Crònica excursions a Provença, Alps i Itàlia (gen/feb 2008)
Crònica excursions a Provença, Alps i Itàlia (gen/feb 2008)
Bé, he fet un altre viatge per França.
8 de gener, dimarts: Tarragona>Montpellier-St.Roch
Començo el dia 8 de gener, agafo el Talgo Mare Nostrum a Tarragona a les 15:38 (per variar, ve amb retard...). Baixo a Montpeller (capital del Llenguadoc). Pluja entre Girona i Perpinyà. Hotel prop de l´estació.
Surto a menjar un kebab i em miro els tramvies passant per la plaça de l´estació de Montpeller, on observo com un de la línia 2 -el de floretes- fa un recorregut inhabitual.Dormo.
9 de gener, dimecres: Montpellier>Avignon-Centre>Valence-Ville.
M´aixeco mig gripós. Em fa mal tot. caqueta. Perdo el TER que m´havia de dur a Miramas (on havia de prendre un altre TER cap a Avinyó via Salon). Esmorzo. Vaig a l´estació i agafo un bitllet cap a Avinyó per la línia directa (per Tarascon). TER amb una BB9300 i cotxes Corail. Dia gris, mig-plovisca. El cel està molt baix. Paisatge estrany, Provença sense sol ni mestral. Fantasmagòric. Baixo a Avignon-Centre, ici, Avignon-Centre. L´estcaió té una retirada a León o Portbou. Un parell d´hores mortes perquè he perdut el tren a Montpeller, encara falta per que passi el proper TER direcció Valence. Observo l´andana exclusiva per als Eurostar a l´estació d´Avinyó. Al costat hi ha un terraplè amb una via doble exclusiva per a mercaderies. Em compro un llibret molt maco anomenat "Gares de Provence", amb fotos precioses d´estacions de Provença, algunes abandonades, d´altres sense personal. L´estació d´Avinyó-Centre es troba just davant de les muralles de la ciutat. Desisteixo de visitar-la, em trobo malament i plovisca i fa fresca.
Acabo al bar llegint "La Provence", el diari regional, tot ple d´assassinats i accidents.
Anuncien el meu TER destinació Lyon. Segons megafonia farà més parades de les previstes degut a unes obres. És una altra rama TER amb locomotora BB7200 i cotxes Corail, pujo al darrer. Continuem viatge per la vall del Roina (Ródano en castellà). Passem per Orange i per Montélimar, l´estació de Montélimar em xoca perquè tot i que té 50.000 habitants, és un baixador (amb personal i hi paren els TGV, això sí) amb dues vies mortes que no es fan servir.
Seguim el curs del Roina (que és com dos Ebres), i compto fins a quatre centrals nuclears...
Tot i això el paisatge és molt bonic, sobretot al sector de Donzère. A l´altra riba del Roina de quan en quan es distingeix la doble via de la riba dreta, exclusiva (de moment...) per a mercaderies. Arribem a Livron, on se´ns uneixen la línia que baixa de Veynes i Gap (que agafaré al dia següent) i un by-pass molt curiós que serveix només per als trens de mercaderies que van a l´altra riba. Arribem a Valence-Ville, ici, Valence-Ville. Estació amb coberta similar a la d´Avinyó, potser no tan gran. Més enllà, la via es fica sota la ciutat per un túnel de doble via direcció Lyon i Grenoble. Hotel damunt del túnel i al costat d´una farmàcia.
Em trobo fatal. Recepcionista simpàtica, però que s´equivoca i em dóna la clau d´una habitació plena de camises i calçotets. Torno a recepció i ho aclareixo ("pardon, monsieur, j´ai fait une bêtise!"). Descarrego i vaig corrents cap a la farmàcia del cantó i em compro una capsa d´Antigrippine i un carregament de kleenex. Efectes immediats. Surto a sopar i passejo. Ciutat mona, cuidada, avinguda principal en obres per a un carril bus, però sense gaires monuments apart d´una catedral romànica i algunes cases renaixentistes. Sopo en un restaurant. Amanida, andouillette (salsitxa de tripes) amb mostassa i patates gratinades amb crema + crema catalana. Molt bo tot. 17€. Fa fred. Torno a l´hotel. Dormo.
Continua més avall...
8 de gener, dimarts: Tarragona>Montpellier-St.Roch
Començo el dia 8 de gener, agafo el Talgo Mare Nostrum a Tarragona a les 15:38 (per variar, ve amb retard...). Baixo a Montpeller (capital del Llenguadoc). Pluja entre Girona i Perpinyà. Hotel prop de l´estació.
Surto a menjar un kebab i em miro els tramvies passant per la plaça de l´estació de Montpeller, on observo com un de la línia 2 -el de floretes- fa un recorregut inhabitual.Dormo.
9 de gener, dimecres: Montpellier>Avignon-Centre>Valence-Ville.
M´aixeco mig gripós. Em fa mal tot. caqueta. Perdo el TER que m´havia de dur a Miramas (on havia de prendre un altre TER cap a Avinyó via Salon). Esmorzo. Vaig a l´estació i agafo un bitllet cap a Avinyó per la línia directa (per Tarascon). TER amb una BB9300 i cotxes Corail. Dia gris, mig-plovisca. El cel està molt baix. Paisatge estrany, Provença sense sol ni mestral. Fantasmagòric. Baixo a Avignon-Centre, ici, Avignon-Centre. L´estcaió té una retirada a León o Portbou. Un parell d´hores mortes perquè he perdut el tren a Montpeller, encara falta per que passi el proper TER direcció Valence. Observo l´andana exclusiva per als Eurostar a l´estació d´Avinyó. Al costat hi ha un terraplè amb una via doble exclusiva per a mercaderies. Em compro un llibret molt maco anomenat "Gares de Provence", amb fotos precioses d´estacions de Provença, algunes abandonades, d´altres sense personal. L´estació d´Avinyó-Centre es troba just davant de les muralles de la ciutat. Desisteixo de visitar-la, em trobo malament i plovisca i fa fresca.
Acabo al bar llegint "La Provence", el diari regional, tot ple d´assassinats i accidents.
Anuncien el meu TER destinació Lyon. Segons megafonia farà més parades de les previstes degut a unes obres. És una altra rama TER amb locomotora BB7200 i cotxes Corail, pujo al darrer. Continuem viatge per la vall del Roina (Ródano en castellà). Passem per Orange i per Montélimar, l´estació de Montélimar em xoca perquè tot i que té 50.000 habitants, és un baixador (amb personal i hi paren els TGV, això sí) amb dues vies mortes que no es fan servir.
Seguim el curs del Roina (que és com dos Ebres), i compto fins a quatre centrals nuclears...
Tot i això el paisatge és molt bonic, sobretot al sector de Donzère. A l´altra riba del Roina de quan en quan es distingeix la doble via de la riba dreta, exclusiva (de moment...) per a mercaderies. Arribem a Livron, on se´ns uneixen la línia que baixa de Veynes i Gap (que agafaré al dia següent) i un by-pass molt curiós que serveix només per als trens de mercaderies que van a l´altra riba. Arribem a Valence-Ville, ici, Valence-Ville. Estació amb coberta similar a la d´Avinyó, potser no tan gran. Més enllà, la via es fica sota la ciutat per un túnel de doble via direcció Lyon i Grenoble. Hotel damunt del túnel i al costat d´una farmàcia.
Em trobo fatal. Recepcionista simpàtica, però que s´equivoca i em dóna la clau d´una habitació plena de camises i calçotets. Torno a recepció i ho aclareixo ("pardon, monsieur, j´ai fait une bêtise!"). Descarrego i vaig corrents cap a la farmàcia del cantó i em compro una capsa d´Antigrippine i un carregament de kleenex. Efectes immediats. Surto a sopar i passejo. Ciutat mona, cuidada, avinguda principal en obres per a un carril bus, però sense gaires monuments apart d´una catedral romànica i algunes cases renaixentistes. Sopo en un restaurant. Amanida, andouillette (salsitxa de tripes) amb mostassa i patates gratinades amb crema + crema catalana. Molt bo tot. 17€. Fa fred. Torno a l´hotel. Dormo.
Continua més avall...
437.001 l’ha editat per darrera vegada el dia: Dimecres 19/03/2008 23:20, en total s’ha editat 3 vegades.
Per un moment pensava que havies fet una excursió per l'estació de Provença... que dius, tan gran com per fer-hi excursions tampoc és
Interessant viatge, sens dubte 


Bernat Borràs http://www.trenscat.cat
Si, com diu el títol, es tracta d'una "crònica excursió", fins i tot pot fer-se eterna...Trenscat ha escrit:Per un moment pensava que havies fet una excursió per l'estació de Provença... que dius, tan gran com per fer-hi excursions tampoc ésInteressant viatge, sens dubte

a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- genissimon
- N10
- Entrades: 3369
- Ubicació: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Jo et demanaria que, simplement, anéssis posant les ampliacions/actualitzacions com a respostes en aquest mateix fil enlloc d'editar el post inicial. Es fa més fàcil anar-ho seguint.
Gràcies.
Salut !!
Gràcies.
Salut !!
437.001 ha escrit:Bé, he fet un altre viatge per França.
[...]
Continuarà en un altre moment, aniré editant el missatge.
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Lluís, vaia viatget! Ja relataré les meves peripècies per la Lorena i Luxemburg, quan hi vagi al Març (queden 43 dies per sortir!!!
). Espero amb candeletes la resta de la crònica, els aficionats a la SNCF n'estarem encantats (és a dir jo i algú més).


Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...
Continuació del viatge:
10 de gener, dijous: Valence>Avignon>Miramas>Marseille
M´aixeco gripós perdut. Esmorzo. Vaig cap a l´estació. Sol i núvols i fred. He de prendre un TER cap a Veynes (als Alps) i des d´allà un altre TER cap a Marsella. M-e-rda. Retard de 50 minuts del TER cap a Veynes. Correspondència perduda. Agafo bitllet cap a Avinyó amb el primer tren, un TGV que baixa de París i va a Miramas.
Entre Valence i Miramas va per la línia convencional i para a Montélimar, Orange i Avinyó, on baixo. Cel tapat, baix i pluja. Agafo un bitllet per a un TER direcció Miramas via Salon. És una UT de les noves, de tres cotxes, però no és un AGC (i no em sé la sèrie).
Avinyó-Miramas, amb parada a totes. Paisatge bonic, però fantasmagòric, amb barreja de pluja i boira. Passem per Cavaillon. Viaducte metàl.lic sobre el riu Durance en obres. Passem per Salon de Provence (ciutat de Nostradamus). Arribem a Miramas.
Miramas és una estació mastodòntica, la més gran que he vist fins ara. La part de viatgers és petita, tot i que s´hi creuen dues línies i té cinc vies de viatgers, l´edifici és modern estil Sant Vicenç de Calders. El que és impressionant és la part de dipòsits i classificació. Al llibre "Gares de Provence" hi diu que és l´estació de classificació més gran d´Europa. Pot ser.
S´hi creuen la "línia imperial" -París-Marsella via Avinyó-Tarascon-Arles-Miramas-Rognac-, amb la línia Avinyó-Marsella via Salon-Miramas-Istres-Martigues (que és la que dóna servei al port de Marsella).
Compro un bitllet a Marsella, per la línia de Martigues. Fumo i vaig a l´andana. Marxa un TGV cap a París (Miramas és origen-final de TGV), passa un Téoz i dos trens de mercaderies. Anuncien el meu tren, és una rama RRR d´aspecte prehistòric empesa per cua per una BB67400. Intento pujar al vagó, però la porta no s´obre. Canvio de porta i el tren arrenca.
Sortim de Miramas fent una gran corba i passant per sobre de la línia de Marsella via Rognac (la principal). Anem a bona velocitat. Passem per Istres, una ciutat gran però amb l´estació bastant perifèrica. I després passem per Rassuen, un barri d´Istres.
A Rassuen hi ha una bifurcació cap a Port Saint Louis du Rhône, el gran annexe petroquímico-petrolier del port de Marsella (estem a uns 50km de Marsella), situat en plena Camarga.
A Rassuen s´acaba l´electrificació (de fet va a Port St.Louis) i continuem en doble via sense electrificar.
S´eleva el terreny, i bordegem un estany amb uns quants túnels. Arribem a l´estació de fos sur Mer, sense personal. Tots els edificis de les estacions d´aquesta línia són molt bonics, tot i que alguns estan abandonats. Després de Fos ve Port de Bouc i després el baixador de Croix Sainte, on no parem. En aquestes tres estacions hi ha ramals aparentment abandonats cap al complexe de Fos-Lavéra, un altre annexe petroquímic del port de Marsella (a 30km de Marsella).
Ja ens apropem a Martigues, ciutat de 50.000 habitants.
11 de gener, divendres: Marseille>Toulon>Cannes>Grasse>Nice
12 de gener, dissabte: Nice>Ventimiglia>Nice
13 de gener, diumenge: Nice>Breil sur Roya>Ventimiglia>Breil sur Roya>Nice
14 de gener, dilluns: Nice>Marseille>Arles
15 de gener, dimarts: Arles>Tarascon>Nimes>Alès>Bessèges>Alès>Nimes
16 de gener, dimecres: Nimes>Le Grau du Roi>Nimes>Perpignan
17 de gener, dijous: Perpinyà>Portbou>BCN>Tarragona
Aniré continuant a mesura que estigui d´humor.
10 de gener, dijous: Valence>Avignon>Miramas>Marseille
M´aixeco gripós perdut. Esmorzo. Vaig cap a l´estació. Sol i núvols i fred. He de prendre un TER cap a Veynes (als Alps) i des d´allà un altre TER cap a Marsella. M-e-rda. Retard de 50 minuts del TER cap a Veynes. Correspondència perduda. Agafo bitllet cap a Avinyó amb el primer tren, un TGV que baixa de París i va a Miramas.
Entre Valence i Miramas va per la línia convencional i para a Montélimar, Orange i Avinyó, on baixo. Cel tapat, baix i pluja. Agafo un bitllet per a un TER direcció Miramas via Salon. És una UT de les noves, de tres cotxes, però no és un AGC (i no em sé la sèrie).
Avinyó-Miramas, amb parada a totes. Paisatge bonic, però fantasmagòric, amb barreja de pluja i boira. Passem per Cavaillon. Viaducte metàl.lic sobre el riu Durance en obres. Passem per Salon de Provence (ciutat de Nostradamus). Arribem a Miramas.
Miramas és una estació mastodòntica, la més gran que he vist fins ara. La part de viatgers és petita, tot i que s´hi creuen dues línies i té cinc vies de viatgers, l´edifici és modern estil Sant Vicenç de Calders. El que és impressionant és la part de dipòsits i classificació. Al llibre "Gares de Provence" hi diu que és l´estació de classificació més gran d´Europa. Pot ser.
S´hi creuen la "línia imperial" -París-Marsella via Avinyó-Tarascon-Arles-Miramas-Rognac-, amb la línia Avinyó-Marsella via Salon-Miramas-Istres-Martigues (que és la que dóna servei al port de Marsella).
Compro un bitllet a Marsella, per la línia de Martigues. Fumo i vaig a l´andana. Marxa un TGV cap a París (Miramas és origen-final de TGV), passa un Téoz i dos trens de mercaderies. Anuncien el meu tren, és una rama RRR d´aspecte prehistòric empesa per cua per una BB67400. Intento pujar al vagó, però la porta no s´obre. Canvio de porta i el tren arrenca.
Sortim de Miramas fent una gran corba i passant per sobre de la línia de Marsella via Rognac (la principal). Anem a bona velocitat. Passem per Istres, una ciutat gran però amb l´estació bastant perifèrica. I després passem per Rassuen, un barri d´Istres.
A Rassuen hi ha una bifurcació cap a Port Saint Louis du Rhône, el gran annexe petroquímico-petrolier del port de Marsella (estem a uns 50km de Marsella), situat en plena Camarga.
A Rassuen s´acaba l´electrificació (de fet va a Port St.Louis) i continuem en doble via sense electrificar.
S´eleva el terreny, i bordegem un estany amb uns quants túnels. Arribem a l´estació de fos sur Mer, sense personal. Tots els edificis de les estacions d´aquesta línia són molt bonics, tot i que alguns estan abandonats. Després de Fos ve Port de Bouc i després el baixador de Croix Sainte, on no parem. En aquestes tres estacions hi ha ramals aparentment abandonats cap al complexe de Fos-Lavéra, un altre annexe petroquímic del port de Marsella (a 30km de Marsella).
Ja ens apropem a Martigues, ciutat de 50.000 habitants.
11 de gener, divendres: Marseille>Toulon>Cannes>Grasse>Nice
12 de gener, dissabte: Nice>Ventimiglia>Nice
13 de gener, diumenge: Nice>Breil sur Roya>Ventimiglia>Breil sur Roya>Nice
14 de gener, dilluns: Nice>Marseille>Arles
15 de gener, dimarts: Arles>Tarascon>Nimes>Alès>Bessèges>Alès>Nimes
16 de gener, dimecres: Nimes>Le Grau du Roi>Nimes>Perpignan
17 de gener, dijous: Perpinyà>Portbou>BCN>Tarragona
Aniré continuant a mesura que estigui d´humor.
437.001 l’ha editat per darrera vegada el dia: Dimecres 19/03/2008 23:26, en total s’ha editat 2 vegades.
Sort que ho dius perquè, llegint el teu darrer missatge, em semblava tenir un déjà vu...437.001 ha escrit:Continua més avall...
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
No em vaig cansar de fer viatges, així que el febrer vaig fer una segona excursió per la zona, aquí l´itinerari (aniré editant i ampliant a mesura que en tingui ganes):
12 de febrer de 2008, dimarts: Tarragona>BCN>Latour de Carol>Villefranche de Conflent>Perpinyà>Montpeller
13 de febrer, dimecres: Montpeller>Avignon-Centre>Montélimar>Valence-Ville
14 de febrer, dijous: Valence-Ville>Veynes Dévoluy>Aix en Provence>Rognac>Marseille
15 de febrer, divendres: Marseille>Avignon-Centre>Pont Saint Esprit>Le Teil>Livron>Valence-ville>Grenoble>Chambéry>Annecy
16 de febrer, dissabte: Annecy>Chambéry>Torino>Cuneo>Nice
17 de febrer, diumenge: Nice>Toulouse>Auch
18 de febrer, dilluns: Auch>Toulouse>Latour de Carol>BCN>Tarragona
12 de febrer de 2008, dimarts: Tarragona>BCN>Latour de Carol>Villefranche de Conflent>Perpinyà>Montpeller
13 de febrer, dimecres: Montpeller>Avignon-Centre>Montélimar>Valence-Ville
14 de febrer, dijous: Valence-Ville>Veynes Dévoluy>Aix en Provence>Rognac>Marseille
15 de febrer, divendres: Marseille>Avignon-Centre>Pont Saint Esprit>Le Teil>Livron>Valence-ville>Grenoble>Chambéry>Annecy
16 de febrer, dissabte: Annecy>Chambéry>Torino>Cuneo>Nice
17 de febrer, diumenge: Nice>Toulouse>Auch
18 de febrer, dilluns: Auch>Toulouse>Latour de Carol>BCN>Tarragona