Beatas (Banco): el topic
Re: BANCO: el topic
A la foto anterior es pot veure el tren elèctric a un dels apartadors, al costat d'una tolva i un petit moll (molt semblant al de BANCO) dissenyat per descarregar el carbó que es feia servir per les calderes dels edificis.
A la següent foto es veu un tall del terreny a on es veu com els túnels transcorrien de 12 a 15ms per sota del nivell del carrer, i per sota dels conductes de les clavegueres (semblant també als túnels de la Via Laietana)
A la següent foto es veu un tall del terreny a on es veu com els túnels transcorrien de 12 a 15ms per sota del nivell del carrer, i per sota dels conductes de les clavegueres (semblant també als túnels de la Via Laietana)
Què és alló??
A veure, llenço la meva teoria, a veure que us sembla, jo de moment no hi he trobat errors, tot encaixa, per a mi, es clar.
Quan es van construir els tunels sota la via Laietana es van construir amb una determinada alçada. Segurament aquests tunels tenien com a fí ser utilitzats algun dia futur, en el que sigui, metro, tramvia, cotxes...
Quan GMB va decidir utilitzar aquests tunels, com que la seva alçada no era prou per col·locar la via amb la catenaria, van aprofundir més els tunels, deixant la part central vertical, i la part externa del tunel, quan la van aprofundir, la van fer una mica diagonal. Això explica el fet de que el final de allò que anomenem andanes no es vertical totalment.
En quant a les escales, segurament no fos gaire intel·ligent fer un tunel sota la ciutat i no poder-hi accedir. Segurament aquelles escales no siguin més que un accès als dos tunels paral·lels, en una zona on els tunels son més amples per si algun dia els volguessin perllongar. També es possible que aquelles escales acabin uns metres més enllà, sense arribar al carrer, segurament alguna petita obra les hagues destruit.
Adjunto també un petit planol on es veu el motiu de que el final de allò que anomenem andana no es vertical:

Quan es van construir els tunels sota la via Laietana es van construir amb una determinada alçada. Segurament aquests tunels tenien com a fí ser utilitzats algun dia futur, en el que sigui, metro, tramvia, cotxes...
Quan GMB va decidir utilitzar aquests tunels, com que la seva alçada no era prou per col·locar la via amb la catenaria, van aprofundir més els tunels, deixant la part central vertical, i la part externa del tunel, quan la van aprofundir, la van fer una mica diagonal. Això explica el fet de que el final de allò que anomenem andanes no es vertical totalment.
En quant a les escales, segurament no fos gaire intel·ligent fer un tunel sota la ciutat i no poder-hi accedir. Segurament aquelles escales no siguin més que un accès als dos tunels paral·lels, en una zona on els tunels son més amples per si algun dia els volguessin perllongar. També es possible que aquelles escales acabin uns metres més enllà, sense arribar al carrer, segurament alguna petita obra les hagues destruit.
Adjunto també un petit planol on es veu el motiu de que el final de allò que anomenem andana no es vertical:

- wefer
- Administrador
- Entrades: 7211
- Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contacta:
Les andanes són perfectament reconeixibles com a tals, i planes. Els accessos són també ben reconeixibles com accessos a les andanes.BCN2008 ha escrit:Quan GMB va decidir utilitzar aquests tunels, com que la seva alçada no era prou per col·locar la via amb la catenaria, van aprofundir més els tunels, deixant la part central vertical, i la part externa del tunel, quan la van aprofundir, la van fer una mica diagonal. Això explica el fet de que el final de allò que anomenem andanes no es vertical totalment.
Igualment, aquestes andanes només ocupen 23 metres de llargada, no tota la zona aprofundida.
En quant a l'estació, reprodueixo el que he posat a la wiki:
Existeix un accés a l'extrem muntanya de cadascuna de les andanes, els quals es troben tapiats. Els autors que sostenen que "Banco" va ser realitzada per portar diners al Banc d'Espanya, assenyalen que van a parar a la central de l'actual Caixa de Catalunya (antiga seu del Banco de España). No obstant, si bé és veritat que l'accés costat Llobregat podria donar accés a aquest edifici, és impossible que l'accés de l'andana costat Besòs connectés amb l'edifici, ja que el túnel va just sota la superfície del carrer, i els accessos tenen escales que pugen. Per tant, el més probable és que simplement es tracti d'accessos que havien de donar directament al carrer, un a cada costa de la Plaça d'Antoni Maura.
Per il·lustrar això, us deixo aquesta fotografia on es veu que com el túnel va molt a prop de la superfície:

Aquí es pot veure perfectament com la part final de allò que anomenem andana no es vertical, i que continua per tot el tunel.El LLOP ha escrit:![]()
També es pot veure AQUI
Personalment, estic completament d'acord amb el que comenta Bcn2008 respecte al rebaix del terra i en conseqüència la secció inclinada del lateral. Això es pot veure clarament al túnel des de Jaume I si mirem en direcció Correos.
Respecte al plànol, i la foto que envia Wefer, tinc entés que els conductes superiors laterals que són més petits van ser destinats, i encara ho són a claveguera (un per aigües de pluja i l'altre per aigües fecals). És possible que es contruis un accés per comunicar l'estació amb les clavegueres? El risc de vessar aigua cap als túnels ho desaconsella, però tot i ser així no ens explica el motiu de la construcció de Banco.
Respecte al plànol, i la foto que envia Wefer, tinc entés que els conductes superiors laterals que són més petits van ser destinats, i encara ho són a claveguera (un per aigües de pluja i l'altre per aigües fecals). És possible que es contruis un accés per comunicar l'estació amb les clavegueres? El risc de vessar aigua cap als túnels ho desaconsella, però tot i ser així no ens explica el motiu de la construcció de Banco.
Què és alló??
A veure...Mirant-me notícies dels anys 10 del segle passat, es parla sobre que l'ajuntament va fer obres del túnel de Via Laietana (a les hores, Gran Via Layetana) en tres parts o seccions. La primera la van acabar, si no he mirat malament, cap el 1912, i continuaven tenint la intenció de que hi passés un ferrocarril, però sel's hi va acabar el pressupost. Pot ser que a on es troba Banco fos el final de la primera secció, i per això deixessin una estació, i després continuessin les altres dues seccions, quan ja hi hagués pressupost, però desistissin de fer més estacions, pensant en donar concessió de la línia de metro a una entitat privada?
http://hemeroteca-paginas.lavanguardia. ... 06-002.pdf
http://hemeroteca-paginas.lavanguardia. ... 06-003.pdf
http://hemeroteca-paginas.lavanguardia. ... 20-005.pdf
http://hemeroteca-paginas.lavanguardia. ... 06-002.pdf
http://hemeroteca-paginas.lavanguardia. ... 06-003.pdf
http://hemeroteca-paginas.lavanguardia. ... 20-005.pdf
- wefer
- Administrador
- Entrades: 7211
- Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contacta:
Ok, ara entenc el que vols dir.BCN2008 ha escrit:Aquí es pot veure perfectament com la part final de allò que anomenem andana no es vertica
Efectivament, és una observació molt interessant. Podria ser que al principi hi hagués andana vertical, i després, per qüestions de desaigües o el que sigui, fessin auesta part diagonal... però no ho crec.
Això, m'acosta més a luna de les teories que vinc defensant des del principi: la idea no era fer un "metro", perquè a l'època en que esva fer, com a mínim a BArcelona, no es sabia què era ben bé aixòd'un metro. En canvi, el que sí hi havia eren tramvies.
Per tant, no deurien pensar en fer un tren soterrat, sinó un tramvia soterrat, i per això només calien:
- Andanes a nivell de via (o gairebé)
- Túnels de gàlib petit
- Andanes amb una llargada equivalent a un o màxim dos cotxes de tramvia.
Per tant, jo crec que l'estació la va construir l'Ajuntament, a la vegada dels túnels, pensant en el que hi havia en aquells moments (tramvies) però soterrats, per evitar l'incipient tràfic rodat i resta de problems d'anar en superfície. Quan es va fer el projecte definitiu de fer un metro, però, ni servia l'estació, ni servien els túnels. La resta, ja la sabem.
Veient aquests dos ultims posts, crec que podria ser així, pero Banco seguiria sense ser res, mirant-ho desde el punt de vista del metro, seguiria sent un tram més ample de túnel amb unes escales que antigament anaven al carrer, amb intencions de que fos una estació de tramvies. Per tant, aquesta teoria de que banco era una estació per portar els diners i que tenia i pot tenir conexió amb el banc, quedaria demostat que es una mentida.
- wefer
- Administrador
- Entrades: 7211
- Ubicació: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contacta:
Bé, El Llop m'acaba de comentar un detall que encara afegeix un dubte més a tot plegat.
Resulta que pujant les escales dels accessos, aquestes giren... cap a la bòveda del túnel
i allà s'acaben, en un forat que dóna a la part de dalt del túnel, com si allà a sobre hi hagués hagut d'haver un vestíbul o alguna cosa així, però que hauria estat ja gairebé a nivell de carrer, al mig de la Via Laietana.
Potser la idea era fer un vestíbul en quiosc, al mig d'una plaça rodona?
Resulta que pujant les escales dels accessos, aquestes giren... cap a la bòveda del túnel

Potser la idea era fer un vestíbul en quiosc, al mig d'una plaça rodona?
Una altre teoria que apareix aquí: la de que eren unes bodegues d'una casa enderrocada, i un enllaç que no funciona (curiosament), a on es diu que està "documentat" http://209.85.229.132/search?q=cache:G9 ... =firefox-a
Així que van aprofitar unes bodegues per fer passar un túnel?

Així que van aprofitar unes bodegues per fer passar un túnel?


les escales de Banco estan igual que aquestes que es veuen a la foto. Quan arrives a dalt de l'escala hi ha el replà. Si giressim cap a l'esquerra, veuriem els arcs del túnel tal i com s'aprecien en aquesta foto.Per il·lustrar això, us deixo aquesta fotografia on es veu que com el túnel va molt a prop de la superfície:
Enllaç que remet a l'"article" del nostre vell amic i que, com a aperitiu, presenta algunes fotos piratejades de ja sabem on.metring ha escrit:Una altre teoria que apareix aquí: la de que eren unes bodegues d'una casa enderrocada, i un enllaç que no funciona (curiosament), a on es diu que està "documentat" http://209.85.229.132/search?q=cache:G9 ... =firefox-a
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
en aquesta foto es pot observar el que es veu des de dalt de les escales de Banco.

jo diria que aquests arcs són els de la foto en blanc i negre.

jo diria que aquests arcs són els de la foto en blanc i negre.
Segurament, i que podria indicar que es tractaria de la primera secció que es va construir, fins que mancaven peles.
Pel que es veu en aquesta foto (i ara comença a anar-se'm la olla...) podria ser que en un principi hi hagués una especie de vestíbul que conectés les dues andanes, i que al haver de fer el tunel, els de GMB, a més de aprofundir més el tunel haguessin hagut de destruir-lo per poder fer passar la catenària, també pot ser que no hi hagues ni vestíbul, que directament les dues escales provinents de les dues naus i que s'unissin en una de sola que anés a parar al carrer. Per cert, les escales només estan a un costat o hi han dues escales, una a cada costat per nau.
El gruix del sostre fins al carrer és tan prim que és com si fossin dos pisos d'un edifici. Un exemple d'això tenim a l'estació de Jaume I, on hi ha un vestíbul per a cada andana.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
No ens hem trobat a l'hemeroteca de tan enfrascats que hi érem, però veig que ens hem passat mitja tarda xafardejant les mateixes vanguàrdies. Pel que sembla, més que per falta de quartos, les interrupcions venien donades pels pollastres que es muntaven a les sessions de l'ajuntament entre els partidaris de seguir les obres i els partidaris d'aturar-les. Els primers perquè tenien interessos creats, i els segons per evitar que els altres se n'aprofitéssin. El que està clar és que quan es van parar "definitivament" les obres dels túnels, fets com dius en tres fases, no se sabia encara l'objectiu dels mateixos, i van passar uns quants anys fins que van aparèixer les paraules "ferrocarril metropolitano". Jo, al menys, no he sabut trobar quin va ser el motiu pel qual l'ajuntament va pensar en construir-los, i per més que s'ho anaven preguntant els uns als altres, no apareix cap raó concisa.metring ha escrit:Segurament, i que podria indicar que es tractaria de la primera secció que es va construir, fins que mancaven peles.
Llop, gràcies per la foto!

Què és alló??
Per cert, que també havia una notícia en la que un "millonetis" volia finançar les obres, ara bé, el que no he trobat és si finalment van poder continuar les obres, amb l'aportació d'aquest senyor, que volia fer servir els túnels no se sap per a què: http://hemeroteca-paginas.lavanguardia. ... 05-003.pdf
A veure si l'estació la va pagar ell, per portar els seus calers...
A veure si l'estació la va pagar ell, per portar els seus calers...
Però si el Banc d'Espanya no s'hi va instal·lar fins a la II República...metring ha escrit:A veure si l'estació la va pagar ell, per portar els seus calers...
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Igual tenia l'intenció de fer-se' un banc ell, i tot 
