A les 5 de matí vam arribar a Perpinyà i ens vam trobar el parquing de l’estació en obres, les barreres obertes i les maquines fora de servei. A les 5:15 vam recollir a la taquilla els bitllets Perpinyà – Ginebra- Perpinyà comprats per internet el dia anterior. A les 5:25 va sortir el TGV Duplex amb destinació Lille Europe. Va ser la única estació no accessible amb cotxet de nen de tot el trajecte i l’únic tren que vam tenir que desmuntar el cotxet del nen. A les 9:10 vam arribar a Lió, seguidament a les 9:36 vam agafar un Ter X22500 també de 2 pisos fins Ginebra via Culoz i Bellagarde. Al arribar a Ginebra a les 11:23m vam passar el control fronterer, vaig comprar un abonament de descompte del 50% a Suïssa, el bitllet a Grindelwald, i vam agafar un IC de SBB fins Berna. A Berna vam fer un transbord a un altre IC, aquest de 2 pisos, fins Interlaken. A Interlaken vam agafar el tren a Grindelwald mixte adherència cremallera. Finalment despres de 11h de viatge vam arribar a destí. A Suissa els enllaços entre trens son una maravella i et donen els horaris amb quina andana arribara el tren a l’estació i a quina estació tens que fer transbord.
Al día següent vaig comprar un abonament Jungfrau Pass que permetia viatjar durant 6 dies per la xarxa de Jungfrau excepte per pujar al Jungfrau que tenia un suplement de uns 30€.
Interlaken – Grindelwald / Lauterbrunnen
Linia en forma de Y mixta cremallera – adherència. S’explota amb trens format per 2 composició que surten juntes de Interlaken i que es parteixen en 2 al arribar Zweilütschinen per anar una a Grindelwalkd i l’altre a Lauterbrunnen. Cada composició esta formada per un cotxe motor SLM, antecessora d’Stadler, varis cotxes cotxes segons el día, i un cotxe articulat Stadler de pis baix de 3 cossos similar als de Montserrat però sense motor però si amb cabina. Una composició molt estranya. La majoria del trajecte era per adherència amb una velocitat màxima de 80km/h i el cremallera es fa servir només en petita seccions de menys d’un km. Ample 1000mm 1500V i pendents de fins el 120 per mil. Cremaller tipus Von Roll.


Grindelwald - Kleine Scheidegg – Lauterbrunnen
Realment son 2 linies que comencen a Grindelwald i Lauterbrunnen i es troben a Kleine Scheidegg on enllaça amb el cremallera al Jungfrau. Curiosament tenen un ample diferent 800mm als altres cremalleres amb els que enllacen. Funciona a 1500V, cremallera tipus Riggenbach i pendents del 250 per mil. S’explota amb material divers tot SLM:
-Antic cotxes motor + remolc. Normalment només per grups i hores punta.
-Automotor SLM de 2 cotxes
-Cotxe motor + remolc articulat amb cabina Stadler.
Al costa de Lauterbrunnen pugen molts trens de mercaderies format per locomotores Stadler electriques i vagons de mercaderia.

Kleine Scheidegg – Jungfraujoch
Ferrocarril mes alt d’europa. Funciona amb 1125V trifàsic amb 2 doble catenària. Ample de 1000mm. Pendents de 250 per mil. Mes de la meitat del trajecte es en túnel al igual que l’estació final. Cremallera tipus Strub

Schynige Platte
Cremallera històric de la zona. Funciona amb material del 1920 i cotxes de fusta. Els automotors del anys 50 van ser desballestat per funcionar només amb material històric. Puja 1420 metres en només 7,257 km. Ample via 800mm, 1500V, cremallera tipus Riggenbach pendents de fins el 250 per mil.
Els nens petits no paguen per viatjar però si tenen bitllet Edmonson gratuït.
Hi ha circulacions periòdiques amb locomotora cremallera a vapor. Desafortunadament era el dia que jo tornava.


Funicular de Harder
Espectacular funicular de menys de 1500m de longitud que puja 755metres en 8 minuts. A dalt hi ha un magnífic mirador sobre Interlaken.


Grütschalp-Mürren
Petit ferrocarril d’adherencia de 4,5km a 540V. Abans enllaçava amb un funicular que baixava a Lauterbrunnen però que per problemes geològics ha sigut reemplaçat per un aeri.
El que em te intrigat es com es pot pujar el material rodant ja que esta en una zona sense acces per carretera uns 1000m per sobre, en paret vertical, sobre l’accés ferroviari o viari mes proper.

.......
Properament pujo les fotos que acompanyen el text i el viatge de tornada.