http://www.elperiodico.cat/
----------------------------------------
El 53% de la xarxa viària de BCN ja prima el vianant sobre el cotxe
1. • La implantació de les 'zones 30' culminarà aquest any el gir municipal en defensa del transeünt
2. • El consistori completa el canvi de model que va iniciar a final dels anys 90 en pro dels veïns
ALBERT OLLÉS
BARCELONA
Carrers per estar-s'hi i carrers per passar-hi. Aquesta frase, enunciada per un especialista en mobilitat urbana, resumeix la nova cultura d'ús de la xarxa viària que l'Ajuntament de Barcelona vol propagar entre els ciutadans coincidint amb la implantació aquest any als 10 districtes de les zones 30 de limitació de velocitat. Un projecte que completa el canvi de model iniciat a finals dels anys 90 en benefici dels vianants i que ja ha aconseguit, segons els càlculs municipals, que el 53% dels carrers primin el vianant sobre el cotxe.
Aquest percentatge, que inclou les illes de vianants i les vies de prioritat invertida, tocarà sostre l'octubre que ve, quan s'acabi la implantació de les zones 30 iniciada aquest mes, i arribarà fins al 55% del total de la xarxa viària. La xifra, impensable fa només una dècada, respon al procés de "jerarquització" dels carrers --en paraules del director de Mobilitat de l'ajuntament, Ángel Ló- pez-- impulsat pel consistori.
Segons López, l'aparició del cotxe els anys 60 i 70, vinculat al progrés, va provocar una ocupació "exhaustiva, desordenada i sense control de l'espai públic". "Barcelona va començar a conscienciar-se'n durant la dècada dels 80, que és quan es va idear l'actual pla d'aparcaments i les primeres zones de vianants, sorgides de la convicció que hi ha molts llocs de la ciutat on la circulació no és necessària. A més a més, restringir-la n'incentiva l'ús social i comercial", afegeix.
CARRERS DE PRIORITAT INVERTIDA
El procés de guanyar zones per a vianants va originar com a solució mixta els primers carrers de prioritat invertida, en què poden circular els cotxes però a menys velocitat i amb més dificultats. No obstant, aquestes alternatives eren només "parcials", segons el director de Mobilitat, de manera que es va apostar per la jerarquització com a solució global per a tota la ciutat.
"L'impuls definitiu el vam donar el 2000 i primer vam definir quin ús tenia cada via per, a partir d'aquí, aplicar les mesures necessàries que garantissin la utilització assignada", explica. El primer objectiu va quedar plasmat el 2005 en el decret d'alcaldia que va establir l'anomenada xarxa bàsica de mobilitat de Barcelona, en la qual es concretren les zones de la ciutat reservades al trànsit rodat (vies d'accés i primàries) i s'hi estableix un límit de velocitat de 50 quilòmetres per hora (a les rondes és de 80).
Per facilitar la mobilitat, la xarxa bàsica gaudeix d'alguns privilegis, com l'adaptació a les vies de tots els serveis municipals (neteja, manteniment, etcètera) i els projectes d'o- bres públiques. Una premissa que, en aquest últim cas, no sempre es compleix.
Tot el que queda fora d'aquesta xarxa (com si es tractés del negatiu del mapa) és l'espai on mana el vianant, que el comparteix amb el transport públic i la bicicleta. Aquestes zones han estat també jerarquitzades per la limitació de velocitat, que va dels 30 quilòmetres per hora de les zones 30 als 20 quilòmetres per hora de les de prioritat invertida, els 10 quilòmetres per hora en les vies d'ús exclusiu de veïns i de càrrega i descàrrega, i la restricció total de cotxes a les de vianants.
"Aquesta fórmula permet combinar els diferents models de pacificació del trànsit i fer-los complementaris, amb la idea que els conductors es vagin conscienciant que no poden circular per tot arreu, ni de la mateixa manera. Hi ha carrers per a cotxes, i hi potenciarem aquest ús, i altres que són per als veïns", explica López. "Volem modificar el comportament i els hàbits dels conductors, de manera que som conscients que aquest canvi de cultura necessitarà un temps per consolidar-se", argumenta.
Hora i data actual: Dimecres 30/04/2025 11:08
En el 53% de la xarxa viària de BCN primen els vianants
Tot el que no es pugui englobar als apartats anteriors.
Todo lo que no se pueda englobar en los apartados anteriores.
Todo lo que no se pueda englobar en los apartados anteriores.
- wefer
- Administrador
- Entrades: 7211
- Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contacta:
En el 53% de la xarxa viària de BCN primen els vianants
Entrada Autor: wefer » Dilluns 26/02/2007 10:20
Torna a “Transport en general”
Salta a
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari
- ↳ Propostes ferroviàries
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta transport públic
- ↳ Vehicles privats
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres
- ↳ Transport en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments
- ↳ Oci i divertiments
- ↳ Comunicats del Fòrum
- ↳ Suggeriments, proves i Off-topic
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ ARMF
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFES)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ CAFC Club d'Amics del Ferrocarril de Cornellà (Nou)
- ↳ Tren de l'Oreneta (Nou)
- ↳ Tren de Palau
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró
- ↳ Albert Guillaumes (Nou)
- ↳ Associació d'Amics del ferrocarril de Sant Cugat del Vallès (Nou)
- ↳ ATM de Barcelona (Nou)
- ↳ ATM Àrea de Girona (Nou)
- ↳ ATM Camp de Tarragona (Nou)
- ↳ ATM Lleida (Nou)
- ↳ Ferroviaria.cat (Nou)
- ↳ Crònica del Transport al Barcelonès Nord (Nou)
- Índex del fòrum
- Totes les hores són UTC+02:00
- Elimina les galetes
- Privadesa
- Condicions
- Contacta amb nosaltres
Funciona amb phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Traducció del phpBB: Isaac Garcia Abrodos
Traducció del phpBB: Isaac Garcia Abrodos