Jornada: "Els nous serveis de ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya"

Propostes d'organització de "Trobades", viatges, conferències, cursos, actes inaugurals, etc.
Propuestas de organización de "Encuentros", viajes, conferencias, cursos, actos inaugurales, etc.
Respon
Avatar de l’usuari
metring
Administrador
Entrades: 23764
Ubicació: Fabra i Puig

Jornada: "Els nous serveis de ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya"

Entrada Autor: metring » 16 des. 2025, 11:37

https://www.eic.cat/jornades/1136138

Els nous serveis de ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya

Comissió: Comissió de Cultura: Grup Engitren
Descripció: La liberalització del sector ferroviari, atenent a les directrius de la Unió Europea, obre noves possibilitats per a operadors diferents dels que, històricament, havien explotat de forma mono-polista els serveis de Rodalies.

És ben conegut el procés pel qual s'està negociant, entre els governs de l'Estat i la Generalitat de Catalunya, el traspàs integral de les Rodalies de Barcelona. Aquest procés ve de llarg i, en tant no es concreti, la Generalitat de Catalunya va decidir exercir la competència que li dona la legislació actual (entre d'altres, el propi Estatut d'Autonomia), que considera que el govern auto-nòmic és el titular dels serveis amb OSP (Obligació de Servei Públic).

Sota aquesta premissa, la Generalitat de Catalunya ha decidit atorgar la prestació de dos serveis concrets a FGC, en tant que mitjà propi, el qual permet fer una adjudicació directa sense licitació pública.

La naturalesa d'aquests dos serveis és notablement diferent.

En primer lloc, FGC, a través de la seva filial FGCRail, SAU, començarà a operar a finals de 2026 els serveis de Rodalies de Lleida (línies RL3 Lleida - Cervera i RL4 Lleida - Terrassa), substituint l'actual operador (Renfe).

Aquesta substitució té sentit en tant que FGC ja opera les línies RL1 Lleida - Balaguer i RL2 Lleida - La Pobla de Segur i, per tant, s'esdevenen economies d'escala en la gestió conjunta. D'altra banda, els recursos necessaris per a aquest servei tenen una di-mensió que els fa assumibles. Com a xifres principals poden destacar l'adquisició de 4 noves unitats de tren i la incorporació de 20 maquinistes.

L'altra actuació és el nou servei de trens llançadora entre l¡Aeroport de Barcelona (terminals T1 i T2) i el centre de la ciutat. En aquest cas no es tracta d'una substitució sinó d¡un nou servei que aprofita la construcció d'una nova infraestructura (túnel ferroviari entre l'estació del Prat i l'Aeroport). El nou servei preveu una oferta d'una circulació cada 15', amb material mòbil especí-fic adaptat al perfil de clients (espai per equipatges, informació a bord sobre els vols, etc.). Per dur-lo a terme s'ha adquirit un total de 10 unitats de tren i és previst incorporar al voltant de 40 maquinistes. El servei es prestarà a través d'una altra empresa filial, FGC Mobilitat, SAU.

Aquests projectes seran objecte de la ponència que presentarà Albert Tortajada Flores. És enginyer de Camins, Canals i Ports per la Universitat Politècnica de Catalunya (1985) i ha desen-volupat pràcticament la totalitat de la seva carrera professional a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, empresa a la que es va incorporar el 1991. Entre altres responsabilitats, ha estat Cap de la Divisió d'Instal·lacions Fixes, Director d'Operacions, Director d'Explotació, Director de Plani-ficació i Director d'Infraestructures. Actualment ocupa el càrrec de Director de Projectes i Desenvolupament de Nous Negocis. Ha ocupat el càrrec de Vice-president de la UITP entre els anys 2001 i 2004. És el representant d'FGC en el clúster de mobilitat In-Move, on ostenta la presidència del Comitè d'Innovació.

Dates: Dijous, 22 de gener de 2025
Horari: A les 18h en format híbrid (online i presencial a Via Laietana, 39, Barcelona)
Inscripció



Respon

Torna a “Trobades i esdeveniments”