Ferrocarrils rehabilitarà l'edicle i recuperarà la marquesina de l'estació de Sant Gervasi
L’actuació permetrà millorar l’estabilitat estructural i eliminar les filtracions existents
Els treballs, amb un pressupost de 670.000 euros, tindran una durada prevista de 28 setmanes
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha licitat avui les obres per a la rehabilitació de l’edicle de l’estació d’FGC de Sant Gervasi, inaugurat l’any 1931, i la recuperació de la marquesina, eliminada l’any 1960.
Els treballs, amb un pressupost de 670.000 euros (abans d’IVA) i un termini d’execució de 28 setmanes, consistiran en la millora de l’estabilitat estructural de l’edicle, la recuperació de la marquesina perimetral de vidre i la reparació de la façana i de les filtracions existents en la coberta així com la renovació del tancament de vidre i de les instal·lacions existents. Pel que fa a la marquesina, els treballs que es realitzaran permetran recuperar l’aspecte original de la coberta i els vidres.
L’edicle, ubicat a la Plaça Molina, compta amb una superfície exterior de 58 m2, amb un espai de 5m2 que correspon a l’accés a l’ascensor. Es tracta d’una estructura de deu pilars d’acer envoltats de parets ceràmics amb una coberta de zenc i quatre façanes amb tancaments de vidre enrassats per la part exterior.
La intervenció s’emmarca dins del constant procés de renovació i de manteniment de les instal·lacions que du a terme FGC per continuar donant un servei de qualitat a les persones usuàries, amb l’objectiu d’assegurar la robustesa de les instal·lacions i la fiabilitat i puntualitat en el servei.
L’estació d’FGC de Sant Gervasi forma part de la línia Barcelona-Vallès, concretament de les línies S1 (Terrassa), S2 (Sabadell) i L6 (Sarrià). El 2024 va registrar 1,4 milions de viatges, un 48% més que l’any anterior. L’accés a l’estació de Sant Gervasi se situa just al costat de l’entrada a l’estació d’FGC de Plaça Molina, de la línia L7 (Av. Tibidabo).
Una peça singular
L’estació de Sant Gervasi es va inaugurar l’any 1863 amb la resta de la línia Barcelona-Sarrià i inicialment comptava amb les vies i andanes a cel obert. L’any 1929, després del seu soterrament, es construeix el volum edificat que hi dona accés, a peu de carrer, per tal de cobrir l’escala d’accés a l’estació. Es tracta d’una peça singular, que dona caràcter a la plaça Molina, en forma de prisma rectangular de maçoneria, definit per un perímetre de pilars i pilastres que suporten la coberta metàl·lica recoberta amb zinc que li aporta elegància.
El 1985 és rehabilitada integralment i fins a finals dels noranta queda integrada en la reordenació de la plaça, que cerca unificar espais de lleure, terrasses i espais urbans existents tot i la seva complexa realitat viària.
L’any 2009, en un esforç infraestructural per connectar la línia Barcelona-Tibidabo amb els ramals del Vallès, es crea un intercanviador que resol eficaçment els reptes d’accessibilitat des d’ambdues voreres del carrer Balmes i manté el tarannà històric de l’estació de Sant Gervasi.

L'edicle de l'estació d'FGC de Sant Gervasi, actualment.

Una fotografia de l'edicle de l'estació d'FGC de Sant Gervasi.