Nova variant Vallbona-Ramal Aigües

Rodalies RENFE, FGC Vallès i Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Cercanías RENFE, FGC Vallés y Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.

petazeta_3
N2
N2
Entrades: 11

Entrada Autor: petazeta_3 » Dijous 21/12/2023 8:50

https://www.adif.es/-/adjudicacion-obra ... omPlid=203

Ahir, 20 de desembre, es va publicar la nota de premsa de l'adjudicació de l'obra. També inclou 7,7M € en altres actuacions, relacionades amb l'estació de Montcada i Reixac i els sistemes ERTMS.



jgomezs
N6
N6
Entrades: 299

Entrada Autor: jgomezs » Divendres 22/12/2023 0:31

En algun lloc he llegit que això implica que els trens que venen de Granollers puguin entrar a Barcelona per la Meridiana? És així o és un malentès?



albe6
N8
N8
Entrades: 1039
Ubicació: Almacelles (Lleida)

Entrada Autor: albe6 » Divendres 22/12/2023 0:56

jgomezs ha escrit: Divendres 22/12/2023 0:31 En algun lloc he llegit que això implica que els trens que venen de Granollers puguin entrar a Barcelona per la Meridiana? És així o és un malentès?
Al revés
Des de Montcada Bifurcació cap a Sagrera i Clot.
L'enllaç ja existeix, el que es farà es el salt de moltó (eliminar el creuament a nivell) a la R2



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1915
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Divendres 14/02/2025 9:49

Bones, em truca l'atenció moltíssim sobre com quedaria l'explotació dels serveis ferroviaris als túnels de Barcelona

Com que les obres de la Sagrera suposaria un canvi a l'explotació, i la Generalitat vol incloure el servei de la R-Aeroport, els Regionals i la R-Aeroport acabarien a Sant Andreu (suposo que més bé a Montcada Bifurcació, no sé si fent parada a Montcada també o simplement seria lloc per poder deixar aturats els trens).

Un maquinista de Rodalies em va dir que no hi ha en principi intenció de fer desaparèixer l'EdF, i farien els R2Nord acabats a Castelldefels i els R2Sud com actualment ho fan, fins a l'EdF... Al final què faran o si se sap més al respecte d'aquesta variant de Vallbona - Ramal Aigües o de les obres de la Sagrera i la suposada explotació?



Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 337

Entrada Autor: Elefant » Divendres 14/02/2025 15:07

Carlos González ha escrit: Divendres 14/02/2025 9:49 Bones, em truca l'atenció moltíssim sobre com quedaria l'explotació dels serveis ferroviaris als túnels de Barcelona

Com que les obres de la Sagrera suposaria un canvi a l'explotació, i la Generalitat vol incloure el servei de la R-Aeroport, els Regionals i la R-Aeroport acabarien a Sant Andreu (suposo que més bé a Montcada Bifurcació, no sé si fent parada a Montcada també o simplement seria lloc per poder deixar aturats els trens).

Un maquinista de Rodalies em va dir que no hi ha en principi intenció de fer desaparèixer l'EdF, i farien els R2Nord acabats a Castelldefels i els R2Sud com actualment ho fan, fins a l'EdF... Al final què faran o si se sap més al respecte d'aquesta variant de Vallbona - Ramal Aigües o de les obres de la Sagrera i la suposada explotació?
Per un costat l'idea es entrar els R3 pel túnel d'Aragó, que està una mica menys saturat que el de Pl. Catalunya. A més a mig/llarg termini com es vol fer l'encreuament de La Torrassa, que uniria l'R4sud amb l'R2nord, i l'R2sud amb l'R1 (les famoses línies interior-interior i costa-costa) això alliberaria més encara el túnel d'Aragó a l'hora que requeriria la capacitat del túnel de Pl. Catalunya per R4+R1.

Sobre el tema EdF el Pere Macias ha estat clar: A llarg termini es tancarà l'estació i es reubicarà la terminal dels Regionals sud a Montcada-Bifurcació. La bifurcació Aragó es veu com un obstacle massa gran, i un salt de moltó en aquesta bifurcació com impracticable (posició amb la que discrepo severament). Però no crec que hi hagi cap pressió contrària a això, ja que realment seria fer un obra força complexa al mig de la ciutat per una utilitat similar a senzillament utilitzar Montcada-Bif.. Per desgràcia, el pensament utilitarístic predomina i no dona valor a mantenir l'ús de l'estació monumental.



jgomezs
N6
N6
Entrades: 299

Entrada Autor: jgomezs » Divendres 14/02/2025 15:33

Elefant ha escrit: Divendres 14/02/2025 15:07
Carlos González ha escrit: Divendres 14/02/2025 9:49 Bones, em truca l'atenció moltíssim sobre com quedaria l'explotació dels serveis ferroviaris als túnels de Barcelona

Com que les obres de la Sagrera suposaria un canvi a l'explotació, i la Generalitat vol incloure el servei de la R-Aeroport, els Regionals i la R-Aeroport acabarien a Sant Andreu (suposo que més bé a Montcada Bifurcació, no sé si fent parada a Montcada també o simplement seria lloc per poder deixar aturats els trens).

Un maquinista de Rodalies em va dir que no hi ha en principi intenció de fer desaparèixer l'EdF, i farien els R2Nord acabats a Castelldefels i els R2Sud com actualment ho fan, fins a l'EdF... Al final què faran o si se sap més al respecte d'aquesta variant de Vallbona - Ramal Aigües o de les obres de la Sagrera i la suposada explotació?
Per un costat l'idea es entrar els R3 pel túnel d'Aragó, que està una mica menys saturat que el de Pl. Catalunya. A més a mig/llarg termini com es vol fer l'encreuament de La Torrassa, que uniria l'R4sud amb l'R2nord, i l'R2sud amb l'R1 (les famoses línies interior-interior i costa-costa) això alliberaria més encara el túnel d'Aragó a l'hora que requeriria la capacitat del túnel de Pl. Catalunya per R4+R1.

Sobre el tema EdF el Pere Macias ha estat clar: A llarg termini es tancarà l'estació i es reubicarà la terminal dels Regionals sud a Montcada-Bifurcació. La bifurcació Aragó es veu com un obstacle massa gran, i un salt de moltó en aquesta bifurcació com impracticable (posició amb la que discrepo severament). Però no crec que hi hagi cap pressió contrària a això, ja que realment seria fer un obra força complexa al mig de la ciutat per una utilitat similar a senzillament utilitzar Montcada-Bif.. Per desgràcia, el pensament utilitarístic predomina i no dona valor a mantenir l'ús de l'estació monumental.
Això que expliques podria funcionar a partir del moment que es faci el túnel del turó de Montcada, que estalvii a la R4 passar per Montcada Bifurcació. Si no, la R3 hauria de cissallar les dues vies de la R4 en els dos sentits.



Nen de Gràcia
N5
N5
Entrades: 96

Entrada Autor: Nen de Gràcia » Divendres 14/02/2025 16:25

Dos punts importants:
1. Segons l'esquema de vies previst per a la situació definitiva de Montcada Bifurcació (https://cdn.mitma.gob.es/portal-web-dru ... 8-_e01.pdf, pàgina 3), les vies d'estacionament de l'estació no tindrien andana, de forma que els regionals haurien d'acabar el recorregut a St. Andreu.
2- També segons aquest document, en una futura segona fase hi ha previst un salt de moltó entre l'R3 i l'R4 a la capçalera nord de l'estació. Encara no se'n sap res concret.



Avatar de l’usuari
Carlos González
N9
N9
Entrades: 1915
Ubicació: Sant Boi de Llobregat

Entrada Autor: Carlos González » Dissabte 15/02/2025 12:47

Elefant ha escrit: Divendres 14/02/2025 15:07 Per un costat l'idea es entrar els R3 pel túnel d'Aragó, que està una mica menys saturat que el de Pl. Catalunya. A més a mig/llarg termini com es vol fer l'encreuament de La Torrassa, que uniria l'R4sud amb l'R2nord, i l'R2sud amb l'R1 (les famoses línies interior-interior i costa-costa) això alliberaria més encara el túnel d'Aragó a l'hora que requeriria la capacitat del túnel de Pl. Catalunya per R4+R1.
No sé si ja volen fer això per la R3, jo em pensava que aquesta idea es va quedar a l'oblit, perquè ara no esmenten de fer això o no entra en els plans a curt/mig termini. He escoltat en un comunicat de ràdio que tenen pensat o la R3 o a la R4 passar-la per el túnel de Pg. de Gràcia, una d'aquestes línies.

Ara actualment esmentàven de fer passar la R4 per el túnel de Pg. de Gràcia per descongestionar el túnel de Pl.Catalunya i diversificar entre els dos túnels aquesta línia, deixant per els trens que finalitzen a Terrassa acabin via Pg. de Gràcia amb l'Aeroport. i els serveis que finalitzen a Manresa, ho segueixin fent per el túnel de Pl.Catalunya, acabant com ho fa actualment a L’Hospitalet, Martorell, Vilafranca o SVC. Clar que això tampóc se sap, i es improbable per la idea de la R-Aeroport que vol fer FGC com a llançadora fins a Sant Andreu, clar que també deien que "no descarten allargar-la a una de les línies de Rodalies"
Elefant ha escrit: Divendres 14/02/2025 15:07Sobre el tema EdF el Pere Macias ha estat clar: A llarg termini es tancarà l'estació i es reubicarà la terminal dels Regionals sud a Montcada-Bifurcació. La bifurcació Aragó es veu com un obstacle massa gran, i un salt de moltó en aquesta bifurcació com impracticable (posició amb la que discrepo severament). Però no crec que hi hagi cap pressió contrària a això, ja que realment seria fer un obra força complexa al mig de la ciutat per una utilitat similar a senzillament utilitzar Montcada-Bif.. Per desgràcia, el pensament utilitarístic predomina i no dona valor a mantenir l'ús de l'estació monumental.
https://www.3cat.cat/3cat/lestacio-de-f ... o/1034596/

Pere Macias fa 6 anys, va dir un altre cosa almenys com està exposat en aquest comunicat d'àudio



Avatar de l’usuari
wefer
Administrador
Entrades: 7211
Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
Contacta:

Entrada Autor: wefer » Diumenge 16/02/2025 16:54

Per sort quan s'hagi acabat Sagrera, que és el que teòricament "permetria" tancar Estació de França, Pere Macias ja estarà jubilat.
Plantejar tancar EdF és una qüestió de simple ignorància i PROVINCIANISME ja que Rodalies té un problem MOLT greu de falta de vies. Cap ciutat a nivell europeu té una infraestructura tan raquítica com Barcelona.
I quan s'acabi Sagrera, si es tanqués EdF seria desvestir un sant per vestir-ne un altra. O dit d'una altra manera, 20 anys d'obres i milers de milions gastats per a gairebé res.
No és una qüestió de conservar una estació monumental, és una qüestió pràctica bàsica de sentit comú.




Avatar de l’usuari
Elefant
N7
N7
Entrades: 337

Entrada Autor: Elefant » Dilluns 17/02/2025 6:53

wefer ha escrit: Diumenge 16/02/2025 16:54 Per sort quan s'hagi acabat Sagrera, que és el que teòricament "permetria" tancar Estació de França, Pere Macias ja estarà jubilat.
Plantejar tancar EdF és una qüestió de simple ignorància i PROVINCIANISME ja que Rodalies té un problem MOLT greu de falta de vies. Cap ciutat a nivell europeu té una infraestructura tan raquítica com Barcelona.
I quan s'acabi Sagrera, si es tanqués EdF seria desvestir un sant per vestir-ne un altra. O dit d'una altra manera, 20 anys d'obres i milers de milions gastats per a gairebé res.
No és una qüestió de conservar una estació monumental, és una qüestió pràctica bàsica de sentit comú.
La xarxa de ferrocarril convencional a Barcelona està molt encaixonada pels túnels urbans i per la manca d'entrades amples. I la solució que es vol buscar es de simplificar la xarxa per fer-la més eficient i per això treure tots els entrellats como ara enllaços i bifurcacions, els quals sobre tot pertanyen a l'EdF. Un pensament que deriva d'un plantejament tipus Metro (o tren suburbà FGC): Si només tenim un itinerari lo més simple la circulació serà més fluïda. Una teoria que no funciona a la pràctica de la xarxa convencional a on han de conviure al menys trens de rodalies i trens regionals d'un munt de línies amb freqüències molt diferents.

La solució hauria de ser exactament el contrari: maximitzar la capacitat d'aquesta xarxa que es com ben dius raquítica. I EdF aquí hauria de ser la solució, no el problema. Millorar els accessos a l'EdF encara que seria complex i costós augmentaria enormement la capacitat i la flexibilitat d'aquesta xarxa limitada. No només el salt de moltó a la bifurcació Aragó per l'accés des-del sud, sino també l'accés des-del nord, amb un enllaç al triangle ferroviari i a ser possible a la bifurcació Glòries (a on el ramal cap a EdF se separa de l'R1). Obres que no serien fàcils però que serien una inversió per al futur, amb la mira posada a 50 o fins i tot 100 anys. I al cap i a la fi unes actuacions menors del que seria (o serà) el tercer túnel de rodalies.

Ho he dit abans i ho torno a dir, EdF serviria perfectament com a capçalera de tots els serveis regionals, deixant Sants i Sagrera com a estacions del sud i del nord respectivament, una mica anàleg a Madrid amb Atocha i Chamartin. Amb això s'evitaria el solapament dels regionals als túnels la qual cosa ja seria un guany en capacitat.



Respon

Torna a “Ferrocarril àrea Barcelona”