Trens autònoms i elèctrics de Parallel Systems busquen revolucionar la càrrega als EUA, reduint emissions i competint amb els camions.
Parallel Systems, una startup fundada per exenginyers de SpaceX, ha llançat al món la seva visió del futur del transport de mercaderies. Els seus vehicles ferroviaris elèctrics, completament autònoms i amb bateria, prometen transportar contenidors estàndards sense locomotores ni maquinistes, recorrent fins a 500 milles per càrrega. Amb aquesta solució, l'empresa pretén competir amb el camió en rutes de curta i mitjana distància, oferint beneficis mediambientals, econòmics i operatius. Les primeres proves reals van començar el 2023, però el 2025 serà clau per a la seva expansió i potencial desplegament comercial.
Un tren sense locomotora ni maquinista
Al centre d'aquesta innovació es troben vehicles autònoms autopropulsats, capaços de transportar contenidors de fins 70.000 lliures (més de 31 tones) sense necessitat de caps tractors ni operaris. Cada unitat està equipada amb un sistema de bateria de llarg abast que permet cobrir fins a 500 milles amb una sola càrrega, i ho fa consumint un 25% menys energia que els camions tradicionals.
La seguretat també és al nucli del disseny: gràcies al seu sistema avançat de frenada, poden aturar-se en una desena part de la distància que requereix un tren convencional de mercaderies. A més, els vehicles de segona generació, presentats el setembre de 2023, s'han optimitzat per integrar-se amb els sistemes ferroviaris existents, permetent una adopció escalonada sense necessitat de renovar tota la infraestructura.
L'impacte de canviar pneumàtics per rails
El plantejament de Parallel no és substituir el tren convencional, sinó atacar el segment més difícil per al ferrocarril: la curta distància. Segons les seves estimacions, traslladar sol 100.000 milles de transport per camió al sistema elèctric ferroviari eliminaria unes 175 tones mètriques de CO₂. En un context on les emissions del transport de mercaderies continuen creixent, l'electrificació ferroviària modular es presenta com una resposta eficaç i realista.

Seguir llegint: https://www.drivingeco.com/ca/asi-tren- ... -camiones/