Desdoblament de l'Eix Transversal

Cotxes, motos, bicis, etc. i infrastructures associades (autopistes i autovies).
Coches, motos, bicis, etc. e infraestructuras asociadas (autopistas y autovías).
Respon
Avatar de l’usuari
122-042-132
N9
N9
Entrades: 1769
Ubicació: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)

Re: Desdoblament de l'Eix Transversal

Entrada Autor: 122-042-132 » Divendres 11/10/2024 21:09

Bona noticia! Gràcies! Salut!



Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3376
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dilluns 14/10/2024 9:58

Regió-7, 11 d'octubre de 2024 ha escrit: Reobre el viaducte d’Osormort de la C-25 després de 10 mesos d’obres i una inversió de 5,6 milions
La consellera Sílvia Paneque ha celebrat que la carretera es pugui obrir dos mesos abans del previst

Mar Martí (ACN)
Sant Sadurní d'Osormort 11 D’OCT. 2024 18:06

El viaducte d'Osormort (Osona), a l'Eix Transversal (C-25), tornarà a estar obert al trànsit en els dos sentits de la marxa al llarg d’aquest divendres a la tarda. La via es trobava tallada des del desembre de l'any passat, quan es va haver de prohibir el pas en sentit Lleida per un problema de corrosió en el cablejat que amenaçava l'estructura. Les obres, amb un pressupost de 5,6 milions, han resolt els problemes i s’han enllestit dos mesos abans del previst. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, que ha visitat el viaducte, ha celebrat aquest avançament i ha agraït la tasca que han fet les empreses implicades. Paneque ha recordat que en els propers 15 dies es faran “petites actuacions” als carrils sentit Girona sense tallar el trànsit.

Construït a finals dels anys 90, el viaducte d'Osormort és un dels més singulars de l'Eix Transversal, tant per la seva alçada, com per la seva longitud -té 505 metres i és el més llarg de la C-25- i per la seva estructura, ja que els tirants del pont van per sota del tauler, al contrari del que és habitual. Una inspecció del Departament de Territori va detectar, a finals de l'any passat, un "alt grau de corrosió" en els tirants de l'estructura i això va requerir d'una "important" actuació de reparació.

En concret, s'han substituït els 26 els tirants de l'estructura per uns de més moderns i amb més elements de protecció. També s'han reparat els puntals metàl·lics de cada tram, l'armadura superior del tauler, s'han substituït els aparells de recolzament dels estreps i s'ha impermeabilitzat el ferm.

"Era important que es pogués obrir el més aviat millor”
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, que aquest divendres ha visitat la infraestructura, ha celebrat que s’hagi pogut reobrir el trànsit dos mesos abans del previst. En aquest sentit, ha explicat que a Osona hi ha diferents esdeveniments vinculats al Nadal com la Fira de l’Avet d’Espinelves i el Mercat Medieval de Vic que comporten un volum molt elevat de trànsit per aquesta via i, per això, era important “que es pogués obrir el més aviat millor”.

Paneque ha posat en valor les tasques preventives que fa la conselleria de Territori a totes les infraestructures del país i que permeten actuar “quan no hi ha danys majors”. En concret, a Catalunya hi ha registrats prop de 5.000 ponts i estructures a la xarxa viària i el Departament efectua cada any unes 1.100 inspeccions.

La consellera ha dit que aquesta situació “ningú se l’esperava” però ha posat en valor les actuacions preventives que han pogut detectar “les zones de degradació de l’estructura”. “Això ha permès poder aplicar tecnologies del segle XXI amb un revestiment de fins a cinc capes de protecció que farà que aquestes estructures metàl·liques que suporten el pont tinguem garanties que no hi hagi danys per molts anys més”, ha apuntat.

Tot i que al llarg d’aquest divendres a la tarda s’anirà restablint el trànsit en sentit Lleida, Paneque ha dit que en els propers 15 dies es faran tasques de manteniment als carrils sentit Girona. En concret, es reforçarà el ferm dels carrils i es pintaran les línies definitives. “Seran 15 dies d’afectacions mínimes”, ha assegurat Paneque.
Resum: la calçada sentit Lleida està amb el trànsit normalitzat i sense cap restricció.

La calçada sentit Girona està encara limitada a un sol carril i 60 Km/h fins que la reasfaltin. La consellera diu que en un parell de setmanes i que no caldrà interrompre el trànsit.

Salut !!


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Avatar de l’usuari
genissimon
N10
N10
Entrades: 3376
Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Entrada Autor: genissimon » Dimarts 06/05/2025 9:36

Diari de Girona, 5 de maig de 2025 ha escrit: L’Eix Transversal nota el pes dels anys
Després de gairebé tres dècades de la seva construcció, el que és un dels principals traçats viaris de la xarxa catalana, bona part del qual passa per les comarques centrals, mostra evidents símptomes de degradació. Una situació que ara la Generalitat vol resoldre amb una nova concessió pel manteniment

David Bricollé
Girona/Manresa 05 MAI 2025 6:30

L’Eix Transversal (C-25) presenta símptomes d’envelliment. El que és un dels grans eixos viaris de Catalunya (passa per nou comarques, El Segrià, el Pla d’Urgell, l’Urgell, la Segarra, l’Anoia, el Baix Llobregat, el Bages, Osona i la Selva) acumula tres dècades al damunt de pas de trànsit, i els conductors habituals noten des de fa temps el deteriorament de la calçada en forma de forats (per trencament de la capa d’asfalt o per enfonsalls) i esquerdes. Danys que arriben a generar perill en la circulació (en especial per als motoristes que van trobant sovint elements d’inestabilitat en el que és una via on se circula a alta velocitat), o que si més no arriben a provocar una conducció incòmoda, pels sotracs.

Si bé és cert que no es pot parlar per igual al llarg del seu recorregut, hi ha trams on aquest mal estat és molt evident i, a més, hi ha hagut en els últims anys punts especialment sensibles, com per exemple el viaducte d’Osormort, una part del qual va estar tancat durant mesos per fer-ne la reparació.

Precisament, la Generalitat va anunciar a principi d’any l’adjudicació de la conservació integral de l’Eix Transversal per 46 milions d’euros a quatre empreses catalanes, un contracte amb una vigència de quatre anys. Es tracta d’una Unió Temporal d’Empreses (UTE) formada per les companyies Rubau, Sorigué, Romero Polo i Acisa, que serà qui es farà càrrec del manteniment d’aquesta via. El contracte s’iniciava el passat 1 de febrer i té una vigència de quatre anys, per un import de 46 milions d’euros. De fet, aquests dies ja s’han començat a veure moviments de treballs sobre la via.

A banda dels quilòmetres de via, també compta amb 25 túnels dobles i 179 estructures, fet que converteix aquest contracte en un dels més importants en relació al manteniment i conservació de carreteres de Catalunya. El tram que potser presenta pitjor situació és el que connecta el Bages amb l’Alta Segarra (Anoia). En aquest sector hi sovintegen i alternen en totes dues bandes els bonys i esquerdes. També hi són molt presents antigues reparacions que fan que, en general, el ferm sigui globalment irregular. Usuaris habituals d’aquest tram, sobretot motoristes, posen de manifest que aquesta situació els genera inseguretat, perquè la conducció es converteix en «salts continus». No és una situació exclusiva d’aquesta zona. En el tram que passa per la comarca de la Selva, també hi zones amb bonys i irregularitats, que provoquen més d’un sobresalt, sobretot en zones amb pendents pronunciades.

De fet, aquest tram ha presentat problemes des que, fa una dècada i mitja, se’n va fer el desdoblament. L’ampliació a dos carrils es va obrir al trànsit a final del 2012, i al llarg de l’any següent els operaris ja van haver de treballar en dues ocasions en el tram que passa per Aguilar de Segarra i Rajadell. En tots dos casos el motiu va ser l’aparició de bonys a la calçada. Les primeres ondulacions van aparèixer a mitjan mes d’abril del 2013 en un tram de tres quilòmetres i, vuit mesos més tard, en van tornar a aparèixer de noves.

El que va argumentar llavors el departament, és que eren conseqüència d’una mala compactació entre la calçada de la carretera vella i la nova, en què hauria tingut una especial incidència les pluges que hi va haver tot just acabar les obres de construcció de la carretera. Aquestes precipitacions haurien provocat que la compactació del terreny no es fes de manera correcta.

Les quatre empreses que integren la UTE a la qual se n’ha adjudicat el manteniment seran les que hauran de resoldre aquestes deficiències, ja que el contracte que la Generalitat hi va formalitzar a principi d’any té per objectiu «assegurar la funcionalitat i conservar les mesures de seguretat de la via». Per això, s’ha inclòs el manteniment de túnels, paviments, ponts, viaductes i estructures.

Un de cada quatre vehicles que circula per la C-25 són camions

L’Eix Tranversal s’ha convertit pel seu traçat (el fet que sigui el gran connector d’est a oest per creuar Catalunya cap a la resta de l’Estat) i per algunes de les activitats econòmiques que s’hi desenvolupen (el més evident, les explotacions ramaderes, sobretot de porcí, i els escorxadors) en una de les vies per excel·lència del trànsit de camions.

Els últims registres de trànsit situaven en uns 17.000 el nombre de vehicles que hi circulen de mitjana diària al llarg del seu traçat. Un dels trams amb més intensitat de trànsit a la C-25 és al seu inici (o final) a Riudellots de la Selva, amb uns 10.000 vehicles diaris. Del total de vehicles, gairebé des de la seva posava en funcionament, però sobretot a partir del desdoblament, un de cada quatre són camions.

D’altra banda, el govern de la Generalitat va decidir el 2022 resoldre anticipadament la concessió de l’Eix Transversal, que fins llavors estava en mans de Cedinsa fins a l’any 2040, per fer-se càrrec d’aquesta autovia i estalviar un total de 810,4 milions fins a aquell any. Fonts del departament d’Economia de la Generalitat van precisar que es tractava de l’operació econòmica amb més impacte per a les finances de la Generalitat de l’última dècada.

El desdoblament de la C-25, autovia que enllaça Cervera i Caldes de Malavella, es va inaugurar el 2013 després d’una inversió de 752,4 milions d’euros. La Generalitat va finançar aquesta obra per l’anomenat peatge a l’ombra, mètode pel qual l’administració catalana paga un determinat import per cada vehicle que circula pels 153 quilòmetres de l’autovia, una concessió que en teoria vencia al juny del 2040.

El maig del 2022 la Generalitat va comunicar formalment a Cedinsa la seva intenció d’aprofitar una clàusula d’aquest contracte, signat l’octubre del 2007, per dur a terme aquesta reversió anticipada de la concessió, que calcula que li permetia un estalvi anual d’uns 70 milions d’euros. El contracte incloïa diverses oportunitats de resolució anticipada i la Generalitat en va voler aprofitar una, la que avalava fer-ho als quinze anys de vigència de la concessió, és a dir, el 2022.

Per a això, la Generalitat va haver d’abonar a la concessionària el preu de reversió anticipada, és a dir, l’establert en aquell contracte -221 milions- amb una taxa d’actualització del 5% fins a la data de pagament efectiu, és a dir, un import màxim de 482,62 milions d’euros al tancament d’aquest any.

El Govern va concedir un préstec de 50 milions a la concessionària el 2010 del qual encara li faltava per retornar en el moment de la resolució anticipada 32 milions al tancament del 2022.


Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.

Respon

Torna a “Vehicles privats”