https://www.rac1.cat/economia/20250318/ ... 1742361140
Les línies 1 i 5 són les més saturades i les que ara mateix tenen més freqüència de pas de combois
Montse Martí
18/03/2025 22:32Actualitzat:18/03/2025 22:42
La línia 1 —la vermella— i la 5 —la blava— del metro de Barcelona circulen al límit de la seva capacitat en hora punta. Transports Metropolitans de Barcelona admet que, en determinades franges horàries, al matí i al vespre, aquestes línies no poden assumir molts més passatgers i que per fer-ho s'han de comprar trens nous i afegir-los a la xarxa. Tot i això, TMB assegura que en els últims dos anys el passatge en hora punta no ha crescut especialment i, en canvi, sí que ho ha fet en hores vall.
L'ocupació ha crescut sobretot entre les quatre i les sis de la tarda i abans de les vuit del vespre. Si es compara el 2024 amb el 2023 i el 2019, l'any abans de la pandèmia, el passatge d'abans de les 20 h ha crescut entre un 25 i un 34% dependent de l'any i entre les 16 h i les 18 h ha pujat entre un 7 i un 18%. També depenent de l'any.
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, diu que s'ha demanat a l'ATM afegir una desena de trens nous a la xarxa de metro, sobretot a la línia 1 i 5, més saturades, per poder respondre a la demanda.
"Encara tenim un cert marge, però considerem que necessitem una ampliació del material mòbil per continuar prestant el servei en condicions. La nostra aspiració és que totes les línies estiguin per sota o als voltants dels tres minuts, i algunes, com la 1 i la 5, tinguin una capacitat per arribar als 2 minuts i 20 segons", explica.
Hi ha línies, com la blava, que els metros en hora punta actualment passen cada 2 minuts i 29 segons. TMB apunta que afegint més trens —passar dels 37 actuals als 41—, i reduint uns 20 segons la freqüència de pas —és a dir, enlloc que els combois passessin cada 2 minuts 15 segons—, es podria traslladar uns 4.000 passatgers més.
La línia ara mateix amb més freqüència de pas de combois és l'L5, amb aquests 2 minuts 29 segons en hora punta, i després l'L1, que els trens passen cada 2 minuts 47 segons en hora punta.
La línia on cal esperar més a l'andana perquè passi el metro és l'L4 perquè és l'única que encara no està automatitzada. A la resta de línies, la conducció del tren és automàtica i el conductor només ha d'obrir i tancar les portes i supervisar que tot vagi bé.
Dues línies del metro de Barcelona, al límit de la seva capacitat en hora punta
Per això té sentit fer el Tram no només per Diagonal, sino també per Gran Via.
- 122-042-132
- N9
- Entrades: 1766
- Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
I sobretot acabar la línia 9-10, que descongestionarà i molt els trams centrals de les línies 1 i 5. Salut!
- M1171-M1172-M1169...
- N7
- Entrades: 350
- Ubicació: Esperant al M1171-M1172--M1169-R1418-M1170
Jo el problema més gran el veig a la L5, que està més temps plena per tenir trens més petits. Acabar la L9-10 i fer més tramvia sembla una bona opció, encara ho trobo increible que ja arribi a Verdaguer. A la Gran Via aniria molt bé, i podria passar per llocs on ara no hi ha vies, a part de recordar una mica més als tramvies antics que tan es troben a faltar.
Per més freqüència aniria bastant bé conducció manual, que va més ràpida que l'ATO, i perdre els trens antics tampoc ajuda, es perd molt de temps amb les portes avui en dia (em sembla que és el fet de tenir-ho tot amb ordinador i no amb circuits elèctrics convencionals). A la L4 el problema s'ha dit molts cops que és Maragall-Llucmajor, i si es manté el sistema actual de no tenir discs intermedis. Si això es canvia la L4 podria acceptar 5 o 6 trens més de cop. No cal recordar que seguim igual que fa 20 anys allà, a part d'haver perdut els 1100 (que al meu parer ha fet que tot també vagi una mica més lent també).
Sandy
Per més freqüència aniria bastant bé conducció manual, que va més ràpida que l'ATO, i perdre els trens antics tampoc ajuda, es perd molt de temps amb les portes avui en dia (em sembla que és el fet de tenir-ho tot amb ordinador i no amb circuits elèctrics convencionals). A la L4 el problema s'ha dit molts cops que és Maragall-Llucmajor, i si es manté el sistema actual de no tenir discs intermedis. Si això es canvia la L4 podria acceptar 5 o 6 trens més de cop. No cal recordar que seguim igual que fa 20 anys allà, a part d'haver perdut els 1100 (que al meu parer ha fet que tot també vagi una mica més lent també).
Sandy
Atenció! Atención! Attention!
És perillós abocar-se.
Es peligroso asomarse
Do not lean out of the windows
És perillós abocar-se.
Es peligroso asomarse
Do not lean out of the windows
- wefer
- Administrador
- Entrades: 7211
- Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contacta:
Un dels principals problemes de les línies de metro de Barcelona és que a causa de la seva raquítica infraestructura no poden donar freqüències diferents al tram central respecte als axtrems. Això fa que hi hagi una sobreoferta de places als extrems, on els trens moltes hores transporten principalment aire, i una congestió insuportable al tram central.
La L5 té problemes de capacitat entre Sagrera i Sants-Estació, on es necessita una freqüència de 2 minuts. En canvi, la resta de línia podria funcionar perfectament amb freqüències de 4 minuts.
Si hi hagués terceres vies a Sagrera i a Sants per fer tornar els trens, amb els combois existents actualment n'hi hauria molt més que suficient per satisfer la demanda.
La resta de les línies, més o menys igual.
Però això voldria dir obres, inversió, etc. Ui...
La L5 té problemes de capacitat entre Sagrera i Sants-Estació, on es necessita una freqüència de 2 minuts. En canvi, la resta de línia podria funcionar perfectament amb freqüències de 4 minuts.
Si hi hagués terceres vies a Sagrera i a Sants per fer tornar els trens, amb els combois existents actualment n'hi hauria molt més que suficient per satisfer la demanda.
La resta de les línies, més o menys igual.
Però això voldria dir obres, inversió, etc. Ui...
- M1171-M1172-M1169...
- N7
- Entrades: 350
- Ubicació: Esperant al M1171-M1172--M1169-R1418-M1170
Em sembla que això es va parlar fa uns anys, amb l'opció de dividir trens també quan encara era possible. A Canyelles més o menys és com dius, però allà ho és perquè va ser cul de sac. No sé si es podria mirar en certs punts (per exemple Sagrera i Bordeta) on quasi ja es podria fer, tot i que no seria tan fàcil. No ho veig tan fàcil a les altres línies, però és una opció interessant que podria ajudar molt.
Sandy
Sandy
Atenció! Atención! Attention!
És perillós abocar-se.
Es peligroso asomarse
Do not lean out of the windows
És perillós abocar-se.
Es peligroso asomarse
Do not lean out of the windows