbà, elogia la tasca del centre. Era gratuït i formava els fills dels treballadors i, a més d’ensenyar-los les matèries convencionals, els preparava per accedir al mercat laboral.
«Tenia companyes que parlaven en català, però la majoria érem de fora de Catalunya»
Rosario Ibáñez, professora: "A l’escola del metro no hi havia educació diferent per a nois i noies"

Toni Sust

Barcelona 23 de març del 2025. 02:05

El 1946 a Aguarón, a l’Aragó, a la província de Saragossa, tocant a Cariñena. Jo era la més gran i llavors tenia només un germà, després en va arribar un altre. Vam venir a Barcelona el 1953. Els meus pares tenien vinyes i la meva mare era una dona molt inquieta, no hi havia cooperatives, calia anar a vendre el raïm i ella no volia continuar mirant al cel contínuament: que si venia la pedra a l’agost, s’ho emportava tot.

¿I què van fer a Barcelona?

Vam venir amb feina: la meva mare tenia un cosí germà que treballava al metro. El límit dels homes per entrar al metro era 35 anys, i al meu pare li faltaven mesos. Va entrar gràcies al cosí. Primer va treballar revisant les vies a la nit, després va passar a les cotxeres. La meva mare treballava a casa.

I així es va convertir en la filla d’un treballador del metro Transversal (la línia 1). Es van instal·lar a Sants.

Primer al carrer d’Olzinelles, rellogats quatre o cinc mesos en una habitació, fins que vam trobar un pis. El cosí vivia al pis de dalt, fèiem molta vida allà i anàvem també molt al cine, al cine Manelic, per no quedar-nos a casa.

Ara hi ha de nou moltes habitacions de lloguer. ¿I després?

Vam anar a viure a un pis del carrer de Sagunt.

¿Va començar a anar a les Escoles Montserrat el 1953?

El meu pare va venir primer, a l’abril, i la resta vam arribar després de la verema. L’última verema. Només vam vendre una vinya per al canvi de pis. Vam arribar a l’octubre, i aquell primer any vaig anar a una altra escola, a l’escola Liceu. Tenia llavors set anys. El curs següent ja el vaig fer a les Escoles Montserrat.

¿Tots eren fills de treballadors del metro?

Tots. Vaig ser molt feliç allà. Era bona alumna i els professors eren molt bons. Els nois i les noies entràvem amb mitja hora de diferència, nosaltres entràvem abans, a les 8.30, i sortíem abans. Però algunes classes eren mixtes. Recordo que als 11 o 12 anys hi havia nois i noies a la classe. Una diferència: nosaltres fèiem la labor. A la meva escola mai es va cantar el Cara al sol. Hi havia un cor escolar, l’Esbart dansaire. Tenia companyes que gairebé no parlaven castellà, parlaven en català, però molts, la majoria, érem de fora de Catalunya. Amb la meva mare, perquè el meu pare treballava de nit, anava al Círculo Social Metropolitano, on fèiem activitats de tot tipus.

¿Fins a quina edat va estar a l’escola?

Fins als 14, els 15 els feia a l’octubre. La formació que ens donaven em va permetre fer l’examen per lliure de primer i segon de batxillerat per lliure, a l’Institut Montserrat. Els dos últims anys ens ensenyaven taquigrafia, comptabilitat, mecanografia, sorties preparada per trobar una feina. Jo vaig començar a treballar a l’editorial Dux, havia d’ajudar a casa, mentre acabava el batxillerat. Treballava de les 7.30 a les 15.00. De les 19.00 a les 22.00 feia tercer de batxillerat. Després vaig fer Magisteri, volia ser mestra. Eren tres anys, jo vaig trigar més perquè el 1963 va morir la meva mare amb 43 anys, un càncer. En dos mesos. El dia que vaig fer 17 anys ens van dir que tenia càncer i va morir el 30 de novembre.

¿I això ho va canviar tot?

Vaig haver de deixar la feina per ocupar-me del meu pare i els meus germans petits, però no vaig deixar d’estudiar.

I després va tornar a les Escoles Montserrat com a professora.

Era exalumna i filla d’empleat, la directora m’estimava moltíssim. M’havien pagat el batxillerat. Em va fer una il·lusió tremenda. Vaig entrar a l’escola amb 21 anys. Aquell any el meu pare es va tornar a casar. Amb una molt bona persona.

¿Diria que el metro va cuidar molt la seva gent?

Crec que sí. Jo em vaig sentir molt cuidada pel metro. El meu pare treballava de nit, i quan va morir la meva mare vaig demanar si el podien traslladar a la tarda, i em van escoltar. I llavors ell va estar a cotxeres.

El seu marit també va anar a la seva escola i va treballar després al metro...

També. Ell va treballar a Sistemes. És important dir que mai vaig sentir que hi hagués una educació diferent per als nois i les noies.

I un dia les Escoles Montserrat van tancar i el centre es va convertir en una escola pública, avui anomenada Cavall Bernat.

Crec que va tancar perquè no tenia sentit tenir una escola que ja no podia beneficiar tots els fills dels empleats per com era de gran l’empresa. I perquè els mestres érem persones que podien recol·locar de forma fàcil i útil per al metro. Durant 1984 i 1985, quan encara feia de mestra, ens van fer una formació a una companya i a mi de programació, ens van examinar a IBM. Ella va començar a Sistemes, jo, a Programació. Les primeres dones que van treballar en informàtica al Metro eren perforistes.

Per les targetes perforades.

Sí. Perforaven els programes.

Les dones llavors ja podien tenir llocs de treball diferents, al Metro. Fins als anys 60 només podien ser revisores, interventores i taquilleres...

Jo vaig ser programadora. Va aparèixer el PC i vaig treballar amb les primeres aplicacions que es podien fer llavors.

¿Com va ser canviar de professora a programadora?

M’agradava molt ser mestra, i el canvi va ser una mica dur, em va costar, però al final vaig ser feliç. Vaig estar a Informàtica perquè m’ho va dir el meu marit, que em va recomanar anar a un lloc on no pogués pensar en el que deixava. Qui de veritat em va ensenyar a programar va ser el meu marit. Del canvi em va agradar que la meva nova vida laboral enriquia: la vida d’una escola és molt tancada. Després de programadora vaig ser analista programadora. L’any 2006 vaig optar per acollir-me a la jubilació parcial, i fins al 2011 vaig treballar un dia per setmana a Patrimoni. Allà m’ho vaig passar molt bé.

metring
Administrador

Entrada Autor: metring » Dissabte 29/03/2025 14:26

Un tema a tractar, i per preguntar-se com ha pogut passar revisió (si és que n'hi ha hagut) un cartell com aquest:

Deixant de banda coses com que als de la L1, mencionant el primer tram inaugurat i sense esmentar Bordeta, els del tram de la L5 que van pertànyer a la primera L2 com si fossin de la inauguració de la 5, etcètera.

No pot ser que s'hagin supervisat.

Renfe445
N10
N10
Entrades: 4510
Ubicació: ??!!!#=?¿****!!! ©
Contacta:

Entrada Autor: Renfe445 » Diumenge 30/03/2025 0:43

Ahir vaig anar a Pep Ventura i Pompeu Fabra i encara no hi són...
Vinga TMB que el mes que ve farà 40 anys del metro a Badalona! :'(

davida
N9
N9
Entrades: 1837
Contacta:

Entrada Autor: davida » Diumenge 30/03/2025 13:49

Renfe445 ha escrit: Diumenge 30/03/2025 0:43 Ahir vaig anar a Pep Ventura i Pompeu Fabra i encara no hi són...
Vinga TMB que el mes que ve farà 40 anys del metro a Badalona! :'(
Que esperes d'aquesta colla de curt de Gambals:
https://www.tmb.cat/ca/web/fundacio-tmb ... -del-metro
Sabies que el 1992, amb els Jocs Olímpics de Barcelona, el metro va fer un nou impuls obrint-se pas cap a Santa Coloma de Gramenet i Badalona?

Quan el 1992 nomes es va inaugurar Fondo a Santa Coloma, mentras als anys 80 es va inaugurar L1 a Santa Coloma y L4 fins Pep Ventura
O a la L1 que falta la estacion inicial de Bordeta...
Aquesta gent es capaç de fer un cartell que posi que el metro va arribar a Badalona el 2002, quan el tram La Pau Pep Ventura va pasar de L4 a L2

M1171-M1172-M1169...
N7
N7
Entrades: 350
Ubicació: Esperant al M1171-M1172--M1169-R1418-M1170

Entrada Autor: M1171-M1172-M1169... » Dimecres 02/04/2025 19:34

Veig que seguim amb solucions barates per no fer el que toca. I el tema arreglar trens antics sembla oblidat del tot. Acabarem sent els aficionats que haurem de fer la feina (i si és així jo voto per deixar-los tots preparats per funcionar).
Sandy

Atenció! Atención! Attention!
És perillós abocar-se.
Es peligroso asomarse
Do not lean out of the windows

metring
Administrador

Entrada Autor: metring » Dilluns 28/04/2025 12:29

Respon

Torna a “Història del transport”