Propostes ferroviàries per a l'àrea de Barcelona

Propostes dels usuaris per a fer millores a les xarxes ferroviàries existents o per crear-ne de noves / Propuestas de los usuarios para hacer mejoras en las redes ferroviarias existentes o para crear nuevas
Respon
Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 374

Re: Propostes ferroviàries per a l'àrea de Barcelona

Entrada Autor: Elefant » Dissabte 12/07/2025 9:40

jgomezs ha escrit: Divendres 11/07/2025 18:47 El problema és que tant per quadrar els horaris sense fer avançaments, com per fer els transbords coordinats, els trens han d'anar a la hora. I avui dia no hi van, "ni por asomo". Ara mateix tal com escric, miro els horaris en temps real... La web i la app de Rodalies estan petant, i la web de ferroviària em diu que el proper cap a Manresa que hi ha a l'horari de Martorell ve amb 11 minuts de retard. De fet sembla que estan fotuts tots els trens amb destí Manresa.
A veure, diferenciem propostes basades en una situació ideal del que hi ha ara de qüestions de deficiències en manteniment in gestió. Rodalies porta molts anys de falta d'inversions i té greus problemes de manteniment i fiabilitat que ara sembla que s'està remediant (tot i que em dona més que el gruix que s'està fent es per als trens de mercaderies i no el servei de rodalies). Per això no té molt sentit debatre de quadruplicacions per remeiar aquests problemes. Seria una bajanada gastar-se deu vegades més en fer una quadruplicació que no en posar al dia infraestructura i operació. Sobre tot si després aquella quadruplicació no serveix de res perque igualment tens els túnels urbans col·lapsats.



jgomezs
N7
N7
Entrades: 333

Entrada Autor: jgomezs » Dijous 17/07/2025 11:47

Nen de Gràcia ha escrit: Dimarts 15/07/2025 20:59 Fins ara, sempre haviem fet servir Vilafranca del Penedès (R4), ja que aquesta és la ciutat de referència en general, però els trens de Rodalies ja acostumen a tenir probblemes en general, i aquest estiu, per si fos poc, hi ha via única fins a Martorell per obres.
Disculpeu que m'apropiï d'aquest tros de post per un altre tema, però això lliga amb el que debatíem l'altre dia sobre la R4 i els trens semidirectes. A la R4 els trens que venen de Vilafranca / Sant Vicenç de Calders rarament van a l'hora que marca l'horari, trencant la cadència de un tren cada 15 minuts entre Martorell i Terrassa (en la pràctica són un cada 30, amb un intercalat de Heisenberg).
Aquest estiu, amb la via única per obres, han refet l'horari per a que només hi hagi un tren per hora entre Martorell i Sant Vicenç de Calders. Però entre l'horari i la realitat hi ha una diferència de, no 5 minuts, sinó de 15 minuts, mitja hora, una hora... Només un tren per hora, i no saps quan passarà.

I això lliga amb el que parlàvem:
Elefant ha escrit: Dissabte 12/07/2025 9:40 A veure, diferenciem propostes basades en una situació ideal del que hi ha ara de qüestions de deficiències en manteniment in gestió. Rodalies porta molts anys de falta d'inversions i té greus problemes de manteniment i fiabilitat que ara sembla que s'està remediant (tot i que em dona més que el gruix que s'està fent es per als trens de mercaderies i no el servei de rodalies). Per això no té molt sentit debatre de quadruplicacions per remeiar aquests problemes. Seria una bajanada gastar-se deu vegades més en fer una quadruplicació que no en posar al dia infraestructura i operació. Sobre tot si després aquella quadruplicació no serveix de res perque igualment tens els túnels urbans col·lapsats.
Abans de pensar en serveis més ràpids, calen serveis més fiables (sembla que estem d'acord, oi?). I això no s'aconsegueix només tenint serveis que tinguin menys incidències, sinó que siguin més robustos en cas de incidència. A hores d'ara ja no crec que per molt que "posem al dia infraestructura i operació" certs serveis puguin anar consistentment amb menys de 5 minuts de marge d'error. Cal invertir també en resiliència:
- Si tens una incidència com una via única, enlloc de fer uns horaris "de millor intenció" que no es compleixin, potser cal fer uns horaris més pessimistes, és més ràpid un tren que triga 15 minuts extra, que un que t'arriba 30 minuts tard. O potser convertir aquell tram en una llançadora Sant Vicenç de Calders - Martorell o Molins de Rei. Has de fer un transbord, però redueixes marge d'error i no impactes el servei a la resta de la línia, que és molt llarga.
- Si tens un tram a l'extrem d'una línia on els trens sovint tenen endarreriments, doncs potser cal posar més trens i maquinistes "de reserva" a les puntes de la línia per a que els trens no surtin tard d'origen perquè han arribat tard del servei anterior. Això és diner que no es pot inaugurar, però dona un servei millor.
- Si tens un túnel saturat (L'Hospitalet - Arc de Triomf), i d'aquests una tercera part dels trens hi arriben amb un marge d'error de més de 5 minuts (tots els de la R3 i la meitat dels de la R4), llavors o es fa que alguns dels serveis més irregulars no entrin al coll d'ampolla, o que els trens puguin circular més junts entre ells del que marca l'horari (potser aquí cal inversió en sistemes de senyalització i trens amb millor acceleració? Un expert ho sabrà millor).
- Si vols fer trens semidirectes que guanyin 10 minuts de trajecte, però per molta inversió que facis tens massa coses que no depenen de tu, i el marge d'error és de 5 minuts, llavors et calen punts d'avançament, no ho pots fer purament amb espai a l'horari.



Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 374

Entrada Autor: Elefant » Divendres 18/07/2025 3:01

En general no et falta raó, al final també és gradual de quant hi inverteixes per resiliència, trens i maquinistes de reserva, solcs buits als túnels urbans etc.. Tema túnels hi ha un projecte que es La Torrassa, que haurà de ser una millora reduint el número total de trens que circulen pels túnels evitant circulacions redundants. R1+R4 per Pl. Catalunya, R2+R3+Regionals per Aragó. Jo també vaig proposar una vegada que els regionals del nord arribin a l'estació de França, fent salts de moltó. Però vaja un altre tema.
Dit això, en el cas concret de l'R4 no hi veig que calgui molt més. Un cop reduïda la pressió als túnels urbans, tenint via doble això ja va bé per tenir 6 trens/hora, incloent-hi alguns semidirectes.



Respon

Torna a “Propostes ferroviàries”