El Prat esmola l'espasa
La terminal Sud, que té forma de fulla d'espasa, serà quatre vegades més gran que les tres actuals
Josep Ferrer
Acostumats a cercar noms curiosos i singulars que identifiquin els edificis més emblemàtics del país, un dels que podrien fer fortuna per a la nova terminal que s'està construint a l'aeroport de Barcelona és el de l'espasa. Vist des de l'aire, l'edifici dissenyat per Ricard Bofill disposa d'un gran dic longitudinal -nom tècnic- que seria com la fulla de l'espasa, que desemboca al que correspondria a l'empunyadura, un gran edifici transversal de 460 metres d'ample on es faran tots els tràmits de facturació i recollida d'equipatges i per on s'accedirà a la instal·lació.
A més, Bofill ha volgut que la fulla de l'espasa acabi en punxa, i així es pot comprovar en qualsevol visita a les obres de la nova terminal. Amb la possibilitat d'arribar just a l'extrem del dic, seria fàcil imaginar Leonardo Di Caprio i Kate Winslet en els papers de Jack i Rose a la proa del transatlàntic de la pel·lícula Titanic. És clar, però, que al voltant no hi hauria aigua i peixos, sinó obrers i avions. Serà recomanable -si és que no ho impedeixen- poder-se acostar fins a aquest indret un cop entri en servei la nova terminal. La visió del camp de vol de l'aeroport i tota la zona de la desembocadura del Llobregat deixa bocabadat, i en girar-nos podrem fer-nos una idea de les espectaculars dimensions d'aquesta gran infraestructura, "que és quatre vegades més gran que les actuals terminals i també més gran que la T4 de Barajas", assenyala Josep Canet, enginyer del pla Barcelona d'AENA, que s'encarrega de dirigir els faraònics treballs de la nova terminal.
L'espasa o dic longitudinal té 654 metres de llarg per 36 d'ample -l'equivalent a 10 carrils d'autopista-. Aquesta serà la zona destinada només a embarcament i comptarà per tant amb espais d'espera per agafar l'avió, lavabos, algun comerç, cintes transportadores i una coberta amb lluerna, "perquè hi pugui entrar llum natural". Al final del dic s'arriba al gran edifici de la terminal, on hi haurà, entre altres, la zona de facturació, amb 186 mostradors; les sales de recollida d'equipatges, que ocuparan una superfície de 20.000 metres quadrats, amb 15 cintes; 36.000 metres quadrats de superfície comercial, en la qual s'inclouen botigues, bars i restaurants, i 28 punts de control de seguretat. Des d'aquí es podrà accedir a dues zones d'embarcament laterals, una de les quals, la més propera a la pista principal, és podria destinar al pont aeri.
Tren llançadora entre terminals
Com a complement a la terminal s'estan construint també els aparcaments, 10.000 dels quals seran coberts i 2.000 en superfície, i ja s'ha preparat el subsòl per a l'arribada del metro i del tren de Rodalies. "Nosaltres ja ho tenim enllestit. Ara només cal que es facin els túnels per arribar fins aquí", diu Canet.
Com a previsió de futur, s'ha fet un túnel de poc més d'un quilòmetre per tal de poder connectar amb un tren llançadora aquesta terminal amb una futura terminal satèl·lit que es construiria al costat de la nova torre de control. Una de les novetats serà la manera d'accedir a la terminal, ja que els vehicles ho podran fer per diferents nivells en funció de si es va a recollir o deixar gent. Per anar d'una terminal a l'altra es podrà fer, a banda del vehicle privat, amb tren, metro o autobús. De moment encara no s'ha definit quin ús es donarà a l'actual torre de control quan deixi de funcionar.
Acer, formigó, vidre i granit
Quan entri en servei la nova terminal Sud, comptarà amb 43 passarel·les d'accés directe als avions, 102 portes d'embarcament, 3.600 portes, 42 escales, 124 ascensors, 49 passadissos mecànics, equivalents a dos quilòmetres de distància; 26 rampes, 62 estacionaments d'avions, 40 places d'aparcament d'autobús, 150 places de taxis en posició de sortida i una capella multiconfessional.
En la construcció s'hauran fet servir, entre altres materials, 100.000 tones d'acer, 800.000 metres cúbics de formigó, 190.000 metres quadrats de terra noble, 137.000 de cobertes, 90.000 de façana de vidre, 70.000 de ceràmica i més de 500.000 peces de granit.
Saludos

Pedro